اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

با کودک در معرض شبکه GEM چه باید کرد؟


کارشناس حوزه ادبیات کودک و نوجوان گفت: کودکان ما امروز در معرض رسانه‌هایی مانند شبکه‌های تلویزیونی GEM هستند. بچه های 7-8 ساله ما امروز در مورد اینگونه رسانه‌ها صحبت می‌کنند به همین خاطر است که معتقدم نمی‌شود با آنها تنها با زبان پند و اندرز صحبت کرد بلکه باید اوج اندیشه مان را در قالب بیانی بریزیم و برای آنها بگوییم تا بفهمندش.

خبرگزاری مهر: نخستین عصر شعر کودک و نوجوان با موضوع انقلاب اسلامی شب گذشته با حضور جمعی از شاعران این حوزه در تالار مهر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در تهران برگزار شد.

در این مراسم علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در سخنانی اظهار داشت: اگر به گذشته ادبی‌مان با بیش از 1100 سال سابقه بازگردیم می‌بینیم که شعر کودک و نوجوان چندان در گذشته ما پررنگ نبوده است اما در سرچشمه‌های شعر فارسی می‌توان اشعاری را در اواخر قرن اول و اوایل قرن دوم هجری دید که کودکان راوی‌اش بودند مانند شعری که کودکان ماوراءالنهر بعد از شکست اعراب از مردمان شمال بلخ می‌خواندند.

وی ادامه داد: در ادبیات فارسی شاعران بزرگی حضور پیدا کردند که اشعار آنها و نیز حکمت‌های نهفته شده در بیانشان به ذائقه کودکان نزدیک است مانند حکمت‌های سعدی که سالها در مکتب خانه‌ها خوانده می‌شد و البته در همه آن سالها ادبیات کودک را با نصیحت کردن کودک اشتباه می‌گرفتند. به اعتقاد من درخشانترین دوره ادبیات کودک و نوجوان ما همین 40 - 50 سال اخیر است که توانسته‌ایم مرز میان شعر کودک و نوجوان و بزرگسال را مشخص کنیم.

قزوه افزود: تعداد شاعران کودک و نوجوان نسبت به شاعران بزرگسال چندان قابل طرح نیست و اگر بخواهیم تذکره شاعران انقلاب را بنویسیم با بیش از 2 - 3 هزار عنوان نام روبرو هستیم که در میان آنها تنها برخی شاعران مطرح را می‌شود دید که در کنار سرایش شعر برای بزرگسالان به سرایش شعر برای کودک و نوجوان هم علاقه نشان دادند در حالی که اینگونه شعر به عنوان یک نیاز در جامعه‌ای که نیمی از آنها را فرزندان ما تشکیل داده‌اند و همگی هم در معرض تهاجم دشمنان قرار دارند یک اصل ضروری است و می‌تواند تفکر ما را بیمه کند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در ادامه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در مورد ادبیات کودک و نوجوان و مطرح کردن آن به عنوان یک نیاز و کمبود گفت: متاسفانه در جلسات ادبی سالانه ما ادبیات کودک و نوجوان سهم کمی دارند امیدواریم با تخصصی تر شدن این فضا و ایجاد حوزه هنری کودک و نوجوان مقدمات یک حرکت جدی در این حوزه در این زمینه فراهم شود.

وی همچنین افزود: شعر کودک را به عنوان یک قالب دشوار و در عین حال آسان می شناسیم این شعر بیش از هر چیز به قالب دوبیتی نزدیک است یعنی دارای پشتوانه قوی، وزن کوتاه و سرایشی راحت است؛ هم آسان ترین نوع شعر است و هم سخت ترین نوعش. ما در مثنوی و قصیده و غزل قله‌های فراوانی داریم اما در این قالب به دلیل دشواری سرایش قله‌های کمی را داریم و به همین خاطر است که آزمون و خطا نیز در این قالب زیاد است.

قزوه همچنین اظهار امیدواری کرد به زودی به جای مصرف ادبیات کودک و نوجوان غربی، آثار ارزشمند بومی بیشتری در این زمینه تولید شود.

در ادامه این مراسم وحید ضیایی از صاحبنظران عرصه کودک و نوجوان در سخنانی اظهار داشت: کودکان را نباید دست کم گرفت و اعتنایمان را در جهان نباید تنها در بزرگسالان بجوییم؛ از مسیح (ع) نقل شده که انسان به ملکوت آسمان راه نمی یابد مگر آنکه کودک شود و به معصومیت ثانویه خود بازگردد.

