اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بد حجابی و روش برخورد با آن



 

 

 

بد حجابی و روش برخورد با آن

 

موضوع حجاب و پوشش افراد جامعه یكی از موضوعات حایز اهمیت است كه دیدگاههای مختلفی در مورد آن مطرح است. رادیو گفت و گو در نشستی خبری با حضور حجت الاسلام محمد تقی رهبر رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی ، علیرضا افشار معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کشور و عفت شریعتی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی به بررسی این موضوع پرداخته است. مشروح این گزارش به این شرح است:


رادیو گفت و گو: اقای رهبر دیدگاه شما در مورد روندی که تا کنون در مورد حجاب و عفاف اجرا شده چیست؟

رهبر: حجاب از ضروریات اسلام است. حجاب رمز سعادت خانواده و برای جلوگیری از انحرافات اخلاقی جوانان دختران و پسران است. در مورد اصل حجاب و ضروری بودن آن تردیدی وجود ندارد. دشمنان اسلام از روزی که به کشورهای اسلامی حمله کردند و یا عواملشان را به عنوان مزدور نصب کردند، یکی از کارهایشان کشف حجاب بود که در عصر رضاخان در این کشور ادامه پیدا کرد.

در کشورهای دیگر هم همین ارمغان شوم بی حجابی را در کشورهای اسلامی بردند. با انقلاب اسلامی تبعاً یکسری معیارها عوض شد و بازگشتی شد به همان اصالت ایرانی و اسلامیت و مسلمان ایرانی بودن و پرهیز از آن رویه غربی ها و حجاب برگشت.

البته در بعضی ضعیف بوده، در برخی کامل بوده. خانواده هایی هستند که به حکم دیانت و تدین مقید به حجاب هستند،الان اکثریت 99درصد زنان جامعه ما واقعاً پایبند هستند،اعتقاد دارند، ما داریم نمونه هایش را در صحنه های مختلف، در روستا و تهران و شهرستانها می بینیم.

در انقلاب اسلامی، بعد از شکل گیری نظام اسلامی وضعیت حجاب، همان خانوادگی سنتی و دیرینه ما در کشور آمد، الا یک عده خاص. یک عده خاص همیشه هنجار شکن بوده است. حتی در این سالهای اخیر و سال اخیر ما خبرهایی داریم که یک عده به افرادی پول می دهند و پول می گیرند برای اینکه بدحجابی را در جامعه ترویج دهند.
لباسهای زننده ،آرایش های تند،این با فرهنگ جامعه ما نمی خواند و به نوعی باید با این موضوع برخورد شود. برای مقابله با این موضوع دو راهکار داریم،یک راهکار اصولی و فرهنگی و فرهنگ سازی،یک راهکار هم اینکه با مواردی که ناهنجاری است و برای جامعه قابل تحمل نیست، برخوردی منطقی داشته باشیم،یک الزاماتی بوجود بیاوریم. در این رابطه چند سال پیش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان گسترش فرهنگ حجاب و عفاف ،به دستور مقام معظم رهبری هم بود که این موضوع تدوین شد و به دستگاهها ابلاغ شد. سال 84 بود و این به وزارتخانه ها،ادارات،جاهای مختلف رفت ولی متأسفانه دقت کافی روی این موضوع نشد،توجه به اجرایی شدن آن ،آن طور که باید نشد .

در حقیقت این راهکارهایی را نشان می داد که در دانشگاهها، در ادارات، در وزارتخانه ها، بیمارستانها،
داروخانه ها خود این ها کم نیست. ما میلیونها کارمند و دانشجو و دانش آموز داریم که در همین دستگاهها اگر الزاماتی باشد و رعایت شود، تبعاً به سطح جامعه هم کشیده می شود. به علاوه رسانه ملی در اینجا نقش مهم دارد.

