اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

با سرمایه بازنشستگان كشوری چه می كنیم؟!



 

 

 

بازنشستگان

 

 

 

پایگاه خبری تحلیلی وطن - براساس قانون، صندوق بازنشستگی كشوری به عنوان متولی پرداخت مستمری بازنشستگان كشوری شناخته می شود. منابع درآمد این صندوق عمدتا از طریق اخذ كسورات بازنشستگی كارمندان دولت، سود حاصل از سرمایه گذاریها و همچنین كمكهای دولت تامین می شود. دو شركت بزرگ اقتصادی با عنوانهای "شركت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی كشور" و "شركت آتیه صبا" فعالیتهای اقتصادی صندوق بازنشستگی كشوری را مدیریت می نمایند.

این دو بنگاه اقتصادی بزرگ با سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اقتصادی ازجمله نفت و پتروشیمی، صنایع معدنی (فلزی و غیرفلزی)، معدن، حمل و نقل، سیمان، دارو و ... مسئولیت مدیریت سرمایه و درآمدزائی صندوق بازنشستگی كشوری را برعهده دارند.

شركتهای بزرگی همچون: شركت هواپیمائی آسمان (100 درصد سهام)، شركت صنایع شیر ایران (51 درصد سهام)، شركت ایرانگردی و جهانگردی (50 درصد سهام)، شركت پتروشیمی جم ( 25 درصد سهام)، شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (33 درصد سهام)، شركت ملی نفتكش (25 درصد سهام)، آزادراه امیركبیر (100 درصد سهام)، شركت نفت ایرانول (44 درصد سهام)، شركت نفت پاسارگاد (47 درصد سهام)، شركت آپادان سرام (49 درصد سهام)، شركت سیمان ساوه (24 درصد سهام)، شركت سیمان یاسوج (48 درصد سهام)، شركت لوله سازی اهواز ، فولاد اكسین خوزستان، صبا فولاد خلیج فارس، پتروشمی خارك، پتروشیمی آبادان، و ... تنها جزئی از شركتهایی است كه صندوق بازنشستگی كشوری از طریق دو بنگاه اقتصادی خود یا بر آنها مدیریت می نماید و یا سهام عمده ای از آنان را در اختیار دارد.

ارزش مجموعه سرمایه های شركتهای وابسته به صندوق بازنشستگی كشوری بالغ بر 70 هزار میلیارد ریال برآورد می گردد.

درخصوص فعالیتهای اقتصادی صندوق بازنشستگی كشوری ذكر چند نكته ضروری است:

1. باوجود حجم عظیم سرمایه گذاریها و ارزش مجموعه سرمایه صندوق بازنشستگی كشوری، متاسفانه چند ماهی است كه پس از عزل معاون اقتصادی سابق این صندوق، هنوز فرد خاصی جایگزین وی نگردیده است و این موضوع باعث بروز مشكلات فراوانی شده و موضوع هماهنگی و نظارت بر شركتهای تابعه از سوی سازمان مركزی را دچار اختلال نموده است.

2. بسیاری از اعضاء هیات مدیره شركتهای تابعه دارای سابقه فعالیت اقتصادی و تخصص لازم در ارتباط با موضوع فعالیت شركتها نبوده و تنها با سفارش دیگران به این پست ها گمارده شده اند. این موضوع فعالیت و مدیریت شركتهای مذكور را با چالش جدی روبرو كرده است.

3. هیچگونه برنامه مدونی ازجمله برنامه استراتژیك و برنامه عملیاتی جهت مدیریت كارآمد این بنگاههای اقتصادی وجود نداشتند و همچنان بصورت سنتی (دكان داری) مدیریت می شوند. این موضوع باعث گردیده است تا از سرمایه های كلان موجود بهره برداری قابل قبولی صورت نپذیرد.

4. هیچگونه برنامه نظارتی و یا مكانیسم خاصی جهت رسیدگی به انحرافات از بودجه شركتها وجود نداشتند و همین امر سبب بروز نابسامانیهایی در صندوق و شركت شده است و موضوع سرمایه گذاریهای جدید را نیز با مشكل مواجه نموده است.

5. مجموعه عوامل و علل بالا، باعث شده است تا از سرمایه كلان هفتاد هزارمیلیارد ریالی، سالانه مورد قابل انتظار محقق نشده و تنها سودی برابر با حدود 50 درصد سود سپرده های یك ساله بانكی (حدود 8 درصد) محقق شود. این سود تنها می تواند مستمری حدود یك ماه بازنشستگان كشوری را تامین نماید. این وضعیت نابسامان با مدیریت جدید صندوق به دلیل عدم تخصص و عدم تسلط رئیس آن بر امورات اقتصادی، بیشتر از پیش تشدید شده است و معلوم نیست به كجا ختم خواهد شد..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
حضور سرمایه گذاران آلمانی در تامین سرمایه امین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمان واریز عیدی بازنشستگان كشوری


مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشور گفت:عیدی بازنشستگان کشوری امروز پنج شنبه (6 اسفندماه )پرداخت می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: محمود اسلامیان مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشور؛ اظهار داشت: عیدی تمامی بازنشستگان کشوری امروز (پنج شنبه) ششم اسفند به حساب مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری واریز می شود.

وی با اشاره به تشکر از دولت در تامین به موقع حقوق بهمن ماه گفت: برغم مشکلات اقتصادی دولت با حمایت های رئیس جمهور، حقوق بهمن ماه یک میلیون و ۲۶۸ هزار بازنشسته مشترک صندوق امروز پرداخت می شود.

 مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشور در ادامه افزود: مبلغ عیدی واریزی به حساب بازنشستگان همچون كارمندان دولت و به میزان ٦٨٨ هزار تومان است.

اسلامیان تصریح كرد:دو وزارتخانه‌ی آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیشترین مشترکین صندوق بازنشستگی را تشکیل می دهند.