اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بخشش مرد اعدامی 2 دقیقه بعد از قصاص


6 روز بعد از بخشش مرد اعدامی در زندان بندرعباس، جزئیات تازه‌ای از این ماجرا منتشر شد.

روزنامه همشهری: 6 روز بعد از بخشش مرد اعدامی در زندان بندرعباس، جزئیات تازه‌ای از این ماجرا منتشر شد.

این مرد که به اتهام قتل عمدی به قصاص محکوم شده بود، پنجشنبه گذشته به دار مجازات آویخته شد اما در شرایطی که 2دقیقه با مرگ دست و پنجه نرم می‌کرد، از سوی مادر مقتول بخشیده شد و به زندگی برگشت.محکوم به قصاص، مردی 62ساله است که در سال 79به‌دنبال درگیری با جوانی به نام «م» او را در منطقه پل خواجوی بندرعباس با شلیک گلوله به قتل رساند و متواری شد.

بررسی‌های اولیه نشان می‌داد که مقتول خواستگار دختر قاتل بود اما او راضی نبود دخترش با این جوان ازدواج کند. خواستگار سمج اما بارها برای خانواده دخترمورد علاقه‌اش مزاحمت ایجاد کرده و سرانجام کشمکش بر سر این موضوع به جنایت منجر شده و در این میان خواستگار سمج به ضرب گلوله پدر دختر مورد علاقه‌اش به قتل رسیده بود.

با این اطلاعات دستور بازداشت متهم به قتل صادر و تلاش‌ها برای دستگیری او آغاز شد اما وی هیچ ردی از خود به‌جا نگذاشته بود و همین موضوع کار را برای پلیس دشوار می‌کرد. هرچند این پرونده با بی‌نتیجه ماندن تجسس‌ها برای مدتی به بایگانی سپرده شد اما 11سال بعد از وقوع این جنایت کارآگاهان جنایی استان هرمزگان به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد متهم به قتل در منطقه کوهستانی حاجی آباد پنهان شده و به‌طور مخفیانه زندگی می‌کند.

افسران پلیس که مخفیگاه قاتل فراری را بعد از سال‌ها شناسایی کرده بودند نقشه‌ای کشیدند تا وی را غافلگیر و دستگیر کنند. آنها می‌دانستند که این مرد شرور مسلح است و درصورت مشاهده پلیس ممکن است اقدام به تیراندازی کند، به همین دلیل در پوشش ماموران بهداشت به آنجا رفتند و متهم به قتل را که از تحت تعقیب بودنش بی‌اطلاع بود، در مخفیگاهش غافلگیر و دستگیر کردند.

درخواست قصاص

با دستگیری این مرد، پرونده قتل در منطقه پل خواجوی بندرعباس بار دیگر به جریان افتاد. متهم در بازجویی به جنایت اعتراف کرد و به بازسازی صحنه قتل پرداخت. با شروع جلسه محاکمه، خواسته خانواده مقتول قصاص بود و دادگاه کیفری استان هرمزگان نیز حکم به قصاص مرد جنایتکار داد. 3سال طول کشید تا این حکم با رد اعتراض قاتل تأیید شود و به مرحله اجرا برسد. در این مدت مسئولان محلی و معتمدان منطقه تلاش کردند تا رضایت اولیای دم را برای بخشیدن قاتل جلب کنند اما آنها حاضر به گذشت نبودند. به این ترتیب همه‌‌چیز برای اجرای حکم آماده شد و روز پنجشنبه گذشته، زمان آن فرا رسید.

دیه 4میلیاردی

در چنین شرایطی که خانواده مقتول با وساطت افراد زیادی برای گذشت از قصاص روبه‌رو شده بودند، اعلام کردند که در قبال دریافت 4میلیارد تومان حاضر به بخشش مرد اعدامی هستند. هرچند خانواده قاتل این پیشنهاد را پذیرفت اما همه‌‌چیز به سحرگاه پنجشنبه موکول شد.

وقتی روز اجرای حکم فرارسید، خانواده مقتول راهی زندان بندرعباس شدند تا پرونده قتل پسرشان را برای همیشه مختومه کنند. شرایط برای مجازات مرد محکوم به قصاص مهیا بود و ماموران او را از قرنطینه زندان بندرعباس به محل اجرای حکم منتقل کردند. برای آخرین مرتبه قاضی اجرای احکام از مادر مقتول خواست قاتل را ببخشد اما او گفت که از دریافت دیه 4میلیارد تومانی نیز گذشته و قاتل باید قصاص شود.

