اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

با رئیس جدید شورای اروپا آشنا شوید


دونالد تاسک، نخست‌وزیر پیشین لهستان رییس شورای اروپا شد. او دومین فردی است که با کنار گذاشتن سایر سمت‌ها، رییس تمام وقت این شورا شده است. تاسک همچنین اولین کسی است که از کشورهای سابق کمونیستی به ریاست یکی از شوراهای اتحادیه اروپا دست می‌یابد.

خبرگزاری ایسنا: دونالد تاسک، نخست‌وزیر پیشین لهستان رییس شورای اروپا شد. او دومین فردی است که با کنار گذاشتن سایر سمت‌ها، رییس تمام وقت این شورا شده است. تاسک همچنین اولین کسی است که از کشورهای سابق کمونیستی به ریاست یکی از شوراهای اتحادیه اروپا دست می‌یابد.

آسوشیتدپرس گزارش داد؛ تاسک به عنوان رییش شورای اروپا با چالش‌های متفاوتی مواجه خواهد بود. یکی از مهم‌ترین چالش‌های او تهدیدهای انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپاست. انگلیس به دلیل قوانین مهاجرت اتحادیه اروپا که آنها را برای اقتصاد خود مضر می‌داند، تهدید کرده است که از این اتحاد خارج می‌شود.

اروپا همچنین با چالش مهم دیگری مواجه است. کشورهای اروپایی در قبال روسیه که به تجاوز به همسایه اتحادیه اروپا، اوکراین متهم است، رویکرد یکسانی ندارند.

با رئیس جدید شورای اروپا آشنا شوید

در همین حال دونالد تاسک به عنوان کسی که سال‌ها نخست‌وزیر لهستان بوده و عرصه‌های زیادی برای نشان دادن خود داشته، ضعف‌ها و قوت‌هایی دارد.

تاسک 57 ساله علاوه بر سیاستمدار، تاریخدانی است که علاقه ویژه‌ای به مارشال جوزف پلیسودسکی، یکی از رهبران پس از جنگ جهانی اول دارد.

او پس از خروج کمونیسم در سال 1989 وارد سیاست شد. تاسک به کمک هم‌مسلکانش در سال 2001 حزب پلتفورم مدنی را که حامی اتحادیه اروپا بود، پایه‌گذاری کرد و از سال 2007 تا 2014 نخست‌وزیر لهستان بود.

از نقاط قوت این سیاستمدار کهنه‌کار می‌توان به استعداد او در رهبری اشاره کرد. او هیچ ترسی از ریسک کردن یا اجرای اصلاحات غیرمردمی ندارد چراکه به مرور زمان ثابت می‌کند این اصلاحات و ریسک‌ها مهم و مورد نیاز بوده‌اند.

او همچنین استراتژیستی است که توانایی همراه کردن افکار عمومی با خود را در امور مختلف دارد.

نخست‌وزیر سابق لهستان در دوره ریاستش توانست ماهرانه اقتصاد کشورش را آن هم در شرایط رکود اقتصادی جهان به رشد برساند. استراتژی‌ای که موجب پیروزی مجدد او در انتخابات سال 2011 شد. او به همراه خودش دانستی‌های بسیاری درباره سیاست روسیه به شورای اروپا خواهد آورد.

اما تاسک ضعف‌هایی هم دارد. او نیاز دارد تا مواضعش در قبال روسیه را نرم کند. او گاهی تلاش می‌کند تا مسائل و مشکلات را براساس کینه‌ها و احساسات خود حل کند. او همچنین باید حلقه داخلی لهستانی‌اش را گسترده‌تر کند. او از شنیدن صدا و سخنرانی خود بسیار لذت می‌برد. یکی از نمونه‌های این احساس‌اش را می‌توان در سخنرانی‌اش در سال 2007 مشاهده کرد. او حدود سه ساعت درباره سیاست‌های مورد هدفش سخنرانی کرد!

