اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برجام؛ چرا مثال جام شراب و نه لیوان شیر و شكر؟



اخبار,اخبار سیاسی,حسین شریعتمداری

اگر قرار بر مثال آوری باشد چرا مثال شیر و شكر را نیاوریم كه چنان به هم آمیخته می شوند كه هر چند دیگر قابل تفكیك نیستند اما ماهیت شیر باقی است و شكر نیز با شیرینی خود را نشان می دهد.

روزنامه كیهان در یادداشتی به قلم آقای حسین شریعتمداری  با قبول این واقعیت كه "توافق هسته ای یا برجام نقاط مثبتی هم دارد" علت مخالفت و اصرار بر رد آن را این موضوع دانسته كه نمی توان در قبال آن از حق شرط یا همان تحفظ استفاده كرد زیرا یك پیمان دو جانبه است كه یك طرف آن ایران قرار دارد و سوی دیگر گروه 1+5 و هر یك از دو طرف تنها می توانند به آن پاسخ آری یا نه بدهند و مانند پیمان های چند جانبه نیست كه بتوان در عین الحاق به یك كنوانسیون برخی از مواد را نپذیرفت و اصطلاحا اعلام تحفظ كرد.

  این تعبیر در كلیت خود البته سخن درستی است ولی  استدلال مخالفان ارایه لایحه برجام به مجلس نیز مبتنی برهمین است كه نمی توان بندهایی از آن را پذیرفت و موادی را نه و چنانچه برخی را نپذیریم آیا دوباره بر سر این مواد چانه بزنیم و اساسا چنین امكانی فراهم است یا نه.

توافق هسته ای یا برجام ( برنامه جامع مشترك هسته ای) مجموعه ای است در هم پیوسته و به همین سبب كارشناسانی از بررسی آن در شورای عالی امنیت ملی دفاع می كنند تا تنها از منظر امنیت ملی بدان پرداخته شود.

   تخصص اصلی شخص ریس جمهور روحانی نیز مولفه امنیت ملی اما با نگاه مرسوم غیر امنیتی است و دیدیم كه در سخنرانی روز سه شنبه در همدان نیز به صراحت گفت : " بعد از 23 ماه تلاش و مذاكره توسط دیپلمات های ملت به نقطه ای رسیده ایم كه توانستیم سایه شوم جنك را از سر مردم برداریم و امنیت واقعی را به كشور بازگردانیم."

   از نگاه او تحریم نیز یك تهدید امنیتی به حساب می آمد و باید برچیده می شد و اگر از انتخابات رقابتی ونرخ مشاركت بالاتر در اسفند ماه دفاع می كند و نهادهای ناظر را از دخالت و تصور فراقانونی بودن بر حذر می دارد نیز از همین منظر است كه حضور گسترده تر را نه تنها تهدید امنیت ملی نمی داند كه اتفاقا مقوم آن ارزیابی می كند.

  تفاوت اصلی نگاه ها پس در این است كه از منظر حامیان و مجریان ، توافق به سود امنیت ملی است چون اولا سایه جنگ را دور كرده است، ثانیا تحریم را بر می چیند و ثالثا دروازه های تعامل را می گشاید.

  از منظر مخالفان و دلواپسان اما توافق نه تنها سایه جنگ را برنداشته كه  با آنچه آنان محدودیت های موشكی می دانند یكی از عوامل حمله را برمی چیند و به سود امنیت ملی هم نمی دانند چون هر تغییری را به منزله براندازی ارزیابی می كنند.

 

كما این كه از تحلیل یك روزنامه آمریكایی چنین برداشت كردند و با این كه در متن مقاله كلمه براندازی نیامده بود این واژه را در تیتر یك آوردند.

  در این نگاه دو مثال برای آمیختگی بیشتر وجود ندارد: یكی مثال سیبی  كه بخشی از آن گندیده است ولی  می توان بخش سالم را مصرف كرد و بخش فاسد را دور انداخت و دیگری اختلاطی كه قبل تفكیك نیست و آیه قرآن را مثال می آورند كه " ای پیامبر، از تو درباره شراب و قمار می پرسند. بگو در ارتكاب هر دو گناهی بزرگ است و سودهایی هم دارد و گناه آن از نفع آن بزرگ تر است."

  با این توصیف حتی یك قطره هم كافی است و برجام را به مثابه جام شراب غیر شرعی می دانند و لو یك قطره در آن باشد.

 

پس هر قدر هم برجام واجد نقاط مثبت داشته باشد در حرمت آن تفاوتی ایجاد نمی كند.

 اما مگر برجام، موضوعی شرعی است كه درباره آن چنین مثالی بیاوریم؟ ضمن این كه اگر قرار بر مثال آوری باشد چرا مثال مشهور روشنفكری دینی و همان شیر و شكر را نیاوریم كه شیر و شكر چنان به هم آمیخته می شوند كه هر چند دیگر قابل تفكیك نیستند و نمی توان شكر را از شیر جدا كرد اما ماهیت شیر باقی است گرچه شكرین شده و شكر نیز هرچند دیگر دیده نمی شود و قابل استحصال نیست اما شیرینی آن باقی است.

  شیر و شكر نیز به هم می آمیزند و حاصل، شیری است شیرین كه همچنان سپیدرنگ است و خواص شیر را هم دارد در عین این كه با شیر بدون شكر متفاوت است.

 

این مثال را در پاسخ به مدعیانی می آورند كه می گویند روشنفكری و دین داری قابل جمع نیستند ولی همین مثال شیرو شكر كه بارها به كار رفته در مقام پاسخ می آید.

  تفاوت در نگاه است. نگاه منفی دلواپسان كه برجام را به مثابه جام شراب می دانند و بر همین اساس صحبت از این كه یك قطره الكل دارد یا چند قطره را بلاوجه می دانند.

 

نگاه مثبت اما برجام را جام شیری می داند كه هر چند موادی به آن افزوده شده و رنگی گرفته یا شیرین شده یا طعمی گرفته اما ماهیت اصلی آن - به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران ولو در اندازه های كمتر - باقی است.

اخبار سیاسی - عصر ایران


ویدیو مرتبط :
جام شراب نوشینه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تزئین لیوان شیر کودکان با ترافل



 

تزئین لیوان شیر کودکان با ترافل

 

روش تهیه :

 

برای تزیین لیوان‌های شیر ابتدا لبه لیوان‌ها را با مخلوط آب و شکر مرطوب کنید.

در مرحله بعد لبه لیوان‌ها را درون کاسه پر از ترافل‌های رنگی قرار دهید.

به آرامی و با دقت لازم درون لیوان‌ها، شیر بریزید و از میهمانان پذیرایی کنید.

 

 

منبع : funpatugh