اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برای اینكه بدانید جوانان چرا ازدواج نمی‌كنند(جدول)



اخبار,اخبار اجتماعی,نرخ تورم

 

اخبار اجتماعی - برای اینكه بدانید جوانان چرا ازدواج نمی‌كنند
محاسبه تورم 10 ساله بر اساس «ماست»!

 افزایش تورم همیشه از بحثهای مهم ایران طی چند دهه اخیر خصوصا سالهای گذشته بوده است، بخصوص در دولت قبل که رشدی بی سابقه پیدا كرد و البته هر ارگانی، برای خود آماری خاص عنوان می‌کرد، در دولت یازدهم اما ظاهرا نرخ رشد آن کاهش یافته است.

جدای از کارشناسی علمی و آمار و محاسبات دولتها و اصطلاحات اقتصادی، در بحث‌های دوستان و همکاران برای مشخص شدن وضعیت قدرت خرید جامعه، تورم ماستی را مثال می‌‌زدم، از این نظر که ماست در زندگی دانشجویی نقش مهمی داشت، که از جنبه طنز آن را برای بهار می‌‌فرستم.

در سال 1383 حقوق پایه یک فارغ التحصیل فنی از دانشگاهها با دانش فنی نسبی حدود 300000 تومان بود(البته بخش خصوصی مد نظر است). سال 1383 ماست نیم کیلویی گلپایگان، که البته با طرح و بسته بندی امروزی نبود، را حدود 200 تومان می‌‌فروختند (ماست بدون یارانه بود). با این حساب، در آن زمان قدرت خرید یک تازه کار حدود 1500 ماست نیم کیلویی بوده است. امروز برای خرید این تعداد ماست باید حدود 2.6 میلیون تومان پرداخت کرد، هر ماست حدود 1700 تومان، ولی سوال اینجاست که آیا درآمدها اینقدر افزایش داشته است؟

در سال جاری یک فرد تازه کار در بهترین حالت با حدود یک میلیون تومان در ماه استخدام می‌‌گردد که با این حساب، قدرت خرید 580 ماست نیم کیلویی را خواهد داشت. به عبارتی قدرت خرید یک فارغ التحصیل دانشگاهی طی ده سال اخیر حدود 60 درصد کاهش داشته
است (البته مشروط بر یافتن کار مناسب). جدول زیر گویای ماجراست:

 

عنوان

قیمت سال 83

تومان

قدرت خرید با سیصد هزار در سال 83

قیمت سال 92

تومان

قدرت خرید با

یک میلیون در ماهسال 92

درصد کاهش قدرت خرید

اجاره آپارتمان 50 متری در مرکز تهران

150000
2
1500000
0.5
75

خرید آپارتمان هر متر مربع در مرکز تهران

400000

0.75
6000000
0.17
75

گوشت گوسفندی

4500
66
27000
37
45

کرایه تاکسی ابتدا تا انتهای عباس آباد

100
3000
1000
1000
66

ویزیت پزشک متخصص

4000
75
25000
40
47

نرخ بلیط هواپیما تهران مشهد

19000
15
132000
7.5
50

قیمت سکه

88000
3.4
1000000
1
71

قیمت ژتون غذا دانشگاه

100
3000

1500 تا 2500

600
80
 

اعداد فوق را می‌‌توانید بر مبنای حداقل حقوق سال 83 و 92 محاسبه کنید تا قدرت خرید کارگران با حداقل حقوق نیز مشخص گردد. طی دهه گذشته قدرت خرید مردم به نصف کاهش یافته و بیکاری دو برابر شده است و این بهترین پاسخ برای عدم تمایل جوانان به ازدواج است. عزمی جدی و تغییری اساسی در سیاست‌های داخلی و بین‌المللی لازم است تا کشور از این بحران نجات یابد.

