اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برج آزادی ترک خورد/طرح‌های شتاب‌زده در مرمت برج



اخبار,اخبار اجتماعی,برج آزادی

كمتر كسی را می‌توان پیدا كرد كه با برج آزادی، سمبل پایتخت عكس یادگاری نگرفته باشد. سمبلی كه این‌ روزها به‌دلیل مدیریت‌های چندگانه و سلیقه‌ای حال و روز خوشی ندارد و درحال پیوستن به خاطره‌هاست.

طی چند سال گذشته طرح‌های متفاوتی برای مرمت برج اجرا شده كه نتیجه‌ای جز لطمه و آسیب به‌ برج دربرنداشته؛ اجرای طرح سفید و سندبلاست‌کردن آن در سال‌های گذشته توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران نمونه بارزی از این‌گونه طرح‌های غیركارشناسی است.

برج آزادی متولی مشخصی ندارد
روزگاری بر سر مدیریت برج دعوا بود اما در حال‌حاضر هركدام از‌ ارگان‌ها اعلام می‌كنند مدیریت برج آزادی با آنها نیست و كسی مسئولیت مرمت آن را نمی‌پذیرد.

درچند سال اخیربارها مدیران شهر تهران درباره مرمت برج آزادی و چگونگی آن صحبت كرده‌اند. به‌عنوان نمونه اقبال شاكری، عضو کمیسیون عمران شورای شهر در این خصوص گفته بود: برای حل مشکلات برج آزادی، جلسه مشترکی با عوامل درگیر این برج مانند شهرداری، ارشاد، شهرداری منطقه 9، معاون شهرسازی، معاونت فنی و عمرانی و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهردار برگزار شد و مصوب کردیم زهکشی‌های لازم برای حل مشکل نشت آب به سطوح پایین‌تر انجام شود و اعتبار لازم را نیز پیش‌بینی کردیم.

گزارش چكه كردن سقف برج اعلام نشده بود
وی ادامه داده بود: براساس آخرین گزارشاتی که معاونت عمرانی به شورا ارسال کرد، فعالیت‌ها به خوبی پیش می‌رفت و مشکلی که منجر به چکه کردن سقف برج آزادی شود، مطرح نشد.

شاکری با اشاره به تعمیرات اساسی که بدنه این برج نیاز دارد مانند بخش گنبد فیروزه‌ای آن، گفته‌بود: این اقدامات اساسی نیاز به اعتبار دارد که مدیریت شهری از مدیریت مجموعه خواست در صورت کمبود اعتبار و بروز مشکل، آن را با ما در میان بگذارد حتی ما برای مدیریت واحد این برج نیز پیشنهاداتی را مطرح کردیم بنابراین از لحاظ حمایت و اعتبار این برج با مشکلی روبه‌رو نبود.

 

در آخرین گزارشی که مدیرعامل برج آزادی برای ما ارسال کرد نیز اشاره به مشکل و کمبودی که منجر به ایجاد چنین مشکلی شود، نشده بود و به نظرم کوتاهی در بخش اجرایی‌شدن برنامه‌هایی است که برای ساماندهی برج پیش‌بینی شده است.

شهرداری اجازه ورود به برج آزادی را ندارد
رئیس کمیته هنری شورای شهر تهران هم در گفت‌وگویی اعلام کرده بود از سوراخ شدن سقف برج‌آزادی اطلاعی ندارد و این موضوع توسط کمیته مشترک ساماندهی برج آزادی پیگیری می‌شود.

 

بودجه ساماندهی برج آزادی تصویب شده و معاونت فنی پیگیر ساماندهی این برج است.یکی از مشکلات اصلی برای ساماندهی این برج آن است که این برج متعلق به شهرداری نیست و ما حتی برای داخل شدن به آن نیاز به مجوز داریم.

بعد از آن بود که دور نماد آزادی را حصار کشیدند تا برای سومین بار برج آزادی را ساماندهی کنند.این‌در‌حالی‌است که دو بار گذشته ساماندهی برج به جای آن که مشکلات برج را حل کند بیشتر به آن لطمه زده و مسئولان ارشاد نگرانند دوباره طرحی شتاب‌زده بیشتر به سازه برج لطمه بزند.

