اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بحث​های پرچالش نمایندگان بر سر استیضاح رئیس​جمهور و ارجاع تخلفاتش به قوه قضاییه



   استیضاح رئیس​جمهور,اخبار استیضاح رئیس​جمهور,قوه قضاییه ,تخلفات احمدی نژاد

 

بحث​های پرچالش نمایندگان بر سر استیضاح رئیس​جمهور و ارجاع تخلفاتش به قوه قضاییه

مجلس - در طرح اصلاح روند سوال از رئیس​جمهور آمده بود که چنانچه پاسخ​های رئیس​جمهور به سوالات نمایندگان قانع کننده نبود، موضوع به قوه قضاییه ارجاع و شش پاسخ از این دست نیز زمینه ساز استیضاح رئیس​جمهور شود.

 

به گزارش خبرآنلاین، اگرچه محدودیت​هایی همچون رای گیری برای پاسخ​های رئیس​جمهور در نظر گرفته شده و استیضاح وی نیز همچنان منوط به درخواست دو سوم نمایندگان است، اما نمایندگان حامی دولت به شدت با آن مخالفت کردند. از نگاه آنها اگر رئیس​جمهور قانونی را اجرایی نکرده باشد یا اینکه نمایندگان بخشی از عملکرد وی مثل 11 روز خانه نشینی یا بخشی از مواضع وی مثلا در مورد حجاب را نپذیرفته باشند؛ «فعل مجرمانه​ای» رخ نداده که لازم باشد به قوه قضاییه ارجاع شود. رویکردهای سیاسی برخی نمایندگان منتقد دولت نیز سبب خواهد شد تا ارجاع این موضوعات به قوه قضاییه، سرعت بیشتری بیابد و اصل تعامل میان قوا را خدشه دار کند.

 

گره زدن سرنوشت سوال از رئیس​جمهور به استیضاح وی نیز حساسیت برانگیز بود و این اقدام را در پی ایجاد بی ثباتی در دولت می​دانستند. احتمال غرض ورزی در مجلس در صورت مخالفت با دولت نیز این مساله را تشدید می​کند. یکی از نمایندگان حامی دولت که معتقد بود استیضاح رئیس​جمهور نیازمند کسب نظر رهبر انقلاب است، این بخش از طرح مذکور را حتی در تضاد با اختیارات ولی فقیه خواند.

 

اما جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه در مخالفت با اظهارات نمایندگان حامی دولت، گفت: وقتی رئیس جمهور سوال نمایندگان را با شوخی می گذراند، باید از هویت مجلس دفاع کنیم. او حتی در مورد حکم حکومتی رهبری هم بی توجهی می​کند و اصلا زیر بار آن نمی​رود. اما وقتی از او سوال کردیم چه پاسخی شنیدیم؟

 

وی خطاب به نمایندگان حامی دولت، گفت: منصفانه نیست که بگوییم داریم سند صادر می​کنیم که رئیس​جمهور را به سوی عدم کفایت سیاسی ببریم!

 

جمشید انصاری نماینده زنجان نیز که از طراحان این طرح بود، بخشی از سخنان حامیان دولت را پذیرفت و گفت: هنگام تدوین طرح نیز به طراحان این موضوع را گفتم که موضوع اقناع نمایندگان از پاسخ​های رئیس​جمهور یک بحث است و مجرمانه بودن آن یک بحث دیگر. مهم این است که افکار عمومی در جریان این اقدام قرار بگیرد. چنانچه پاسخ​های غیر اقناعی رئیس​جمهور در مواردی همچون عدم اجرای برخی قوانین، عمل مجرمانه باشد؛ می توان آن را به قوه قضاییه هم ارجاع داد.

 

رئیس مجلس هم از مطهری خواست تا توضیح دهد مثلا «آیا اینکه چرا فلان فرد را منصوب کرده​اید؟» را می توان به قوه قضاییه ارجاع داد؟ او هم اظهار داشت: تمامی این موارد و ابهاماتی که از سوی نمایندگان نزدیک به دولت اعلام شد، در حوزه وظایف و اختیارات رئیس​جمهور است که می​توان از آن سوال کرد و ان را به قوه قضاییه ارائه داد. اگر این تخلف از نظر قوه قضاییه وارد نباشد، می​تواند ان را رد کند. ولی نفس ارجاع آن مشکلی ندارد. هرچند طراحان هم نسبت به این مساله پافشاری ندارند.

