اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برخی به بهانه تخلیه ناراحتی دست به قتل خانوادگی می زنند



 

  برخی به بهانه تخلیه ناراحتی دست به قتل خانوادگی می زنند

 

برخی افراد به بهانه تعصبات خانوادگی این اجازه را به خود می دهند كه یكی از اعضای خانواده را از بین ببرند. برخی افراد به بهانه تعصبات خانوادگی این اجازه را به خود می دهند كه یكی از اعضای خانواده را از بین ببرند.

دكتر غنچه راهد در گفت وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این كه قتل یكی از اشكال افراطی خشونت است، گفت: هر پرونده قضایی درباره قتل های خانوادگی علت و علل مشخصه خود را دارد و نمی توان علت خاصی را برای همه قتل های این چنینی عنوان كرد.

وی با بیان این كه به طور كلی می توان خشونت پنهان در فرد را عامل اصلی بروز قتل های این چنینی عنوان كرد ، افزود: كنترل كلیه رفتارها، انزوای اجتماعی، عدم حمایت اجتماعی، می توانند زمینه های بروز قتل را مهیا كند.

راهد با بیان این كه اعتیاد و مصرف مشروبات الكلی می تواند یكی از علل مهم در بروز قتل های خانوادگی باشد، گفت: فرد با مصرف مواد مخدر در حالت عادی قرار ندارد و جرات بسیاری از كارها حتی قتل یكی از اعضای خانواده در وی زنده می شود.

وی با اعلام این كه مسایل ناموسی و سوءظن هایی كه افراد خانواده نسبت به یكدیگر دارند، نیز یكی از دلایل اصلی بروز قتل های خانوادگی است، تصریح كرد: با وجود تغییراتی گسترده ای كه در سطح فرهنگی مردم جامعه ایجاد شده است، اما همچنان سلطه گری مردان در روابط خانواده های ایرانی وجود دارد.

این روانشناس به ایسنا گفت: بسیاری از افراد به بهانه دفاع از ارزش های خانوادگی و وجود تعصبات بیجا كه از توجه بیش از حد خانواده ها به این فرد نشات گرفته است، دست به جنایات به ویژه قتل های خانوادگی می زند.

وی با بیان این كه پرخاشگری و خشونت در خانواده ناشی از ناامیدی است، افزود: گاهی فشار اجتماع و خانواده به قدری زیاد است كه فرد تنها راه حل برای برون رفت از این فشارها را ازبین بردن یكی از اعضای خانواده می داند.

وی افزود: گاهی سرپرست خانواده تصور می كند كه چون منابع اقتصادی و حمایتی در دسترس او قرار دارد و می تواند با این بهانه در زندگی تمام افراد خانواده دخالت كنند.

دبیر انجمن سلامت روان ایران با استناد به مطالعاتش مدعی شد كه در سال های اخیر قتل های خانوادگی افزایش یافته و اظهار كرد: متاسفانه مشكلات اجتماعی و فشارها موجب شده است كه افراد خانه را امن ترین مكان برای بروز خشونت بدانند.

وی در مورد چرایی خشن بودن برخی از قتل های خانوادگی، خاطرنشان كرد: هنگامی كه فرد از مساله ای ناراحت باشد به بهانه تخلیه خود دست به حداكثر خشونت می زند تا از لحاظ روحی ارضاء شود و به همین دلیل ممكن است دست به جنایات هولناك همچون مثله كردن یا آتش زدن بزند.

عضو هیات مدیره انجمن ملی مددكاری ایران درباره عدم انتشار این گونه اخبار، تاكید كرد : انتشار چنین مسایلی به دلیل این كه موجب الگوبرداری دیگران و رواج خشونت در جامعه می شود، صحیح نیست.

وی با بیان این كه افراد مایل نیستند مسایل درون خانواده به صحنه عمومی جامعه كشانده شود، ادامه داد: انتشار چنین اخباری احساس ناامنی را افزایش می دهد .... / تحلیل : خبرگزارى ایسنا 


ویدیو مرتبط :
سرویس بهداشتی ذهن برای تخلیه ناراحتی ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دو قتل به دست جوان رزمی‌کار به بهانه تجاوز



اخبار حوادث -  دو قتل به دست جوان رزمی‌کار به بهانه تجاوز

جوان رزمی‌کاری که متهم است دونفر را به قتل رسانده مدعی شد مقتولان قصد داشتند او را مورد آزار جنسی قرار دهند و برای دفاع از خودش مجبور به ارتکاب قتل شد.

  به گزارش خبرنگار ما، نماینده دادستان در ابتدای جلسه رسیدگی به این پرونده که صبح دیروز در شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست دادرس اصغرزاده برگزار شد، خطاب به قضات گفت: ناصر متولد سال 66 که به‌واسطه شغلش ورزش‌های رزمی نیز بلد است، 17 اردیبهشت سال گذشته دو جوان به نام‌های بهرام و بهمن را که فامیل بودند به قتل رسانده ‌است. ناصر علاوه بر اینکه این دو را کشته، تلفن همراه و کارت عابربانک آنها را نیز به سرقت برده است.