وی افزود: هر انسانی برای رشد خود نیازمند عبور از سه مرحله است که به اصطلاح به مرحله شتر بودن، شیر بودن و کودک بودن تشبیه شده است و گفته شده هیچ فیلسوفی نمی‌تواند به مقام اعلای خود برسد الا اینکه به مقام کودکی بازگردد. برای مومن بودن و فیلسوف بودن باید کودک بود و کودک شد و نگاهمان نباید به این موضوع ساده و ابتدایی باشد.

ضیایی در پایان گفت: کودکان ما امروز در معرض رسانه‌هایی مانند شبکه‌های تلویزیونی GEM هستند. بچه های 7-8 ساله ما امروز در مورد اینگونه رسانه‌ها صحبت می‌کنند به همین خاطر است که معتقدم نمی‌شود با آنها تنها با زبان پند و اندرز صحبت کرد بلکه باید اوج اندیشه مان را در قالب بیانی بریزیم و برای آنها بگوییم تا بفهمندش.

بابک نیک طلب از دیگر شاعران حاضر در این مراسم هم در سخنان کوتاهی اظهار داشت: هنوز که هنوز است یک مجموعه مناسب برای ادبیات کودک و نوجوان وجود ندارد که کنار هم بنشینند و حرف بزنند و آثارشان را برای هم بخوانند و نقد کنند. به عبارتی دیگر جاه‌هایی هست اما در عین حال نیست.

وی همچنین گفت: هنوز یک مجموعه مناسب برای کودکان با موضوع نوحه خوانی و سینه زنی و یا زیارت کردن نداریم در حالی که کودکان در تمامی این آئین‌ها در صف اول قرار دارند.

نیک طلب افزود: ما همیشه تلاش می‌کنیم تا بچه‌ها حرفهایمان را بپذیرند یعنی آرمانها و عقیده‌مان را به زبان آنها بیان می‌کنیم در حالی که مخاطب شعر کودک و نوجوان خودش یک مسئله مستقل است  و نمی‌شود بدون توجه به او و تنها بر پایه تفکر خودمان برای او اثر ادبی تولید کنیم باید یک بار هم که شده بپذیریم که به این مسئله بیندیشیم که مخاطب ما کیست؟ چه می خواهد؟ و برای خواست او چه برنامه‌ای داریم؟


ویدیو مرتبط :
1000000 کودک عراقی در معرض تجاوز جنسی گروه داعش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انهدام شبکه سرقت مسلحانه از زنان/ کودک 2ساله عضو باند بود



انهدام شبکه سرقت مسلحانه از زنان/ کودک 2ساله عضو باند بود

اعضای باند سرقت مسلحانه برای جلب اعتماد طعمه های خود از کودک دو ساله سرکرده باند استفاده می کردند.

اخبار حوادث - به گزارش خبرنگار مهر، 20 آبان امسال زن جوانی با مراجعه به کلانتری 123 نیاوران به مأموران گفت: به عنوان مسافر سوار یک دستگاه خودرو پژو 405 شدم که از سوی سرنشیان آن و با تهدید چاقو و اسلحه مورد زورگیری و سرقت اموال همراه خود قرار گرفته است " .

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع "سرقت مسلحانه " و به دستور شعبه ششم بازپرسی دادسرای ناحیه 27 تهران ، پرونده برای رسیدگی تخصصی در اختیار اداره یکم مبارزه با سرقت های مسلحانه پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت .

با ارجاع پرونده به اداره یکم پلیس آگاهی ، مالباخته در اظهارات خود به گفت : شامگاه 20 آبان در حال برگشت از محل کار به خانه بودم که در میدان تجریش ، به عنوان مسافر سوار یک دستگاه خودرو پژو 405 نقره ای شدم که یک زن به همراه یک بچه حدودا دو ساله در صندلی جلو و دو مرد جوان نیز در صندلی عقب نشسته بودند .

پس از طی مسافتی کوتاه ، ناگهان دو نفر مرد جوانی که در صندلی عقب نشسته بودند با تهدید اسلحه و چاقو کیف مرا گرفته و علاوه بر سرقت کیف و دو دستگاه گوشی تلفن همراه ، یک رشته زنجیر و پلاک نقره همراهم را نیز از گردنم کشیده و سپس با تهدید اقدام به گرفتن رمز کارت عابر بانک کرده و در خیابان لواسانی با مراجعه به دستگاه خودپرداز مبلغ یکصد و چهل هزار تومان موجودی آنرا خالی کرده و در نهایت در یک محل خلوت از ماشین مرا پیاده و تهدید کردند که اگر بخواهم شماره پلاک خودرو آنها را بردارم با شلیک گلوله مرا می زنند . 