برج آزادی از میلاد با ارزش‌تر است
خرداد ماه بود که احمد حکیمی‌پور دراین‌باره گفت: معاونت فنی و عمرانی تهران طرح جامع و مطالعه‌شده‌ای را برای کل این پهنه در میدان آزادی تهیه کرده است البته سازمان زیباسازی نیز حضور فعالی برای انجام برخی ط امور واگذار شده به آنها داشته است.

 

در سطح کلان به دنبال اجرای تفاهمنامه‌ای هستیم که در همه بخش‌های شهر ازجمله برج آزادی تمهیدات خوبی اندیشیده شود. همچنین به‌دنبال راه حلی هستیم که بتوانیم این برج را برای بازدید هر چه بیشتر شهروندان آماده کنیم چرا که ارزش‌های برج آزادی نسبت به برج میلاد بیشتر است.

مرمت برج آزادی برای سومین بار
به این ترتیب بود که از بهار امسال سومین و جدیدترین طرح در برج آزادی برای مرمت و بهسازی محوطه بیرونی آن و جلوگیری از نفوذ آب به فضای داخلی اجرایی شد؛ طرحی که به‌اذعان اعضای شورای‌شهر تهران در واقع سعی در اصلاح اشتباهات قبلی داشت و قرار بود جلوی تخریب‌های بیشتر را بگیرد؛ هر چند هنوز طرح شورای شهر تهران درباره اداره این مجموعه به‌صورت هیأت امنایی اجرایی نشده اما حداقل در این مورد دیگر اختلاف در انتخاب و اعلام متولی وجود ندارد و حالا این طرح را معاونت عمرانی شهرداری تهران اجرا می‌کند.

درحالی‌كه مدیران شهرداری و شورای شهر تهران از اتمام طرح مرمت برج آزادی تا پایان شهریورماه خبر داده بودند علی سلطانی، مدیر اجرایی برج در گفت‌وگو با قانون دراین‌باره گفت: برج آزادی از سال 82 به بنیاد رودكی سپرده شده، یك بنای میراثی باید هر سال مرمت و بازسازی شود. باتوجه به هوای نامطلوب تهران و بارندگی‌های اسیدی مرمت هرساله برج آزادی ضرورت بیشتری دارد. مرمت برج مطابق با زمان‌بندی وعده‌ داده ‌شده پیش نمی‌رود.

 

بخش‌های زیادی از برج در جریان مرمت‌های گذشته آسیب دیده‌اند و هنوز برنامه‌ای برای اصلاح شرایط آنها در نظر گرفته نشده است. از سوی دیگر باتوجه به اتفاقاتی كه در گذشته در طرح‌های مرمت رخ داده، طرح‌ مرمت جدید با حساسیت ویژه‌ای درحال اجراست. نمی‌خواهیم دیگر كیفیت را فدای سرعت انجام كار كنیم و شاهد دوباره‌كاری و صدمات به این اثر ملی باشیم.

سلطانی افزود: نگاه مسئولان به برج آزادی باید فراسازمانی باشد چراكه این برج علاوه‌بر نماد شهر تهران، یكی از سمبل‌های انقلاب نیز هست. حدود 17 میلیارد تومان درحال حاضر برای مرمت دیواره، كاشی، سنگ و تاسیسات زیربنایی برج آزادی برآورد شده است باتوجه به مشكل كمبود اعتبار در تمامی‌بخش‌ها، نیازمند همكاری و تعامل تمامی‌نهادها در این طرح هستیم.

صدمه به برج آزادی در قالب طرح‌های مرمت
مدیر اجرایی مجموعه برج آزادی با اشاره به طرح‌های متعددی که در سال‌های گذشته روی برج‌آزادی اجرا شده و اثرات منفی و خسارت‌باری که روی آن داشته است، گفت: چهار سال قبل سازمان زیباسازی، پیمانکاری را برای سفیدکردن و سند‌بلاست بدنه برج با الگویی که تأیید نشده بود، انتخاب کرد و آنها هم اعلام کردند با اجرای طرح‌شان برج آزادی حداقل ٢٠ سال سفید می‌ماند و تغییر رنگی نخواهد داشت اما شاهد هستید که در کمتر از دوسال برج نه فقط سفید نمانده، بلکه شرایط بدتری هم پیدا کرده است.

