اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بحث بی حاصل روی آنتن زنده: آمار معتادان جوان 13 درصد است یا 5 درصد؟



اخبار,اخبار اجتماعی , معتادان جوان

اجرای کامران نجف زاده در گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما، از ضعیف ترین اجراهای او در شبهای اخیر بود. مهمانان بی دقت انتخاب شده بودند و موضوع بحث، گم شده بود و همه در سخن یکدیگر وارد می شدند. بحثی که بی نتیجه ماند.

به گزارش خبرآنلاین، موضوع میزگرد دیشب شبکه 2 سیما در ساعت 22 و 30 دقیقه، درباره آمارهای جدید در حوزه مشکلات و آسیبهای جوانان بود. مهمانانی که به نظر می رسید بی دقت انتخاب شده بودند در اکثر ساعات این میزگرد همدیگر را مخاطب سئوالات مکرر قرار می دادند و آمارهای اشتباه، بی دقت و متهم سازی دیگری، بر کل این میزگرد سایه انداخته بود. شاید بدترین انتخاب برای میهمان این میزگرد، ابوالقاسم جراره، نماینده بندرعباس بود که در کل این میزگرد، چیزی به جز طرح سئوالات مکرر از معاون وزیر ورزش و جوانان نداشت، یعنی کاری که مجری باید انجام می داد!

چند درصد جوانان اهل دود و دمند؟
کامران نجف زاده، مجری صدا و سیما در مقدمه این میزگرد گفت: آمارهای عجیب و غریب از اوضاع اجتماعی و اقتصادی جوانان، بازتاب پیدا می کند.این که گفته می شود 13 درصد جوانان معتادند و 45 درصد زندانیان هم جوان هستند. این آمارها آیا درست است؟
محمود گلزاری معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان و ابوالقاسم جراره نماینده بندرعباس به صورت حضوری در این میزگرد حضور داشتند و در ادامه برنامه، مهرداد بذرپاش، عضو هیات رئیسه مجلس و رئیس سابق سازمان ملی جوانان و سعید صفاتیان رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به صورت تلفنی در برنامه حاضر شدند.


گلزاری، معاون وزیر ورزش و جوانان در ابتدای برنامه، برد تیم ملی والیبال ایران بر روسیه را تبریک گفت و سپس به این سئوال جواب داد: اعداد و آمار منتشر شده از آسیبهای جوانان صحیح است؟ راهکار برای برون رفت از این وضعیت چیست؟ وزارت ورزش و جوانان در این باره چه کرده؟
گلزاری در پاسخ گفت: نکته این است که آمارها از منابع رسمی مانند سازمان زندانها، قوه قضاییه، نیروی انتظامی و ثبت احوال می گیریم. این آمارها دقیق نیست. یعنی آنقدر دقیق نیست بگوییم 44 یا 45 درصد. الان می دانیم 45 درصد زندانیان کشور ارتباط با مواد مخدر دارند. بخش عمده ای از زندانیان جرمشان در ارتباط با مواد مخدر است. بین 15 تا 20 درصد جرایم دیگر نیز به صورت غیرمستقیم در ارتباط با مواد مخدر است. سرقت، درگیری، پرخاشگری و خشونت نیزدر این ارتباط است.

دولت برای آسیبها چه کرده؟
مجری پرسید: راهکارهای شما چه بوده؟
گلزاری گفت: راهکار یا باید متوجه پیشگیری باشد یا مقابله. در داستان مقابله باید بین جرایم تفاوت گذاشت. در پشگیری هم یک موضوع مشترک است. در اعتیاد، مبارزه با تولید، عرضه و درمان مهم است. قبلا می گفتند تولید دست ما نیست و افغانستان 90 درصد تریاک دنیا را تولید می کند. الان در سالهای اخیر، مواد مخدر صنعتی تولید داخلی و خانگی داریم. در مقابله با تولید باید وارد شویم که بحث قوه قضاییه و ضابطان و پلیس است.

مجری پرسید: شما در وزارت ورزش و جوانان چه می کنید؟
گلزاری گفت: بیندگان بدانند بخش جوانان وزارت ورزش، بخش اجرایی نیست، یک اتاق فکر و رسانه است. برای اینکه نیروهای مختلف وزارتخانه های مختلف را پیگیری کنیم و کنار هم قرار دهیم و راهکار دربیاوریم تا ساختاری به نام ستاد ملی ساماندهی جوانان را عملیاتی کنیم. ما اجرا نمی کنیم. هماهنگی و مدیریت فرابخشی می کنیم.

