اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بخشی از تحریم های ایران لغو خواهد شد


ویلیام هیگˈ در پارلمان انگلیس گفت: توافق موقت، پیشنهاد لغو محدود و متناسب تحریم ها را در بر می گیرد.

ایرنا: وزیر امور خارجه انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد که قدرت های جهانی بخشی از تحریم های ضد ایرانی را لغو خواهند کرد، مشروط بر اینکه امکان دستیابی به یک توافق اولیه در مورد برنامه هسته ای تهران وجود داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز،  ˈویلیام هیگˈ در پارلمان انگلیس گفت: توافق موقت، پیشنهاد لغو محدود و متناسب تحریم ها را در بر می گیرد.

وی افزود: توافق روی میز است و می توان به آن دست یافت.

ویلیام هیگ گفت که انگلیس خواستار یک توافق موقت با ایران به عنوان گام نخست به سوی توافق کامل در مورد برنامه هسته ای تهران است.


ویدیو مرتبط :
لحظه شماری تحریم کنندگان ایران برای لغو تحریم ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشنهاد جدید غرب به ایران: لغو تحریم‌ها در مقابل محدودسازی غنی سازی



گروه 1+5 این توانایی را دارد که از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کند که کلیه تحریم‌هایی را که علیه ایران به‌تصویب رسانده است، لغو كند. این درخواست هم از منظر قوانین شورای امنیت سازمان ملل متحد عملی بوده و هم گروه مذکور می توانند در این مورد تصمیم گیری كنند.

غرب که بعد از گذشت شش سال اکنون متوجه شده است که راه دیگری جزء مصالحه برای محدود سازی برنامه غنی سازی ایران در پیش رو ندارد، قصد دارد ضمن تدبیر برای خروج از این بن‌بست خودساخته، مانع توسعه هرچه بیشتر برنامه غنی سازی اورانیوم ایران شود.

به گزارش رجانیوز خبرها از کاخ سفید حاکی است که با توجه به اینکه کلیه قعطنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد با پیشنهاد گروه 1+5 علیه ایران به تصویب رسیده است و ابتدا در این گروه بر مفاد قعطنامه و شرایط آن به توافقاتی دست یافته و نهایتا این قطنامه ها را به‌تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسانده اند، که عملاً‌ مرحله دوم این فرآیند، مرحله ای تشریفاتی بوده است، اكنون قصد دارند، تصمیم جدید خود را محك بزنند.

گروه 1+5 این توانایی را دارد که از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کند که کلیه تحریم‌هایی را که علیه ایران به‌تصویب رسانده است، لغو كند. این درخواست هم از منظر قوانین شورای امنیت سازمان ملل متحد عملی بوده و هم گروه مذکور می توانند در این مورد تصمیم گیری كنند.

آنها می خواهند با داشتن این برگ، مذکرات با ایران را پیش ببرند و از ایران درخواست‌هایی دارند که ایران با برآورد کردن این درخواست‌ها به تفاهم با آنها رضایت دهد.

اوباما نیز در مصاحبه خود با بخش بی-بی-سی فارسی كه بلافاصله پس از سخنرانی رئیس‌جمهور كشورمان در سازمان ملل ترتیب داده شد، اعلام کرده بود "این انتخابی است که رژیم ایران کرده.

آنها می توانند انتخاب دیگری کنند و ما از اینکه انتخاب دیگری کنند، یعنی مسئولانه رفتار کنند، استقبال می کنیم. در این صورت، آنها خواهند توانست حقوقشان برای برنامه صلح آمیز هسته ای را تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته ای حفظ کنند."

او گفت که چنین تصمیمی از سوی مسئولان ایرانی می تواند به لغو تحریم ها منجر شود و امکان بازگشت ایران به جامعه بین المللی را فراهم کند که منافعی سرشار برای مردم ایران خواهد داشت.

متعاقب این سخنان وزیر خارجه بلژیک که بروکسل پایتخت کشورش نیز اکنون پایتخت کشورهای اتحادیه اروپایی است، پیشنهاد اوباما را تکرار كرد.

بحث در مورد دست نكشیدن ایران از درخواست غیرحقوقی غرب از غنی‌سازی كه عملاً به حیثیت كشورهای تحریم كننده ایران و به‌ویژه شورای امنیت ضربه جدی وارد كرده، تعدادی از سیاستمداران این كشورها را به این نتیجه رسانده است كه با توجه به این مسئله از ایران بخواهند از گسترش كمّی و كیفی چرخه غنی‌سازی خود خودداری كند.

اوباما این مسئله را در جلسه پستویی با هشت خبرنگار مشهور امریكایی در كاخ سفید نیز مطرح كرده بود.../گزارش رجانیوز