اخبار
2 دقیقه پیش | عکس: استهلال ماه مبارک رمضانهمزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ... |
2 دقیقه پیش | تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریموزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که میتواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام میشود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ... |
برخی مداحی ها دکان عدهای خاص شده
علیرضا قزوه گفت: بعد از اینکه این غزل را خواندم اعتراضات زیادی به آن شد، اما من امروز میگویم برخی از این اعتراضات و برخی از مداحیهای امروز دکان است که عدهای باز کردهاند. مطمئنم اگر امروز شهید مطهری هم زنده بود آنها به حرفهایش اعتراض میکردند. به همین خاطر است که میگویند میدان عاشورا توجه میخواهد و باید حقیقتش را فریاد بزنیم.
در این مراسم علیرضا قزوه در سخنانی با اشاره به اینکه این کتاب نخستین بار به عنوان نذر فرهنگی در هند منتشر شده است، گفت: من بسیار امید دارم که نذر فرهنگی در کشور ما باب شود که متاسفانه تاکنون این گونه نبوده است. ما در ایام مختلف به ویژه در ماه محرم غذاهای نذری زیادی میپزیم که همه شان رنگ و بو و عطر خاص خودشان را دارند، اما انگار در بحث کتاب و سخنرانی و خطبهخوانی و مداحی هرچه نمک کارمان کم و زیاد شود برایمان فرقی ندارد.
قزوه ادامه داد: خیلی اوقات میبینم که مداحان چیزهایی میخوانند که بیشتر در فضای خنده و فیگور و به منظور نمایش صدایشان است. مثلاً همین امسال در مجلسی مداحی رباعی خواند که وزن سه مصرعش ایراد داشت. بعد از مراسم که از او پرسیدم، چرا اشتباه میخواند گفت، ایرادی ندارد. مگر باید همه اشعار وزنشان درست باشد؟ انگار یادمان رفته که باید برای همه چیز امام حسین (ع) سنگ تمام بگذاریم.
وی در ادامه با اشاره به مصرعی از یکی از غزلهای خود با این مطلع «حقیقت محمدی نه خیمه است و نه قمه» گفت: بعد از اینکه این غزل را خواندم اعتراضات زیادی به آن شد، اما من امروز میگویم برخی از این اعتراضات و برخی از مداحیهای امروز دکان است که عدهای باز کردهاند. مطمئنم اگر امروز شهید مطهری هم زنده بود آنها به حرفهایش اعتراض میکردند. به همین خاطر است که میگویند میدان عاشورا توجه میخواهد و باید حقیقتش را فریاد بزنیم.
مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری افزود: زمانی که در تاجیکستان بودم، میدیدم که هرگاه خانوادهای صاحب یک فرزند دوقلو میشود، بلااستثناء پسرانشان را حسن و حسین و دخترانشان را فاطمه و زهرا نام میگذاشتند و به این اندیشیدم که اینها که اکثراً اهل تسنن و حنفی هستند، اینگونه عمل میکنند و ما شیعیان غافلیم. در هند هم که رهبر آزادیاش گاندی است، از او نقل شده که آزادی را مدیون امام حسین (ع) میداند. من در مرشدآباد هند که شهری است در نزدیکی مرز بنگلادش با چشمان خودم دیدم که 20 هزار نفر شیعه و سنی و هندو در عزاداری عاشورا شرکت میکنند و این یعنی امام حسین (ع) تنها متعلق به ما نیست.
وی در پایان گفت: امروز در سوریه جنایتهایی را شاهدیم که تنها به کمک فرهنگ عاشورایی میتوان با آن مقابله کرد. باور دارم که تنها امام حسین (ع) و عاشوراست که میتواند کمک کند تا جلوی ظلمی مانند بریده شدن سر 5 هزار شیعه گرفته شود.
سرشار: هر کتابی ارزش یک بار خواندن ندارد
همچنین در این مراسم، محمدرضا سرشار، نویسنده و منتقد پیشکسوت با اشاره به جمعیت زیاد حاضر در سالن در سخنانی گفت: برایم جالب است با وجود همه تبلیغاتی که در مورد کتاب نخوانی مردم میشود، این همه آدم امروز اینجا جمع شدهاند. همه ما میدانیم که کتاب چه فایدهای دارد منتهی هر سال هفتهای را هم به منظور تذکر در این مورد اختصاص میدهیم که البته تذکر غیر از دانستن است و به مرور زمان غبار فراموشی رویش مینشیند.