نجف زاده پرسید: کارکرد این هماهنگی چه بوده؟
جراره، نماینده مجلس گفت: این مسایل، حساسیت کار وزارت ورزش و جوانان را بیشتر می کند. اگر بگوییم در حوزه زندانها بررسی شد، این آمار درست است. در همه کشورها، جوانان بیشتر زندانی می شوند. آمار این همه جامعه جوان از کجا آمده؟ اصلا این آمار صحیح نیست.

مجری هم سئوال را تکرار کرد: از کجا آمار آورده اید؟
گلزاری گفت: این را من از معاونت پیشگیری قوه قضاییه پرسیدم و گفتند جرایم جوانانه شده. اعتیاد به مواد مخدر را سالها دبیرخانه از حدود 15 سال پیش تاکنون می گفت 1.2 یا 1.8 میلیون معتاد داریم. زمانی خودم مدیرکل مطالعات ستاد مبارزه با مواد مخدر بودم. ولی آماری که روانشناسان و کارشناسان کشور می گویند حدود 3 میلیون معتاد است. حدودا یعنی 11 یا 10 درصد جوانان معتاد هستند.

آشفته بازار آمار
سعید صفاتیان رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام به صورت تلفنی روی خط آمد و آمار ارائه شده از سوی گلزاری را تایید نکرد و گفت: اگر جوانی را سنین 16 تا 24 یا 30 ساله بگیریم، باید این را دید. 2.6 درصد از کل معتادان، دانشجو هستند. در دبیرستان با توجه به 4 میلیون دانش آموز، این میزان 1.1 درصد است. در دبیرستان و دانشگاه حدودا 4 درصد مصرف کنندگان را داریم. 7 میلیون نفر تعداد افراد این حوزه هستند که یعنی 380 هزار نفر مصرف کننده مخدر روان گردان در کشور داریم. یعنی حدود 300 هزار نفر هستند.


توضیحات سفاتیان اصلا شفاف و مشخص نبود، شاید به همین دلیل بود نجف زاده دیگر تا آخر میزگرد، هیچ سئوالی از او نپرسید. زیرا صدر و ذیل پاسخش ارتباطی با هم نداشت و محاسباتش به نظر می رسد اشتباه بود.

پس از او مهرداد بذرپاش نیز به صورت تلفنی روی خط برنامه آمد و فرصت را برای نقد عملکرد دولت و کنایه زدن، از دست نداد. او درباره بحث آمارها و راهکارها گفت: آمار دکتر گلزاری را در رسانه ها دنبال می کردم و با وجود احترام به ایشان، توقع این اعداد و ارقام نمی رفت. ممکن است پیمایش خاص یا کار تحقیقاتی در یک محله یا منطقه یا خوابگاه یا زندان انجام شده. این را نمی توان به کل کشور تعمیم داد به همه محیطهای شهری، روستایی، دانشگاهی و... این 13 درصد که اعلام شد فاجعه است. اعلام این آمارها برای رسانه ها جذاب است. ولی ببینید چه میزان نگرانی برای مردم تولید می کنیم. مردم نگرانند وقتی صبح بچه ها به مدرسه می روند، به جمع معتادان می فرستند.

بذرپاش: دولت سیاه نمایی معنا دار می کند
گلزاری گفت: من هرگز 13 درصد نگفتم. من در همایش مدیران ورزش و جوانان مشهد گفتم آمار کل معتادان به عقیده متخصصان، 3 میلیون نفر است. تقسیم بر 80 درصد کنیم، نیم درصد حدودا می شود. (تذکر: محاسبه او اشتباه است) هرگز من نگفتم این آمار را. اگر جمعیت را 60 میلیون بگیریم می شود نیم درصد. (تذکر: محاسبه اشتباه است)

بذرپاش گفت: نه اشتباه می کنید، 5 درصد می شود.


گلزاری گفت: من 13 درصد را نگفتم و کسی نگران نشود.


بذرپاش گفت: سیاه نمایی در این دولت معنا دارد. این آمار نسبت به جامعه ایرانی و جوانان ما که مهربان ترین و دوست داشتنی ترین جوانان عالم هستند، به کسی کمک نمی کند. توقع از ما که مسئول هستیم، این می رود که انتقادی را که داشتیم، دولت از ابتدای آمدن دو سال گفت می خواهم سازمان ملی جوانان را فعال کنیم. ما گفتیم این همان دبیرخانه جوانان است. الان یک ظرفیت خوب وجود دارد. از سخن ما استقبال نشد و هی گفتند باید این سازمان احیا شود. برای وام ازدواج هی می گوییم 80 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم، برای 3 میلیون وام ازدواج هی ارجاع می دهند به تشکیل سازمان ملی جوانان. ما فقط 1600 میلیارد تومان سالانه برای وام ازدواج نیاز داریم. این چه ربطی دارد به تشکیل سازمان ملی جوانان؟

