اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بحران منابع آبی کشور تا 42 سال آینده


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: منابع آبی کشور 500 میلیارد مترمکعب بود که تا به امروز بیش از 80 میلیارد مترمکعب آن مصرف شده است.

خبرگزاری ایسنا: منطقه اصفهان، محمدحسین شاملی در مراسم کلنگ زنی طرح پخش سیلاب شهر جندق با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح کنترل سیلاب و جلوگیری از فرسایش خاک و تغذیه سفره‌های زیرزمینی است، اظهار کرد: اگر استفاده بی‌رویه از منابع آبی کشور هم‌چنان ادامه داشته باشد طی 42 سال آینده تمام منابع آبی را از دست خواهیم داد.

وی با اشاره به اهمیت آب، خاک و کشاورزی، مدیریت عرصه‌های ملی کشور را مهم دانست و افزود: طبق پیش بینی‌های کارشناسان، اگر استفاده از منابع به این شکل ادامه یابد قطعا در قرن 21 دچار بحران شدید نبود منابع خواهیم شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه از مجموع 10 میلیون و 700 هزار هکتار وسعت استان اصفهان بیش از 9 میلیون هکتارآن عرصه‌های منابع طبیعی است، تصریح کرد: هم اکنون شش میلیون و 300 هزار هکتار مرتع در استان اصفهان وجود دارد که سهم شهرستان خوروبیابانک 427 هزار هکتار است.

شاملی ادامه داد: خوشبختانه به دلیل اهمیت کویر نشینان به حفظ منابع طبیعی، این شهرستان حدود 100 هزار هکتار جنگل‌های ایرانی تورانی دارد و بیش از 45 هزار هکتار از منابع طبیعی خوروبیابانک به صورت جنگل‌های دست کاشت است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته از حدود 50 هزار هکتار رویشگاه‌های آنغوزه شهرستان حدود پنج تن شیره آنغوزه برداشت شده که بیش از سه میلیارد و 500 میلیون ریال درآمد برای بهره برداران داشته است.

مدیر کل منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته از مراتع خوروبیابانک حدود 11 هزارتن علوفه تولید شده است، ادامه داد: ارزش ریالی این میزان تولید علوفه در سطح 427 هزار هکتار مرتع حدود 50 میلیارد ریال بوده است. هم‌چنین دامداران این شهرستان در سال گذشته بیش از 465 تن گوشت به ارزش 90 میلیارد ریال تولید کرده‌اند.

هم‌چنین فرماندارخوروبیابانک نیز در این مراسم با اشاره به پتانسیل‌های بالقوه در بخش منابع طبیعی شهرستان گفت: شرایط اقتصادی و صنعتی اگر چه در اولویت برنامه‌ها قرار دارد، اما این نباید به عنوان یک حربه مورد استفاده قرار گیرد و شاهد تخریب محیط زیست و از دست دادن منابع طبیعی و آبی و خاکی باشیم.

علی استوار خواستار توجه جدی به حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب این منابع در شهرستان شد و افزود: خوروبیابانک به عنوان یکی از شهرستان‌های معدنی در استان اصفهان بیشترین معدن سنگ را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، این طرح به طول 700 متر و با ارتفاع 5 متر با حجم آبگیری 250 هزار متر مکعب با اعتباری افزون بر هفت میلیارد ریال در جنوب شهر جندق اجرایی می‌شود.


ویدیو مرتبط :
ارسنجان منابع آبی و بحران خشکسالی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر نیرو: منابع آبی کشور به مرحله بحران رسید



اخبار,منابع آبی کشور


اخبار اقتصادی - وزیر نیرو: منابع آبی کشور به مرحله بحران رسید

وزیر نیرو با اعلام اینکه منابع آبی کشور به مرحله بحران رسیده است، گفت: در حالی که میزان آب رودخانه های کشور حدود 46 میلیاردمترمکعب است، بیش از 68 میلیاردمترمکعب ظرفیت ذخیره سازی در سدها ایجاد شد.