 

مطهری در پاسخ به نماینده​ای که احتمال استیضاح رئیس​جمهور را در تضاد با اختیارات رهبری خوانده بود، گفت: ولی فقیه اگر مخالفتی در این زمینه داشته باشند، آن را می​پذیریم و استیضاح لغو می​شود.

موسی قربانی نماینده قائنات هم پیشنهاد داد چنانچه اقدام رئیس​جمهور ناقض یا استنکاف از قانون باشد، به قوه قضاییه ارجاع شود. این پیشنهاد به تصویب نمایندگان رسید. به این ترتیب چنانچه پاسخ رئیس​جمهور قانع کننده نباشد و نمایندگان هم با آرا خود ان را قانع کننده ندانند و چنانچه این رویکرد رئیس​جمهور ناقض قانون باشد؛ موضوع به قوه قضاییه ارجاع می​شود./انتخاب



ویدیو مرتبط :
ارجاع پرونده موسسه اعتباری کاسپین به قوه قضاییه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توکلی به دنبال استیضاح احمدی​نژاد است/ نامه رئیس​جمهور به رئیس قوه قضاییه برای رفع بیکاری بود



سیدرضا اکرمی: توکلی به دنبال استیضاح احمدینژاد است/ نامه رئیسجمهور به رئیس قوه قضاییه برای رفع بیکاری بود

سوال از رئیسجمهور در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم بررسی شده و نماینده سوال کنندگان از پاسخهای معاونین احمدی نژاد قانع نشد.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

همین روند در مجلس هشتم در چند کمیسیون طی شد. عدم اقناع نمایندگان و حفظ امضاهای این طرح رئیسجمهور را به مجلس فراخواند.

در حالی که نمایندگان مجلس نهم هنوز برای ادامه روند پیگیری این سوال تصمیم خود را اعلام نکرده اما امضاهایشان نصاب لازم را حفظ کرده است، با سیدرضا اکرمی نماینده تهران در مجلس هشتم و از طراحان سوال از رئیسجمهور به گفتوگو پرداختیم که مشروح آن در ادامه میآید:

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

*شما یکی از طراحان سوال از رئیسجمهور در مجلس هشتم بودید. این موضوع بار دیگر در مجلس نهم مطرح شده است. نظرتان درباره روند طرح سوال از رئیسجمهور در مجلس قبل چیست؟

خوشبختانه در قانون اساسی ما ظرفیتهای بسیاری وجود دارد که باید از آنها بهره گرفت. یکی از آنها ابزارهای نظارتی مجلس اعم از سوال و استیضاح و تحقیق و تفحص و ... است تا نمایندگان بتوانند نظارت شایستهای بر امور داشته باشند. «سوال از رئیسجمهور» یکی از این ابزارهاست که مجلس هشتم، نخستین گام برای اجرایی کردن این ابزار را برداشت. 70 نفر از نمایندگان بر پیگیری این سوال اصرار کردند و رئیسجمهور را برای پاسخگویی به مجلس فراخواندند. آقای احمدینژاد هم به مجلس آمد و پاسخی داد که در شان خودش بود نه سوال نمایندگان!

اما همین که نمایندگان مجلس هشتم از این فرصت استفاده کردند، قابل تقدیر است. همه مستمعین مجلس هم سوالات نمایندگان را شنیدند و هم پاسخ رئیسجمهور را. عموما هم اعتراف کردند که پاسخهای داده شده به منزله توهین و تحقیر سوال کنندگان بود. همه این ها در تاریخ ماندگار میشود. هم حاضران و هم آیندگان درباره ما و رئیسجمهور و سوال و جوابی که مطرح شد، قضاوت خواهند کرد.

اگرچه من برای انتخابات مجلس نهم، وارد عرصه نشدم اما طرح سوال درباره مسائل اقتصادی اخیر در کشور بویژه در موضوع تورم، نوسانات ارز و گرانی را که وضع بد و جانکاهی برای مردم ایجاد کرده است را حق نمایندگان مجلس نهم میدانم.

