اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برای اربعین، انفرادی ثبت نام کنید


مدیر کل عتبات عالیات سازمات حج و زیارت گفت: طبق تصمیمی که تاکنون اتخاذ شده، سازمان حج و زیارت برای اربعین امسال، ثبت‌نام کاروانی ندارد و فعالیت‌های خود را در حوزه پیاده‌روی زائران متمرکز خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم: مدیر کل عتبات عالیات سازمات حج و زیارت گفت: طبق تصمیمی که تاکنون اتخاذ شده، سازمان حج و زیارت برای اربعین امسال، ثبت‌نام کاروانی ندارد و فعالیت‌های خود را در حوزه پیاده‌روی زائران متمرکز خواهد کرد.

محسن نظافتی با بیان اینکه جلسات ستاد دائمی اربعین با حضور نمایندگان شش دستگاه، هر دو روز یکبار برگزار می‌شود اظهار کرد: در این جلسات، دستگاه‌های مختلف به منظور ساماندهی اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی (ع)، با هم مشورت و برنامه‌ریزی می‌کنند.

این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت درباره پیش ثبت نام ویژه اعزام به عتبات عالیات گفت: بر اساس تصمیمی که تا کنون اتخاذ شده، قرار است در ایام اربعین امسال، سازمان حج و زیارت کاروانی نداشته باشد و به ساماندهی اعزام‌های مردمی کمک کند.

نظافتی تاکید کرد: سازمان حج و زیارت سعی می‌کند در ایام اربعین حسینی (ع)، تمرکز خود را بر ارائه بیشتر و بهتر خدمات در مسیر پیاده‌روی زائران، موکب‌ها و مباحثی مانند گمشدگان و ... بگذارد تا این حرکت مردمی، مانند سال‌های گذشته هر چه با شکوه‌تر برگزار شود.

به گفته مدیر کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت اضافه کرد: اعزام‌های سازمان حج و زیارت به عتبات، بعد از ایام اربعین حسینی(ع) آغاز می‌شود که آن هم نیاز به پیش ثبت‌نام ندارد و مردم می‌توانند با ثبت نام در کاروان‌های دارای مجوز از سازمان حج، به عتبات مشرف شوند.

نظافتی با اشاره به اعزام‌هایی که هم اکنون در حال انجام است نیز گفت: در حال حاضر، به طور متوسط روزانه دو هزار و 500 نفر از زائران ایرانی به عتبات عالیات مشرف می‌شوند که این اعزام‌ها تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت، افزون بر 80 هتل در کربلای معلی، نجف اشرف و کاظمین، از زائران ایرانی پذیرایی می‌کنند.


ویدیو مرتبط :
تیزر ثبت نام در کاروان اربعین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعلام جزئیات سفر اربعین/ ثبت‌نام 500هزار نفر/ نیاز به مشارکت سپاه



اخبار,اخبار اجتماعی, سفر اربعین

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اعلام پیش‌بینی حضور دو میلیون زائر ایرانی در اربعین امسال در عراق گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌های صورت گرفته با تشکل‌های مردمی و دستگاه‌های دولتی، آمادگی برای پوشش بیش از 500 هزار زائر ایرانی در اربعین امسال وجود دارد.

«حسن پلارک» که مسئولیت کمیته ساماندهی مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین را به عهده دارد، اظهار کرد: سال گذشته به دلیل نبود کنترل در ترددهای مرزی بیش از 2 میلیون زائر ایرانی در کنگره عظیم اربعین شرکت کردند؛ امسال با توجه به تدبیر صورت گرفته برای ساماندهی زائران و سفر با ویزا، پیش‌بینی حضور جمعیتی در حدود دو میلیون نفر شده است که طبیعتا برای انتقال، اسکان و پذیرایی این جمعیت که به جمعیت عظیم سایر کشورها و همچنین شیعیان عراقی که در حدود 20 میلیون نفر می‌شوند‌ ملحق خواهند شد‌، به تدبیر و برنامه‌ریزی دقیق‌تری نیاز است.

او با یادآوری تشکیل ستاد اربعین که از حدود 7 ماه پیش کار خود را با ایجاد کمیته‌های 10گانه آغاز کرده است، افزود: کمیته مشارکت‌های مردمی یکی از زیرمجموعه‌های ستاد اربعین است که اقدام آن برای خدمات‌رسانی به زائران است و مسئولیت‌ اسکان زائران در کربلا و نجف، تغذیه بهداشت و درمان،‌ حمل و نقل و ترابری را براساس کمک‌های مردمی ساماندهی می‌کند.

پلارک که در نشست خبری به منظور جلب مشارکت‌های بیشتر مردمی در خدمات‌رسانی به زائران به مناسبت اربعین صحبت می‌کرد، با توصیه به مردم برای ثبت‌نام از طریق سامانه سماح و دریافت ویزا از این طریق به منظور سفر به عراق در اربعین گفت: میزبان اصلی زائران، عراقی‌ها هستند که تاکنون خوب از عهده آن برآمده‌اند.

