اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بخشنامه جدید درباره بدهکاران بانکی


براساس بخشنامه جدید بانک مرکزی درخصوص رفع ممنوعیت بدهکاران بانکی حداقل مبلغ اعمال ممنوعیت خروج از50 میلیون به 200 میلیون تومان افزایش یافت .

خبرگزاری ایسنا: براساس بخشنامه جدید بانک مرکزی درخصوص رفع ممنوعیت بدهکاران بانکی حداقل مبلغ اعمال ممنوعیت خروج از50 میلیون به 200 میلیون تومان افزایش یافت .

حبیبی، معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی با اشاره به بخشنامه جدید این بانک درباره بدهکاران بانکی، اظهار کرد: اشخاصی که بدهی آنها به سیستم بانکی براساس سوابق مندرج در بانکهای عامل بین 50 تا 200 میلیون تومان است، لزوماباید از سوی بانک عامل رفع ممنوعیت خروج شوند‌.

وی درباره ابهام بانکها پیرامون بخشنامه قبلی که در همین رابطه به بانکها ابلاغ شده بود، گفت :‌ مدیران بانکها ، تعهد اسناد تعهد آور و اوراق بهادار اشخاص حقوقی را برعهده می گرفتند و ظهر اوراق را به عنوان ضامن امضاء می کردند اما هنگامی که مدیر از شخص حقوقی منفک شده و مدیر جدید جایگزین وی می شود، مدیر قبلی صرفاً نقش ضامن را داشته و متعهد محسوب نمی شود ، بنابراین ضامن ممنوع الخروج نخواهد شد .

وی در ادامه اظهار کرد : مدیران قبلی که به اعتبار امضا ظهر اسناد، ممنوع الخروج شده اند باید رفع ممنوعیت برای آنان اجرا شده و مدیران فعلی جایگزین آنها شوند .

حبیبی با اشاره به این که در بخشنامه جدید به بانکها تاکید شده است که از ممنوع الخروج کردن بدهکاران به عنوان آخرین ابزار استفاده کنند، تصریح کرد : طی این بخشنامه به بانکها ابلاغ شده که تنها برای افرادی درخواست ممنوع الخروجی کنند که وثیقه قابل قبول در بانک ندارند و قبل از انجام آن ، بانکها باید تمام تلاش خود را از طریق مراجع قضایی و اداری به کار گیرند و در نهایت و درصورت عدم حصول نتیجه مثبت، از این بخشنامه استفاده کنند .

معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی اعلام کرد : در صورت عدم قبول مستندات ارائه شده مربوط به بدهکاران توسط بانکها ، بانک مرکزی 5 روز به بانک عامل فرصت می‌دهد، اگر بانک مذکور مبادرت به رفع ممنوع الخروجی نکند ، بانک مرکزی راساً در این زمینه اقدام می کند و این مسئله امتیاز منفی برای آن بانک را در پی خواهد داشت .

وی درباره نحوه پیگیری عدم اجرای بخشنامه جدید برای افراد از سوی بانک عامل تصریح کرد : اداره دعاوی حقوقی بانک مرکزی همیشه آماده دریافت شکایات افراد با مدارک قابل قبول است اما این گونه موارد را نمی توان به صورت تلفنی برطرف کرد و رسیدگی به آن نیازمند بررسی اسناد ، مدارک و سوابق موضوع بوده و باید از طریق مکاتبه یا پیگیری حضوری حل و فصل شود .


ویدیو مرتبط :
شرایط جدید ممنوعیت خروج بدهکاران بانکی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پرداخت تسهیلات بانکی به برخی بدهکاران و چک برگشتی‌ها بخشنامه شد



 اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی, بانک مرکزی

بانک مرکزی، اعطای تسهیلات بانکی به برخی بنگاه‌های کوچک و متوسط صنعتی، کشاورزی و خدماتی دارای بدهی و چک برگشتی را بخشنامه کرد.

به گزارش مهر، در بخشنامه بانک مرکزی آمده است: «احتراماً، پیرو بخشنامه شماره ۹۵/۲۷۵۷۷ مورخ ۱۳۹۵/۲/۱، با موضوع ابلاغ «دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط»، به استحضار می‌رساند به موجب مصوبه شماره ۱۸۵۴۹/ت۵۳۰۹۷هـ مورخ ۱۳۹۵/۲/۱۹ هیئت محترم وزیران شرکت‌ها و واحدهای کوچک و متوسط تولیدی صنعتی، کشاورزی و خدماتی از شمول تصویب‌نامه شماره ۲۱۱۸۴۹/ت۳۹۳۹۹هـ مورخ ۱۳۸۶/۱۲/۲۶، بند‌های (۳) و (۴) جزء (ج) تصمیم‌نامه شماره ۸۴۵۷۰/۵۰۵۸۲ مورخ ۱۳۹۳/۷/۲۶ و نیز شرط نداشتن بدهی غیرجاری و چک برگشتی به منظور بهره‌مندی از تسهیلات و تعهدات مستثنی می‌باشند.

بر این اساس ماده (۳) دستورالعمل مورد اشاره به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۳- بنگاه‌های مشمول این دستورالعمل از شرایط نداشتن بدهی غیرجاری، چک برگشتی، رعایت نسبت مالکانه و مفاد «آئین نامه رعایت شاخص های مالی در اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به اشخاص حقیقی و حقوقی توسط بانک‌های دولتی» به منظور بهره‌مندی از تسهیلات و تعهدات مستثنی می‌باشند.

تبصره: موسسه اعتباری می‌تواند بدهی غیرجاری کمتر از ۱۰ میلیارد ریال بنگاه‌های مشمول این دستورالعمل را به مدت یک سال امهال کند. منظور از شرکت و واحدهای کوچک و متوسط در این بخش‌نامه، به ترتیب بنگاه‌های اقتصادی دارای تعداد کارکنان کمتر از ۵۰ نفر و بنگاه‌های اقتصادی دارای تعداد کارکنان بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر است.»

پیش از این مهر گزارش داده بود: محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم پیشنهادی به دولت ارائه داده که شرایط پرداخت ۱۶ هزار میلیارد تومان وام برای ۲۲۸ طرح صنعتی نیمه تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد، تسهیل شود.

آنگونه که محمدرضا مس‌فروش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران می‌گوید: در بررسی‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام داده، ۲۲۸ طرح صنعتی با پیشرفت بالای بیش از ۶۰ درصد تعیین شده است که با تزریق منابع، تکمیل شوند. در این میان، ۱۶ هزار میلیارد تومان منابع مالی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای این طرح‌ها به دولت پیشنهاد شده است.

وی می‌افزاید: براساس مذاکراتی که با بانک مرکزی انجام شده است، پیشنهاد شده تا اعطای تسهیلات بدون توجه به بدهی بنگاه‌ها باشد، ضمن اینکه در اعطای این تسهیلات، چک‌های برگشتی اعضای هیات مدیره مدنظر قرار نگیرد و راهن دوم در پذیرش وثایق هم پذیرفته شود.