اشتباهی که جان سنگ‌های آزادی را می‌گیرد
او با تاکید بر اینکه این اقدامات با اذعان مسئولان بعدی سازمان زیباسازی و بدون مطالعات و شناخت کافی درباره عملکرد و نوع کار آن پیمانکار بوده و خسارتی جبران‌ناپذیر به همراه داشته است، گفت: یکی دیگر از اشتباهات سازمان زیباسازی این بود که در جریان برنامه‌های مرمت، جداره‌های لاستیکی‌ای را که از ٤٥ سال قبل بین سنگ‌های بنای برج قرار داشت و در تابستان و زمستان این سنگ‌ها را حفظ می‌کرد، برداشته و به‌جای آن مواد سفت و سختی را قرار داده است.

 

این جداره‌های سخت باعث شده در همین مدت کوتاه بسیاری از سنگ‌های بنای برج در اثر انبساط و انقباض و نبود فضای لازم، ترک بردارند و از همه مهم‌تر راهی برای نفوذ آب به داخل بنای برج و دیواره‌های آن باز کنند.

قرار بود بدنه برج آزادی ٢٠ سال تمیز و سفید بماند
سلطانی تاکید کرد این روند در اجرای پروژه را کتبی و شفاهی و به شکل همزمان به اطلاع شورای شهر تهران و سازمان بازرسی رسانده‌ایم و در ادامه افزود: سازمان‌های دولتی درباره پروژه‌ها و انتخاب پیمان‌کار آنها ملاحظات و روابطی دارند و متأسفانه تنها چیزی که پس از اجرا قابلیت پیگیری ندارد، همین کیفیت کار و اثرات ناشی از اجرای پروژه و اثبات ادعای آن شرکت است.

 

درباره پیمانکار سفیدکردن و سندبلاست برج آزادی هم این مطالعه و پیگیری و در ادامه بازخواست صورت نگرفت و البته حالا مسئولان سازمان زیباسازی یا آن پیمان‌کار در این‌باره پاسخگو نیستند.

اعلام واگذاری برج آزادی را به شهرداری كرده‌ایم اما پاسخی نگرفته‌ایم
وزیر ارشاد با شهردار تهران به‌منظور تعامل این دو نهاد در امور فرهنگی با یكدیگر تفاهمنامه‌ای منعقد كرده‌اند. از آنجایی كه مجموعه برج آزادی نیز از مجموعه فرهنگی شهر تهران مستثنا نیست، طرح را به شورای شهر پیشنهاد داده‌ایم.

 

تا این مجموعه با همکاری شهرداری تهران با یک شورای سیاستگذاری اداره شود. پیشنهاد دادیم تا با سپردن کار به شهرداری تهران، بهانه همیشگی این مجموعه را حذف کنیم اما به محض اعلام آمادگی از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون هیچ پاسخی دریافت نشده‌است.

اخبار اجتماعی - قانون


ویدیو مرتبط :
بلندترین برج جهان در دبی - این برج از برج خلیفه هم بلندتر است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برج آزادی تهران ترک خورد!


برج آزادی تهران دچار ترک خوردگی های عمیق در پایه ها و نم دیدگی شدید در سقف برج شده است و این در حالی است که مدیران شهری، مرمت این بنای ملی را به سال 92 و بهار آتی موکول می کنند.

خبرگزاری ایرنا: برج آزادی تهران دچار ترک خوردگی های عمیق در پایه ها و نم دیدگی شدید در سقف برج شده است و این در حالی است که مدیران شهری، مرمت این بنای ملی را به سال 92 و بهار آتی موکول می کنند.

این ترک خوردگی ها به وضوح و با چشم غیر مسلح برای هر بیننده ای قابل رویت است. البته این زخم تازه ای نیست که در این بنای تاریخی دوباره سرباز کرده است، اما هر بار شهرداری تهران با یافتن مرهمی هرچند موقت و توجیهات موردی، بر این موضوع مهر سکوت می زند .

