اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

با درخواست بوتاش:صادرات گاز ایران به ترکیه متوقف شد



 

 

با درخواست بوتاش:صادرات گاز ایران به ترکیه متوقف شد

 

برای سومین بار متوالی در سال جاری، صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه به دنبال درخواست بوتاش ترکیه از شامگاه پنج شنبه (۲۳:۰۹) هفته گذشته تا کنون متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، برای سومین بار متوالی در سالجاری، صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه بنا به درخواست شرکت بوتاش از شامگاه پنج شنبه (۲۳:۰۹) هفته گذشته تاکنون متوقف شده است.

شرکت بوتاش ترکیه دلیل این درخواست را بررسی خط لوله واردات گاز و رفع ایراد احتمالی در آن عنوان کرده است که با موافقت شرکت ملی گاز ایران، صادرات موقتا متوقف شده است.

به گزارش مهر، مرداد ماه سالجاری خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه دو برابر به دلیل انفجار توسط گروهای تروریستی متوقف شده بود.

مقامات تهران آنکارا آگوست ۱۹۹۶ میلادی قراردادی ۲۵ ساله امضا کردند که بر اساس این توافق، مقرر شد سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز ایران به ترکیه صادر شود.

سال گذشته در مجموع بالغ بر ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر شد که پیش بینی می شود ظرفیت صدور گاز به این همسایه شمال غربی کشور تا سقف ۱۰ میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

در حال حاضر تاسیسات تقویت فشار و شبکه انتقال گاز ایران از ظرفیت انتقال روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه را برخوردارند که امکان افزایش ظرفیت گاز صادراتی از خطوط و تاسیسات موجود تا سقف روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب معادل ۱۵ میلیارد متر مکعب ماهانه وجود دارد.

پیش بینی می شود با ساخت قطعات سوم و چهارم خط لوله ششم سراسری گاز، امکان انتقال روزانه ۹۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه و سایر کشورهای متقاضی در پایانه مرزی بازرگان فراهم شود.

در شرایط فعلی بخش عمده گاز تحویلی به ترکیه از مسیر خط لوله ۳۶۵ کیلومتری تکاب شاهین دژ میاندوآب با ظرفیت انتقال روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز تا مرز بازرگان منتقل می شود..... / خبرگزارى مهر

 


ویدیو مرتبط :
‫برجام گازی داستان حراج گاز ایران به ترکیه‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توقف صادرات گاز ایران به ترکیه



 

 

توقف صادرات گاز ایران به ترکیه

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت ملی گاز ایران آمادگی کامل برای تحویل گاز به طرف ترکیه ای را دارد، بیان کرد: در صورت درخواست ترکیه صدور گاز به این همسایه غربی کشور از سر گرفته می شود.

یک مقام مسئول در شرکت ملی گاز از توقف صادرات گاز ایران به ترکیه از صبح امروز چهارشنبه خبر داد و گفت: در حال حاضر شرکت ملی گاز ایران آمادگی کامل برای از سرگیری صدور گاز به ترکیه را دارد.

ولی الله دینی در گفتگو با مهر با اشاره به توقف صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه از بامداد امروز 31 تیر ماه، گفت: در حال حاضر هیچ گونه مشکلی در تاسیسات و خطوط لوله گاز ایران برای انتقال گاز وجود ندارد.

مدیر منطقه 8 شرکت انتقال گاز ایران با تاکید بر اینکه به درخواست طرف ترکیه صدور گاز طبیعی را متوقف کرده ایم، تصریح کرد: تا پیش از درخواست طرف ترکیه ای مبنی بر قطع صادرات گاز به طور متوسط روزانه 24 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به این کشور صادر می شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت ملی گاز ایران آمادگی کامل برای تحویل گاز به طرف ترکیه ای را دارد، بیان کرد: در صورت درخواست ترکیه صدور گاز به این همسایه غربی کشور از سر گرفته می شود.

همچنین شبکه خبری سی.ان.ان ترک در این باره گزارش داد: در نتیجه این انفجار شعله های آتش بر فراز این منطقه دیده شد. شدت این انفجار به حدی بوده که شیشه منازل واقع در روستاهای اطراف این خط لوله شکسته اند.

شرکت گاز بوتاش ترکیه این انفجار را تائید اما اعلام کرد که علت این انفجار هنوز مشخص نیست. این شرکت همچنین از مهار آتش سوزی در محل انفجار خبر داد...../تحلیل:عصرایران