رادیو گفت و گو: آقای افشار در مورد طرح حجاب و عفاف که اجرای آن به وزارت کشور محول شده بفرمایید. آیا همان طرح مصوب سال 84 است و اینکه در زمینه اجرا تا کجا پیش رفته است؟

افشار: در خصوص این طرح البته اقدامات محدودی در تهیه آن 3 یا 4 سالی که به عهده وزارت ارشاد بود در دستگاه انجام شده است. این طور نبود که هیچ اقدامی صورت نگیرد. ولی در حد مطلوب نبود. وقتی که به وزارت کشور ابلاغ شد ما از تمام دستگاهها و وزارتخانه ها،بخصوص دستگاههای فرهنگی خواستیم برنامه شان را ارائه دهند. چون آنچه مصوب شده در انقلاب فرهنگی بود، برنامه نبود،شرح وظایف بود،راهکارها بود، بایدها و نبایدها ولی برنامه ای به تصویب نرسید.

در طول سال 88، تمام سازمان ها و نهادها مثلاً صدا سیما، آموزش و پرورش،وزارت بهداشت و دانشگاهها، مثلاً بهزیستی،مهد کودک ها،کلیه دستگاههای فرهنگ ساز، سازمان تبلیغات،همه اینها برنامه هایشان را
آوردند، برآورد شد، به بخشی از اینها لازم بود کمک شود که منابعی پیش بینی شد. با توجه به رویکرد اخیر فرهنگی دولت، بخصوص در استانها منابع خوبی اختصاص داده شده برای کارهای فرهنگی، تأثیر آن کارهای فرهنگی عمومی خود به خود روی حجاب و عفاف هم هست و از همانجا هم این برنامه ها قابل تدوین است.

اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است. منتها در تولید این برنامه ها نباید شتاب زده عمل کرد. باید کارهای ارزشمند و اثربخشی باشد. قرار نیست ما این پولها را خدای ناکرده هدر دهیم، باید برنامه های اثربخشی مثلاً در زمینه های مختلف فرهنگی و سوژه یابی تهیه شود و این کار می برد.

رادیو گفت و گو:آقای افشار،اشاره به حرکتهای شتاب زده داشتید. از سال 84 ما تقریباً 5 سال را پشت سر گذاشتیم.

افشار:من منظورم از ابداع ستاد صیانت است که اول سال 88 کارش شروع شده. مربوط به دوره های قبل را من عرض کردم، گزارش عملکردی داریم از دستگاههای فرهنگی که کارهایی انجام دادند نه به این وسعتی که الان دیده شده. محدود بوده. البته ما در حوزه مد لباس هم بحث دعوت از طراحان برای ارائه مدها و ژورنالهای پوشش اسلامی برای دسترس خانواده ها و مردم به ان را هم داشتیم .

البته مراکز فروش عرضه مستقیم پوشش اسلامی پیش بینی شده در سطح استانها که دسترسی مردم به این لباسها باشد. اینها کارهای ایجابی است در حقیقت.

رادیو گفت و گو: خانم شریعتی ، ایا طرح حجاب و عفاف را برای مقابله با بد حجابی کافی می دانید و آیا در مجلس کارهای دیگری در این خصوص انجام گرفته یا خیر؟

شریعتی: به نکات مهمی اشاره فرمودید. حجاب و عفاف پیش از آنکه از آن به عنوان مثلاً یک طرح استفاده کنند و حجاب و عفاف را در آینه یک طرح قرار دهیم،باید این به عنوان یک باور عمیق و اصلی در جامعه مد نظر قرار گیرد.

من فکر نمی کنم مسئله متانت و حجاب و عفاف و آن امنیت معنوی جامعه چیزی باشد که ما بخواهیم این را با همایش ها و سمینارها و مسائل این گونه ای قوت بخشیم. بلکه این بیشتر عملکردی است.من فرمایشات برادر بزرگوار را گوش کردم، درست است باید کار فرهنگی انجام شود. اما این کار فرهنگی چگونه می خواهد تعریف شود.

به نظرم می رسد که در این مسئله ما بیش از اینکه بخواهیم مثلاً عناوین فرهنگی و این گونه ای را در این زمینه کارساز بدانیم، فکر می کنم آنچه مهم است این است که واقعاً مجموعه های زیر نظر خودمان را تشویق کنیم به سمت یک زندگی سالم و معرفتی و معنوی.

