اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بخشنامه دولت برای صرفه جویی در مصرف گاز


معاون اول رییس جمهور با ابلاغ بخشنامه‌ای، کلیه وزاتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری‌های سراسر کشور را به صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی مکلف کرد.

خبرگزاری ایسنا: معاون اول رییس جمهور با ابلاغ بخشنامه‌ای، کلیه وزاتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری‌های سراسر کشور را به صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی مکلف کرد.

متن این بخشنامه بدین شرح است:


باسمه تعالی

بخشنامه به کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی،

نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری‌های سراسر کشور

به منظور صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی، کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری‌های سراسر کشور موظف به رعایت کامل موارد زیر می‌باشند:

۱- رعایت دمای ۲۱-۱۸ درجه در فضاهای داخلی و بسته و دمای ۱۸ درجه در راهروها و فضاهای عمومی سرپوشیده.

۲- روشن نمودن وسایل گرمایشی یک ساعت قبل از آغاز کار و خاموش نمودن آنها یک ساعت قبل از پایان کار.

۳- خاموش نمودن وسایل گرمایشی غیرضروری در روزهای تعطیل (برای ساختمان‌هایی که سیستم حرارتی مرکزی ندارند).

۴- عایق بندی لوله‌های موتورخانه و استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد و با برچسب انرژی بالا.

۵- انجام معاینه فنی، تعمیر و سرویس سامانه‌ها و وسایل گرمایشی از جمله موتورخانه‌ها برای افزایش بازدهی وسایل گازسوز نظیر نصب سامانه پایش هوشمند موتورخانه (براساس بند ۱۷ مصوبه شماره ۲۱۲۳۲۶ت/۴۶۳۲۰ه مورخ ۱۶ /۱۲/ ۱۳۹۰ هیات وزیران).

در اجرای موارد یاد شده،‌ شرکت ملی گاز ایران آمادگی ارائه هرگونه مساعدت فنی به دستگاه‌های اجرایی را دارد.

اسحاق جهانگیری


ویدیو مرتبط :
صرفه جویی در مصرف گاز سرمایه ملی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رکورد مصرف گاز در تهران/ صرفه‌جویی نشود گاز استان‌های شمالی قطع می‌شود



اخبار,اخبار اجتماعی,قطعی گازاستان‌های شمالی


اخبار اجتماعی - رکورد مصرف گاز در تهران/ صرفه‌جویی نشود گاز استان‌های شمالی قطع می‌شود

شرکت ملی گاز از مشترکان خواسته است که با به کارگیری راهکارهای ساده‌ای چون استفاده از لباس گرم و کاهش یک بخاری در منزل، نصب پرده‌های ضخیم تا حد زیادی مصرف گاز را کاهش دهند، ضمن آن که تنظیم و قرار دادن دمای موتورخانه برروی 50 تا 60 درجه نیز کمک شایانی در کاهش مصرف گاز خواهد داشت.

با توجه به کاهش شدید دما در اکثر استانهای کشور و شکسته شدن رکورد مصرف گاز در روزهای اخیر شرکت ملی گاز اعلام کرد که در صورت رعایت نکردن اصول صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی از سوی مشترکان، احتمال افت فشار و یا قطعی گاز در کشور وجود دارد.

به گزارش ایسنا، مصرف گاز کل کشور در روز گذشته - 13 بهمن ماه - از مرز 570 میلیون مترمکعب فراتر رفت که سهم بخش خانگی از این رقم بیش از 491 میلیون مترمکعب بود.

همچنین دیروز مصرف گاز در استان تهران نیز به بالاترین رقم رسید و از مرز 116 میلیون متر مکعب در روز گذشت. افزایش مصرف گاز در استان تهران در حالیست که به گفته محمدرضا یوسفی - مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران - یک چهارم گاز را تهرانی‌ها مصرف می‌کنند که صرفه‌جویی آنها در مصرف گاز فصل زمستان بسیار تاثیر‌گذار است.

پیش از این شرکت ملی گاز ایران با توجه به برودت و سرمای شدید و کاهش شدید دما در اکثر استانها از مشترکان این شرکت خواسته بود که با رعایت اصول صرفه‌جویی زمینه انتقال پایدار و مستمر گاز طبیعی در سراسر کشور را فراهم کنند تا مشکلی در خدمات رسانی به استانهای سردسیری که هم اکنون دچار مشکلات متعددی از جمله قطع آب و برق هستند، پیش نیاید.

البته شرکت ملی گاز اعلام کرده است که در حال حاضر با مدیریت توزیع، هیچگونه قطعی گاز در مبادی مصرفی کشور گزارش نشده است، ولی با توجه به جو سرمای حاکم در کشور در صورت عدم رعایت اصول صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی از سوی مشترکان احتمال افت فشار و یا قطعی گاز در کشور وجود دارد.

شرکت ملی گاز از مشترکان خواسته است که با به کارگیری راهکارهای ساده‌ای چون استفاده از لباس گرم و کاهش یک بخاری در منزل، نصب پرده‌های ضخیم تا حد زیادی مصرف گاز را کاهش دهند، ضمن آن که تنظیم و قرار دادن دمای موتورخانه برروی 50 تا 60 درجه نیز کمک شایانی در کاهش مصرف گاز خواهد داشت.

** دستور گازی معاون اول رییس جمهوری به دستگاه‌های دولتی
با توجه به این که بخش عمده‌ای از مصرف گاز در کشور متعلق به وزارتخانه‌ها، سازمانها، ادارات و نهادهای دولتی است، رعایت اصول صرفه جویی در این بخش‌های تا حد زیادی به کاهش مصرف گاز در کشور منجر خواهد شد، بنابراین معاون اول رییس بخشنامه‌ای به تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی به منظور صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی ارسال کرده است.

مطابق این بخشنامه، وزارتخانه ها، سازمانها، ادارات و نهادهای دولتی با رعایت دمای 21-18 درجه در فضاهای داخلی و بسته و دمای 18 درجه در راهروها و فضاهای عمومی سرپوشیده، روشن کردن وسایل گرمایشی یک ساعت قبل از آغاز کار و خاموش نمودن آنها یک ساعت قبل از پایان کار، خاموش نمودن وسایل گرمایشی در روزهای تعطیل - برای ساختمان‌هایی که سیستم حرارت مرکزی ندارند -، انجام معاینه فنی، تعمیر وسایل گرمایشی و دیگر اقدامات لازم به منظور افزایش بازدهی وسایل گازسوز نظیر نصب سامانه پایش هوشمند موتورخانه، می توانند تا حد زیادی در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

همچنین شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده است که آمادگی ارائه هرگونه مساعدت فنی به دستگاه‌های اجرایی در زمینه کاهش مصرف گاز طبیعی را دارد.
 اخباراجتماعی - ایسنا