 

اما در این بین برخی مردم در داخل مشتاق هستند که مشارکت در خدمات‌رسانی داشته باشند، مخصوصا آنکه امکانات عراق هم کفایت این جمعیت را نمی‌دهد.

اعلام آمادگی برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین؛ از هیأت مذهبی تا سپاه
رئیس کمیته ساماندهی مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین همچنین از تمایل مساجد، هیات‌های مذهبی و همچنین برخی دستگاه‌های دولتی برای حضور در عراق خبر داد و افزود: تاکنون بیش از 80 تفاهم‌نامه با این بخش‌ها بسته شده و وظایف هر یک مشخص شده است.

 

براین اساس، این کمیته زمین و مکان را در مسیر حرکت زائران و شهرهای کربلا و نجف در اختیار می‌گذارد، زیرساخت‌هایی مثل آب و برق را فراهم می‌کند، انتقال ابزارهای آنها و امور گمرکی را به عهده می‌گیرد و هماهنگی‌های ویزا و اسکان آنها را انجام می‌دهد.

وی سپس با بیان اینکه "جمع‌بندی ما برای اسکان بیش از 200 هزار نفر در کربلا و نجف است" اظهار کرد: اگر ادعا کنیم همه زائران را می‌توانیم ساماندهی کنیم، حرف بجایی نزده‌ایم؛ در هر حال پیش‌بینی آن است که برای بیش از 500 هزار نفر در دو شهر نجف و کربلا امکان اسکان ایجاد شود که این ظرفیت پنج برابر سال گذشته است، چرا که اربعین سال پیش با حداکثر توان بیش از 100 هزار نفر را پوشش دادیم.

او یادآور شد: برای اسکان زائران از همه ظرفیت ممکن در مساجد، تکیه‌ها،‌ مدارس و اردوگاه‌های عراق استفاده می‌شود. همچنین در بخشی از ساماندهی و برپایی اقامتگاه‌ها از مشارکت‌ سپاه، هلال‌احمر و وزارت نیرو بهره گرفته خواهد شد و تفاهم‌نامه‌هایی نیز به همین منظور بسته شده است.

به گفته پلارک، تاکنون بیش از 300 هزار نفر تعهد پخت غذا داده‌اند، مخصوصا برای بعدازظهر روز اربعین که موکب‌های عراقی جمع می‌شوند.

اعزام 3000 دستگاه اتوبوس و تریلی به عراق
وی ادامه داد: با هماهنگی استان‌ها نیز تاکنون برای تامین 3000 دستگاه‌ اتوبوس و تریلی برای تردد بین شهری عراق تعهد گرفته شده است در این بخش نیز از ظرفیت سپاه و تریلی‌های مردمی در صورت اعلام آمادگی و ثبت‌نام استفاده می‌شود.

رئیس کمیته ساماندهی مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین اضافه کرد: اعلام شده است چنانچه صاحبان تریلی‌ها برای خدمات‌رسانی‌ در اربعین آماده باشند‌، این کمیته برای راننده و خانواده‌شان ویزای عراق با اعتبار یک هفته را دریافت می‌کند که تاکنون بیش از 200 دستگاه اتوبوس و تریلی ثبت‌نام کرده‌اند.

وی سپس با اشاره به تجهیزاتی که در نقطه صفر مرزی در نظر گرفته شده است افزود: ستاد راهیان نور در مرزهای داخل ایران مستقر خواهد شد تا زائران را پوشش دهد.

او همچنین با اعلام شماره حساب 1040 بانک ملی برای دریافت کمک‌های نقدی مردم به منظور خدمات‌رسانی در اربعین گفت: تشکل‌ها و هیات‌های مذهبی که تمایل دارند به این کنگره عظیم کمک غیر نقدی کنند، به ستادهای بازسازی عتبات عالیات در سراسر کشور مراجعه کنند. ضمن آنکه ما فرصت زیادی نداریم و باید سازماندهی را سریعتر انجام دهیم.

پلارک اضافه کرد: اولویت خدمات غیر نقدی، پتو و مواد غذایی است.

بیشتر مشکلات اربعین سال پیش، داخلی بود
او سپس در پاسخ به سوالی درباره آسیب‌شناسی اربعین سال گذشته گفت: بیشتر مشکلات اربعین سال پیش به داخل کشور برمی‌گردد و کمترین آنها به عراق مربوط است. البته آنجا هم مشکلات خاص خود را دارد، اما براساس همین آسیب‌شناسی‌ها بود که کمیته 10گانه تشکیل شد.

وی افزود: سال گذشته گیت‌های ورودی و خروجی ایران و عراق در مرز ناهماهنگ بودند که امسال با عراقی‌ها هماهنگی صورت گرفت و گیت‌های آنها متناسب با گیت‌های ایران افزایش داده شد.

به گفته او، تغذیه و اسکان زائران از بعد از ظهر روز اربعین یکی دیگر از مشکلات اساسی سال گذشته بود که هماهنگی‌هایی شده است تا این مساله امسال تکرار نشود و برخی موکب‌ها به همین خاطر تا یک هفته بعد از اربعین همچنین پابرجا خواهند بود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات همچنین با اشاره به استقرار حدود 30 موکب بزرگ ایرانی در مسیر حرکت زائران در عراق اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌هایی نوشته شده است که پخت غذا در برخی از نقاط پس از روز اربعین آغاز شود.