تاسک با تمام این نقاط ضف و قوت اکنون رییس شورای اروپاست. ادامه راهش ناپیداست اما آنچنان که خودش می‌گوید: من خوش‌بین هستم. احتمالا تمام چیزی که اروپا امروز به آن نیاز دارد، انرژی، خوش‌بینی، تعهد و اعتقاد است و اینها تمام چیزهایی است که من متخصص آنها هستم.

دونالد تاسک جانشین هرمان ون رومپوی شده است.


ویدیو مرتبط :
با وحشی ترین گربه اروپا آشنا شوید!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با سه نفر از آن سیصد نفر احتمالی رئیس جمهور آشنا شوید!



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

با سه نفر از آن سیصد نفر احتمالی رئیس جمهور آشنا شوید!

یک نفر ۲،۰۰۰،۰۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان تسهیلات گرفته و مالک ۳۲ شرکت است و اسکله‌های خصوصی دارد. دیگری ۱۲،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان سرمایه هواپیمای اختصاصی دارد که تسهیلات سنگین بانکی دریافت کرده و سومی هم بیش از ۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان تسهیلات گرفته و آن را در بورس کشورهای عربی سرمایه‌گذاری کرده و ورشکست شده است.

سخنان متفاوت احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور درباره اقتصاد ایران، بر صحنه سیاست ایران در هفته‌های اخیر سایه افکنده است. وی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود، «دیگران» را در مسأله بدهی‌های معوق مورد حمله قرار داد.

به گزارش «تابناک»، یازدهم دی ماه در همایش ملی ابعاد اجرایی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، با بیان این که «فضای عمومی معنایش این نیست که تمام اقتصاد برای چند نفر باشد»، مدعی شد: اکنون سیصد، چهارصد نفر هستند که پول و رسانه در دست آنهاست و تا صحبتی می‌شود و تغییری می‌خواهد ایجاد شود، می‌آیند و پشت تریبون‌ها می‌گویند اقتصاد به هم ریخته می‌شود و در واقع بحث از فضای عمومی این نیست که تمام فضا در دست سیصد، چهارصد نفر باشد.

وی سپس به کرمانشاه رفت و در مراسم افتتاح چند طرح عمرانی گفت: «اقتصاد نباید در دست سه هزار نفر در کشور باشد و در صورت اصلاح این وضعیت کشور آسیب پذیر نخواهد بود».

افزایش تعداد افراد مورد نظر از سیصد نفر به سه هزار نفر با مزاح‌ها و مخالفت‌هایی نیز روبه‌رو شد، ولی یکشنبه هفدهم دی ماه در صحن مجلس و در جریان سؤال از وزیر اقتصاد، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم با بیان اینکه بر اساس اطلاعات دریافتی با بدهکاران بانکی که تسهیلات سنگینی دریافت کرده‌اند، به درستی برخورد نمی‌شود، اظهار داشت: ‌«گفته می‌شود فردی بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفته و آن را در بورس کشورهای عربی سرمایه‌گذاری کرده است و اکنون ورشکست گشته است یا گفته می‌شود فردی دو هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفته و مالک ۳۲ شرکت است و اسکله‌های خصوصی دارد یا فردی با دوازده هزار میلیارد تومان سرمایه هواپیمای اختصاصی دارد که تسهیلات سنگین بانکی دریافت کرده است، چرا بانک‌ها سراغ این افراد نمی‌روند؟ مدیران عامل بانک‌ها نسبت به معوقات بانکی احساس مسئولیت نمی‌کنند، فردی میلیارد‌ها تومان صرف ورزش و ساخت و ساز می‌کند ولی معوقاتش به بانک‌ها را بازپرداخت نمی‌کند».

هر چند سخنان این نماینده مجلس تاکنون در میان هیاهوی دیگر اخبار پنهان مانده است، جامعه قطعا منتظر خواهد بود تا در این مورد بیشتر بداند. بدهی‌های معوقی که رقم آن در دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد اوج گرفته و هنوز نقش قوانین مجلس، سیاست‌های دولت و یا بانک‌ها در آن تبیین نشده است./تابناک