اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بخشش 6 محکوم به قصاص پای چوبه‌دار



 اخبار حوادث - در اهواز و بندرعباس اتفاق افتاد
بخشش 6 محکوم به قصاص پای چوبه‌دار

موج بخشش محکومان به قصاص همچنان در سراسر کشور ادامه دارد و در تازه‌ترین موارد شش‌قاتل از پای چوبه‌دار به سلول‌های خود در زندان بازگشتند.

دو مورد از این بخشش‌ها در زندان مرکزی اهواز و هنگام اجرای حکم به ثبت رسید. سه‌روز قبل زنی 71ساله در اهواز قاتل فرزند خود را پس از آنکه طناب‌دار دور گردن او انداخته شد، بدون هیچ شرطی عفو کرد و به متهم زندگی تازه‌ای بخشید.

 

در موردی دیگر اعضای خانواده جوانی که در سال 82 توسط سارقی مسلح به قتل رسیده بود، قاتل را بدون درخواست دیه عفو کردند. این جنایت پس از آن به وقوع پیوست که سه‌سارق مسلح راه را بر سه‌خودرو بستند و به سمت یکی از رانندگان که جوانی 21ساله به نام مهدی بود شلیک کردند. متهم بعد از هشت‌روز دستگیر و سپس به قصاص محکوم شد اما هنگامی که پای چوبه‌دار رفت اولیای دم گذشت کردند. مهناز محمدی- مسوول اجرای احکام دادسرای اهواز-که همراه جمعی از همکاران خود برای جلب‌رضایت این زن تلاش کرد، به خبرنگار ما گفت: «امسال آمار رضایت در اهواز بالاست.

 

دادستان هم از اقداماتی که برای جلب‌ رضایت اولیای‌دم انجام می‌شود حمایت می‌کند و سعی دارد مردم را سمت گذشت سوق بدهد.» او ادامه داد: «ما تیمی تشکیل داده‌ایم که علاوه بر من، رییس زندان اهواز، یک نفر از پزشکی‌قانونی و چند مددکار زندان در آن حضور دارند. ما با اولیای‌دم مقتولان جلسه برگزار می‌کنیم و خود قاتلان نیز در این جلسات حاضر می‌شوند و از اولیای‌دم درخواست بخشش می‌کنند.

 

ما در این جلسات با اولیای‌دم همدردی می‌کنیم. اولیای‌دم شرایط خیلی سختی دارند و ما درک می‌کنیم حادثه‌ای که رخ داده هرگز از ذهن آنها پاک نمی‌شود و آنها تا آخر عمرشان نمی‌توانند از ته دل بخندند به همین دلیل با آنها همدردی و در گفت‌وگوهایمان از آیات قرآنی استفاده می‌کنیم که بسیار نافذ است.»او درباره دلیل تلاش برای جلب‌ رضایت اولیای‌دم گفت: «ما بیشتر از همه به اولیای‌دم فکر می‌کنیم و به آنها می‌گوییم بعد از اجرای حکم اتفاقی نمی‌افتد و عزیزشان زنده نمی‌شود اما با گذشت می‌توانند به آرامش برسند. از طرفی خانواده قاتل هم بسیار مهم است اگر حکم اجرا شود آنها هم عزیزی را از دست می‌دهند و از طرفی انگی به آنها می‌خورد و تا آخر عمر باید با آن انگ زندگی کنند.»

 

مسوول اجرای احکام دادسرای اهواز ادامه داد: «قصاص از احکام شرعی ما و حق اولیای‌دم است و در نهایت این خودشان هستند که باید برای اجرای حکم یا بخشش تصمیم بگیرند.»محمدی درباره احتمال ارتکاب مجدد جرم توسط قاتلان بخشیده‌شده، گفت: «اکثر این قاتلان مجرم بالفطره نیستند بلکه به صورت اتفاقی مرتکب قتل شده‌اند. آنها مدت زیادی را در زندان می‌گذرانند و آموزش می‌بینند. آنها در زندان با قرآن مانوس می‌شوند، ورزش می‌کنند، آداب زندگی اجتماعی را یاد می‌گیرند و نقاط‌ضعف خود را ترمیم می‌کنند و مواردی که قاتلان بخشیده‌شده دوباره به زندان برگشته‌اند بسیار انگشت‌شمار است.»


بخشش در بندرعباس
چهار محکوم دیگر نیز چند روز قبل در زندان مرکزی بندرعباس پای چوبه‌دار بخشیده شدند. یکی از این افراد که مردی 45ساله است در سال88 در جریان نزاع دست به قتل زده و به قصاص محکوم شده بود که اولیای‌دم مقتول با دریافت 114میلیون‌تومان دیه از قصاص گذشتند و اعلام کردند این مبلغ را صرف امور خیریه خواهند کرد.

