اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برخی مداحان در توصیف فجایع افراط می‌کنند


حمیدرضا شکارسری با بیان این‌که عظیم‌ترین و وسیع‌ترین وجه حادثه عاشورا سوگمندی آن است، گفت: برخی از مداحان با نگاهی جزءنگر و فجایع‌نویس در عینی‌سازی بخش‌هایی از حادثه کربلا زیاده‌روی می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا: حمیدرضا شکارسری با بیان این‌که عظیم‌ترین و وسیع‌ترین وجه حادثه عاشورا سوگمندی آن است، گفت: برخی از مداحان با نگاهی جزءنگر و فجایع‌نویس در عینی‌سازی بخش‌هایی از حادثه کربلا زیاده‌روی می‌کنند.

این شاعر درباره وضعیت شعرها و نوحه‌هایی که در ایام محرم در هیأت‌ها و تکایا خوانده می‌شود، گفت: بی‌تردید عظیم‌ترین و وسیع‌ترین وجه حادثه عاشورا سوگمندی آن است. از سوی دیگر تاکید بر گریه در اخبار و احادیث مربوط به حادثه عاشورا و شهدای کربلا نیز قضیه سوگمندی حادثه عاشورا را تشدید می‌کند. پرداختن به همین وجه از حادثه عاشورا باعث شده بقیه وجوه حماسی، عرفانی و عاشقانه آن به‌خصوص در نگاه هنرمندانه تحت تأثیر قرار بگیرد.

او در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر، صرف گریاندن مخاطب اگر باعث شود شور حادثه بر شعور بچربد باعث می‌شود کسانی که متولی برگزاری مراسم عزاداری هستند هر سال به ترتیبی بر شور حادثه بیفزایند. حال چه راهی برای افزایش این شور وجود دارد؟

 راهی که به ذهن برخی از این عزیزان می‌رسد این است که ابعاد حادثه را به لحاظ عینی بزرگ‌تر از آن‌چه بوده ترسیم کنند یا این‌که به صورت جزیی و عین‌گرا شکل فجیعی از حادثه را مد نظر قرار دهند تا مخاطب بیشتر تحت تأثیر قرار بگیرد و آن‌ها به نیاتشان - که پاک هم هست - برسند.

شکارسری افزود: بنابراین ما در مراسم عزاداری امام حسین (ع) با اشعار و مداحانی روبه‌رو هستیم که با نوعی نگاه جزءنگر و فجایع‌نویس درباره حادثه کربلا نوحه‌خوانی می‌کنند و در آن هم زیاده‌روی می‌کنند.

او با بیان این‌که سال به سال تلاش می‌شود وجوه اشک‌انگیز حادثه کربلا در مداحی‌ها بیشتر شود ادامه داد: چون شغل برخی از آقایان این است به همین خاطر می‌بینیم که هر سال تلاش می‌شود بیشتر بر وجوه دراماتیک و تصویری اشعاری که درباره حادثه کربلا نوشته شده‌اند تأکید شود و شعرها نیز به نوعی فجیع‌نگاری متمایل شوند که تنها هدفشان درگیر کردن احساسات است بدون این‌که شعورمند باشند.

شکارسری درباره انتخاب برخی از ملودی‌های بی‌ارتباط با عزاداری امام حسین (ع) نیز اظهار کرد: برخی از مداحان تلاش می‌کنند در کوچک‌ترین واحد زمانی بر مخاطب تأثیر بگذارند، بنابراین آن‌ها از ساختاری آشنا در موسیقی استفاده می‌کنند که مخاطب قبلا آن را شنیده است.

برخی از این ملودی‌ها سنتی و مذهبی هستند و چون ساختار سوگمندانه و مذهبی دارند استفاده از آن‌ها ایرادی ندارد. اما برخی دیگر عاشورایی نیستند و برای کارهای دیگر آفریده شده‌اند، بنابراین شنیدن‌شان در عزاداری امام حسین (ع) هیچ حسی را در آدم بیدار نمی‌کند.


ویدیو مرتبط :
نقد سردار سعید قاسمی بر افراط در گرایش به مداحان خاص !!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افراط و تفريط بهداشتي کودکان را بيمار مي‌کند



 

 

افراط و تفريط بهداشتي کودکان را بيمار مي‌کند

 

تحقيقات نشان مي‌دهد ضد عفوني بيش از حد يا آلودگي زياد در محيط زندگي کودکان هر دو موجب بيماري آنان مي‌شود.


به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از ام.بي.سي نيوز، بررسيهاي گسترده توسط محققان انگليسي نشان مي دهد بر خلاف تصور عمومي کودکاني که در محيطهاي بسيار ضد عفوني و به دور از هر گونه ميکروب زندگي مي کنند بيشتر در معرض ابتلا به بيماري هستند.



علت اين امر نيز اين است که سيستم ايمني و دفاعي کودکان بسيار حساس است و چنانچه هيچ آلودگي در محيط نباشد و يا به مقدار زياد از مواد شيميايي ضد عفوني کننده در محيط استفاده شود بدنشان آمادگي مقابله با عوامل خارجي را نداشته و با کمترين عامل واکنش نشان داده و احتمال ابتلا به بيماري در آنها افزايش مي يابد.



چنانچه کودکان در محيطهاي آلوده  با کمترين امکانات بهداشتي نيز زندگي کنند از آنجا که مرتب در معرض ابتلا به انواع آلودگي و عفونت قرار دارند سيستم دفاعي و ايمني بدنشان ضعيف شده و احتمال بروز بيماري در آنان افزايش مي يابد.



کارشناسان عقيده دارند ابتلا به بيماريها به ويژه در سنين کودکي ناشي از ضعف سيستم دفاعي و ايمني بدن است و بررسيها نشان داده در هر دو وضعيت بيشترين احتمال آسيب وجود دارد به همين دليل بهتر است کودکان در محيط و شرايط معمولي رشد کنند و نظافت محيط به حد اعتدال رعايت شود.