او بعد از بازداشت جزییات قتل را نیز توضیح داد اما ادعاهایی را مطرح کرد که از نظر دادسرا این ادعاها صحت ندارد. گفته‌های متهم درخصوص قصد تعرض مقتولان نمی‌تواند واقعیت داشته‌ باشد چراکه با توجه به جثه مقتولان و درگیری آنها به نظر می‌رسد متهم ابتدا مقتولان را غافلگیر کرده و آنها را برای سرقت اموالشان به قتل رسانده است.

  نماینده دادستان ادامه ‌داد: با توجه به مدارک موجود در پرونده به‌عنوان نماینده دادستان تهران درخواست صدور حکم قانونی را دارم. در ادامه اولیای‌دم هردو مقتول در جایگاه حاضر شدند و درخواست صدور حکم قصاص کردند. 

 

سپس ناصر در جایگاه حاضر شد. او اتهام قتل‌عمد را رد کرد و گفت: قبول دارم قتل به دست من اتفاق افتاد اما به‌عمد آنها را نکشتم.

 

ناصر در تشریح جزییات پرونده گفت: یک‌ماه قبل از این ماجرا از جایی که کار می‌کردم به‌خاطر مشکلاتی که داشتم درخواست انتقالی دادم اما قبول نکردند بعد مجبور شدم استعفا دهم تا زمان بررسی مدارک استعفایم یک‌ماه مرخصی گرفتم چون دانشجو هم بودم و درس می‌خواندم بیشتر وقتم را برای درس می‌گذاشتم اما برای اینکه درآمدی هم داشته باشم دنبال کار بودم.

 

در آگهی روزنامه متوجه شدم سوپرمارکتی دنبال حسابدار می‌گردد. به آدرسی که داده‌ بودند مراجعه و با بهرام درباره کار صحبت کردم. بعد از گذشت یک هفته متوجه شدم بهرام با استون قیمت روی اجناس را پاک می‌کند و قیمت جدید می‌زند.

 

به او گفتم من نمی‌توانم مال حرام وارد زندگی‌ام کنم و می‌خواهم بروم چون کارت ملی من را گرفته بود از او خواستم کارتم را بدهد گفت نمی‌داند کجاست و بعد هم که برادرش آمد از من خواست بمانم و گفت به بهرام می‌گویم کاری‌به‌کار تو نداشته باشد. چون موضوع لو رفته‌ بود بهرام نسبت به من کینه پیدا کرد و کم‌کم اذیت‌هایش شروع شد.

 

او مرتب به بدن من دست می‌زد و همین ناراحتم می‌کرد. وقتی به او اعتراض کردم گفت تو کارگر من هستی و هرکاری بخواهم می‌کنم. من هم از کارش ناراحت شدم و دوباره موضوع را به برادرش گفتم. برادرش گفت با بهرام صحبت می‌کند و دیگر اجازه نمی‌دهد او چنین کاری کند. بعد از آن دیگر بهرام با من کاری نداشت، تا شب حادثه.

متهم گفت: شب حادثه از سر کار به انباری که شب‌ها در آن می‌ماندم رفتم و دیدم بهرام و بهمن که البته برای اولین‌بار بود او را می‌دیدم دراز کشیده‌اند. من هم دراز کشیدم و در عالم خودم بودم که بهرام گوشی موبایلش را آورد و فیلمی به من نشان داد.

 

گفتم من چنین فیلم‌هایی را نمی‌بینم و نمی‌خواهم بدانم چه اتفاقی افتاده است. یکدفعه به سمت من حمله کرد و بهمن هم به کمک او آمد. بهرام می‌خواست به من تجاوز کند. در یک لحظه چون بلد بودم مقابله کنم دست‌هایم را رها کردم و آنها را زدم.

 

داشتم از در بیرون می‌رفتم که بهمن سیم دور گردنم انداخت. با یک فن سیم را از دور گردنم باز کردم و دور گردن خود او پیچاندم. بهرام در این هنگام بلند شد و به سمتم آمد. هلش دادم و سرش به اوپن برخورد کرد. بعد از اینکه سیم را دور گردن بهمن محکم کردم با بهرام درگیر شدم و او را هم زدم. بعد از خانه بیرون آمدم.

 دیدم همسایه در حال آب‌دادن به گل‌هاست. با او کمی حرف زدم و سپس به مغازه رفتم و کیفم را که مدارک در آن بود برداشتم.

 

دوباره پشیمان شدم تصمیم گرفتم برگردم و آنها را به بیمارستان برسانم وقتی برگشتم دیدم بهرام در حال خرخرکردن است و از ترس فرار کردم. به شهرستان رفتم. در کیفی که برداشته بودم دو عابربانک بود که در آن میلیون‌هاتومان پول وجود داشت با این حال من فقط دو‌هزارتومان برای شارژکردن اعتبار تلفن همراهم برداشتم. بعد هم حافظه تلفن بهرام را که در آن فیلم‌هایی از من بود پاک کردم و به دانشگاه رفتم. بعد از دوماه در دانشگاه بازداشت شدم.

متهم در پاسخ به این سوال که اگر گفته‌هایش واقعیت دارد چرا از همسایه‌ها درخواست کمک نکرده یا به پلیس خبر نداده است، گفت: من خیلی ترسیده بودم ضمن اینکه نیمه‌شب بود و کسی صدایم را نمی‌شنید.  بعد از پایان دفاعیات متهم و وکیل او هیات قضات برای تصمیم‌گیری در این خصوص وارد شور شدند.

اخبار حوادث - روزنامه شرق