اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برخی بانک‌ها توافقنامه سود بانکی را دور زدند!


ا: در پی توافق مدیران عامل بانک‌ها بر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و لازم الاجرا شدن این توافق از سوی بانک مرکزی از امروز شنبه، به نظر می‌رسد تعدادی از بانک‌های دولتی و خصوصی نرخ سود خود را کاهش داده اما برخی دیگر همچنان به نرخ‌های قبلی پایبند هستند و راه‌هایی را برای پرداخت سود بالاتر و جذب سپردهای بیشتر در دستور کار خود قرار داده‌اند.

خبرگزاری ایسنا: در پی توافق مدیران عامل بانک‌ها بر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و لازم الاجرا شدن این توافق از سوی بانک مرکزی از امروز شنبه، به نظر می‌رسد تعدادی از بانک‌های دولتی و خصوصی نرخ سود خود را کاهش داده اما برخی دیگر همچنان به نرخ‌های قبلی پایبند هستند و راه‌هایی را برای پرداخت سود بالاتر و جذب سپردهای بیشتر در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در پی رقابت بانک‌ها برای جذب سپرده‌ها و افزایش خودسرانه نرخ سود سپرده‌های بانکی و در پی آن بی نظمی ایجاد شده در بازار پولی کشور، بانک‌ها به تفاهم رسیدند که نرخ سود سپرده‌ها در دامنه 10 تا 21 درصد تعیین شود به گونه‌ای که نرخ سود سپرده‌های روزشمار تا یک ماه 10 درصد، سپرده‌های سه‌ ماهه 14 درصد، سپرده‌های 6 ماهه 16 درصد، سپرده‌های 9 ماهه 18 درصد و سپرده‌های یک‌ساله و بیشتر 21 درصد شود.

گزارش میدانی خبرنگار ما حاکی از کاهش نرخ سود بانکی در شعب برخی بانک های دولتی است.بر این اساس نرخ سود سپرده‌های روزشمار در بانک‌های دولتی 10 درصد، سپرده‌های شش ماهه 16 درصد و سالانه 22 درصد است این در حالی است که تا پیش از این، برای سپردههای روزشمار در این بانک سودی معادل 22.2 درصد پرداخت می‌شد، البته در این بانک سپرده‌های یکساله در هر زمانی پیش از موعد قرارداد قابل برداشت است.

همچنین مراجعه به شعبه یک بانک دولتی دیگر نشان از آن دارد که برای سپرده‌های روزشمار نرخ سود هفت درصد پرداخت می‌شود، اما برای سپرده‌های بیش از 50 میلیون تومان، طی مدت حداقل شش ماه سودی معادل 23.2 درصد پرداخت می‌شود.

کارمند شعب یکی از بانک های خصوصی بزرگ، نیز در پاسخ به سوالی درباره نرخ سود،از کاهش نرخ سود از امروز خبر داده و می گوید نرخ سود سپرده های روزشمار 10 و یکساله 22 درصد است اما برای افرادی که پیش از این اقدام به سپرده گذاری کرده اند تا موعد قرارداد نرخ‌های پیشین برقرار خواهد بود.

اما مراجعه به شعبه یکی دیگر از بانک های خصوصی نشان از آن دارد که برای سپرده‌های 20 میلیون تومان و بیشتر سود روز شمار22.2 درصد و برای سپرده های بیش از 30 میلیون تومان،در دوره یکساله سودی معادل 24.3 درصد پرداخت می کند.

بر این اساس مراجعه به شعب بانک‌های مختلف سطح شهر نشان از آن دارد که اغلب بانک‌ها آگهی‌ها و بیلبوردهای خود برای جذب سپرده با سودهای بالا را برداشته و با توجه به هشدار بانک مرکزی مبنی بر برخورد با بانک‌های متخلف، در اجرای توافق صورت گرفته مصمم هستند.

با توجه به نرخ تورم 32.5 درصدی در دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه و همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه 17.6 درصدی در این ماه، باید دید آیا کاهش نرخ سود سپرده‌ها ، باعث خروج سرمایه های مردم از بانک‌ها و ورود آنها به بازار‌های موازی نمی‌شود،باتوجه به اینکه همین امر طی یک سال و نیم اخیر باعث افزایش خودسرانه نرخ سود توسط بانک ها شد و بی نظمی در بازار پولی کشور را رقم زد.