 

یکی دیگر از این محکومان در سال88 در جریان جشن عروسی در روستایی در حوالی بندرعباس مرتکب قتل شد که او نیز پای چوبه‌دار توانست رضایت اولیای‌دم مقتول را جلب کند. متهم سوم همسر خود را به قتل رسانده و نفر چهارم در جریان مسایل غیراخلاقی مرتکب قتل شده بود که این دو نیز عفو شدند. مجتبی قهرمانی، معاون اجرای احکام دادسرای بندرعباس نیز به خبرنگار ما گفت: «تلاش‌هایی که در راستای جلب‌رضایت اولیای‌دم مقتولان انجام می‌شود در واقع از سیاست‌های قوه‌قضاییه است. گذشت از قصاص فایده‌های زیادی دارد از جمله اینکه خانواده دیگری عزادار نمی‌شود و مشکلات روحی و روانی و اقتصادی ناشی از آن به جامعه تحمیل نمی‌شود. همچنین این بخشش‌ها در اصلاح و تربیت خود قاتلان نقش دارد و از سویی دیگر می‌تواند باعث ایجاد صلح و صفا بین خانواده دو طرف شود.»وی ادامه داد: «خداوند همان‌طور که در قرآن‌کریم اجازه قصاص را به اولیای‌دم داده بر بخشش نیز تاکید کرده است و اولیای دین نیز به گذشت سفارش کرده‌اند. چنین بخشش‌هایی فواید زیادی دارد که تشخیص آنها به بررسی دقیق و گسترده جامعه‌شناختی نیاز دارد.»

 

---------------------------------------

 

 اخبار حوادث - گفت‌وگو با زنی که قاتل فرزندش را بخشید
قاتل را به خدا واگذار کردم

«خانم جان محمدی» زنی 71‌ساله است که قاتل فرزندش را در زندان اهواز پای چوبه‌دار بخشید.

او برای گذشت از قصاص هیچ شرطی تعیین نکرد و گفت فقط به خاطر رضای خدا این کار را انجام می‌دهد. او در گفت‌وگو با «شرق» نحوه قتل فرزندش و چگونگی اعلام گذشت را توضیح داده است:

چند فرزند دارید؟
هفت پسر داشتم و دو دختر که یکی از پسرهایم کشته شده است.


‌قتل چطور اتفاق افتاد؟
پسرم قوام 29‌ساله بود. او روز سی‌ام اردیبهشت سال 80 با نامزد رسمی خود به بیشه‌های تفریحی اطراف دلوار رفته بود که دو نفر مسلح به آنها حمله کردند. پسرم با این تصور که آنها قصد تعرض به ناموسش را دارند با دست خالی با آنها که اسلحه و گرز داشتند، درگیر شد و آنها دو گلوله به پای او شلیک کردند، با این حال پسرم دست از دفاع برنداشت و همچنان با آنها درگیر بود. بعد از آن اشرار مسلح با چوب و گرز به سر پسرم زدند و او بیهوش و بعد به‌دلیل شدت خون‌ریزی فوت شد.


‌قاتل چطور دستگیر شدند؟
در تحقیقات پلیس آگاهی دستگیر شد. او از افراد سابقه‌دار بود. ماموران در تحقیقات خود 52 نفر را گرفتند و آن موقع بود که او اعتراف کرد با نیت سرقت جلو پسرم را گرفته بودند.
‌ درباره روند رسیدگی به پرونده را توضیح بدهید.
 ما 13 سال پیگیر ماجرا بودیم و در این ‌سال‌ها چهار بار حکم صادر شد اما حکم اجرا نشد. دست آخر هم حکم قصاص صادر شد. حدود شش ماه پیش شوهرم فوت شد و من به‌عنوان ولی‌دم برای اجرای حکم قصاص رفتم که دلم به رحم آمد و قاتل فرزندم را بخشیدم.


‌ قاتل چند سال دارد؟
 الان حدود 37‌ساله است.


