اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بدهی بابک زنجانی: 12 هزار میلیارد تومان


وکیل مدافع شرکت نفتی HK گفت که با احتساب خسارت‌ها و مواردی که در حین رسیدگی به پرونده متهمان نفتی مشخص می‌شود، بدهی بابک زنجانی به شرکت نفت، احتمالاً به 3 میلیارد یورو می‌رسد. بدهی او هم اکنون 2.9 میلیارد یورو است.

خبرگزاری تسنیم: وکیل مدافع شرکت نفتی HK گفت که با احتساب خسارت‌ها و مواردی که در حین رسیدگی به پرونده متهمان نفتی مشخص می‌شود، بدهی بابک زنجانی به شرکت نفت، احتمالاً به 3 میلیارد یورو می‌رسد. بدهی او هم اکنون 2.9 میلیارد یورو است.

غلامرضا صادقی‌قهاره در پاسخ به این سئوال که آیا بابک زنجانی ادعای خود مبنی بر صدور ضمانتنامه بانکی به ذی‌نفعی شرکت نفت را عملی کرده است یا خیر گفت: هنوز چیزی صادر نشده است البته ما همچنان امیدواریم که یکی از وعده‌های وی به نتیجه برسد.

وکیل مدافع شرکت HK در پاسخ به این سئوال که گفته‌ می‌شود نهادهای ذی‌ربط نتوانستند پولی که زنجانی از بانک مرکزی گرفته را ردیابی کنند افزود: پول‌ها پیش خودش است. مطالبات‌ ما از زنجانی دو بخش است؛ یک بخش مربوط به باقی مانده یک میلیارد و 427 میلیون یورو و بخش دیگر نیز مربوط به محموله‌های نفتی است.

وی ادامه داد: محموله‌های نفتی ابتدا حدود دو میلیارد یورو بود اما میعانات گازی از آن کسر و به حدود یک و نیم میلیارد یورو رسید که با باقی مانده پول بانک مرکزی، جمعاً دو میلیارد و 66 میلیون یورو شد البته اکنون این رقم به 2.9 میلیارد یورو رسیده است.

صادقی قهاره اضافه کرد: یک مقداری از پول‌ها ردیابی شده و آن‌ها که به صورت بانکی جابجا شده و خریدهایی که صورت گرفته، مشخص است.

به گفته وکیل مدافع شرکت HK، بدهی بابک زنجانی به شرکت نفت با احتساب خسارت‌ها و مواردی که در خلال رسیدگی به پرونده مشخص می‌شود، احتمالاً به 3 میلیارد یورو هم می‌رسد.

صادقی قهاره در پاسخ به این سئوال که طبق استناد وکیل مدافع زنجانی به اظهارات س.ج و ک.د مسئول وقت شرکت HK و خزنه‌دار شرکت نیکو، زنجانی تقصیر زیادی در این ماجرا نداشته است، گفت: اولا در پرونده شهود زیادی وجود دارد و بازپرس از حدود 200 نفر در این پرونده، تحقیق کرده است.

وکیل مدافع شرکت HK افزود: آقای کوهپایه‌زاده در دفاعیات خود فقط به اظهارات این دو نفر اکتفا کرده است در حالی که باید مجموع شهادت‌ها و گواهی‌هایی که در پرونده است، مورد سنجش قرار گیرد نه فقط اظهارات دو نفر.

صادقی قهاره گفت: ثانیاً بازجویی‌هایی که از س.ج و ک.د صورت گرفته و امروز اظهارات‌شان مورد استناد وکیل زنجانی قرار می‌گیرد، بازجویی‌های اولیه است. شرکت نفت تا مدت‌ها به زنجانی خوش‌بین بود و می‌گفت او می‌خواهد پول را بدهد اما نمی‌تواند.

وکیل مدافع شرکت HK ادامه داد: در مراحلی مسئولان شرکت نفت به این نتیجه رسیدند که زنجانی پول را در جای دیگری خرج کرده و چیزهایی هم که مثل ضمانتنامه مؤسسه توسعه یا بانک مسکن درست می‌کند، دلالت بر حقه‌بازی‌های اوست. آقایان س.ج و ک.د در تحقیقات بعدی خودشان مشخصاً اعلام می‌کنند که فریب او را خوردیم و فکر می‌کردیم آدم صاف و صادقی است.

وی گفت: از دادگاه هم خواستیم که آقای س.ج به جلسه دادگاه دعوت شود و بگوید زنجانی امروز، همان آدمی است که خود را منجی، صادق و دلسوز نشان می‌داد؟ امروز تصور اینها از زنجانی از زمین تا آسمان تفاوت کرده است.

صادقی قهاره ادامه داد: ثالثاً آقای س.ج و ک. د در آن زمان در این پرونده به عنوان متهم مطرح بودند و آقای س. ج مدت‌ها بازداشت بود. وقتی خودشان متهم بودند سعی می‌کردند قضیه را طوری عادی جلوه بدهند که از عنوان اتهامی خودشان نیز کاسته شود و به همین خاطر، قضیه را در قالب مراوده مالی عادی نشان می‌دادند تا بار خود را نیز سبک‌تر کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این افراد هنوز هم متهم هستند یا خیر گفت: در بازپرسی هنوز منع تعقیب صادر نشده و بازپرس پرونده را نگه داشته است. آقای س.ج را 100 درصد می‌دانم اما آقای ک.د را تردید دارم.