به گزارش مهر، حمید چیت چیان در دیدار با نمایندگان استان فارس گفت: منابع آب كشور به مرحله بحران رسیده و میزان ظرفیت ذخیره سازی سدهای كشور، 1.5 برابر موجودی آب رودخانه های كشور است كه ما را مجاب می كند تا ثقل كار مدیریت منابع آب را از احداث تاسیسات جدید به مدیریت مصرف منتقل كنیم.

وزیر نیرو اظهارداشت: برای عبور از این بحران، استفاده از روش های گذشته مانند احداث سد، ‌ایجاد تاسیسات استحصال آب و ... كارساز نیست. چیت چیان با بیان اینكه در گذشته تامین آب با سرمایه گذاری روی احداث تاسیسات و استحصال آب میسر بود افزود: امروزه، مشكل منابع آب مختص یک استان نیست و به صورت بحران كلی در كشور خودنمایی می كند و برای خروج از این بحران، روش های قدیمی كارساز نیست.

به گفته وی، اجرای روش های گذشته مانند احداث سد، ایجاد تاسیسات استحصال آب به دلیل اینكه به حد اشباع رسیده است، برای خروج از بحران آبی كشور كارساز نیست و عمدتا باید روی مدیریت مصرف آب سرمایه گذاری كرد.

چیت چیان افزود: جمهوری اسلامی طی 25 سال دوره طلایی، در زمینه احداث سد در كشور به حدنصاب قابل توجهی دست یافت و توانست رتبه سومین كشور برتر جهان در بخش سدسازی را از آن خود كند، اما در حال حاضر بیشتر كشورهای جهان و ایران با بحران و محدودیت شدید منابع آبی مواجه هستند.

وزیر نیرو ادامه داد: در حال حاضر میزان آب رودخانه های كشور حدود 46 میلیارد مترمكعب است در حالی كه سدهای احداث شده و یا در دست احداث، ظرفیت ذخیره سازی بیش از 68 میلیارد مترمكعب آب را دارند كه درواقع می توان گفت میزان ظرفیت ذخیره سازی سدهای كشور، 1.5 برابر موجودی آب رودخانه های كشور است كه ما را مجاب می كند تا ثقل كار مدیریت منابع آب را از احداث تاسیسات جدید به مدیریت مصرف منتقل كنیم.

وی با بیان اینكه 92 درصد آب كشور در بخش كشاورزی مصرف می شود گفت: با 10 درصد صرفه جویی می توانیم بیش از كل مصرف آب صنعت و شرب‌، آب استحصال كنیم. چیت چیان با بیان اینكه برای پایان عملیات اجرایی 828 طرح آبی در دست اجرای كشور، دست كم 120 هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز است گفت: در شرایط كنونی با اعتبار دولتی نمی توان این طرح ها را به انجام رساند لذا باید با كمک بخش خصوصی و تشویق این بخش به سرمایه گذاری در طرح های عمرانی، این پروژه ها را پیگیری كرد.

چیت چیان افزود: استان فارس از استان های پرظرفیت كشور است كه با توان اقتصادی بالای موجود در این استان، با روش های مختلفی می توان نسبت به برطرف كردن مشكلات آن اقدام كرد.

وی بیان داشت: تامین برق صنعت در این استان بدون هیچ محدودیتی انجام می شود و برای حل سایر مشكلات، نیازمند همكاری استانداری و نمایندگان مجلس هستیم تا بتوانیم با كمک بخش خصوصی در طرح نیروگاه شمال استان، انتقال آب از خلیج فارس، استفاده از سرمایه گذاری به روش BOO و BOT در بخش فاضلاب و همچنین خرید آب با نرخ تضمین شده از طریق بیع متقابل‌،‌ استفاده از فاینانس به ویژه فاینانس چین و ساز و كار عرضه اوراق مشاركت، مشكلات موجود را برطرف كنیم.

اخبار اقتصادی - فارس