گفته می شود، یکی از دلایل نم دیدگی پایه های برج آزادی، آبیاری بیش از اندازه فضای سبز محوطه برج و نفوذ آب به درون لایه های سقف است که با بی توجهی مسئولان شهری هر روزه در حال انجام است.

قائم مقام شهردار منطقه 9 شهرداری تهران با تایید وضعیت نم دیدگی برج آزادی و مشکلات موجود این بنای ملی اعلام کرد: وضعیت ترک خوردگی های بنای برج آزادی در وضعیت هشدار قرار دارد که باید جدی گرفته شود.



ˈغلامرضا احمدی افزود: با بازدیدی که از برج آزادی شده است باید هر چه سریعتر مشکل برطرف شود اما با توجه به سردبودن هوا و فصل زمستان، تصمیم گرفته شد مرمت آن در سال 92 آغاز شود.

احمدی افزود: در حال حاضر پایه های برج آزادی و سقف آن دچار مشکل جدی شده است که برای رفع این مشکلات، کمیته ای چند نفره متشکل از دو نماینده از شهرداری منطقه، نماینده میراث فرهنگی و نیز نماینده بنیاد رودکی در پایتخت تشکیل شده است تا درباره رفع مشکل ترک خوردگی برج آزادی تصمیم گیری کند.

مشاور شهردار تهران گفت: برج آزادی قدمتی حدود نیم قرن دارد. یعنی از سال 1345 هجری شمسی بنا شده است و از آن سال تاکنون مرمت جدی در خصوص نگهداشت این برج انجام نگرفته است.

مشاور شهردار تهران گفت: از برج آزادی بخوبی مراقبت نشده است و باید تصمیمی مناسب در این باره گرفته شود.

احمدی اضافه کرد: در حال حاضر درباره مشکل برج آزادی با شهردار تهران مکاتبه کرده ایم و قرارشده چاره ای برای این مشکل اندیشیده شود.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که نگهداشت برج بطور کامل به شهرداری تهران واگذار شود که البته برای این مهم به حدود 5 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

قائم مقام شهرداری منطقه 9 شهرداری تهران در پاسخ به اینکه گفته می شود ترک خوردگی و نم دیدگی پایه های برج آزادی به دلیل شیوه آبیاری فضای سبز است و برای اصلاح این مشکل چه راهکاری اندیشیده شده است؟ گفت: این ادعا درست نیست.

وی افزود: فضای سبز بیرونی و محوطه برج آزادی دارای مساحتی بالغ بر 43 هزار مترمربع است که فضای سبز این محوطه با روش آبیاری هوشمند می شود و آبیاری متصل و یکپارچه به آب وصل نیست.

وی اضافه کرد: علاوه بر این شیوه آبیاری فقط تا 5 سانت زیر چمن را خیس می کند و زیر این بخش، یک تا دو متر خاک است و پایه های برج نیز در خاک قرار دارد.

احمدی گفت: تاریخچه نم دیدگی برج آزادی به سالها قبل بازمی گردد که یکبار هم توسط پیمانکاران مرمت شده است .

این مدیر شهری از همه مسئولان و شهروندان خواست تا در نگهداشت برج آزادی این بنای تاریخی و ملی کمک کنند.

ساخت برج آزادی به سال 1345 هجری شمسی در پایتخت باز می گردد و در سال 50 مورد بهره برداری قرار گرفت.

استخوان بندی اصلی برج آزادی از بتن مسلح ساخته شده و در ساخت آن از سنگ ها و مصالح ایرانی استفاده شده است.

ارتفاع برج آزادی 45 متر است.

این برج دارای سه طبقه و چندین سالن نمایش و موزه و نگارخانه است.

ˈمحمدرضا محمودی ˈمعاون عمرانی استاندار تهران درباره مشکل ایجاد شده برای برج آزادی گفت: مقصر اصلی اشکال به وجود آمده در نشست آب و نم دیدگی برج به دلیل اهمال شهرداری در مراقبت از برج آزادی است.

وی اظهارداشت: شهرداری تهران باید پیمانکار مربوطه که حدود 5 سال پیش با دریافت پولی کلان از شهرداری اقدام به مرمت برج و محوطه بیرونی آن و نیز ایزوگام و رفع مشکلات پایه ها کرده بوده را احضار و بازخواست کند.