وی در ادامه با اشاره به نظرات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در مورد کتاب خواندن گفت: امروز به نظر من بیشتر از پرخوانی، کیفیت خواندن کتاب مهم است. اینکه ما کتابی را چگونه بخوانیم، برایمان اهمیت دارد، خیلی از ماها سرسری مطالعه میکنیم؛ در حالی که مطالعه مثبت حاصل جمع کیفیت مطالعه، نحوه مطالعه و مقدار مطالعه است.
سرشار ادامه داد: به نظر من امروز این جمله که هر کتاب ارزش یک بار خواندن را دارد مصداق پیدا نمیکند و به دلیل کثرت آثار برای مطالعه حتما باید برای کتاب خواندن دست به انتخاب بزنیم و بهترین کار در این راه استفاده از اهالی فن است و نقد نیز در این میان وسیله ای است که میتواند این انتخاب را تسهیل کند و کمک کند تا از وقتمان برای مطالعه استفاده بیشتری ببریم.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش بهترین شیوه مطالعه را مطالعه کاربردی نامید و گفت: ادبیات هم امروز نوع کاربردی دارد و بسیاری از کتابداران خبره میتوانند با آشنایی با روحیات افراد در زمان بروز بحران کتابهای مناسبی را به آنها برای غلبه بر بحران و درمانشان ارائه کنند.
ویدیو مرتبط :
کردستان؛ سرزمینی خاص، فرهنگی خاص و مردمی خاص
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
پاسخ احمدی نژاد به شریعتمداری: اگر حضرت علی(ع) را متعلق به عدهای خاص بدانیم،این بزرگترین ظلم به بشریت است
پاسخ تلویحی احمدی نژاد به شریعتمداری: اگر حضرت علی(ع) را متعلق به عدهای خاص بدانیم،این بزرگترین ظلم به بشریت است
اگر حضرت علی(ع) را متعلق به عدهای خاص بدانیم، این بزرگترین ظلم به بشریت است، چرا که انسان کامل در هر عصری تجلی رحمت خدا و متعلق به همه بشریت است که راهی جز او برای رسیدن به سعادت واقعی وجود ندارد./ در بسیاری از مواقع اتفاق می افتد که افراد نیز حتی با دلسوزی به بشریت ظلم کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب :رئیس جمهور با بیان اینکه امروز انسان کامل و امام عصر(عج) مظلوم واقع شده گفت:هزار و 200 سال است که به عنوان خلیفه خدا همه ظلمها را میبیند و همه این ظلمها و ناجوانمردیها در وهله اول ظلم به امام (عج) و خداست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدینژاد شامگاه (چهارشنبه) در آیین پاسداشت ثبت جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان و نیز افتتاح همزمان 30 هزار و 548 واحد مسکن مهر به صورت ویدئو کنفرانس در سطح این استان، میراث فرهنگی را شناسنامه و هویت هر ملتی عنوان کرد و گفت: اگر هویت کسی از او گرفته شود، در تشخیص موقعیت و نسبت خود با دیگران دچار مشکل شده و نمیتواند مسیر آینده خود را به خوبی تشخیص دهد. از اینرو اگر ارتباط ملتی با میراث فرهنگی خود قطع شود، در شناسایی موقعیت خود نسبت به سایر ملتها دچار مشکل شده و مسیر آینده خود را گم خواهد کرد.
رییسجمهور با اشاره به اینکه شان و منزلت ملتها را از روی آثار فرهنگی آنان میتوان شناخت، افزود: اهمیت میراث فرهنگی نزد ملتها ناشی از همین اصل مهم است.
احمدینژاد مسجد جامع عتیق اصفهان را یکی از مفاخر میراث فرهنگی ایران و میراث فرهنگی بشریت توصیف کرد و با بیان اینکه این مسجد از جهات گوناگون برجسته و فاخر است، اظهار داشت: اگر برجستهترین مهندسان عالم را در این مسجد گرد هم بیاوریم، نمیتوانند به لحاظ مهندسی طراحی مواد و اجرای این مسجد، ایرادی وارد کنند و این مسجد از ابعاد گوناگون مهندسی در اوج قرار دارد.