«پلارک» همچنین به آسیب‌شناسی فرهنگی اربعین سال پیش اشاره کرد و افزود: سال گذشته اختلاف و تشددهایی ایجاد شد که امسال مدیریت و توجیه صورت گرفته تا دچار اختلاف نشویم.

او درباره امنیت اربعین امسال نیز توضیح داد: با توجه به شرایط متفاوت عراق، امسال به تامین امنیت بیشتری نیاز داریم که این مسئولیت به عراقی‌ها سپرده شده و مشورت‌هایی به آنها داده شده است.

 

آنها با ایجاد گشت‌های زمینی و هوایی تدبیری به این منظور داشته‌اند. ضمن آنکه باید توجه کرد بخشی از نیروهای عراقی درگیر نبرد با تکفیری‌ها هستند، بنابراین امسال از نیروهای مردمی برای تامین امنیت استفاده می‌شود.

تردد رایگان با اتوبوس‌های ایرانی در عراق
«پلارک» درباره کنترل قیمت وسایل نقلیه در عراق با توجه به تعیین نرخ‌های چند برابر در اربعین سال گذشته اظهار کرد: تردد با اتوبوس‌های ایرانی در عراق مجانی است، اما اختیار ماشین‌های عراقی با ما نیست.

 

ترابری سنگین در جاده‌های عراق را نیز به واحد ترابری سپاه واگذار کرده‌ایم که قرار است بیش از 10 اکیپ در جاده‌ها مستقر شوند تا به امور تصادفات جاده‌ای رسیدگی کنند. مدیریت حمل و نقل و کنترل قیمت‌ها نیز با سازمان امور پایانه‌ها است.

او درباره کلاهبرداری‌های سال گذشته نیز گفت: این اتفاقات زیاد در عراق افتاده، البته مسئولیت آن با کمیته اعزام اربعین است؛ اما اولین اقدام برای پیشگیری از این رخداد ثبت‌نام در سامانه سماح بوده است.

رئیس کمیته ساماندهی مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین ادامه داد: شنیده‌ام برخی هتل‌های عراقی را 100 تا 150 هزار دلار رزرو کرده‌اند، اما مگر کربلا چقدر ظرفیت دارد؟ شاید یک میلیون نفر را بتواند پوشش دهد. بنابراین خواهش می‌کنم با توجه به ظرفیت و شرایط عراق گول تبلیغات نخورند و پول اضافه ندهند.

وی در ادامه درباره تامین خدمات بهداشتی و درمانی در اربعین گفت: کمیته بهداشت و درمان مسئولیت استقرار اکیپ‌های پزشکی و درمانی را در طول مسیر و نقاط مرزی داخل کشور به عهده دارد. قرار شده است 400 پزشک همراه با تجهیزات و آمبولانس در نقاط مختلف مستقر شوند، دو بیمارستان صحرایی در کربلا و دو درمانگاه کوچک در مرزهای شلمچه و مهران نیز مستقر خواهند شد.

«پلارک» در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره اینکه با توجه به پیش‌بینی حضور دو میلیون نفر جمعیت در اربعین و تامین امکانات برای حدود 500 هزار نفر، وضعیت یک و نیم میلیون نفر دیگر در عراق چه خواهد شد، اظهار کرد: اگر کسی مدعی شود این جمعیت را می‌تواند خدمات دهد صادق نبوده است.

 

علاوه بر این باید توجه کرد میزبان اصلی مردم عراق هستند. آنها هم با التماس به زائران خدمات می‌دهند. حجم زائران در اربعین ‌آنقدر زیاد است که مساله فقط پوشش دادن خدمات به آن دو میلیون نفر نیست.

او سپس به موکب‌های مردمی عراق اشاره کرد و افزود: این موکب‌ها در سراسر مسیر حرکت زائران و شهرهای نجف و کربلا مستقر هستند و در کربلا نیز تقریبا همه شهر به مهمان سرا تبدیل می‌شود. در واقع همه فضای عراق میزبان زائران اربعین است و آن رقم و عددی که ما اعلام کرده‌ایم به کمک‌های آنها اضافه خواهد شد.

شاید مردم هنوز باور نکرده‌اند باید ویزا بگیرند
«پلارک» درباره نگرانی‌هایی برای دریافت ویزا با توجه به فرصت 30 روزه‌ای که تا اربعین باقی مانده است‌، گفت: هماهنگی‌هایی با عراق شده که مراکز موقتی را برای صدور ویزا تعیین کند. طبق آمار سامانه سماح، تاکنون بیش از 500 هزار نفر برای اربعین ثبت‌نام کرده‌اند. مردم معمولا تا روز آخر منتظر می‌مانند. شاید خیلی‌ها هنوز باور نکرده‌اند صدور ویزای عراق بحث جدی است.

اخبار اجتماعی  - ایسنا