‌ شما آن روز برای اجرای حکم به زندان رفتید، آیا قبلا در مورد بخشش قاتل پسرتان با همسر مرحوم و دیگر فرزندانتان صحبت کرده بودید؟
در خانه‌مان دو جلسه گذاشتیم که تعدادی از اقوام هم آمده بودند. حتی ماموران رسیدگی به پرونده پسرم را که بازنشسته شده بودند، پیدا و از آنها دعوت کردیم در آن جلسه باشند. به هر حال موضوع مهمی بود. پای جان یک انسان در میان بود و ما قصد داشتیم که عاملان واقعی این اتفاق را شناسایی و مجازات کنیم. مامورانی هم که آمدند، گفتند ما بر حسب وظیفه‌ای که داشتیم به پرونده رسیدگی کردیم، نه شما را می‌شناسیم نه قاتل را. مدارک و اعترافات متهم نشان می‌دهد او قاتل است. فقط یکی از ماموران بود که گفت شک دارم. همه این کارها را کردیم تا مکمل تحقیقات دادگاه باشد و خودمان با خیال راحت تصمیم بگیریم.


‌ آیا خانواده مقتول برای جلب رضایت به شما مراجعه کرده بودند؟
 خیلی زیاد. اصلا خانه ما را محاصره کرده بودند. خسته شده بودیم. من مریض احوال چند بار با حالت رعشه و بی‌حال به بیمارستان رفتم. انگار هرچی آدم می‌شناختند جمع کرده بودند دم خانه من.


‌ در زندان و لحظه اعدام چه گذشت که شما تصمیم به گذشت گرفتید؟
 روز اعدام من و دو بچه‌ام برای اجرای حکم به زندان اهواز رفتیم اما نگذاشتند بچه‌هایم داخل بیایند و فقط من داخل رفتم. قاتل بالای سکو رفت و به من گفتند خودت چارپایه را از زیر پایش بزن تا حکم اجرا شود اما من نتوانستم. فقط به قاتل گفتم چشمانت را ببند و زیر گوش من بگو چه کسی به تو گفته پسرم را بکشی؟ آن موقع با توجه به شکل ماجرا بعضی از مامورانی که در دستگیری متهمان نقش داشتند، گفته بودند قاتلان کمین کرده بودند و به همین خاطر ما حساس بودیم که بدانیم ماجرا چیست و چه کسی آنها را فرستاده تا پسرم را بکشند. قاتل جواب داد ما اصلا قصد قتل نداشتیم و این اتفاق ناخواسته افتاد. وقتی مطمئن شدم ماجرا عمدی نبوده و رازی وجود ندارد، تصمیم گرفتم رضایت بدهم هیچ پولی هم نخواستم. پسر من بچه‌ای سالم بود که به کسی کاری نداشت. اگر 50 نفر را هم به جای پسر من‌ دار می‌زدند باز هم برای من فایده‌ای نداشت و بچه‌ام برنمی‌گشت. عکس پسرم را که با خود برده بودم به قاتل نشان دادم و گفتم نگاه کن، تو او را کشتی اما من تو را نمی‌کشم. در نهایت او را بخشیدم و به خدا واگذارش کردم. هر چه خدا بخواهد همان می‌شود. جگر من سوخته اما نمی‌خواهم جگر کسی دیگر بسوزد.


‌توصیه‌ای برای اولیای‌دم مقتولان دیگر دارید؟
با اعدام قاتل، بچه آنها زنده نمی‌شود؛ هر کسی باید قاتل را به خدا واگذار کند.
اخبار حوادث - شرق

 


ویدیو مرتبط :
بخشش پای چوبه ی دار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بخشش یک محکوم به اعدام پای چوبه دار


حسین ونکی اظهار کرد: در آستانه ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) یک نفر از زندانیان زندان مرکزی اراک با پیگیری و مداخله رییس و مددکار این زندان با گذشت موقت شاکیان در پای چوبه دار از مرگ نجات یافت.

عصرایران: حسین ونکی اظهار کرد: در آستانه ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) یک نفر از زندانیان زندان مرکزی اراک با پیگیری و مداخله رییس و مددکار این زندان با گذشت موقت شاکیان در پای چوبه دار از مرگ نجات یافت.

مدیر زندان مرکزی اراک با بیان اینکه این اتفاق پس از حضور خانواده مقتول و مسئولان اجرایی و قضایی در زندان اراک جهت اجرای حکم قصاص رخ داد، افزود: با پیگیری و مددکاران این زندان این زندانی که به جرم قتل عمد مدت هفت سال در زندان بسر می‌برد و در آستانه اجرای حکم قصاص قرار داشت با رضایت موقت خانواده مقتول و 10 ماه فرصت جهت تامین خواسته آن‌ها جهت پرداخت دیه از مرگ نجات یافت.

ونکی گفت: با کمک 227 میلیون ریالی یک فرد خیر در شهرستان اراک، 12 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد زندان مرکزی این شهرستان از زندان آزاد شدند.