مجری از گلزاری پرسید: این وام، از کارهای اجرایی در حوزه شماست؟
گلزاری گفت: اولا کسی نگفت تعداد معتادان 13 میلیون بوده (باز هم گویش اشتباه است- منظور اعتیاد 13 درصد جمعیت جوانان است) . در بدترین حالت زیر 5 درصد معتاد در کشور داریم. اعداد اینطور نیست. یک رسانه ای عدد را نفهمد و به حساب دولت بگذارد و بعد مانور بدهند. این اصلا گفته نشده و ما هم بارها تصحیح کرده ایم.

تعداد معتادان را کسی می داند؟
مجری پرسید: شما در یک همایش گفته اید 3 میلیون معتاد داریم که از 23 میلیون جوان، این درصد به دست می آید؟
گلزاری گفت: من این را نگفتم. من گفتم تعداد جمعیت3 میلیون معتاد را متخصصان می گویند.

جراره وسط سخنان گلزاری گفت: ما ستاد ساماندهی و شورای عالی جوانان داریم. وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی برای برگزاری شورای عالی جوانان چه کرده؟ یک بار در سال 93 تشکیل جلسه شده و تمام.

گلزاری تایید کرد: اتفاقا در سال 92 هم یک بار تشکیل شده و در سال 94 هم تشکیل نشده. ما حوزه های ازدواج را از صفر تا 100 در تمام مجموعه ها به نام محوریت کار کردیم. در حوزه طلاق، خشم، آسیبهای اجتماعی کارهای مختلف شده.

مجری پرسید: چرا این میزان گرایش به اعتیاد در جوانان ایرانی دیده می شود؟
گلزاری به نظر می رسید سئوال را متوجه نشده، چون گفت: عوامل متعددی درباره اعتیاد وجود دارد. نشاط و شادی باید در جامعه زیاد باشد. اوقات فراغت باید زیاد باشد!

مجری پرسید: متولی اوقات فراغت کیست؟
گلزاری گفت: دستگاه های مختلف هستند. ما برای هماهنگی اقدام می کنیم. مسئله اشتغال مهم است. در هدفداری و معنی داری در زندگی کار مهم است. نشاط، شادی ...

ادامه بگومگوی معاون وزیر و نماینده مجلس
جراره سخن او را ناتمام گذاشت و گفت: دیدم شما گفته بودید در حوزه های مختلف طرحهای زیادی داریم. چرا نمودش را در جامعه نمی بینیم؟


گلزاری گفت: نماینده مجلس باید بداند مسئول اشتغال در جایی که پیگیری می کنید، نیست. اشتغال را شما از آقای نجف زاده یا از یک رسانه نمی خواهید، از ما هم نباید بخواهید.


جراره گفت: من بیگانه با اوضاع نبودم. مسئله این است که برای ازدواج متولی کیست؟
گلزاری گفت: شما متاسفانه در جریان نیستید. شورای فرهنگ عمومی کشور...

این بار نجف زاده نگذاشت او سخنش را تمام کند: اگر نماینده در جریان نباشد، چه کسی باید در جریان باشد؟


جراره گفت: ما در کمیسیون بودیم که شما....

نجف زاده حتی نگذاشت جراره هم حرفش را تمام کند: آقای بذرپاش شما در جریان مسایل هستید؟
بذرپاش هم باز فرصت را برای طعنه زدن به وزیر فرهنگ و ارشاد مساعد دید و به جای پاسخ به این پرسش، حرف خودش را دنبال کرد: من یک مثالش را عرض کردم. ما نیازمند به کمک هستیم. جوانان را تشویق می کنیم به ازدواج و بعد وقتی جوانان برای وام مراجعه می کنند، چیزی نمی بینند. یکی از مسئولان متاسفانه متاسفانه با افتخار اعلام می کنند نگران نباشید به زودی با موبایل هم می توانید برنامه شبکه های ماهواره ای را دریافت می کنید.این مقام ارشد به عنوان افتخار این را اعلام می کند می شود این برنامه ها را روی موبایل دید.

گلزاری وارد صحبت شد و گفت: من در یک فرصت مناسب این را می گویم. در شورای فرهنگ عمومی کشور 22 جلسه با محور ازدواج طراحی شده و داریم این کار را انجام می دهیم. دوشنبه همین هفته اولین سایت همسان گزینی را به کمک موسسه تبیان رونمایی می کنیم. به 30 مرکز خانواده، مجوز می دهیم. در حوزه وام نیز آنطور که آقای بذرپاش می دانند بانک مرکزی پیگیری کرده و همچنان تا سال 93 داده می شود و گفته اند به 1 میلیون و 300 هزار زوج وام ازدواج داده ایم.