در دانشگاهها، در ادارات،سازمانها، دستگاهها، چه بخش خصوصی، چه دولتی، هر دو نیاز است این واقعیت کاملاً مشهود است که ما باید حجاب و عفاف را مشاهده کنیم. عفاف جامعه چیزی نیست که در قالب سمینار بگنجد. به نظر من در حال حاضر ما علاوه بر کار فرهنگی،علاوه بر مسائل آموزشی،واقعاً باور معنوی و عقیدتی و این فریضه واجب را واقعاً پیاده کنیم.

دانشگاهها باید قوانین خاص خودشان را داشته باشند.مسلماً مسئول یک دستگاه، یک ارگان، یک نهاد،ان قدر حرفش تأثیر و اثر بخشی دارد که کارمندان زیرمجموعه خودش را تشویق به تقویت مسئله حجاب و عفاف در پوشش و رفتار داشته باشد ،همچنین دیگر دستگاهها.

رادیو گفت و گو: یعنی شما معتقدید الگوهای تصویری که در جامعه ارئه می شوند، ما اول باید آن الگوها را اصلاح کنیم. حالا میتواند در رسانه ملی باشد می تواند در مطبوعات باشد.

شریعتی: بله. صدا و سیما می تواند در مستندها در فیلم ها حتی در اخبارگوهای خود، در کارتون ها،مثلاً اگر یک چیزی را عنوان کند بعد انتظار داشته باشیم که بهره برداری دیگری صورت گیرد اینکه نشدنی است. ما خیلی راحت می توانیم حجاب و عفاف را در جامعه تقویت کنیم، آن هم بدون این برنامه های سمیناری. واقعیت این است هر اداره ای ،هر دستگاهی هر خانواده ای باید به این مسئله بپردازد.

مردم وقتی احساس می کنند به این باور مهم معرفتی و دینی ،از منظر همایش ها و سمینارها و جشنواره ها نگریسته شود ،خود به خود بی اعتماد می شوند. در مورد این قضیه اگر به واقعیت مسئله پرداخته شود مردم خوب کمک می کنند. ما که نمی خواهیم حجاب و عفاف را بوجود بیاوریم که بخواهیم فضاسازی کنیم.

رادیو گفت و گو:ایا در طرح عفاف و حجاب ، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی،آنجا بیشتر به تئوری و نظریه پرداخته شده یا اینکه راهکارهای عملی دارد؟

شریعتی:بله. من فکر می کنم بیشتر همین نظریه پردازی شده. این نظریه پردازی خوب است،اما برای آنچه ما بخواهیم ابداعش کنیم،به وجودش بیاوریم، نه یک باور دینی و معرفتی که فریضه واجب است.

رادیو گفت و گو:آقای رهبر، چند شب پیش رئیس جمهور در شبکه اول سیما گفت و گویی مستقیم با مردم داشتند و آنجا هم به همین مسئله عفاف و حجاب در جامعه پرداخته شد. آقای احمدی نژاد در سخنان خود بیان کردند که این روش موجود در برخورد با بدحجابی درست نیست و باید این روش را تغییر دهیم. با این دیدگاه موافقید؟

رهبر: من می خواهم استناد کنم به گفت و گویی که خدمت مقام معظم رهبری داشتیم. روحانیون مجلس ، حدود یک ماه قبل که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، بنده عنوان کردم که این لایحه یا مصوبه به تعبیر دیگر که چند سال پیش به دستور حضرت عالی آماده شد این الان به بایگانی سپرده شده،یا کار مهم در آن نشده. البته آقای افشار هم اشاره کردند که کار درستی نشده. حالا اگر هم کاری بوده،کار چشم گیری نبود.

بعد اشاره کردم که فرمانده نیروی انتظاری را در مجلس شورای اسلامی خواستیم، گفتیم شما یک نظارتی و گشتی داشتید، نظارت باید در جامعه باشد. باید بدانند یک کسی مراقب است، یک کسی تذکر می دهد، البته با برخورد نامناسب هیچ کس موافق نیست. بعد من گفتم که جمعی می گویند که ما باید کار فرهنگی کنیم و کار فرهنگی به جای خود.