در ادامه رسیدگی به این پرونده ، کارآگاهان اداره یکم در بررسی سرقت های مشابه اطلاع پیدا کردند که در محدوده شمال و شمال غرب تهران سرقت های مشابه دیگری از سوی سرنشینان یک دستگاه خودرو پژو 405 نقره ای در حال وقوع می باشد .

در بررسی اظهارات سایر مالباختگان مشخص شد که سارقان در تمامی سرقت های خود و به منظور جلب اعتماد طعمه ها که تمامی آنها از میان زنان انتخاب شده بودند ، از کودکی حدودا 3 ساله استفاده کرده تا مالباختگان با مشاهده یک زن و کودک در داخل ماشین به راحتی به راننده پژو 405 به عنوان مسافرکش اعتماد کرده و سوار ماشین شوند .

تحقیقات انجام شده از مالباختگان نشان داد که سارقان تمامی سرقت های خود را در مناطق شمالی تهران بویژه در محدوده میدان قدس ، میدان تجریش ، چهارراه پارک وی ، میدان ونک ، خیابان دولت ، خیابان ملاصدرا و ... انجام داده و در تمامی سرقت های نیز مالباختگان را تهدید کرده اند که در صورت اقدام به برداشتن شماره پلاک خودرو آنها را مورد هدف گلوله قرار خواهند داد .

در ادامه تحقیقات و با وجود آنکه مالباختگان در اظهارات خود عنوان کرده بودند که شماره پلاک خودرو سارقان را به صورت دقیق در اختیار نداشته و یا بواسطه تهدید از سوی سارقان اقدام به برداشتن شماره پلاک خودرو نکرده بودند ، اما با بهره گیری از همین اطلاعات و جمع بندی انجام شده بر روی آنها و همچنین بهره گیری از تعدادی از شعبات بانکی که سارقان با مراجعه به آنها اقدام به برداشت وجوه نقد از حساب مالباختگان کرده بودند ، سرانجام شماره پلاک خودرو مورد شناسایی قرار گرفت و مالک خودرو به نام مهدی . س 32 ساله شناسایی و تصویر آن به عنوان راننده در زمان سرقت ها ، از سوی مالباختگان مورد شناسایی قرار گرفت .

با شناسایی مهدی . س به عنوان یکی از اعضای گروه سارقان مسلح ، مراقبت های نامحسوس پلیسی از نامبرده در دستور کار کارآگاهان اداره یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت و سرانجام هشتم آذر متهم به همراه همسر خود به نام مرضیه . د 34 ساله و دو نفر دیگر به اسامی میثم . س23 ساله و پژمان . د 18 ساله دستگیر و پس از انتقال به اداره یکم به سرقت های خود از مسافران زن اعتراف کردند .

در تحقیقات انجام شده از متهمان مشخص شد که هر چهار متهم به مصرف موادمخدر از نوع تریاک و کراک اعتیاد داشته و مهدی و مرضیه با به همراه داشتن کودک خردسال خود ، زمینه اعتماد مالباختگان را ایجاد و دو متهم دیگر پرونده نیز با تهدید چاقو و اسلحه کمری اقدام به زورگیری و سرقت وجوه نقد و دیگر اموال مالباختگان کرده اند .

سرهنگ عباسعلی محمدیان ، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت : با توجه به اعتراف صریح متهمان به دهها فقره سرقت و زورگیری به شیوه مسلحانه در مناطق عمدتا شمال شهر تهران و شناسایی بیش تعدادی از مالباختگان ، قرار قانونی از سوی مقام قضایی صادر و متهمان برای انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر جرایم ارتکابی در اختیار اداره یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته اند .

به همین خاطر از تمام شهروندان و مالباختگان بویژه شکات خانمی که بدین شیوه و شگرد و توسط سرنشینان یک دستگاه پژو 405 نقره ای رنگ مورد سرقت و زورگیری مسلحانه قرار گرفته اند دعوت می شود تا برای شناسایی متهمان و طرح شکایات خود به اداره یکم مبارزه با سرقت های مسلحانه پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع رد خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند ./مهر