اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

با وجود گرانی ها، چرا نرخ تورم تغییر نمی کند؟



نرخ تورم خرداد ماه، 4/22‌درصد!

با وجود گرانی ها، چرا نرخ تورم تغییر نمی کند؟

منبع معتبری برای بررسی نرخ تورم در دست نیست و بنابراین آمار های مرکز آمار وبانک مرکزی تنها منبع رسمی قابل استناد برای نرخ تورم است و جالب اینجاست که معمولا آنچه از فضای جامعه برداشت می شود و اظهارات اکثر کارشناسان اقتصادی مطابق با آمار دولتی ها نیست. حالا اما گزارش اخیر دو خطی بانك مركزی خبر از افزایش نرخ تورم خرداد ماه به 4/22‌درصد می‌دهد...

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

شفاف: منبع معتبری برای بررسی نرخ تورم در دست نیست و بنابراین آمار های مرکز آمار وبانک مرکزی تنها منبع رسمی قابل استناد برای نرخ تورم است و جالب اینجاست که معمولا آنچه از فضای جامعه برداشت می شود و اظهارات اکثر کارشناسان اقتصادی مطابق با آمار دولتی ها نیست.

 

حالا اما گزارش اخیر دو خطی بانك مركزی خبر از افزایش نرخ تورم خرداد ماه به 4/22‌درصد می‌دهد كه نسبت به نرخ تورم اردیبهشت ماه سال‌جاری تنها دو دهم‌درصد رشد دارد.

هر چند در این گزارش مانند گزارش قبلی بانک مرکزی از تورم نقطه به نقطه خبری نیست اما به نظر می رسد این گزارش كوتاه كاهش شتاب افزایش قیمت‌ها را شان می دهد كه با آغاز هدفمندی یارانه‌ها اوج گرفته بود.

 

هر چند گرانی های کالاهای اساسی به خصوص در همین خرداد ماه ، گلایه های زیادی را به همراه داشته و از روحانیون گرفته تا سیاسیون همه و همه به موج افزایش قیمت ها انتقاد کرده اند و رقم این گزارش کمی عجیب به نظر می رسد اما با استناد به این گزارش شاید بتوان گفت متوقف کردن اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در کنترل تورم تاثیر داشته است.

تاثیری که در هر حال غیر قانونی است چرا که مطابق قانون فاز دوم هدفمندی باید در سال 91 اجرایی شود.

 

این در حالی است که محمدرضا فرزین دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها درخصوص بررسی ابعاد اجرای قانون هدفمندسازی و همچنین تعلل در اجرای فاز دوم در آخرین اظهارات خود گفته: "تجربه یك سال و نیم گذشته نشان داد كه رسیدن به هدف اصلی هدفمندی یارانه‌ها به‌طور طبیعی ممكن است هزینه‌هایی برای اقتصاد كشور داشته باشد اما، ما بارها تاكید كرده‌ایم كه طولانی شدن زمان هزینه‌های بیشتری را تحمیل خواهد كرد."

 

در هر حال با وجود این سخنان، در نهایت هنوز معلوم نیست که كه قیمت كدام حامل‌ها افزایش می‌یابد و كدام‌ها از گزند افزایش مصون خواهند ماند چرا که وزیر اقتصاد اعلام کرده در فاز دوم هدفمندی خبری از افزایش قیمت نخواهد بود.

 

پیش از این اما محمود بهمنی، رییس كل بانك مركزی تورم ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها را 15درصد علاوه بر تورم زمان اجرای طرح دانسته بود در حالی كه احمد توكلی، نماینده مجلس تورمی حدود 60‌درصد را برای این موضوع پیش‌بینی كرده بود.

 

بعد از ان بود که آمار بانك مركزی، نظر رییس خود را تایید کرد چرا که بر اساس این آمار، تورم در پایان فاز اول كه حدود 5/21‌درصد گزارش شدونسبت به زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها یعنی 8/10‌درصد اندكی بیش از 10‌درصد رشد داشت. البته این میزان كمتر از رقمی بود كه بهمنی ابتدای سال 89 و در جمع خبرنگاران اعلام كرد.

