اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

با رد كمك فنی از مترو تهران در حمله سایبری به صنعت نفت جانشین وزیر نفت در پدافند غیرعامل: خسارت چندانی نداشتیم



 ,سایت اینترنتی وزارت نفت,سایت‌های وزارت نفت,حمله سایبری به سایت وزارت نفت,اخبار

 

با رد كمك فنی از مترو تهران در حمله سایبری به صنعت نفت

جانشین وزیر نفت در پدافند غیرعامل: خسارت چندانی نداشتیم

» سرویس: اقتصادی - انرژی

جانشین وزیر نفت در حوزه پدافند غیرعامل با تاكید بر این كه حمله سایبری روز گذشته به شبكه مخابراتی و رایانه‌ای وزارت نفت خسارت زیادی نداشته است، كمك برخی از سازمان‌ها برای رفع این اختلال را رد كرد.

 

حمدالله محمدنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این كه حمله سایبری روز یك‌شنبه به شبكه مخابراتی و رایانه‌ای وزارت نفت و شركت‌های تابعه خسارت آنچنانی نداشته است، كمك تیم مهندسین آی تی شركت بهره‌برداری مترو تهران به وزارت نفت را رد كرد.

 

این در حالی است كه علی محمد قلی‌ها ـ معاون فنی و اطلاعات شركت بهره‌برداری مترو تهران ـ اعلام كرده بود كه از ساعت هفت و 30 دقیقه صبح امروز یك تیم 50 نفره از مهندسین آتی تی این شركت به وزارت نفت اعزام شده‌اند.

به گفته محمدنژاد از صبح امروز با حضور مسوولان مربوطه كمیته‌ای برای بررسی شرایط پیش آمده تشكیل شده است.

به گزارش ایسنا، جلسه این كمیته تا زمان ارسال این خبر همچنان ادامه دارد.

روز گذشته یك حمله سایبری به سایت اینترنتی وزارت نفت و برخی شركت‌های تابعه آن انجام شد كه ظاهرا این اتفاق تنها مربوط به سایت‌های وزارت نفت نبوده و برخی از سایت‌های صنعتی را هم شامل شده است.

 

گفته می‌شود این حمله سایبری كه از اسفند 90 دراین حوزه اتفاق افتاده و در روز گذشته به اوج خود رسیده ناشی از ورود ویروسی به نام "وایپر" است كه اطلاعات برخی از رایانه‌های این شركت‌ها را پاك كرده و سرور آنها را از كار انداخته است.

 

در این زمینه یك كارشناس امنیت شبكه به ایسنا گفت: ممكن است این اتفاق به وسیله ویروس "وایپر" انجام شده است، البته با توجه به اینكه تعدادی از كامپیوترها و سرورها به یكباره دچار مشكل شده‌اند این احتمال كه یك حمله سازمان‌دهی شده سایبری نیز باشد وجود دارد.

در خبرها همچنین آمده بود كه پلیس فتا نیز برای بررسی بیشتر این موضوع وارد عملیات شده است كه گویا پلیس این موضوع را رد كرده است./ایسنا


ویدیو مرتبط :
بازدید وزیر نفت از پژوهشگاه صنعت نفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حمله «سایبری» به وزارت علوم یک هفته پس از حمله به وزارت نفت



حمله «سایبری» به وزارت علوم یک هفته پس از حمله به وزارت نفت

به این‌ترتیب شاید بتوان گفت پس از حمله گسترده ویروسی «استاكس نت» و«استارس» به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی، اكنون حملات سایبری به وزارتخانه‌ها و ادارات ایران آغاز شده است. یك منبع آگاه دیروز با تایید خبر حمله سایبری به وزارت علوم تاكید كرده كه «اقدامات پیشگیرانه برای مهار آسیب‌زایی حملات احتمالی صورت گرفته است.»

 

به گزارش جهان به نقل از شرق در ادامه حملات سایبری به وزارتخانه‌های ایران، روز گذشته خبر‌های غیر‌رسمی از حمله سایبری به وزارت علوم حكایت داشت.