ویدیو مرتبط :
بانک ها با کاهش نرخ سود بانکی موافق اند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راهکار جدید بانک‌ها برای دور زدن سود بانکی!



اخبار,اخباراقتصادی, بانک مرکزی

 

  اخباراقتصادی  - راهکار جدید بانک‌ها برای دور زدن سود بانکی!/ الحاقیه‌های سود 6 تا 8 درصدی پیش روی متقاضیان

اگرچه دولت با محوریت بانک مرکزی بارها و بارها اعلام کرده که با بانک‌های متخلف از نرخ سود بانکی به شدت برخورد می‌کند و همه موظف هستند مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر نرخ سود 22 درصدی تسهیلات را رعایت کنند، اما اکنون بانک‌ها الحاقیه‌ای را پیش روی متقاضیان قرار می‌دهند که سود 6 درصدی را در کنار سود رسمی 22 درصدی تسهیلات از آنها طلب می‌کنند.

به گزارش تابناک  ، این روزها دولت برای اعمال سود مصوبش در بانک‌ها، کار را بسیار سفت و سخت گرفته است. آنگونکه رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید، نظارت کافی بر روی عملکرد بانک‌ها در دریافت نرخ سود وجود دارد و به بان‌کها اجازه داده نمی شود که سودی بیش از نرخ سود مصوب را در ارایه تسهیلات به مردم اعمال کنند.

تا اینجای کار تنها یک حرف، از رئیس کل بانک مرکزی باقی مانده است و آنگونه که مردم و فعالان اقتصادی که برای دریافت تسهیلات مجبور به مراجعه با بانک‌ها و به نوعی گردن خم کردن جلوی مدیران بانکی هستند، می گویند چنین نرخ سودی یک رویا بیش نیست و مجبورند که نرخ سود بالا را با تمام شرایطی که بانک می گوید، بپذیرند.

اکنون نیز فعالان اقتصادی می گویند که نرخ سود بانکی از زمان ابلاغیه بانک مرکزی تنها یک تغییر کرده و آن اینکه، این نرخ سود در قالب یک الحاقیه که پیش روی مشتریان و متقاضیان دریافت وام قرار می گیرد، به همان نرخ قبلی یعنی 28 درصد تا 30 درصد می رسد.

سیدحامد واحدی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران با بیان اینکه خود بانک مرکزی، مبالغ را به سایر بانک‌ها، با نرخ 34 درصد قرض می‌دهد، می گوید: نتیجه این است که تمام بانک‌ها به بانک مرکزی بدهکار هستند و همیشه حساب‌شان قرمز است. بعد چگونه می‌توان توقع داشت که این بانک‌ها نرخ بهره 22 درصدی را رعایت کنند.

وی می افزاید: بانک‌ها برای اینکه این مشکلات را رفع و رجوع کنند، به فعالان اقتصادی فشار می‌آورند.

به گفته واحدی، در یک مورد برای دریافت تسهیلات، سند مبنی بر پرداخت 22 درصد سود امضا شده و در کنار آن سندی دیگر مبنی بر پرداخت شش درصد سود دیگر هم پیش روی متقاضی قرار گرفته است که این یعنی هم همان آش و همان کاسه.

البته برخی از بانک‌ها نیز خود بازپرداخت وام با نرخ سود را محاسبه کرده و از متقاضی دریافت می‌کنند که در زمانی که ضامن خود را برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می کند، از ضامن می‌خواهند که نامه کسر از حقوق برای 29 میلیون تومان را به جای دریافت تسهیلات 20 میلیون تومانی به بانک ارایه دهد که این بیش از 40 درصد سود را مطالبه می کند.

این درحالی است که رئیس کل بانک مرکزی بر این ایده پافشاری می کند که نرخ سود بانکی 22 درصد است و بانک‌ها حق تخلف ندارند؛ بنابراین به نظر می رسد بانک مرکزی باید یا در نظارت خود تجدیدنظر کند، یا اینکه بالاخره تکلیف مردم را با نرخ سود تسهیلات مشخص کند.
 
 اخبار اقتصادی  -  تابناک