اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بدون بستن تنگه هرمز هم می‌توانیم از منافع خود دفاع کنیم



دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام :

بدون بستن تنگه هرمز هم می‌توانیم از منافع خود دفاع کنیم

رضایی با اشاره به اینکه رویارویی بین ما و غرب به صورت جدی شروع شده است، گفت: از تحریم‌های ۱۹۲۹ این رویارویی جدی شده ولی همان‌گونه که دشمن در رویارویی‌های قبلی به هیچ نتیجه‌ای نرسید این رویارویی را نیز خنثی خواهیم کرد.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تهدیدات دشمن همه برای جمهوری اسلامی شناخته شده است و روی همه آن‌ها فکر و برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

به گزارش «تابناک» محسن رضایی در گفت‌وگویی در یاسوج با بیان اهمیت استراتژیکی تنگه هرمز اظهار کرد: این تنگه یکی از مهم‌ترین آبراهه‌های دنیا به شمار می‌رود و بخش عظیمی از نفت و گاز دنیا از این تنگه عبور می‌کند.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز داشت: هر چند که با احداث لوله‌های نفت و گاز به سمت مدیترانه و دریای سرخ ممکن است بخشی از این نفت و گاز را بتوانند از طریق خشکی حمل کنند، ولی این موضوع هیچ‌گاه از اهمیت استراتژیک تنگه هرمز کم نمی‌کند.

 

تنگه هرمز در سرنوشت اقتصاد دنیا تاثیر دارد

رضایی تصریح کرد: این تنگه، خلیج فارس را به دریای عمان و اقیانوس هند متصل می‌کند و در سرنوشت اقتصاد دنیا نقش بسیار مهمی دارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی بر آبراهه هرمز تسلط کامل دارد و هیچ‌گاه از این تسلط برای ناامنی منطقه استفاده نکرده است.

رضایی خاطرنشان کرد: در این مدت بیش از ۳۰ سال تأمین امنیت تنگه بر عهده جمهوری اسلامی بوده و با ابزارهایی که در اختیار داشته، امنیت این منطقه را حفظ کرده است.

وی به نوع تعامل با همسایگان اشاره کرد و گفت: تنگه هرمز از نظر تاریخی و هم از نظر حقوقی بیشترین سهم آن متعلق به ایران است و دیگر اینکه بیشترین ساحل این تنگه در اختیار ما قرار دارد.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: شکل تنگه هرمز به نحوی است که بیشتر سواحل اطراف آن به خاطر وضعیت شکل هندسی در اختیار جمهوری اسلامی بوده و جزئی از سرزمین ایران است.

رضایی عنوان کرد: خود این مسئله این حق را به ما می‌دهد که در کنترل و مراقبت کامل از این تنگه بتوانیم نقش نخست را ایفا کنیم.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: بنابراین کنترل و مراقبتی که در تنگه هرمز داریم هم به دلیل وضعیت جغرافیایی و هم به دلیل وضعیت تاریخی در این منطقه است.

راه‌های زیادی برای مقابله با تهدیدات داریم

وی به راه‌های مقابله با تهدیدات دشمن اشاره کرد و گفت: راه‌های زیادی برای این کار داریم که متناسب با تهدیدات عمل خواهیم کرد.

 

رضایی با بیان اینکه نیازی به بستن تنگه هرمز نداریم، تصریح کرد: ما می‌توانیم به آسانی از منافع خود دفاع کنیم بدون اینکه نیازی به بستن تنگه هرمز داشته باشیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که ایران و همسایگان جنوبی چگونه می‌توانند با یکدیگر تعامل در این منطقه برقرار کنند، گفت: بهترین راه همکاری دسته جمعی امنیتی است تا بتوانیم با همکاری همدیگر در خلیج فارس ایفای نقش کنیم.

این مسئول با تأکید بر اینکه باید در خلیج فارس یک همکاری دسته جمعی صورت بگیرد، تصریح کرد: البته در تنگه هرمز ما و کشور عمان بیشترین همکاری را با هم داشته و مشکلی بین ما وجود ندارد.

 

رضایی با ذکر این مطلب که رویارویی بین ما و غرب به صورت جدی شروع شده، گفت: از تحریم‌های ۱۹۲۹ این رویارویی جدی شده ولی همان‌گونه که دشمن در رویارویی‌های قبلی به هیچ نتیجه‌ای نرسید این رویارویی را نیز خنثی خواهیم کرد.

این فرمانده هشت سال دفاع مقدس به تهدیدات دشمن و نوع مقابله جمهوری اسلامی با آن‌ها اشاره کرد و گفت: همه این تهدیدات شناخته شده است و اکنون تهدید ناشناخته‌ای پیش روی ما نیست و روی همه آن‌ها فکر و برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

رضایی ادامه داد: به همین دلیل برای مقابله با تهدیدات در بخش‌های دفاعی و سیاسی و دیپلماسی فکر شده است.

 

منطقه زاگرس نشین از محرومیت تاریخی رنج می‌برد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه مراسم افتتاح منازل مسکونی مددجویی در گفتگو با خبرنگار فارس در یاسوج اشاره‌ای هم به محرومیت منططقه زاگرس نشین داشت و گفت: منطقه زاگرس‌نشین در طول تاریخ همواره از محرومیت تاریخی رنج می‌برد.

محسن رضایی اظهار داشت: از گذشته نسبت به پیگیری رفع محرومیت‌ها در مناطق محروم پیگیر بوده‌ام و اکنون حدود چهار سال است که با حضور در موسسات خیریه از نزدیک این موضوعات را پیگیری می‌کنم.