 

هنوز اخبار و حاشیه‌های مربوط به حمله سایبری هفته گذشته به وزارت نفت ایران و تشكیل ستاد بحران در این وزارتخانه ادامه داشت كه خبر اقدامی مشابه علیه وزارت علوم سر زبان‌ها افتاد. گزارشی از میزان خسارت به شبكه‌های این وزارتخانه منتشر نشده اما پس از پی‌گیری شرق تاكید شد «اوضاع تحت كنترل است.»

 

به این‌ترتیب شاید بتوان گفت پس از حمله گسترده ویروسی «استاكس نت» و«استارس» به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی، اكنون حملات سایبری به وزارتخانه‌ها و ادارات ایران آغاز شده است. یك منبع آگاه دیروز با تایید خبر حمله سایبری به وزارت علوم تاكید كرده كه «اقدامات پیشگیرانه برای مهار آسیب‌زایی حملات احتمالی صورت گرفته است.»

 

به گفته یك منبع آگاه در وزارت علوم پیش‌بینی‌ها درخصوص دلایل حمله سایبری به این وزارتخانه «احتمالا مرتبط با پروژه‌های مشترك وزارت علوم با وزارت دفاع بوده و حمله‌كنندگان قصد دسترسی به سرورهای اصلی برای دستیابی به اطلاعات و ایجاد اخلال داشته‌اند.» اخبار مربوط به حملات سایبری به وزارتخانه‌های ایران درحالی مطرح است كه روز گذشته یك گروه از متخصصان آمریكایی در نشستی به نمایندگان كنگره این كشور درباره احتمال یك حمله سایبری از سوی ایران به تاسیسات این كشور هشدار دادند.

 

به گزارش مهر، سایت «پی سی ورد» دراین‌باره می‌نویسد: این گروه از متخصصان اعلام كردند كه ایران در حال تغییر رویه به سوی حملات سایبری به‌‌عنوان كانالی برای حمله به دستگاه‌های دولتی آمریكاست. «پاتریك میهان» از اعضای كنگره آمریكا نیز در این‌باره گفته «تهدید جنگ سایبری ممكن است نسبتا جدید باشد، اما تهدیدات كوچك نیستند. ایران ظاهرا یك‌میلیارد دلار در توسعه توانمندی سایبری خود هزینه كرده است.»

 

این ادعاها درحالی مطرح شده كه رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ كه برای مذاكرات به پایتخت لهستان سفر كرده روز جمعه در ورشو پایتخت این كشور در جمع خبرنگاران ادعاهای این عضو كنگره و كارشناسان غربی را مبنی بر اینكه ایران در حال آماده شدن برای حمله سایبری علیه آمریكا و متحدینش است، «بسیار دور از حقیقت» خوانده و آن را رد كرده است. اخبار مربوط به حملات سایبری در حالی در یك هفته گذشته در رسانه‌ها مطرح شد كه در دوسال گذشته برای اولین بار حمله سایبری گسترده‌ای به تاسیسات هسته‌ای ایران صورت گرفت. «استاكس‌‌نت» كِرم جاسوسی بود كه توانست خود را در دل سیستم‌های بخش صنعت به صورت پنهانی حدود هشت ماه جا كند. برخی منابع خبری گزارش‌هایی از كشف یك ویروس رایانه‌ای توسط كارشناسان امنیت فرآیندهای صنعتی در كشور بلاروس منتشر كردند كه به گفته آنان، سیستم‌های كنترل و نظارت صنعتی را هدف قرار می‌دهد و بعدا اعلام شد كه این ویروس به منظور حمله به زیرساخت‌های مهم صنعتی ایران كه سیستم كنترل ساخت شركت زیمنس را به كار می‌گیرند ساخته شده و توانسته است به تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز آسیب برساند.

