اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برجام، آغاز روابط دیپلماتیک با ایران است


وزیر خارجه پیشین آمریکا در یادداشتی نوشت: با توجه به تجربه‌هایی که در سیاست خارجی داشته‌ام من متقاعد شده‌ام که توافق هسته‌ای به دست آمده میان ایران و قدرت‌های جهانی یک اقدام عاقلانه اولیه در آغاز روابط دیپلماتیک با ایران است.

خبرگزاری ایسنا: مادلین آلبرایت، وزیر خارجه آمریکا در دولت بیل کلینتون در یادداشتی در مورد توافق هسته‌ای ایران و روابط ایران آمریکا که در CNN منتشر شد، نوشت: آمریکا و ایران از سال 1979 و ماجرای گروگانگیری سفارت آمریکا در ایران دشمن یکدیگر بوده‌اند اگر چه زمانی که وزیر خارجه آمریکا بودم اهمیت این که از تنش با ایران کاسته شود را درک می‌کردم و آن را بسیار مهم می‌دانستم.

در دوره‌ای که من وزیر خارجه بودم ما پیشنهاد دادیم که با ایران وارد مذاکره شویم اما طرف ایرانی آمادگی لازم را نداشت در نهایت با این که توانستیم به میزان بسیار ناچیزی رابطه با ایران را بهبود دهیم اما در از بین بردن دیوار عظیم بی‌اعتمادی که دو کشور را از یکدیگر جدا کرده بود ناموفق بودیم.

در ادامه این مقاله آمده است: بنا بر این تجربه‌ها من از ماهیت ایران آگاهم و در مورد تغییر یک شبه‌ی روابط ایران و آمریکا واقع‌بین هستم. اما باید توجه داشت که در صورت مذاکره نکردن با ایران با مشکلاتی مواجه خواهیم شد، با توجه به تجربه‌هایی که در حوزه‌ی سیاست خارجی داشته‌ام من متقاعد شده‌ام که توافق هسته‌ای حاصل شده میان ایران و قدرت‌های جهانی یک اقدام اولیه عاقلانه در آغاز روابط دیپلماتیک با ایران است.

پس از بررسی‌های دقیق توافق هسته‌ای برجام، من قویا از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنم.

مادلین آلبرایت با متهم کردن ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در ادامه گزارش خود نوشت: باید توجه داشت که حتی مهم‌ترین مخالفان موافقند که توافق برجام کاملا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کند که برای یک دهه یا بیش‌تر ادامه دارد.

برخی از مخالفان توافق اظهار می‌کنند که برجام از دیگر اقدامات ایران مثل دشمنی با اسراییل یا اقدامات ثبات‌زدایی در خاورمیانه جلوگیری نمی‌کند، در حقیقت آمریکا شاید می‌توانست که به یک توافق بسیار جامع‌تر با ایران بر سر موضوعات مختلف دست یابد اما بر اساس تجربه تاکید می‌کنم که چنین توافقی در مقطع کنونی نتیجه نخواهد داد.


ویدیو مرتبط :
تاثیر آغاز روابط ایران و عربستان از زوایای مختلف | ویدیو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سنگال روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد



 

 

 

سنگال روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد

 

کشور آفریقایی سنگال روز چهارشنبه ضمن متهم کردن تهران به حمایت تسلیحاتی از تجزیه طلبان جنوب سنگال، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.

وزارت امور خارجه سنگال در بیانیه ای اعلام کرد این کشور پس از اینکه اطلاع یافت تسلیحات ایرانی منجر به کشته شدن چند نظامی سنگالی شده است تصمیم گرفت روابط دیپلماتیک خود را از امروز با جمهوری اسلامی ایران متوقف کند.

اشاره سنگال به کشته شدن سه نظامی این کشور در درگیری با جدایی طلبان منطقه کازامانس در جنوب سنگال در روز یکشنبه گذشته است.

بیانیه وزارت خارجه سنگال بامداد چهارشنبه منتشر شد.

این در حالی است که در کمتر از یک ماه گذشته علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران به سنگال سفر کرده بود.

قبل از این سنگال سفیر خود را از تهران فراخوانده بود اما پس از مدت زمانی وی به محل خدمت خود بازگشت.

گامبیا همسایه سنگال نیز پیش از این تمامی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده بود.

دلیل گامبیا برای قطع روابط کشف محموله غیرقانونی سلاح از مبداء بندرعباس به مقصد گامبیا در کشور نیجریه بود.

در آذرماه سال جاری نیز منوچهر متکی وزیر امور خارجه وقت ایران در هنگام دیدارهای رسمی در سنگال با حکم محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران از سمت خود برکنار شد.

ایران در آفریقا بالاترین سطح روابط سیاسی و همکاری های اقتصادی را با کشور سنگال داشت. ایران هم اکنون طرح های متعدد اقتصادی در سنگال دارد که می توان به کارخانه تولید خودروی سمند در شهر داکار اشاره کرد.

سران ایران و سنگال تاکنون بارها به دو کشور سفر کرده بودند...../تحلیل:عصرایران