اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بحث ایران و آمریکا درباره پیشنهاد جدید هسته‎ای



اخبار,اخبارسیاست خارجی, برنامه هسته ای ایران

خبرگزاری آسوشیتدپرس از وین به نقل از دیپلمات های غربی گزارش داد: ایران و آمریکا در حال بحث درباره پیشنهادی برای توافق هسته ای هستند که به موجب آن ایران بخش زیادی از سانتریفیوژهای خود را حفظ خواهد کرد.

براساس این گزارش، دو دیپلمات به آسوشیتدپرس گفتند: در حالی که زمان مذاکرات در حال پایان یافتن است، آمریکا و ایران در حال بحث بر روی طرحی برای توافق هستند که به ایران اجازه می دهد بخش زیادی از فناوری غنی سازی اورانیوم خود را حفظ کند اما توان بالقوه تولید سلاح را کاهش دهد.

آسوشیتدپرس افزود: چنین سازشی می تواند به بن بست یک دهه گذشته در خصوص تلاش ها برای محدود کردن فعالیت های هسته ای ایران پایان دهد و طبق آن ایران از اجابت درخواست های قبلی آمریکا برای کاهش شدید تعداد سانتریفیوژها خودداری می کند .

کارشناسان هشدار می دهند که هرگونه کاهشی در میزان کارایی سانتریفیوژها نسبت به کاهش تعداد سانتریفیوژها با سرعت بیشتری قابل برگشت است و منتقدان قدرتمند مذاکرات در کنگره آمریکا ممکن است این موضوع را دستاویز انتقاد و مخالفت قرار دهند.

این دیپلمات های آشنا با موضوع که تنها به شرط افشا نشدن نامشان صحبت کردند، در آستانه دور تازه مذاکرات در هفته جاری گفتند که هیچ تضمینی نیست که این پیشنهاد بتواند به یک توافق منجر شود.

به گفته این دیپلمات ها، بر طبق پیشنهاد مطرح شده، اکثر تعداد 10 هزار سانتریفیوژ ایران باقی می ماند اما قالب بندی آنها را به نحوی تغییر دهد که میزان غنی سازی آنها کاهش یابد.

یکی از دیپلمات ها گفت این توافق می تواند شامل سایر محدودیت ها نیز باشد تا از تحت کنترل ماندن برنامه هسته ای تهران اطمینان حاصل شود.

به عنوان نمونه ، به ایران اجازه داده خواهد شد تا مقدار مشخصی از گاز اورانیوم که برای غنی سازی به سانتریفیوژها تزریق می شود را حفظ کند. مقدار گاز بستگی به تعداد سانتریفیوژهایی دارد که این کشور حفظ می کند.

در ادامه گزارش آسوشیتدپرس آمده است: موضوع دیگر اینکه ایران متعهد می شود بیشتر مقدار اورانیوم غنی شده تولیدی خود را به خارج منتقل سازد تا از این طریق میزان مورد نیاز این کشور برای تولید بمب کاهش یابد.

ایران سال گذشته پیشنهاد داده بود که اگر اجازه یابد فعالیت بیشتر سانتریفیوژها را حفظ کند، میزان تولید آنها را پایین آورد. اما در آن زمان آمریکا و شرکای مذاکراتی این پیشنهاد را رد کردند.ˈ

اما در آستانه دو ضرب الاجل اواخر ماه مارس برای توافق درباره نکات کلی و 30 ژوئن برای رسیدن به توافق جامع، هر دو طرف تحت فشار فزاینده ای قرار دارند.

شکست این بار در مذاکرات می تواند به تلاش قانونگذاران بانفوذ آمریکا برای تصویب تحریم های بیشتر منجر شود.

جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت که یک رشته از مباحثات در جریان است که تمرکز آنها به ادعای وی قطع راههای بالقوه دسترسی ایران به بمب هسته ای است.

وی در واشنگتن به خبرنگاران گفت: این پازل قطعات زیادی دارد که باید کنار یکدیگر قرار گیرد و اینها شامل تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران و چگونگی کارکرد آنها است. 


اخبار سیاست  خارجی  -   تابناک 


ویدیو مرتبط :
پیشنهاد جدید آمریکا به ایران....