اخبار اجتماعی - بهار نیوز

 


ویدیو مرتبط :
ازدواج جوانان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آنچه قبل از ازدواج باید بدانید



 

قبل ازدواج

 

چنان ارتباط عمیق وهمه جانبه ای می شود که بی هیچ شک وشبهه ای قابل مقایسه با هیچ یک از دیگر ارتباطات انسانی نمی باشد به نحوی که قرارداد ناشی از آن دارای نوعی تقدس شده است .ازدواج مساله بسیار مهمی است که بسیاری از جنبه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. امروزه شمار روز افزون موارد طلاق موجب شده است تا صاحبنظران به فکر پیدا کردن راه حلهایی باشند که یک ازدواج موفق و سالم را فراهم شاخته مانع از شیوع و افزایش آمار طلاق که یقینا عواقب بعدی آن بسیار دشوارتر و سخت تر شود. مشاوره قبل از ازدواج ابتدا در زمینه مسائل پزشکی ، مساله گروههای فوتی و ژنتیکی آغاز گردید و امروزه کم کم در زمینه مسائل شخصیتی و روانی و روابط نیز در حال شکل گیری و کاربرد است. در این مقوله کارکردهای مشاوره قبل از ازدواج بسیار مهم هستند که به آنها می‌پردازیم.

 

 

بررسی ملاکهای ازدواج سالم در مشاوره قبل از ازدواج


مشاوره قبل ازدواج در الویت اول به روشن ساختن ملاکهایی می‌پردازند که برای داشتن یک انتخاب مناسب در ازدواج ضروری هستند. عدم توجه به تعیین چنین ملاکهایی و ارزش گذاری و اولویت بندی نامناسب آنها اغلب موجب ناکامیهای بعدی می‌شوند. بر این اساس در مشاوره قبل از ازدواج تلاش می‌شود ملاکهای افرادی که قصد ازدواج دارند بررسی شده و راهنمایی لازم در مورد نظر داشتن ملاکهای مناسب ارائه گردد.

 

قبل از ازدواج

 

سن ازدواج


سن ازدواج عامل مهمی است که می‌توانند رضایت از زندگی مشترک را تحت تاثیر قرار دهد هر چند این عامل به تنهایی نمی‌تواند تعیین کننده باشد، اما عامل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس لازم به نظر می‌رسد میزان آمادگی سنی ، روانی و اجتماعی طرفین مورد بررسی قرار گیرد. بطوری که عدم پختگی روانی ، عاطفی ، جسمانی و اجتماعی طرفین مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد و روشن است رسیدن به سن و سالی که از لحاظ اجتماعی مناسب برای ازدواج به نظر می‌رسد به تنهایی قابل تکیه کردن نخواهد بود چرا که افراد مختلف در سنین متفاوتی به پختگی و آمادگی لازم برای ازدواج می‌رسند. یک فرد 25 ساله ممکن است از پختگی و رشد و تکامل روانی ، اجتماعی و عاطفی برخوردار باشد در حالیکه فرد دیگری در سن 35 سالگی چنین آمادگی را نداشته باشد.

قبل از ازدواج

 

تطابق و تناسب شخصیتی طرفین در ازدواج


ویژگیهای شخصیتی بسیار متنوع و متعدد هستند، اما برخی از آنها دخالت بیشتری در رضایت از زندگی مشترک دارند. مطمئنا فردی که بسیار به نظافت و تمیزی اهمیت قائل هست، نخواهد توانست با فردی که چندان در قید و بند این امور نیست زندگی موفقی داشته باشد.از ویژگیهای مهم شخصیتی که تاثیر قابل توجه در این زمینه دارند می‌توان به درون گرایی و برون گرایی اشاره کرد. افراد درون گرا تمایل زیادی به گذراندن اوقات خود به تنهایی دارند در حالیکه برای افراد برون گرا تحمل چنین شرایطی بسیار سخت و آزار دهنده است. افراد درون گرا سرگرمیهایی چون مطالعه و ... دارند در حالیکه افراد برون گرا در شرایط جمعی و سرگرم کننده لذت می‌برند مثل بازیهای دسته جمعی.چنین ویژگیهایی به تعداد زیادی وجود دارند که البته گاه همان بودن ویژگیهای طرفین و گاه ناهمسانی آنها می‌تواند فاکتوری برای ازدواج موفق باشد. به عنوان مثال ازدواج فرد درون گرا با فرد درون گرا موفق آمیزتر خواهد بود تا ازدواج درون گرا با فردی برون گرا در حالیکه سلطه جوئی یک ویژگی است که حتما باید ناهمسانی آن در طرفین مورد توجه قرار گیرد. دو فرد سلطه جو میزان تسلط بیشتری در زندگی مشترک خواهند داشت تا ازدواج فردی سلطه جو با فردی سلطه پذیر.

منبع: irantrack.com