چطور میشود که از یکسو بگویند که ذخایر ارزی کشور بالاست و تحریمها هیچ تاثیری ندارد اما از سوی دیگر روزانه ار ارزش پول ملی کشور کاسته شده و حتی در قیاس با ارز کشورهای همسایه همچون عراق، هر روز دچار تنزل شود؟ چرا تا کنون کسی پاسخ صحیح و قانع کنندهای به این سوال نداده است تا نمایندگان مجبور شوند این سوال را در مجلس مطرح کنند؟ همانطور که گفتم سوال از رئیسجمهور، حق نمایندگان است و پاسخگویی هم حق رئیسجمهور. خوشبختانه این موضوع در مجلس نهم در دست پیگیری است و کمیسیون برنامه و بودجه هم متولی بررسی آن است.

*اشاره کردید که پاسخ رئیسجمهور به سوال نمایندگان مجلس هشتم «در شان خودشان بود». فکر میکنید ایشان این بار چگونه به سوال نمایندگان پاسخ دهند؟

من غیب گو نیستم، پیشگویی هم نمیکنم که سرنوشت سوال از رئیسجمهور به کجا میانجامد. ولی امام (ره) که هم معمار انقلاب بودند و هم معیار انقلاب، به همه یاد دادند که باید مامور به وظیفه و تکلیف باشند نه مامور به نتیجه و دستاورد. ما با امر به معروف و نهی از منکر، توضیح میخواهیم و تحلیل میکنیم. معلم و مدرس، وظیفه درس دادن دارند و این دانشجو است که یا درس را جدی میگیرد، قبول میشود و به تحصیلش ادامه میدهد و یا بیاعتنایی میکند و مشروط و اخراج میشود!

اگر رئیسجمهور پاسخ قانع کنندهای به سوالات نمایندگان ندهد، از شان خودش میکاهد. پرهیز از این موضوع، موجب نمیشود که نماینگان سوال نکنند تا مبادا پاسخ قانع کنندهای به آنها ارائه نشود!

به قول آن شعر معروف که میگوید: «گر دانی نشنوند، بگوی- هرچه دانی تو از نصیحت و پند». آن نوع برخورد آقای احمدی نژاد با سوال نمایندگان، شان و جایگاه او را پایین آورد. همانطور که مصاحبهاش بعد از اجلاس نم، چنین کرد. آخرین مورد هم مصاحبه مطبوعاتی مفصل رئیسجمهور بود که الحمدلله هیچ کس را از تیغ توهین و تحقیر خود نیانداخت! از سازمان تبلیغات و شهرداری گرفته تا وزیر ارشاد و مطبوعات، قوه قضاییه و قوه مقننه! پاسخش به سوال نمایندگان در مجلس که دیگر بدتر از آن حرفها بخواهد بود!

*به همین دللی است که برخی نمایندگان از جمله آقای توکلی معتقدند که در چنین شرایطی نباید تریبون به رئیسجمهور داد تا همان مباحث تکرار شود.

در این باره اختلاف نظرهایی میان نمایندگان هست. بر اساس آییننامه داخلی مجلس هر طرح و لایحهای، موافق و مخالف دارد. باید طبق آییننامه عمل شود. حرفهای دیگران هم وحی منزل نیست که مخالفت یا موافقتی داشته باشند. آقای توکلی بحث دیگری دارند و  دنبال استیضاح رئیسجمهور هستند که شرایط دیگری را میطلبد.

*منظورتان همان ارجاع تخلفات رئیسجمهور به قوه قضائیه بر اساس آیین نامه داخلی مجلس است؟

آن دیگر بحث دیگری است. موفق باشید!

*ببخشید شما در مورد مطالب مطرح شده از سوی رئیسجمهور، مصاحبه مطبوعاتی ایشان را آخرین مورد ذکر کردید. نظرتان درباره نامه اخیر ایشان به رئیس قوه قضاییه چیست؟

این نامه امروز منتشر شده که به قول یکی از روزنامه نگاران، «رئیس مرکز آمار او میگوید که آمار بیکاری و تورم محرمانه است ولی نامه خیلی محرمانه رئیسقوه قضاییه، محرمانه نیست»! ایشان برای رفع بیکاری میگوید، چه کار بکنم؟ کارهای اساسی که انجام نمیگیرد. بالاخره باید چنین حاشیههایی پیش بیاید تا آنها را تحت الشعاع قرار بدهد./خبرآنلاین