رییسجمهور با بیان اینکه بخشهایی از این بنا بیش از هزار و 200 سال قدمت دارد، تصریح کرد: امروز پس از گذشت سالیان طولانی و شرایط مختلف آب و هوایی و اقلیمی این بنا همچنان مثل روز اول و حتی زیباتر از قبل پابرجا ایستاده و این نشاندهنده آن است که مهندسان آن زمان بهتر از امروز خاصیت مواد را میشناختند، چرا که امروز بناهایی که با هزینههای گزاف ساخته میشوند، بعد از گذشت دو سه دهه از عمرشان زیبایی خود را از دست میدهند.
احمدینژاد ادامه داد: در سالهایی که بخشهای مختلف این بنا ساخته میشده است، دستگاههای دقیق طراحی و اندازهگیری امروز وجود نداشته اما به هر گوشه این بنا نگاه میکنیم آن را در اوج توازون و زیبایی مییابیم و در اوج شگفتی مشاهده میکنیم که هیچ اثری از نشست بنا، ترک خوردن دیوارها و سقف و فرسودگی بنا در اثر گذر زمان به چشم نمیخورد.
رییسجمهور خاطرنشان کرد: عمده مصالح و مواد بکار رفته در این بنا عمومی بوده و از همین محل تهیه شدهاند و این گواه آن است که این بنا به لحاظ مهندسی بسیار ارزشمند است، اما ارزش این مسجد فقط به مهندسی آن نیست.
احمدینژاد با اشاره به وجوه زیبا شناختی و هنر فاخر و متعالی بکار رفته در ساخت این بنا و با بیان اینکه اگر ساعتها به بخشهای مختلف این مسجد نگاه کنیم از تماشای آن خسته نخواهیم شد، گفت: وجهه دیگر ارزشمند این مسجد به آن است که در مقایسه با بسیاری از بناهای تاریخی در دیگر کشورها که با رنج و محنت تحمیلی بر جمع کثیری از مردم بنا شدهاند، در ساخت بناهایی نظیر این مسجد در کشورمان هیچ حقی از کسی ضایع نشده و حتی یک مورد بیگاری کشیدن از افراد ثبت نشده است.
رییسجمهور ویژگیهای انسانی این بنا را وجهه برجسته دیگر آن خواند و اضافه کرد: بناهایی نظیر این مسجد برای شکوفایی حقیقت انسانی انسانها ساخته شده و بناهایی هستند که برعکس برخی اماکن در دیگر کشورها نه تنها حقیقت انسانی افراد را سرکوب نکرده و او را تحقیر نمیکنند، بلکه به او احساس عزت و عظمت بخشیده و انسان را به سوی خدا فرا میخواند.
احمدینژاد اظهار داشت: بناهایی نظیر این مسجد برخلاف برخی ساختههای دست بشر که هیجانات کاذب را تحریک میکند، باعث جوشش انسانیت انسان میشوند، چرا که این بناها به نیت ارضای حس خودبینی افراد و برای اسم افراد در تاریخ ساخته نشده و همه کسانی که اینگونه ساختمانها را طراحی و اجرا کردهاند، به دنبال آن بودند که شان و جایگاه انسانها را بالا برده و انسانیت، پاکی، توحید و پرستش را ترویج کنند.
رییسجمهور انگیزه ساخت اماکنی نظیر مسجد جامع عتیق اصفهان را عشق به ارزشهای الهی بجای خودبینی معرفی کرد و افزود: رمز زیبایی، ماندگاری و عظمت این مسجد در این است که انسانها را به بالاترین قله کمال یعنی خدا دعوت میکنند و بناهایی که از چنین ارزشهایی برخوردارند، یقیناً جهانی بوده و متعلق به همه انسانها هستند، چنانچه بسیاری از کسانی که در طول تاریخ از این بنا بازدید کرده و میکنند لزوماً مسلمان نیستند، اما نسبت به آن احساس انس و آشنایی دارند.
احمدینژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن عید غدیر و تبریک آن به همه ملت ها، این عید را بزرگترین عید بشریت توصیف و تصریح کرد: عید غدیر متعلق به همه بشریت است و چنانکه در کلام وحی آمده است، اگر غدیر برپا نمیشد، رسالت پیامبر خاتم(ص) که پایانبخش رسالت همه انبیاء الهی بود، کامل نمیشد و تلاشهای همه انبیاء در طول تاریخ ناتمام باقی میماند.
رییسجمهور غدیر را تضمین و تکمیل رسالت همه انبیاء عنوان و خاطرنشان کرد: همه پیامبران از آدم تا خاتم آمدهاند تا جامعه بشری را با غدیر آشنا کنند؛ حقیقت غدیر پیوند انسانها با حقیقتی عالی به نام انسان کامل است، انسانی که همه استعدادهای الهی به طور کامل در او شکوفا شده و واسطه خلق هستی و تجلی خداست.
احمدینژاد انسان کامل را واسطه جریان یافتن همه نعمتها و رأفتها و زیباییها از خداوند به هستی توصیف کرد و گفت: اگر جهان یک لحظه از انسان کامل خالی باشد، طومار هستی در هم خواهد پیچید.
رییسجمهور غدیر را روز پیوند جان و اندیشه بشریت با حقیقت انسان کامل عنوان کرد و ادامه داد: اگر حضرت علی(ع) را متعلق به عدهای خاص بدانیم، این بزرگترین ظلم به بشریت است، چرا که انسان کامل در هر عصری تجلی رحمت خدا و متعلق به همه بشریت است که راهی جز او برای رسیدن به سعادت واقعی وجود ندارد.
احمدینژاد با بیان اینکه روز غدیر روز عادی مثل روزهای دیگر نیست، اظهار داشت: غدیر یک فرصت استثنایی است که خداوند در اختیار بشر قرار داده و در آن توسط بهترین مخلوق خود یعنی پیامبر گرامی اسلام(ص)، دست بشریت را در دست انسان کامل گذاشت.
رییسجمهور با بیان اینکه نقطه تمرکز شیطان و شیاطین در طول تاریخ جدا کردن اندیشه و دل انسانها از حقیقت انسان کامل بوده است، تصریح کرد: همه پیامبران و ائمه در طول تاریخ مظلوم بودهاند و امروز نیز انسان کامل و امام عصر(عج) مظلوم واقع شده چرا که هزار و 200 سال است که به عنوان خلیفه خدا و چشم خدا همه ظلمها و ناجوانمردیها را میبیند و همه این ظلمها و ناجوانمردیها در وهله اول ظلم به امام (عج) و خداست.
احمدینژاد تنها راه نجات بشریت را بازگشت به انسان کامل و امام عصر (عج) معرفی و خاطرنشان کرد: خیلیها در طول تاریخ ادعا کردند که میخواهند بشریت را به سعادت برسانند، اما تأمین سعادت بشر از غیر راه توسل به انسان کامل و امام (عج)، امکان پذیر نیست.
رییسجمهور گفت: در بسیاری از مواقع اتفاق می افتد که افراد نیز حتی با دلسوزی به بشریت ظلم کردند.
احمدینژاد افزود: جامعه بشری زمانی به سعادت میرسد که امام عصر (عج) از مظلومیت خارج شود و آن روز وعده داده شده، است و امروز نسیم و عطر آن در جهان پیچیده و تکمیلکننده رسالت انبیاء در راه است.
رییسجمهور با بیان اینکه هرکس مدعی است که میتواند کمال بیافریند و انسانها را به سعادت برساند، باید به دنبال معرفی امام (عج) باشد و شرط صداقت و درستی ادعای او آن است که چقدر دیگران را به امام (عج) دعوت میکند.
احمدینژاد با بیان اینکه عید غدیر روز تجدید میثاق با خداست، تصریح کرد: دلیل اینکه جایی مثل مسجد جامع عتیق اصفهان اینگونه برجسته شده و میدرخشد آن است که کسانی که آن را طراحی و اجرا کردهاند، عشق، ایمان و رابطه قلبی با انسان کامل داشتند.
رییسجمهور اصفهان را موزه زنده توصیف کرد و گفت: اصفهان فراتر از موزه زنده، میراث ملموس، موزهای زنده از میراث معنوی ملت ایران که عبارتست از ایمان ناب، عشق به انسان کامل و شجاعت، ایستادن پای ارزشهای الهی./انتخاب