وکیل مدافع شرکت نفت در خصوص پیشنهاد زنجانی برای برگزاری ویدئو کنفرانس با شیخ اماراتی نیز گفت: همه اینها داستان است و بیشتر به شوخی می‌ماند. این فرد یک تئوری‌پردازی است که هر هفته تئوری و سناریوی جدیدی مطرح می‌کند.

صادقی قهاره گفت: 30 الی 40 سال قاضی بودم و 10 الی 12 است که وکیل هستم. تا حالا در هیچ دادگاهی ندیدم، اینگونه تریبون آزاد در اختیار یک متهم قرار گیرد و هر چه دلش می‌خواهد اعم از راست یا دروغ سر هم کند و بگوید و حتی به کسان دیگر هم اهانت کند و متأسفانه رسانه‌ها نیز طبق وظیفه خود اخبار دادگاه را منعکس می‌کنند. زنجانی از این موقعیت استفاده کرده و هر چه دلش خواسته گفته و همه هم چاپ و منتشر شده است. در هیچ دادگاهی ندیدم چنین تریبون آزادی در اختیار یک متهم قرار گیرد. وقتی دادگاه علنی می‌شود باید یک چیزهایی را حفظ کرد اما هیچ کس از اهانت زنجانی مصون نمانده است.


ویدیو مرتبط :
رقم بدهی های معوق مالیاتی، 12 هزار میلیارد تومان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات جدیدی از فساد 12 هزار میلیارد تومانی بابک زنجانی/ از یک حفره اطلاعاتی سوء استفاده کرده بودند



اخبار,اخبار اقتصادی , فساد بانکی

رئیس سازمان حسابرسی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، آخرین وضعیت فساد بانکی 12 هزار میلیارد تومانی ،پرونده بابک زنجانی را تشریح کرد.

مهدی سهیلی پور -رئیس سازمان حسابرسی - در این نشست به پرونده فساد 12 هزار میلیارد تومانی اشاره کرد و گفت:رقم صحیح این میزان 70 میلیارد ریال بوده است که در مراحل مختلف از یک حفره اطلاعاتی کوچک استفاده شده است.

او گفت: با توجه به اینکه زمان رفت و برگشت چک بانکی دو هفته به طول می انجامد لذا سوء استفاده کنندگان از این فرصت 15 روزه استفاده کردند، بنابراین تمامی این سوء جریان به حفره اطلاعاتی مربوط بوده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا هشداری در مورد سوء جریان مالی 12 هزار میلیاردی اخیر هم داده بودید یا نه، گفت: میزان نقدینگی در 15 سال گذشته 30 برابر شده است اما سیستم کنترلی نظام بانکی کشور به این سرعت رشد نکرده است.

به گفته رئیس سازمان حسابرسی در حال حاضر 20 هزار شعبه بانکی در سراسر کشور وجود دارد که هر شعبه به طور متوسط دارای پنج کارمند است که مجموعا 100 هزار نفر را شامل می شوند که این 5 نفر در هر شعبه با حفره های اطلاعاتی بانکی کاملا آشنا هستند، بنابراین باید مکانیزمی طراحی شود که این حفره‌ها پوشش داده شود تا سوء جریانی اتفاق نیفتد.

او ادامه داد: حسابرسان نمی توانند 20 هزار شعبه را رسیدگی کنند بنابراین بیشتر به دنبال کنترل سیستمی هستیم و از آنجا که طراحی سیستمی بانک‌ها متعلق به 15 سال گذشته است، کنترل‌ها به صورت فیزیکی انجام می شود، بنابراین در این شرایط سوء استفاده اجتناب ناپذیر است.

سهیلی پور با بیان اینکه اطلاعات منسجمی از میزان دارایی های دولت طبق حسابرسی های انجام شده وجود ندارد، به پرونده بابک زنجانی اشاره کرد و گفت:

اتفاقی که در این زمینه افتاد، زاییده تحریم است زیرا اگر تحریم نبود، پولی داده نمی‌شد و نقل و انتقالی انجام نمی گرفت، بنابراین اختلاسی هم به وقوع نمی‌پیوست، بنابراین می توان گفت که تحریم چنین آثاری را در بردارد.

او در خصوص ورود سازمان حسابرسی به پرونده یکی از متهمان نفتی گفت:قوه قضائیه اطلاعاتی از سازمان حسابرسی درخواست نکرده و هیچ کمک کارشناسی نخواسته است.

او در پاسخ به این سئوال که آیا سازمان حسابرسی اخیرا در بخش بانک‌ها و بیمه ها به فسادی برخورد کرده است یا نه؟ گفت: ما موظفیم اگر به فساد و جرمی برخورد کردیم بلافاصله گزارش آن را به مجمع عمومی و مقامات قضایی ارائه کنیم اما اخیرا مورد خاصی برای اعلام نبوده است..
اخبار اقتصادی - ایسنا