اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

با بازگشت ارز مرجع: تکلیف کالاهایی که قیمت‌ آن‌ها افزایش یافته چه می‌شود؟



رییس کمیسیون معادن اتاق ایران با اشاره به بازگشت ارز مرجع:

تکلیف کالاهایی که قیمت‌ آن‌ها افزایش یافته چه می‌شود؟

پس از اعلام بازگشت ارز مرجع و ملغی شدن بخش نامه بانک مرکزی تکلیف افزایش قیمت کالاها طی شش روز اعلام حذف ارز چه می‌شود؟

محمدرضا بهرامن، رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیرات بازگشت ارز مرجع پس از قیمت‌گذاری جدید کالاها با طرح سوال بالا اظهار کرد: افراد سودجود از این فرصت‌ها استفاده و جامعه را بیمار می‌کنند.

وی ادامه داد: این موارد و مسائل وقتی مطرح شد تمام موجودی انبارها با قیمت‌های متفاوت و جدید در بازار توزیع شدند که نهایتا آسیب آن به مردم وارد شد.

بهرامن با بیان این‌که مصرف‌کنندگان در ایران هیچ اعتمادی به بخش تولید ندارند اظهار کرد: تولیدکنندگان به دلیل این مسائل آسیب دیده‌اند ولی باید این نکته را به مردم تاکید کرد که مقصر این اتفاقات تولیدکنندگان نبودند.

رییس کمیسیون معادن اتاق ایران با تاکید بر این‌که بخش‌نامه‌های غیر قابل کنترل و شتاب زده باعث می شود انباردارها آسیب و لطمه‌های زیادی را به تولیدکنندگان وارد کنند، خاطرنشان کرد: این آسیب‌ها به راحتی قابل جبران نیست و هم مصرف‌کنندگان و هم تولیدکنندگان را متضرر می‌کند و تنها کسی که در این میان نفع می برد انبارکنندگان کالاها هستند.

به گفته وی ، این سوال پیش می‌آید که آیا مجددا می‌توان با این شرایط قیمت‌ها را به شکل اول آن بازگرداند یا خیر و مطمئنا این قضیه به راحتی امکان پذیر نیست.

بهرامن در پایان گفت: کنترل بازار از دست خارج شده و حالا که قیمت‌ها افزایش یافته باید دید چه راهکارهایی برای کاهش آن در نظر گرفته می شود./ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
افزایش قیمت ارز و سکه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت ارز مرجع باید افزایش یابد



قیمت ارز مرجع باید افزایش یابد /نرخ سود بانكی با این میزان نقدینگی كافی است

مدیرعامل سابق بانك صادرات گفت: اگر نقدینگی در كشورمان حدود 350 هزار میلیارد تومان باشد حداكثر هفت درصد آن به صورت اسكناس و مسكوكات در دست مردم بوده و دست به دست می‌چرخد و بقیه آن به صورت سپرده است بنابراین حجم پول در كل اقتصاد تغییر نمی‌كند و فقط بین بانك‌ها و حساب مشتركان جابه‌جا می‌شود.

سیدبهاء الدین حسینی هاشمی در گفت‌وگو باایسنا، گفت: زمانی كه با رشد تورم مواجه می‌شویم به دنبال آن طبیعی است كه هزینه‌‌های مردم نیز افزایش می‌یابد ولی نمی‌توان گفت با افزایش تورم، سپرده گذاری در بانك‌ها كاهش می یابد.

وی با بیان اینكه پول همیشه در جریان است و فقط از حسابی به حساب دیگر منتقل می‌شود گفت: به عنوان مثال اگر كالایی به دو برابر قیمت نیز افزایش یابد مردم شاید پول بیشتری بپردازند ودر نتیجه پس انداز آن‌ها كاهش یابد ولی فروشنده پول بیشتری را دریافت می‌كند بنابراین سپرده گذاری او بیشتر می‌شود در نتیجه نمی‌توان فرضیه افزایش تورم كه به دنبال آن كاهش سپرده گذاری است را قبول كرد حتی در شرایط ركود نیز این موضوع صدق می‌كند.

وی تاكید كرد: ریشه بعضی از تورم‌ها در كسری نقدینگی دولت است.

این كارشناس بانكی با اشاره افزایش نرخ سود بانكی در سال گذشته گفت: در حال حاضر فكر می‌كنم نرخ سود بانكی برای اقتصاد كشور با این میزان نقدینگی كافی است؛ با توجه به فرمول نرخ سود سپرده كه متوسط نرخ تورم به علاوه یك تا دو درصد سود است در حال حاضر نرخ سود بانكی مناسب است.

وی ادامه داد: اگر این میزان سود افزایش یابد بخش های خصوصی مثل صنعت، تجارت، بازرگانی و یا بخش‌های مرتبط دیگر توانایی برگرداندن سود را نخواهند داشت و با مشكل مواجه می شوند.

این كارشناس بانكی همچنین درباره تغییر قیمت ارز مرجع گفت: قیمت ارز مرجع باید افزایش یابد چون در حال حاضر اختلاف زیادی بین قیمت ارز مرجع و ارز در بازار تهران وجود دارد و این موضوع تعادل بازار را به هم می ریزد./ایسنا