پس اصل امر به معروف و نهی از منکر چه می شود. بعد مقام معظم رهبری در خلال صحبتهایشان فرمودند بله کار فرهنگی درست، البته مثل اینکه مثلاً برای حرمت شراب می گویند این ضرر را دارد، آن زیان اجتماعی را دارد، آن زیان روانی را دارد. ولی اگر کسی هم شراب خورد، شلاق، مجازات دارد. در هر موردی ما مجازات داریم.

این موضوع که باید فرهنگ سازی کنیم،آقای دکتر احمدی نژاد ان را قبول دارد. ما باید سعی کنیم فرهنگ سازی کنیم، از طریق رسانه ها،خانواده ها،دانشگاه، تشویق کنیم،ترغیب کنیم و اغلب پای این موضوع بایستیم. اما اگر در جامعه ما دارد کشف حجاب می شود. یک عده بد حجاب ،یک عده کشف حجاب. بعد آقا اظهار نگرانی کردند از اینکه چرا این لایحه عمل نشده و با نیروی انتظامی هم دو سه روز بعد از آن که با اینها صحبت کردند فرمودند شما مسئولید که چهره جامعه را سالم سازی کنید.

به نظر من یک نگاهی در دولت است که این نگاه را باید تصحیح کرد. این که بگویند ما فقط فرهنگ سازی کنیم، آن کاری است اصولی ، اما اینکه هیچ گونه برخوردی، هیچ گونه تذکری، هیچ گونه اقدامی نشود ، این توهم را که ما نباید برخوردی داشته باشیم را ما رد می کنیم. من صحبتهای ایشان را در عرصه فرهنگ سازی قبول میکنم. اخیرا هم که خدمت علمای بزرگوار قم بودیم با روحانیون مجلس و با 5 تن از مراجع با جامعه مدرسین صحبت می کردیم، از اظهارات ایشان ابراز نگرانی کردند.

رادیو گفت و گو:آقای رهبر شما در این مورد یک پیشنهاد مناظره هم داده بودید درست است؟

رهبر: بنده حاضرم با جناب آقای دکتر دوستانه،هم همفکریم، هم همخطیم،اما نگاهمان را در این مسیر روشن کنیم، ببینیم نگاه اسلامی در این موضوع چیست. ما امر به معروف را چگونه باید اجرا کنیم،آیا نیروی انتظامی یا هر نهاد دیگری موظف به این کار است یا خیر.

استنادات مان را بیاوریم، دلایل مان را بیاوریم. البته یک مثالهایی می زنند که فلان جا بد برخورد شده. بله. ما هم قبول داریم نباید بد برخورد شود،نباید بی جهت مزاحمت برای مردم فراهم شود. شما فکر کنید اگر بدانند هیچ نظارتی،هیچ کس نیست، چه کسی است که این افراد را باز دارد؟

رادیو گفت و گو:آقای افشار،آقای رهبر معتقدند که هم باید نظارت را در جامعه داشته باشیم و هم در کنار آن کار فرهنگی انجام دهیم. نظر دولت چیست و چه کارهایی در وزارت کشور در این زمینه دارد انجام می شود ؟

افشار: در خصوص اقدامات فرهنگی،همانطور که اشاره فرمودید اتفاق نظر است و ضعف ها و عقب ماندگی هایی داریم که متأسفانه آنها بیشتر این آسیب اجتماعی را ایجاد کردند و تا زمانی هم که آن حل نشود،صرف برخورد انتظامی قضایی مشکل را حل نخواهد کرد واما در اینکه خانم شریعتی هم فرمودند ما اصلاً بحث سمینار نداشتیم تا حالا حتی یک سمینار هم برگزار نکردیم بلکه همان جریانهای فرهنگ ساز کشور که برای بخصوص نسل جوان و عموم جامعه ما الگو هستند،چه رسانه ملی ،چه دستگاه آموزش و پرورش که مهمترین نهاد فرهنگ ساز است،این ها باید یک رویکردی از رسانه و عمیق و مستمر ان شاالله کار فرهنگی را ادامه دهند. اما در مورد این بحث دومی که فرمودید به نظر من در اینجا یک سوءتفاهمی بوجود آمده است.