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رد پیشنهاد هسته ای ایران از سوی آمریکا



ادعای نیویورک تایمز:

رد پیشنهاد هسته ای ایران از سوی آمریکا

در شرایطی که دولت آمریکا همواره مسئولیت عدم حصول توافق در موضوع هسته ای را به گردن ایران انداخته و مدعی شده در صورت همکاری و همراهی ایران، امکان حل مسائل در این زمینه وجود دارد، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» از رد پیشنهاد هسته ای ایران از سوی ایالات متحده خبر می دهد. پیشنهادی که به شیوه «گام به گام»، حل مسائل موجود را مدنظر قرار داده است.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

در شرایطی که دولت آمریکا همواره مسئولیت عدم حصول توافق در موضوع هسته ای را به گردن ایران انداخته و مدعی شده در صورت همکاری و همراهی ایران، امکان حل مسائل در این زمینه وجود دارد، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» از رد پیشنهاد هسته ای ایران از سوی ایالات متحده خبر می دهد. پیشنهادی که به شیوه «گام به گام»، حل مسائل موجود را مدنظر قرار داده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز امروز در مطلبی مدعی شده ایران اخیراً یک طرح «9 مرحله ای» را جهت حل مسائل هسته ای به طرف غربی ارائه داده که مورد موافقت دولت آمریکا قرار نگرفته است. به نوشته این روزنامه، دلیل این امر، امتیازهای زیادی بوده که غرب باید با دادن آن ها به ایران موافقت می کرده است.

به نوشته این روزنامه، طرح مذکور می بایست با تحریم های نفتی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران آغاز می شده؛ اما آمریکایی ها چنین طرحی را «غیر عملی» دانسته اند.

به ادعای نیویورک تایمز، طرح ایران بر مبنای پیشنهادی بوده که در ماه ژوئیه به مقامات اروپایی ارائه شده است. این طرح در اصل دارای رویکردی گام به گام بوده که بر مبنای آن، برداشته شدن تدریجی تحریم ها، به توافق نهایی ایران برای توقف غنی سازی 20 درصدی منجر می شود.

بر این اساس، در گام نهم و پس از برداشته شدن همه تحریم های نفتی، ایران با توقف غنی سازی در سطح 20 درصدی موافقت خواهد کرد.

بر اساس گزارش این روزنامه، بهانه ای که از سوی مقامات آمریکایی در مخالفت با این طرح ارائه شده، این است که چنین طرحی عدم توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته ای را تضمین نمی کند؛ زیرا ایران می تواند در کسری از ثانیه بار دیگر فعالیت های غنی سازی خود را از سر بگیرد.

علاوه بر این، یکی از مقامات آمریکایی اظهار داشته به این دلیل که اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران، سال ها زمان می برد و ممکن است کشورها این بار با آن موافقت نکنند، آمریکا با برداشته شدن تحریم ها موافقت نمی کند!

آنچه مقامات آمریکایی در مقابل به عنوان پیشنهادات خود مطرح کرده اند، در حقیقت تکرار همان خواسته های قبلی است: تعلیق غنی سازی 20 درصد از سوی ایران، خروج ذخیره اورانیوم 20 درصدی از کشور و تعطیلی نیروگاه هسته ای «فردو». پس از انجام این کارها، غرب با همکاری در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای موافقت خواهد کرد و متعهد خواهد شد تحریم جدیدی علیه ایران تصویب نکند. با این حال، تحریم های قبلی به قوت خود باقی خواهند بود.

در صورتی که ادعای نیویورک تایمز درباره ارائه چنین طرحی از سوی ایران صحیح باشد، باید اشاره کرد که آمریکا در حالی بار دیگر با پیشنهادات ایران در زمینه هسته ای مخالفت کرده و بر طرح های غیرمنطقی خود اصرار می ورزد که وزیر خارجه این کشور چند روز پیش اعلام کرده بود در صورت همراهی ایران، امکان برداشته شدن سریع تحریم ها وجود دارد.

در حقیقت، گزارش نیویورک تایمز به خوبی تناقض حرف و عمل مقامات آمریکایی را نشان داده و حاکی از آن است که از دید آن ها، تنها توافقی در زمینه هسته ای اعتبار دارد که بر مبنای دیدگاه ها و نظرات خودشان باشد./تابناک