 

استاكس‌نت، برخلاف ویروس‌های رایانه‌ای كه به رایانه‌های شخصی و دیگر دستگاه‌های كاربران حمله می‌كنند، سیستم‌های زیرساخت حیاتی، به ویژه سیستم‌های كنترل صنعتی از قبیل سیستم‌های SCADA (سامانه‌های كنترل سرپرستی و گردآوری اطلاعات) به كار برده شده در كنترل سانتریفیوژهای مورد استفاده در رآكتور هسته‌‌ای را مورد هدف قرار می‌دهد. با گذشت بیش از یك سال از ورود ویروس رایانه‌ای استاكس‌نت به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی، رییس سازمان پدافند غیرعامل ایران از شناسایی دومین ویروس رایانه‌ای در این تاسیسات خبر داد. غلامرضا جلالی ضمن اشاره به ادامه تلاش‌ها برای غیرفعال كردن ویروس استاكس‌نت این نكته را خاطرنشان كرد كه ویروس جدید با نام «استارس» برای انجام بررسی‌های بیشتر به آزمایشگاه ارایه شده است.

 

این در حالی بود كه همچنان شماری از مقامات ایرانی از جمله علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاكید داشت «ویروس استاكس‌نت تاثیری بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی نداشته است.» پاییز سال گذشته، محمود احمدی‌نژاد از «خرابكاری در برخی تاسیسات اتمی» خبر داد و تاكید كرد «این مشكلات برطرف شده و راه خرابكاری برای آینده بسته شده است.»پس از گذشت یك‌سال از این حمله، هفته گذشته به یك‌باره خبر حمله سایبری به وزارت نفت ایران منتشر شد. شبكه اینترنت و شبكه داخلی ساختمان‌های اصلی وزارت نفت و شركت ملی نفت قطع شده، كامپیوترها آسیب دیده و گزارش شد برخی اطلاعات از دست رفته است. اینترنت شركت‌های تابعه وزارت نفت هم قطع شد. مناطق عملیاتی، نظیر پایانه صادراتی خارك، خود را از سیستم اینترنت مركزی وزارت نفت جدا كردند. ستاد بحران سایبری در وزارت نفت شكل گرفت.

در چنین شرایطی در حالی كه روز گذشته رسانه‌های آمریكا اتهاماتی را مبنی بر تلاش جمهوری اسلامی ایران برای سازماندهی یك حمله سایبری مطرح كردند خبر رسید وزارت علوم مورد حمله سایبری قرار گرفته است. آن‌گونه كه گزارش شده، از هفته گذشته اطلاعیه‌ای در بین كاركنان وزارت علوم پخش شده كه در آن نوشته شده بود «چنانچه اطلاع دارید سامانه‌ها و شبكه داخلی برخی از سازمان‌های دولتی در روزهای گذشته توسط ویروس‌های ناشناخته مورد تهدید و بعضا مورد آسیب قرار گرفته است. لذا برای جلوگیری از بعضی صدمات یا از بین رفتن اطلاعات اداری و سازمانی، راهكارهای زیر پیشنهاد می‌گردد كه بایسته است مورد توجه و اعمال قرار گیرد.»از جمله راهكارهای ارایه شده بر اساس این اطلاعیه تغییر تمام رمز عبور از سیستم‌ها و سامانه‌ها، گرفتن بك‌آپ از اطلاعات اداری، همكاری با اداره كل تحول اداری و فناوری اطلاعات و... به كاركنان وزارت علوم بوده است.

 

با این حال روز گذشته خبر حمله سایبری به این وزارت منتشر شد. پس از جنگ‌های لفظی و خط‌ونشان كشیدن‌ها در فضای دیپلماسی، اكنون حمله‌های سایبری است كه به صورت هدفمند در دستور كار قرار گرفته و حادثه‌آفرینی می‌كند. روز گذشته جانشین وزیر نفت در حوزه پدافند غیرعامل اعلام كرده كه ماهیت حمله و عوامل آن شناسایی شده است. به گفته حمدالله محمدنژاد حمله توسط یك ویروس انجام شده كه قصد آن دزدی و تخریب اطلاعات بوده است. وی گفته «عوامل شناسایی شده اما به دلیل اینكه روی آن كار می‌كنیم قابل اعلام نیست» اكنون باید منتظر اطلاعات بیشتر از حمله سایبری به وزارت علوم و تخریب‌های احتمالی بود./جهان نیوز