 

رضایی ادامه داد: برای افتتاح مناطق مسکونی افراد محروم و ایتام به منطقه محروم ویلایی آمده‌ایم تا از نزدیک با مشکلات مردم محروم این منطقه آشنا شویم.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام افزود: هنگامی که این موضوعات به مردم و خیرین واگذار شود هم در ابعاد فرهنگی و هم در ابعاد معنوی اثرگذاری بیشتری پیدا می‌کند و کیفیت خدمات‌رسانی به محرومین بیشتر می‌شود.

 

وی با قدردانی از خدمات کمیته امداد در این زمینه اظهار کرد: این نهاد حمایتی در چارچوب فعالیت‌های خود به کمک خیرین آمده چرا که هر چه به سمت فعالیت‌های مردمی حرکت کنیم هم راندمان کار بالا‌تر می‌رود و هم کیفیت خدمات بیشتر می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به محرومیت مناطق زاگرس‌نشین اشاره کرد و گفت: محرومیت این مناطق تاریخی بوده و البته نظام جمهوری اسلامی و این دولت و دولت‌های گذشته برای رفع این محرومیت‌ها تلاش زیادی کردند.

رضایی افزود: به دلیل اینکه این محرومیت تاریخی است به کار و همت بیشتری برای رفع کامل این محرومیت‌ها نیاز است.

وی به خدمات مردم این استان و رزمندگان آن در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: این استان در جنگ یک تیپ مستقل داشت و مجاهدت‌های فرزندان غیور آن هیچگاه از خاطره‌ها محو نخواهد شد./تابناک


ویدیو مرتبط :
رویترز: ایران برای بستن تنگه هرمز از همیشه آماده تر است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مهمان‌پرست: بستن تنگه هرمز در دستور کار ما قرار ندارد



 

مهمان‌پرست: بستن تنگه هرمز در دستور کار ما قرار ندارد

 

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه تهدیدها علیه جمهوری اسلامی ایران صرفا جنگ روانی است، تاکید کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی با تهدیدهای مختلف برای جنگی کردن فضای منطقه تلاش می‌کنند.

به گزارش انتخاب، رامین مهمان‌پرست در پاسخ به این پرسش که آیا جمهوری اسلامی ایران توانایی بستن تنگه هرمز به عنوان اهرم بازدارنده در برابر تهدید‌ها علیه ایران را دارد؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران بار‌ها اعلام کرده است که بحث بستن تنگه هرمز در دستور کار قرارندارد، زیرا بر این باور است که ثبات و آرامش باید در منطقه برقرار باشد و همه کشورهای منطقه در سایه امنیت و آرامش برای پیشرفت و توسعه تلاش کنند.

وی گفت: زمانی که آمریکا و رژیم صهیونیستی تهدیدهای مختلفی را مطرح می‌کنند، در واقع، برای ایجاد فضای جنگی در منطقه تلاش می‌کنند که البته در چنین فضایی امکان دارد عکس‌العمل‌هایی نیز اعلام شود.

مهمان‌پرست، كه با شبكه خبری «العالم» گفت‌وگو می‌كرد با بیان اینکه امکان دارد آن‌ها به صورت غیرمنطقی و غیرعاقلانه برخی اقدامات نظامی در دستور کار خود قرار دهند، تصریح کرد: اگر فضای منطقه جنگی شود، در آن صورت همه چیز جنگی خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تهدیدهای دشمنان علیه ایران اسلامی گفت: تهدیدهایی که درباره اجرای عملیات نظامی علیه ایران وجود دارد، صرفا جنبه جنگ روانی دارد. کشورهای غربی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی به هیچ وجه امکان عملیات نظامی در منطقه برای خود متصور نیستند. چنین اقدامی برای آن‌ها هزینه‌های فوق‌العاده سنگینی خواهد داشت. بنابراین، آن‌ها سعی می‌کنند با روی آوردن به جنگ روانی بخشی از حیثیت از دست رفته خود را بازیابند و نباید به این مسائل زیاد توجه کرد.

وی درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره تهدید‌ها و تحولات بین‌المللی گفت: برخی افرادی که در کشور مسئولیت رسمی سیاسی ندارند ممکن است در قالب نماینده مجلس و نماینده بخشی از مردم، نظرات شخصی خود را ابراز کنند، اما مواضع رسمی ایران از طریق مقامات رسمی و سیاسی اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر «حیدر مصلحی»، وزیر اطلاعات كشورمان به عربستان سعودی نیز گفت: وضعیت منطقه ایجاب می‌کند که کشورهای موثر با یکدیگر رایزنی و تبادل‌نظر کنند. یکی از موضوع‌هایی که هم‌اکنون در منطقه فوق‌العاده حائز اهمیت است مسائل امنیتی است. طرح‌ها و توطئه‌هایی در حال شکل‌گیری است تا ارتباط و همکاری‌های کشورهای منطقه را به خطر بیندازد.

وی تصریح کرد: حتما یکی از مسائل مورد گفت‌وگو در این سفر بررسی سوء‌تفاهم‌هایی است که مطرح شده است. آمریکا اتهام‌هایی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده است که باید با مذاکرات صریح و روشن، بی‌پایه و بی‌اساس بودن چنین اتهام‌هایی روشن شود تا سوء‌ظن‌ها برطرف و مشخص شود که پشت‌ پرده این گونه سناریو‌ها چه اهدافی نهفته است؛ زیرا چنین سناریوهایی امنیت و منافع هر دو کشور ایران و عربستان و نیز منطقه را هدف قرار داده است.

مهمان‌پرست با اشاره به طرح برخی سناریو‌ها علیه ایران و کشورهای منطقه از سوی دشمنان اسلام تاکید کرد: طرح چنین سناریوهایی تامین‌کننده منافع رژیم صهیونیستی است و باید با درایت کافی و کامل درباره این گونه اتهام‌ها و توطئه‌ها اقدام مناسبی در پیش گرفته شود.../انتخاب