جراره باز هم وارد بحث شد و گفت: ما می گوییم چرا بحث ازدواج متولی خاص ندارد؟
گلزاری هم حرف خود را دوباره تکرار کرد: ما چون مقام اجرایی نیستیم معتقدیم بخش جوانان وزارتخانه باید 70 درصد کار مدیریتی باشد و 30 درصد اجرایی. در این 30 درصد باید حوزه مشارکت جوانان را بکند. از 5 هزار سمن، دولت آمده و به ما 500 تا تحویل داده اند. ما معتقدیم به مشارکتهای اجتماعی. حوزه ازدواج را ما می توانیم متولی باشیم.

جراره دوباره خودش را در نقش مجری برنامه دید و پرسید: نتیجه این چه بوده؟ ما می گوییم نتیجه چه بوده؟
گلزاری هم مسئله را گردن دیگران انداخت: ما تازه دوشنبه داریم در مقابل 350 سایت غیرقانونی درباره همسریابی که کسی جلوی اینها را نگرفته، چه کسی کار کند. قوه قضاییه می گوید قانون در این باره نداریم. آقای منتظر المهدی سخنگوی ناجا می گوید قانون در این باره نداریم، جلوشان را ما می گیریم. ابزار برای اینکه بتوانیم خودمان انجام بدهیم، شروع کرده ایم به تهیه و کار کردن.

جراره باز خود را در صندلی مجری دید و پرسید: رشد طلاق ما در سال 92، 3.4 بوده و الان شده 5.3 درصد. شما چه کرده اید تا جلوی این رشد گرفته شود؟ ما برای افزایش تولد چه کرده ایم؟ ما می گوییم نتیجه برنامه های شما چه بوده؟

گلزاری هم به او طعنه زد: این را نمی شود که چون فردا یک سایت افتتاح کنیم، پس فردا طلاق پایین بیاید. این کارها زمانبر است.
جراره هم گفت: خب جلوی رشد این را بگیرید. جلوی سرعت رشد را بگیرید.
گلزاری هم فرصت را برای نقد عملکرد دولت سابق در این باره مساعد دید و گفت: برای اینکه جوانان انتخاب مناسب بکنند و آموزش مناسب ببینند، طرحهای میلیاردی را در خراسان رضوی داشتیم و بعد بالاترین آمار را در خراسان رضوی داشتیم.
جراره باز هم به سئوال داشتنش تاکید کرد و گفت: وزارت ورزش و جوانان باید برنامه ریزی و اجرا کند. سئوالات زیاد است. این که بگوییم در طول زمان شکل می گیرید.
گلزاری هم این بار به او طعنه زد و جوان بودنش را به رخش کشید: کاش شما که نماینده جوان هستید می آمدید سری به ما می زدید و این کارها را می دیدید و مهربانتر و جدی تر حوزه جوانان را می شناختید.


جراره هم کم نیاورد: من که آمادگی دارم.
کامران نجف زاده همچنان سعی می کرد این دو نفر را آرام کند ولی جراره همچنان سخن می گفت و می گفت شما با آمارتان ذهن مردم را مشوش کرده اید. گلزاری هم از کارکنان رسانه ای خواست که آمار را درست منتقل کنند که کامران نجف زاده، خیال او را راحت کرد: ظاهرا دیواری کوتاهتر از رسانه ها پیدا نشده، خدانگهدار!

 اخبار اجتماعی - خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
مرکز آمار: تورم مهر 13.3 درصد شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمار معتادان در کشور/ 22 درصد معتادان مدرک لیسانس دارند



آمار معتادان در کشور , عوارض مواد مخدر

آمار معتادان در کشور/ 22 درصد معتادان مدرک لیسانس دارند

دین‌پرست گفت: متاسفانه اعتیاد بیماری‌هایی از قبیل ایدز، عفونی را به دنبال دارد چرا که عوارض مواد مخدر تنها اعتیاد نیست بلکه بدتر از آن بیماری دردناکی است که فرد معتاد می‌گیرد.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه ۲۲ درصد از معتادین در کشور دارای مدرک لیسانس و بالای لیسانس هستند، گفت: در همین رابطه، ۱۵ درصد معتادین دارای مدرک فوق دیپلم و ۳۸ درصد دارای مدرک دیپلم هستند.