هیچ کس در کشور موضوع مقابله با جرایم و ناهنجاریهای اجتماعی را نفی نمی کند.آن چیزی که آقای احمدی نژاد اشاره کردند، همان تبصره ای است که آقای رهبر می گوید و ما هم موافق آن نوع برخورد نیستیم. همین را باید کنترل کرد. اینکه شماره ماشینی که تخلف کرده برداشته شود و به دستگاه قضایی داده شود، مسیر قضائی اش را طی کند، آقای رئیس جمهور هم همین را توضیح دادند. گفتند این فرایند باید طی شود. اینکه ما فرد یا افرادی را یا مثلاً در خیابان بخواهیم همانجا برخورد کنیم،اینکه طبق مسائل قانونی نیست.

ما که بحث های کارشناسی زیادی کردیم. دوستان نیروی انتظامی هم به شیوه های قانونی رسیدند که اثربخشی آن هم در جامعه بیشتر باشد. مهمتر از این افراد آن باندها ،آن مراکز فساد،آن جاهایی که موجب اصلی این فضایی هستند که باید در اولویت هم با آن ها برخورد شود.

نمی شود ما اینجا یک برخورد با بد حجاب داشته باشیم، در اطراف تهران باغستانهایی باشد آزاد، بتوانند همه نوع مفاسد را در آنجا دنبال کند. هیچ برخوردی هم نباشد. باید برخورد قاطع،همان چیزی که در ابلاغ آقای رئیس جمهور هم آمد،اول با باندهای فساد فحشاء و جریانی که ترویج فرهنگ های مبتذل می کنند،اقلام مبتذل فرهنگی را تولید می کنند و از جمله آن افرادی هم که می خواهند هنجارشکنی کنند در چارچوب قانونی برخورد شود.

من فکرم می کنم همه با برخورد با این مفاسد هم نظرند، بحث شیوه ها و تاکتیک های برخورد است که اختلاف نظر است. یعنی آن روشها را باید ما مورد بحث بیشتری قرار دهیم و به روشهایی برسیم که ان شاءالله اثربخشی آن هم در جامعه بیشتر باشد.

این را در جلسات آینده ستاد صیانت در دستور گذاشتیم و ان شاءالله آن برنامه ها هم اجرایی خواهد شد.

رادیو گفت و گو:خانم شریعتی،صحبتهای دوستان را شنیدیم، آن چیزی که آقای افشار هم مطرح کردند اینکه ما شاید در شیوه برخورد اختلاف نظر داریم که چگونه باید با افراد بد حجاب و آن افرادی که دارند در جامعه به شکل ناهنجاری ظاهر می شوند برخورد شود،خاطرم هست که وزیر کشور هم در اردیبهشت ماه در نشستی که در قم داشتند، مطرح کرده بودند که برخی از مشکلاتی که ما در حوزه فرهنگ داریم به خاطر برخوردهای غلطی است که در گذشته در این حوزه اتفاق افتاده. آیا ممکن است مجلس وارد کار شود و قانونی را مصوب کند ، و ایا نیازی به این کار هست یا خیر؟

شریعتی:من فکر می کنم ما نیاز به قانون جدید نداریم، این حجاب و عفاف در شورای فرهنگ عمومی کشور لازم الاجراست. اما از یاد نبریم که برای رفع هر مشکلی نمی توانیم فقط نیروی انتظامی و وزارت کشور را به مردم معرفی کنیم. چون مردم در جامعه منافع مادی و معنوی دارند که از طریق مشروع، از طریق صحیح باید به آن نیازهای مادی خود پاسخ دهند.

نیازهای معنوی شان نیز همین طور. این یک مسئله مهمی است. چون مردم منافع مادی و معنوی در اجتماع دارند، تبعاً هر کسی در هر محیطی فعالیت می کند، می خواهد به شکلی فعالیتش نمود داشته باشد که در جلب منافع مادی موضوع و آن موهبت های معرفتی برایش تأثیرگذار باشد. این یک مسئله مهم است. اینکه من در اول عرایضم عرض کرم که همه مسئولین،دستگاهها باید وارد عرصه باشند به خاطر این مسئله است.

