اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

با تصویب ارز 2450 تومانی در مجلس/ 'دلار' در آستانه تلاطم؟!



نرخ ارز,ارز تک نرخی,قیمت ارز

با تصویب ارز 2450 تومانی در مجلس

'دلار' در آستانه تلاطم؟!

سرانجام نرخ ارز در بودجه مشخص شد و راه تك نرخی شدن را در پیش گرفت. پس از آنكه به دلیل ابهام نرخ ارز در بودجه این موضوع دوباره به كمیسیون تلفیق ارجاع شد اعضای كمیسیون تصمیم گرفتند كه نرخ ارز در بودجه، همانطور كه پیش از این به توافق رسیده بودند 2450 تومان تصویب شود. به عقیده كارشناسان این تصمیم بازار را با یك تلاطم جدید روبرو خواهد كرد.

به گزارش فرارو، از این پس ارز دو نرخی (مرجع و مبادلاتی) از نظام اقتصادی حذف خواهد شد. این تصمیم حداقل در سهم دولت ( 57.5 درصد) اجرایی می شود و مابقی بر اساس ارز شناور مدیریت شده (نرخ روز) توسط بانك مركزی تعیین می شود. پیش از این دولت درآمدهای خود را بر اساس ارز مبادله ای محاسبه می كرد.

برخی معتقدند كه تعیین چنین نرخی برای ارز در بودجه بازار ارز را با هراسی از آینده روبرو خواهد كرد و احتمالا نرخ ارز دوباره به سمت 4500 تومان حركت كند. این در حالی است كه برخی دیگر افزایش نرخ ارز را در بازار را تنها در صورتی می دانند كه دولت با تعیین ارز 2450 تومانی همچنان به كالای اساسی ارز مرجع تخصیص دهد.

در حالی كه هنوز وضعیت ارز تخصیصی كالای اساسی در بودجه مشخص نشده است، پیشنهاد اتاق بازرگانی برای حذف ارز مرجع این است که به واحد‌های صنعتی و تولید‌کننده دارو و مواد غذایی مابه‌التفاوت و یارانه تغییر نرخ ارز مرجع داده شود. دولت هم با این نظر موافق است و در لایحه بودجه سهمی برای یارانه تغییر نرخ ارز در نظر گرفته است.

حالا با تعیین ارز 2450 تومانی در كمیسیون تلفیق و احتمال قریب به یقین تصویب آن در صحن علنی مجلس امروز بهمنی رئیس كل بانك مركزی از تزریق مقدار قابل توجهی ارز به بازار در آستانه انتخابات و تحویل سكه های پیش فروش شده از سال قبل خبر داده است. بر اساس این خبر می توان پیش بینی كرد كه بازار نسبت به تعیین ارز 2450 تومانی واكنش نشان خواهد داد و نرخ ارز در بازار سیر صعودی در پیش خواهد گرفت.

این اتفاق، كار بانك مركزی برای مدیریت ارز شناور را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. تلاش بانك مركزی در آرام نگاه داشتن بازار در آستانه انتخابات به همین جا متوقف نمانده است و  آمارهای بانک مرکزی حکایت از تخصیص 6/1 میلیارد دلار ارز مرجع به واردات کالاهای اساسی دارد.

دولت و بانك مركزی پیش از این با صدور بخش نامه ای ارز مرجع را از كالای اساسی حذف كردند. اما با افزایش ناگهانی گوشت و روغن در بازار از این تصمیم عقب نشستند. پرداخت ارز مرجع به كالای اساسی حداقل تا پایان خرداد قطعی است بر این اساس پیش بینی می شود بازار كالای اساسی حداقل تا پایان خرداد روزهای آرامی در پیش خواهد داشت.

اما تزریق ارز به بازار تا چه زمانی و تا چه حدی می توان ثبات بازار را حفظ كند سوالی است كه باید برای رسیدن به جواب آن اندكی صبر كرد./فرارو

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی

 

 

 


ویدیو مرتبط :
تلاطم بازار ارز موقتی است