 

 بابک دین‌پرست در حاشیه همایش بهبود یافتگان استان زنجان با اشاره به اینکه ستاد هیچ گونه خلاء قانونی برای انجام ماموریت‌های خود ندارد، گفت: در این راستا ستاد برنامه‌های متعددی در امر مبارزه و پیشگیری از مواد مخدر در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه افغانستان تولیدکننده مواد مخدر سنتی در دنیا است، گفت: جمهوری اسلامی ایران همانند کشورهای دیگر در امر مواد مخدر تلاش‌ها و برنامه‌هایی را در دستور کاری خود قرار داده است. مواد مخدر تهدیدکننده محیط زیست، خانواده و جامعه است و در کنار تهدیدات هسته‌ای دو هزار میلیارد دلار هزینه دارد چرا که در دنیا 10 میلیون نفر در چرخه مواد مخدر فعالیت می‌کنند و قاچاقچی این مواد هستند.

معاون کاهش تقاضای ستاد، رویکرد مبارزه با مواد مخدر در کشورهای مختلف را متفاوت اعلام کرد و افزود: در بعضی کشورها کنترل، پیشگیری، مقابله در اولویت کاری مبارزه با مواد مخدر است که در این راستا در ایران مدیریت در اولویت کاری بوده چرا که مدیریت باعث کاهش آسیب‌های مواد مخدر می‌شود.

دین‌پرست گفت: متاسفانه اعتیاد بیماری‌هایی از قبیل ایدز، عفونی را به دنبال دارد چرا که عوارض مواد مخدر تنها اعتیاد نیست بلکه بدتر از آن بیماری دردناکی است که فرد معتاد می‌گیرد.

 نگاه سنتی باید در امر مواد مخدر اصلاح شود
وی افزود: ریشه کنی مواد مخدر نیازمند یک نگاه درست است که در این راستا باید هم مسئولان و هم مردم نگاه سنتی خود را به فرد معتاد اصلاح کنند و به طور منطقی با معتاد فرد برخورد کنند.

دین‌پرست در ادامه تاکید کرد: برخورد با معتاد در امر ترک اعتیاد او بسیار موثر است که در این راستا تحولات بسیار خوبی در عرصه مبارزه با مواد مخدر در دستور کار ستاد شورای مواد مخدر انجام شده است.

این مقام مسوول در ستاد با اشاره به اینکه شیوه‌های تولید و توزیع مواد مخدر تغییر پیدا کرده است، گفت: همچنین امروزه گرایش جوانان به امر مصرف مواد مخدر صنعتی بیشتر شده است.

دین‌پرست علل گرایش جوانان به مواد مخدر صنعتی را کنجکاوی، تفریح و لذت یاد کرد و گفت: متاسفانه در این راستا آگاه‌سازی لازم انجام نشده است؛ چرا که آگاه‌سازی جوانان از مصرف مواد مخدر صنعتی مانع رفتن آنها به سمت اعتیاد و مصرف مواد مخدر صنعتی می‌شود.

 22 درصد معتادین در کشور دارای مدرک لیسانس هستند
وی با اشاره به اینکه 22 درصد از معتادین در کشور دارای مدرک لیسانس و بالای لیسانس هستند، گفت: در همین رابطه، 15 درصد معتادین دارای مدرک فوق دیپلم و 38 درصد دارای مدرک دیپلم هستند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور افزود: از این تعداد 50 درصد معتادین در کشور شاغل و متاهل هستند.

معاون کاهش تقاضای ستاد در ادامه، از وجود یک میلیون و 325 نفر معتاد در ایران خبر داد و افزود: از این تعداد 133 هزار و 500 نفر زن هستند که معادل 3,2 درصد (سه و دو دهم درصد) است.

دین‌پرست یادآورشد: بازه سنی معتادین در کشور 15 تا 64 سال است که 2,65 درصد (دو و شصت و پنچ صدم درصد) جمعیت را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: استان زنجان رتبه 31 در امر مواد مخدر را دارد چرا که 98 صدم درصد از معتادین در این استان هستند.

وی تصریح کرد: در راستای مساعدت و همکاری دستگاه‌های اجرایی در امر مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از این معضل تعداد دستگاه‌ها، از 8 دستگاه به 15 دستگاه اجرایی در سال‌جاری افزایش یافته و همچنین در سال گذشته برای اقدامات پیشگیرانه 20 میلیارد تومان اختصاص یافت که 80 درصد را خود ستاد و مابقی را دستگاه‌های ذی‌ربط تقبل کردند.

دین‌پرست افزود: در همین راستا مصوب شد استانداران ده درصد از اعتبارات بخش فرهنگی دستگاههای اجرایی را به اجرای اقدامات پیشگیرانه هزینه کنند./مهر