به عنوان مثال مجلس شورای اسلامی را من خدمتتان عرض می کنم. خانم هایی که در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، یا مستقیم نماینده هستند، یا کارشناس اند، یا خبرنگارند، چون حریم مجلس شورای اسلامی حریم کاری آنها هست،به عنوان ضوابط و مقرارت مجلس در این مورد پایبند باشند. یا دانشگاهها،یا بیمارستانها، ادارات، کارخانه ها، خیلی مهم است که مثلاً یک پرستار در بیمارستان می داند که توجه به مباحث معنوی فلسفی مثل حریم اجتماع در موفقیت نهایی او و پیشرفت معنوی او تأثیر دارد. اینها باید خودشان رعایت کنند.

ما نمی توانیم همه چیز را رها کنیم،بعد بگوییم وزارت کشور، دولت تو بیا جلوی این ناهنجاریها را بگیر. ما از نیروی انتظامی چه توقعی داریم، ما انتظار داریم کشور را به یک زندان بزرگ تبدیل کنیم که هر کسی که ناهنجاری را مرتکب شد، نیروی انتظامی را جمع کنیم که اصلاً درست نیست. این برخورد که برخورد منطقی نیست. اما برخورد منطقی این است که هر کسی، هر فردی، چه زن، چه مرد در اجتماع برای جذب منافع مادی مشروع خود، برای رسیدن به اهداف معنوی خود از آن قوانین لازم الاجرای معنوی و عرفی و حقوقی تبعیت کند.

به نظر من می رسید اگر ما از این بعد حساب کنیم، آن موقع همایش های فرهنگی ما به کمک می آید. حضرت امام فرمودند اگر صدا و سیما اصلاح شود جامعه اصلاح می شود. شما در کشور تمام فعالیتهای مردم را در نظر بگیرید، به نوعی صدا و سیما پوشش می دهد هم در شهرها هم در روستاها و درابعاد مختلف. بنابراین رسانه ملی می تواند یک آینه تمام نمایی باشد از معنویتها و پاکی ها برای همه مردم . می تواند با کمک حوزه های علمیه، با کمک دستگاههای فرهنگی،اجرایی ، قضایی و تقنینی،جامعه را به سمت صلاح انشاءالله سوق دهد.

رادیو گفت و گو:آقای رهبر،صحبتهای آقای افشار را شنیدیم ،ایشان اشاره داشتند که اختلاف جدی وجود ندارد، اختلاف سر همان شیوه های اجرا هست. ایا نظر شما هم همین است ؟

هبر:حدوداً دو سه ماه است که موج اعتراض به وضع بدحجابی در کشور بلند شده. از ائمه جمعه،علما، مراجع و بسیاری از دانشجویان، حتی امام جمعه ای گفته بود اگر وضع حجاب شهرم درست نشود من دیگر نماز جمعه
نمی خوانم. این فریاد اعتراض را باید دولت شنیده باشد. البته شنیده است. اینکه ما بیایم بعد از این همه انتظار یک دفعه بگوییم ما با هیچ برخوردی موافق نیستیم، حداقل ما باید یک برنامه هایی بین خودمان و مسئولین و یک هماهنگی هایی داشته باشیم که نیاییم این را در رسانه بگوییم که اصلا من با این کارها مخالفم ،نباید برخورد شود، بعد هم یک نمونه از موارد منفی را ذکر کنیم که هیچ کس با آنها موافق نیست.

حال اگر صد اثر مثبت هم داشت آنها را نبینیم . من هم بحث شیوه ها را دارم،بحث این که باید بالاخره جواب این ملت را بدهیم. مردم داد کشیدند،آنهایی که به این دولت و این مجلس ما رأی دادند همین ملت و مردم زحمت کشیدند، همین خانواده های مومن هستند، اینها مطالبه دارند از ما. ما باید یک پاسخی برای مردم داشته باشیم، البته برخوردهای اجتماعی،امر به معروف و نهی از منکر الان در دست مجلس، چون شما مجلس را ذکر فرمودید.