به این ترتیب مرد اعدامی روی چهارپایه ایستاد و طناب دار برگردنش انداخته شد. مادر مقتول اعلام کرد که خودش می‌خواهد حکم را اجرا کند. او دستش را به سوی چهار پایه برد و لحظاتی بعد آن را کشید و جدال مرد جنایتکار با مرگ آغاز شد. مادر مقتول گوشه‌ای ایستاده و صحنه مجازات قاتل پسر را می‌دید اما بعد از حدود 2 دقیقه درحالی‌که اشک می‌ریخت فریاد زد: قاتل پسرم را بخشیدم. همان لحظه ماموران زیر پاهای مرد اعدامی را گرفتند، او را بلند کردند و طناب دار را از گردنش بیرون کشیدند. مرد اعدامی بیهوش شده بود اما پزشک حاضر در محل خیلی زود عملیات احیا را آغاز کرد. چند دقیقه بعد مرد اعدامی به هوش آمد و درحالی‌که زنده ماندنش را باور نداشت به سلولش منتقل شد.

نجات از مرگ

خواجه‌ای، مسئول روابط عمومی دادگستری استان هرمزگان در این‌باره به خبرنگار همشهری گفت: مرد محکوم بعد از توقف اجرای حکم توسط پزشکان به زندگی بازگشت و بررسی‌های اولیه نشان داد که هیچ مشکلی ندارد اما برای اطمینان بیشتر وی به بهداری زندان منتقل و در آنجا نیز معاینه شد. خوشبختانه شرایط این مرد کاملا عادی بود و به این ترتیب وی به بند برگردانده شد.

خواجه‌ای درباره سرنوشت این مرد بعد از نجات از اعدام گفت: هرچند ولی دم از حق خود گذشت و قاتل را بخشید اما او باید برای بررسی جنبه عمومی جرم بار دیگر محاکمه شود. وی ادامه داد: گذشت در این پرونده قابل ستایش است و این مادر با بخشش قاتل پسرش درس بزرگی به همه داد.


ویدیو مرتبط :
بخشش اعدامی توسط والدین مقتول-بخشش یک مادر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

6 ماه فرصت به اولیای‌دم برای بخشش یا قصاص مرد همسرکش



اخبار حوادث -  6ماه فرصت به اولیای‌دم برای بخشش یا قصاص مرد همسرکش

قضات دادگاه کیفری استان تهران به اولیای‌دم مقتولی شش‌ماه فرصت دادند تا برای بخشش یا اجرای حکم مردی که 10سال قبل همسرش را به قتل رسانده ‌بود اقدام کنند. 

به گزارش شرق، این تصمیم بر اساس خواسته متهم به استناد ماده 429 قانون مجازات اسلامی جدید گرفته شده است. در این ماده قانونی آمده است: «در مواردی که محکوم به قصاص در زندان و صاحب حق قصاص بدون عذر موجه یا به علت ناتوانی در پرداخت تفاضل دیه یا به جهت انتظار برای بلوغ یا افاقه ولی‌دم یا مجنی‌علیه مرتکب را در وضعیت نامعین رها نمایند با شکایت محکوم‌علیه از این امر دادگاه صادر‌کننده حکم مدت مناسبی را مشخص و به صاحب حق قصاص اعلام می‌کند تا ظرف مهلت مقرر نسبت به گذشت مصالحه یا اجرای قصاص اقدام کند و در صورت عدم اقدام او در این مدت دادگاه می‌تواند بعد از تعیین تعزیر بر اساس کتاب پنجم تعزیرات و گذشتن مدت زمان با اخذ وثیقه مناسب و تایید رییس حوزه قضایی و رییس کل دادگستری استان تا تعیین‌تکلیف از سوی صاحب حق قصاص مرتکب را آزاد کند.» به موجب مدارک موجود در این پرونده متهم که محسن نام ‌دارد 20مرداد سال 82 بازداشت شد. فرزندان متهم زنی را به بیمارستان رساندند و از پرستاران برای رسیدگی به او کمک خواستند. جوانی که این زن را به بیمارستان رسانده‌ بود، گفت: «این زن فرشته نام دارد و نامادری من است.

 

ما زمانی او را پیدا کردیم که خون‌آلود روی زمین افتاده ‌بود و ما نمی‌دانیم چه کسی به او آسیب رسانده‌ است.» دقایقی بعد از اینکه این جوان فرشته را به بیمارستان رساند پزشکان مرگ او را اعلام کردند و ماموران پلیس برای بازجویی از پسر جوان او را به کلانتری منتقل کردند. او در بازجویی‌ها گفت: «فرشته همسر پدرم بود. من و خواهران و برادرانم در طبقه پایین خانه‌مان زندگی می‌کنیم و فرشته و پدرمان در طبقه بالا ساکن بودند. ما در زندگی آنها دخالتی نداشتیم و فقط گاهی همدیگر را می‌دیدیم اما زمان حادثه با توجه به صداهایی که از بالا می‌آمد فهمیدیم میان آنها درگیری ایجاد شده ‌است.

