اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برجام کارتون شد!


نام سازمان فرهنگی هنری «اوج» نام غریبی نیست. در سال‌های اخیر محصولات این مؤسسه واکنش‌های زیادی در کشور برانگیخته است.

صبح بخیر: روزنامه «شرق» در گزارشی مبسوط عملکرد موسسه اوج را زیر ذره بین برده که در زیر خلاصه ای از آن را که مختص به انیمیشن «بچرخ تا بچرخیم» است، می خوانید.

 نام سازمان فرهنگی هنری «اوج» نام غریبی نیست. یکی از حاشیه‌سازترین محصولات این سازمان بیلبورد‌های «صداقت آمریکایی» بود که در اوج مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب در سطح شهر تهران به نمایش درآمد

پس از آن ساخت فیلم «من روحانی هستم»در دستور ‌كار قرار گرفت؛  اگر به وب‌سایت سازمان موج وارد شوید، با تبلیغات گسترده‌ای برای فیلم بادیگارد مواجه می‌شوید. این مؤسسه اخیرا اقدام به ساخت انیمیشنی ١٩‌دقیقه‌ای کرده است.

«بچرخ تا بچرخیم» عنوان انیمیشنی است با موضوع هسته‌ای به قلم محمد سرشار، مدیر شبکه «کودک» صداوسیما و کارگردانی رسول آذرگون که در سازمان رسانه‌ای اوج تولید و در شبکه پویا پخش شده است. انیمیشنی کودکانه و نمادین که قصد داشته ماجرای غنی‌سازی اورانیوم و دستیابی به دانش هسته‌ای را در سه دوره ریاست‌جمهوری اخیر کشورمان نشان دهد.

خلاصه داستان:

«آقای سام» که تازه به جزیره آمده بود، با دوز‌و‌کلک زمین‌های مردم را می‌گرفت و مجبورشان می‌کرد رعیتش شوند.  روزگار مردم سیاه شد؛ اما «آقا‌جون» دوست نداشت ما رعیت کسی باشیم؛ برای همین آقای سام از آقاجون و خانواده ما می‌ترسید و بدش می‌آمد. روزی که آقای سام برای پسرانش فرفره آورد، کسی نمی‌دانست چه ماجرای بزرگی در راه است.

نوه‌های آقاجون، مسعود و مجید و آمنه و مصطفی با چوب برای خودشان فرفره ساختند؛ اما «دایی‌ محمد» ترسید و اجازه نداد بچه‌ها بیرون از خانه بازی کنند و گفت پسران آقای سام می‌بینند و اوقاتشان تلخ می‌شود؛ اما بالاخره خبر فرفره‌ساختن بچه‌ها در جزیره پیچید و به گوش آقای سام رسید و خیلی عصبانی شد. دایی محمد فرفره‌ها را در صندوقچه‌ای گذاشت و در آن را قفل زد؛ یک روز «عمو محمود» آمد به بچه‌ها گفت بیایید چیز بهتر بسازید. روروَک بسازید که بتوانید سوار آن شوید و روی کاغذ تصویر روروَک کشید

 آقای سام خانواده آقاجون را تحریم آب کرد؛ پیشکار آقای سام پیشنهاد داد همه روروَک‌ها را به ما بدهید و به جایش آب بگیرید. عمو محمود رفت در خانه آقای سام و دادوبیداد کرد.

 اجازه بدهید با آقای سام حرف بزنم. قرار شد پیشكار و پسران آقای سام روروَک‌های بچه‌ها را بشکنند؛ اما فرفره‌ها را پس بدهند و در عوض تحریم‌ها کمتر شود. آقاجون هشدار داد که آقای سام سر قول خود نمی‌ماند؛ اما عمو حسن گفت ما بچه‌های شما هستیم، حواسمان هست. یک روز سیاه پسران آقای سام آمدند و روروَک‌ها را شکستند. بچه‌ها ناراحت شدند و گریه کردند؛ اما بچه‌ها بی‌کار نماندند و تصمیم گرفتند چرخ چاه بسازند. چرخ چاه ساختند و از چاه متروک حیاط آب کشیدند و دوباره زمین هامون سیراب شد و گندم‌ها جوانه‌ زدند و آینده جزیره با دستان ما عوض شد.

اوج منتقد دولت

 منظور از آقای سام آمریكاست. دایی ‌محمد که شخصیتی ترسو است، رئیس دولت اصلاحات است مدل ریش و عینک دایی محمد شبیه رئیس‌جمهور دوره اصلاحات است.

