اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بدهی 183‌هزار‌میلیارد تومانی دولت به بخش خصوصی و بانک‌ها



بدهی دولت به بانک‌ها , میزان بدهی دولت به بانك ها

بدهی 183‌هزار‌میلیارد تومانی دولت به بخش خصوصی و بانک‌ها

75روز از آغاز به کار دولت یازدهم می‌گذرد و در این مدت گزارش‌های رسمی و غیررسمی بسیاری از عملکرد اقتصادی دو دولت محمود احمدی‌نژاد منتشر شده است.

 

نخستین گزارش را دولت یازدهمی‌ها از میراث اقتصادی دادند که به ارث برده‌اند و از رشد منفی 5/8 درصدی اقتصاد کشور حکایت کردند. پس از آن گزارش‌های مختلفی از وضعیت اقتصادی کشور منتشر شد و کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس گوشه‌ای از کارنامه اقتصادی دولت دهم را ورق زدند.

 

در این میان مرکز پژوهش‌های مجلس وضعیت بعضی متغیرهای اقتصاد کلان ایران را بررسی کرد و در گزارش خود صراحتا اعلام کرد که دولت دهم برای هر یک‌درصد رشد اقتصادی کشور 22/8 میلیارد دلار هزینه کرده و این در حالی است که در دولت محمد خاتمی برای هر یک‌درصد رشد اقتصادی 4/5 ‌میلیارد دلار هزینه شده بود. مرکز پژوهش‌ها در این گزارش از عدم هم‌خوانی هزینه‌ها و عملکرد در دو دولت احمدی‌نژاد خبر داد.


این مرکز در ادامه از آمار نگران‌کننده بدهی‌های دولتی گزارش داد؛ گزارشی که نشان می‌دهد در هشت سال گذشته یا به عبارتی در دو دولت محمود احمدی‌نژاد، رقم بدهی‌های دولت به بخش خصوصی و بانک‌ها به 183هزار‌میلیارد تومان رسیده است.

 

کوهی از بدهی که از دولت‌های نهم و دهم به دولت حسن روحانی به ارث رسیده و حالا دولت با جیب خالی و کسری بودجه‌ای که با آن روبه‌روست، بدهی 183‌هزار‌میلیارد تومانی نیز دارد که اگر می‌خواهد بخش خصوصی را فعال و قوی کند و درعین‌حال توان بانک‌ها را افزایش دهد باید به فکر صاف کردن این بدهی سنگین باشد.


براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بدهی دولتی به سیستم بانکی از حدود 23/5 ‌هزار‌میلیارد تومان در سال 1383 به حدود 128‌هزار‌میلیارد تومان در 1391رسیده و بدهی دولتی به بانک مرکزی از حدود 13‌هزار‌میلیارد تومان درسال 1383به حدود 75‌هزار‌میلیارد تومان در سال 1391 رسیده و بدهی بخش دولتی به بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری غیربانکی از حدود 10‌هزار‌میلیارد تومان در سال 1383 به حدود 53‌هزار‌میلیارد تومان در سال 1391 رسیده است.

 

تا سال 1388 تقریبا افزایش بدهی‌های مذکور با روند ملایم افزایش یافته اما به یکباره در سال 1389 تا 1391 افزایش شدیدی در این بدهی‌ها اتفاق افتاده است. بدهی بخش دولتی به بخش غیردولتی به دلیل حاکم نبودن سیستم حسابداری تعهدی شفاف نیست اما برآورد‌های اولیه رقمی معادل 55‌هزار‌میلیارد تومان است.


به این ترتیب مجموع بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی، بانک مرکزی، بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری غیربانکی و بخش غیردولتی در سال 1391 معادل 183‌هزار‌میلیارد تومان برآورد می‌شود.


قابل ذکر است در فهرست مجموعه شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی میزان بدهی سازمان هدفمندی معادل 5/7 هزار‌میلیارد تومان، شرکت نفت معادل 22/9 هزار‌میلیارد تومان، شرکت بازرگانی دولتی و شرکت دام‌گستر هشت‌هزار‌میلیارد تومان، سازمان توسعه برق ایران 1/78 ‌هزار‌میلیارد تومان و بانک مسکن 26/2 هزار‌میلیارد تومان اعلام شده است.

 

ترکیب این بدهی نشان می‌دهد طرح‌های کلیدی مانند هدفمندی، تنظیم بازار و مسکن مهر از محل استقراض از بانک مرکزی تامین مالی شده‌اند؛ طرح‌های نیمه‌تمامی که در عمل می‌توان به قول فرشاد مومنی عضو هیات علمی دانشگاه علامه، دولت یازدهم را گروگان آن‌ها تلقی کرد. /روزنامه بهار

 


ویدیو مرتبط :
بدهی دولت به بخش خصوصی و بانک ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بدهی دولت به بانک‌ها ۱۰۴ هزار میلیارد تومان شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

در بخش بدهی‌ها، مهمترین متغیر بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است حجم کل این بدهی در پایان سال 93 با 42.4 درصد افزایش 85 هزار و 804 میلیارد تومان محاسبه شده است. ارزش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در سال گذشته نیز 25 هزار و 546 میلیارد تومان رشد داشته است. .

مجموع بدهی بخش دولتی به بانک‌ها در پایان سال گذشته با 37 درصد رشد به 104 هزار و 34 میلیارد تومان رسید و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی با 42.4 درصد افزایش 85 هزار و 804 میلیارد تومان محاسبه شده است.

 

بانک مرکزی با انتشار خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در پایان اسفند، از جزئیات نهایی متغیرهای پولی در سال 93 رونمایی کرد.

بر این اساس، مجموع دارایی بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان سال گذشته با 17.1  درصد افزایش به یک هزار تریلیون و 630 هزار و 7 میلیارد تومان رسیده است.

مجموع دارایی‌های خارجی با 6.5 درصد کاهش 190 هزار و 907 میلیارد تومان، اسکناس و مسکوک با 21.3 درصد افزایش 7 هزار و 11 میلیارد تومان، سپرده نزد بانک مرکزی با 12.2 درصد رشد 88 هزار و 968 میلیارد تومان بوده است.

همچنین بدهی بخش دولتی 37 درصد افزایش داشته و مجموع بدهی این بخش به نظام بانکی را به 104 هزار و 34 میلیارد تومان رسانده است. از این میزان 100 هزار و 480 میلیارد تومان آن متعلق به دولت و 3 هزار و 554 میلیارد تومان برای شرکت‌ها و موسسات دولتی است.

در بخش بدهی‌ها، مهمترین متغیر بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است. حجم کل این بدهی در پایان سال 93 با 42.4 درصد افزایش 85 هزار و 804 میلیارد تومان محاسبه شده است. ارزش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در سال گذشته نیز 25 هزار و 546 میلیارد تومان رشد داشته است.

سپرده‌های بخش غیردولتی با 23.3 درصد رشد به 747 هزار و 217 میلیارد تومان رسیده که در این میان حجم سپرده دیداری 0.7 درصد کاهش، سرمایه‌گذاری مدت دار 28.3 درصد افزایش، قرض‌الحسنه 15.5 درصد رشد و سایر 19.6 درصد افزایش یافته است.

 

اخبار اقتصادی - فارس