 

بعد هم پدرم با عجله از خانه بیرون رفت. من برای اینکه بدانم چه اتفاقی افتاده به طبقه بالا رفتم و فرشته را در حالی‌که غرق در خون بود پیدا کردم. بلافاصله او را به بیمارستان منتقل کردم اما گفتند کار از کار گذشته است.» در حالی‌که این جوان از محل مخفی‌شدن پدرش اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد، محسن -متهم- خودش را به ماموران معرفی کرد و پذیرفت همسرش را به قتل رسانده ‌است. او گفت: من فرشته را دوست داشتم.

 

مدت زیادی از زندگی ما نگذشته‌ بود که این اتفاق افتاد. او زن مهربانی بود اما بعضی کارهایش من را عصبی می‌کرد. آن روز با هم جروبحث کردیم و من به صورتش سیلی زدم بعد هم با چوب دو ضربه به سرش زدم که روی زمین افتاد. بعد هم از خانه بیرون رفتم.  ماموران بعد از بازداشت متهم جسد را به پزشکی‌قانونی انتقال دادند و از متخصصان خواستند تا در مورد علت فوت اظهارنظر کنند. هرچند متخصصان تایید کردند زن جوان سیلی خورده و با جسمی سخت نیز ضرباتی به سرش وارد شده اما علت فوت را خفگی اعلام کردند. با توجه به این نظریه بود که متهم یک‌بار دیگر مورد بازجویی قرار گرفت.

 

او گفت: یادم نمی‌آید او را چطور کشتم، درواقع اصلا قصد کشتن نداشتم و می‌خواستم با او زندگی خوبی داشته ‌باشم من اصلا یادم نمی‌آید که او را خفه کرده ‌باشم. فقط دستم را روی گردنش گذاشتم و فشار دادم اما خفه‌اش نکردم.  پرونده بعد از تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست علیه متهم به شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران فرستاده‌ شد. پدر و مادر فرشته درخواست صدور حکم قصاص کردند و پذیرفتند تفاضل دیه را هم بپردازند.

 

در ادامه متهم در جایگاه حاضر شد. او گفت: من فرشته را خفه نکردم و فقط به او سیلی زدم و با چوب هم زدمش. اگر به‌خاطر این ضربات او جان داده ‌باشد اتهام قتل را قبول دارم. متهم گفت: من چهاربار ازدواج کردم. در سه‌ ازدواج قبلی همسرانم از من جدا شدند. هیچ‌‌وقت زندگی خوبی نداشتم و همیشه جروبحث می‌کردیم. من آدم عصبی‌ای بودم و نمی‌توانستم خودم را کنترل کنم. همسرانم هم رعایت من را نمی‌کردند بعد از اینکه زن سوم را طلاق دادم با فرشته آشنا شدم.

 

هرچه او خواست برایش تهیه کردم حتی از من خواست با فرزندانم زندگی نکنم من بچه‌ها را در طبقه پایین جا دادم و خودم و فرشته در طبقه بالا زندگی می‌کردیم. روز حادثه بین ما جروبحث شد و من دوباره عصبانی شدم و این اتفاق افتاد. بعد از پایان جلسه رسیدگی رای بر قصاص متهم صادر شد و حکم مورد تایید دیوانعالی کشور نیز قرار گرفت.

 

سپس پرونده برای اجرای حکم به دادسرای جنایی فرستاده‌ شد اما اولیای‌دم که باید نیمی‌ از دیه یک مرد مسلمان را به‌دلیل زن‌بودن مقتول به او می‌پرداختند و بعد حکم را اجرا می‌کردند در این خصوص اقدامی نکردند تا اینکه محسن یک هفته پیش با ارسال درخواستی به شعبه 74 دادگاه کیفری‌ استان تهران با توجه به ماده 429 درخواست تعیین‌تکلیف کرد.

 

قضات بعد از شور در این خصوص به اولیای‌دم اخطار کردند در صورتی که ظرف مدت شش‌ماه برای بخشش یا اجرای حکم با پرداخت نیمی از دیه اقدام نکنند متهم پس از تعیین تعزیر (زندان) مناسب و با قرار وثیقه آزاد خواهد شد.

اخبار حوادث - شرق