عمو محمود چهره  شجاع که مدام به آقای سام اعتراض می‌کند و ایده ساخت روروَک را به بچه‌ها می‌دهد، محمود احمدی‌نژاد است؛ او لباسی روستایی به تن دارد. عمو حسن که با انجام توافق با آقای سام بچه‌ها را غمگین می‌کند، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، است که کلاهی بنفش‌رنگ به سر دارد. بچه‌ها «مسعود» و «مجید» و «مصطفی» هم همنام شهدای هسته‌ای هستند.



ویدیو مرتبط :
واکنش مسیولان به نقض برجام توسط آمریکا و انتظار افکار عمومی از کمیته نظارت بر برجام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کارتون «برجام» حاشیه ساز شد


موضوع یکی از انیمیشن‌های ساخته‌شده در صداوسیما، موج جدیدی از حاشیه‌ها را در فضای مجازی ایجاد کرده است. فیلمنامه‌ی این انیمیشن با عنوان «بچرخ تا بچرخیم» توسط مدیر شبکه کودک نوشته شده و در روزهای گذشته از همین شبکه پخش شده است.

خبرگزاری ایسنا: موضوع یکی از انیمیشن‌های ساخته‌شده در صداوسیما، موج جدیدی از حاشیه‌ها را در فضای مجازی ایجاد کرده است. فیلمنامه‌ی این انیمیشن با عنوان «بچرخ تا بچرخیم» توسط مدیر شبکه کودک نوشته شده و در روزهای گذشته از همین شبکه پخش شده است.

در این انیمیشن، سه شخصیت‌ داستانی‌ خلق‌شده‌اند که نام آن‌ها دقیقا برگرفته از رؤسای جمهور کشورمان در سه‌ دوره‌ی متوالی اخیر درآمده است؛ اما آنچه یک برنامه ویژه‌ی مخاطب کودک را به حاشیه کشانده، ویژگی‌هایی‌ است که برای هر کدام از این شخصیت‌های کارتونی در نظر گرفته شده است؛ واکنش‌ها به انیمیشن «بچرخ تا بچرخیم» تا حدی پیش رفته که برخی از رسانه‌ها نوک تیز پیکان این انیمیشن را به سمت «برجام» و توافق هسته‌ای متوجه دانسته‌ و از تعبیر «جنگ روانی جدید علیه دولت با انیمیشن تلویزیونی» استفاده کرده‌اند.

کارتون «برجام» حاشیه ساز شد

خبرنگار ما در گفت‌وگویی با محمد سرشار - مدیر شبکه کودک و نویسنده انیمیشن «بچرخ تا بچرخیم» - توضیح وی را در این زمینه خواستار شد.

سرشار درباره‌ِ «بچرخ تا بچرخیم» و نقدهای مطرح‌شده به آن گفت: داستان این انیمیشن مربوط به سال 92 می‌شود و از تولدش عملا دو سال گذشته است. به نظرم کارگردان این اثر که این انیمیشن را ساخته، می‌تواند توضیحات بهتری بدهد.

سرشار در ادامه به تشکر از یکی از روزنامه‌های صبح تهران که به واکنش در این زمینه پرداخته است، بسنده کرد و گفت: فقط از این روزنامه‌ی سیاسی تشکر می‌کنم که روز سه‌شنبه - 24 فروردین ماه - در صفحه اولش همراه با عکس به انیمیشن «بچرخ تا بچرخیم» پرداخت.

او ادامه داد: به نظرم این اتفاق خیلی خوب و بزرگی است که روزنامه‌ای که سیاسی است، تصویر این انیمیشن را که این روزها حواشی به همراه داشته، در صفحه یک خود کار کرده است.

داستان انیمیشن «بچرخ تا بچرخیم» چهارم بهمن‌ ماه سال 92 به قلم محمد سرشار نوشته شد. ویرایش دوم این داستان به چهارمین جشنواره مردمی «رسول آفتاب» فرستاده شد که در این جشنواره عنوان بهترین داستان نوجوان را از آن خود کرد. سال 94 این انیمیشن توسط کارگردان (رسول آذرگان) ساخته شد و به ششمین جشنواره عمار فرستاده شد و عنوان بهترین انیمیشن را دریافت کرد. «داستان ما و کدخدایی که نمی‌خواست فرفره بسازیم» نام داستان این انیمیشن بود که بعدها به «بچرخ تا بچرخیم» تغییر نام داد.

انیمیشن «بچرخ تا بچرخیم» اخیرا از شبکه کودک به روی آنتن رفته است. در این انیمیشن که به موضوع انرژی هسته‌ای اشاره شده، سه شخصیت به نام‌های دایی محمد، عمو محمود و عمو حسن در قالب داستانی و کودکانه تصویرسازی شده‌اند. بحث هم بر سر حق آب چشمه در قبال تحویل چند روروئک است.