در مجلس الان نمایندگان یک طرحی تهیه کردند به عنوان احیای امر به معروف و نهی از منکر و تدوین یک دسته قواعد و ضوابط برای این موضوع.بنابراین ما معتقدیم که با تشکیلات سازمان یافته باید مبارزه کرد. مبارزه به همان نحوی که ما باید مراکز را شناسایی کنیم. ولی شما می بینید،اگر الان خانمی در خیابان می رود،با آن لباس نازک ،با آن آستین کوتاه ،با آن لباسهای چسبان، با آن آرایشهای غلیظ ، بالاخره باید با این چگونه برخورد کرد؟ دانشگاه چرا برخورد نکند؟ رئیس دانشگاه چرا برخود نکند.

نمی گویم چوب و فلک بیاورند، بالاخره حراستی و نظارتی هست. اما اگر این گفتگو ها و این انتظارات ملت به جایی نرسد ، چه خواسته رهبری، خواسته ملت،علما، روحانیون ، مراجع،راهپیمایی مردم، این مسائل است و باز برگردیم سر همان حرف که ما باید کار فرهنگی کنیم. ما 31 ساله داریم چه کار می کنیم.

ما اگر نتوانستیم یک دانشگاه اسلامی بسازیم خیلی ضعف داریم. اگر ما نتوانستیم جلوی منکرات را بگیریم خیلی ضعف داریم. شما با سارق در خیابان برخورد می کنید، پس ما باید کاری کنیم مردم سرقت نکنند،اما حالا که سرقت کرده چه باید کنیم؟ فرض کنیم که باکسی که جلوی ناموس مردم می ایستد بوق می زند، ما برخورد
می کنیم. باید بالاخره با اینها چه کنیم. یا کسانی که بی حیا در جامعه می آیند و احساسات مردم را جریحه دار می کنند .

به هر حال یک الزماتی باید باشد، غیر از موارد سازمان یافته ای که ایشان گفتند، که تا ما بیایم سازمان یافتگی آن را پیدا کنیم، گفت که این رشته سر دراز دارد. بالاخره باید یک نظارت اجتماعی، یک نظارت حکومتی،یک امر به معروف، یک امر حاکمیتی باید در جامعه باشد و به هر حال جامعه را نجات دهیم. سیاستهای بیگانه دارد اجرا می شود. آنها گفتند یک نهضت سکس ما داریم در کشور ایران راه می اندازیم.

جنگ نرمی که الان راه انداختند یکی از مواردش همین هاست. ما چه طور در مقابل آن حرکتهای سیاسی
می ایستیم وبرخورد می کنیم.

رهبر:ما خودمان هم باید دورهم بنشینیم و با نگاه مثبت به قضایا به راهکارهای بهتر برسیم. این اول راه است. ما راه درازی در پیش داریم.

افشار: بله. کاملاً بحث ها درست است، به هر حال برخورد با ناهنجاریها و مفاسد و مظاهر هنجار شکن صورت گیرد ولی در چارچوب قانون. یعنی تنها تبصره ای که در فرمایشات آقای رهبر ملاحظه کردیم خودشان هم قبول دارند، این چارچوب قانونی است که باید رعایت شود تا تأثیر آن برخورد را افزایش دهد. اگر مقررات،قوانین، دستورالعمل ها در برخورد رعایت نشوند، اثر این برخوردها را هم کاهش می دهد. این را هم ان شاءالله در جلسات بعدی ما با دوستان عزیزمان حتماً هماهنگی می شود و این هماهنگی به عمل می آید ان شاءالله...../تحلیل:جام جم

 


ویدیو مرتبط :
ساده ترین روش برخورد با بد حجابی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس؛ فاز جدید برخورد با بد حجابی (1)


طرح تشدید برخورد با بدحجابی و مانكن‌های خیابانی در پایتخت 





































برای دیدن قسمت دوم عکس ها  اینجا را کلیک کنید