گفتنی است، بنا بر آمارهای منتشر شده، نرخ تورم دراولین ماه سال گذشته ۱۳.۲ درصد بوده ودرآذرماه، هم‌ زمان بایک ‌سالگی اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ‌ها به ۲۰.۶ درصد رسیده است.

با رسیدن نرخ تورم دردیماه به ۲۱ درصد، مسئولان بانک مرکزی اعلام كردند كه روند نرخ تورم ازدیماه نزولی خواهد شد. اما این اتفاق نیفتاد و در نهایت تورم در بهمن ماه ۹۰، به (بیست و یك و نیم درصد) رسید.

بعد از آن بود که بانک مرکزی با یک تاخیر چند هفته ای ، نرخ تورم فروردین ماه را 8/21‌درصد اعلام كرد که به این ترتیب معنای آن این بود که تورم با سال گذشته تغییر چندانی نکرده است.

 

حالا گزارش تورم خرداد ماه هم تغییر محسوسی نداشته تا در آخر معلوم نشود اگر رشد تورم متوقف شده است ، دلیل افزایش روز به روز قیمت کالاهای اساسی چیست؟

البته همواره بین مرکز آمار و بانک مرکزی در عدد تورم اختلاف نظر وجود داشته و مركز آمار ایران كه براساس برنامه پنجم توسعه مرجع اصلی آمار اعلام شد، با ارقام بانك مركزی مخالف است و تورم را بیش از آمار اعلامی این نهاد می‌داند با این حال این مركز تاكنون آمار مربوط به تورم را منتشر نكرده است و تلاش‌های نمایندگان مجلس برای ترغیب رییس مركز آمار ایران به ارایه آمار، بی‌نتیجه مانده و در نهایت بانك مركزی بعد از شش ماه وقفه، اعلام رسمی نرخ تورم را از سر گرفته است تا تکلیف نرخ واقعی تورم همچنان نامشخ بماند و مردی بمانند سرگردان و نگران از گرانی هایی که سبد کالای خانوارها را کوچک و کوچکتر می کند./شفاف


ویدیو مرتبط :
نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم کاهش یابد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بالاترین نرخ تورم 7 سال اخیر اعلام شد /دخانیات و سبزیجات رکورددار گرانی



بالاترین نرخ تورم,علی پاکزاد

بالاترین نرخ تورم 7 سال اخیر اعلام شد /دخانیات و سبزیجات رکورددار گرانی

مرکز آمار ایران نرخ تورم را در مردادماه سال جاری معادل 35.1 درصد اعلام کرد.

 براساس تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران طی مردادماه سال جاری نرخ رشد تورم به 35.1 درصد رسید، در این گزارش نرخ تورم نقطه به نقطه در مقایسه با مردادماه سال 91 را معادل 38.4 درصد اعلام شده است.

مقایسه نرخ های تورم ماهانه اعلام شده از سوی مرکز آمار ایرا طی فروردین سال 86 تا مرداد سال 92 نشان میدهد که طی این دوره هفت ساله بالاترین نرخ تورم مربوط به مردادماه سال جاری است.بر همین اساس متوسط نرخ تورم پنج ماهه سال جاری به رقمی معادل 32.5 درصد بوده است که در مقایسه مدت مشابه در سال 91 نشان از افزایش 26 درصدی سرعت رشد نرخ تورم دارد.

در این گزارش نرخ تورم مربوط به گروه اصلی کالاهای خوراکی و آشامیدنی در 12 ماهه منتهی به مردادماه سال جاری معادل 53.3 درصد بوده است، در مورد کالاهای غیر خوراکی نیز نرخ رشدی معادل 28.3 درصد در دوازه ماهه منتهی به مردادماه سال 1392 محاسبه شده است.

در زیر گروههای کالایی رکورد دار افزایش قیمت گروه دخانیات است که تورم قیمتی معادل 104 درصد را پشت سرگذاشته است، در بازار سبزیجات نیز تورم 76 درصدی اعلام شده و پایین ترین نرخ تورم مربوط به هزینه های آموزشی است که نرخ تورمی معادل 10.3درصد برای آن اعلام شده است.

بالاترین نرخ تورم,علی پاکزاد

 خبر آنلاین