اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

با اشاره به تاخیر در پرداخت یارانه‌ی مهرماه



علت تاخیر در پرداخت یارانه‌ی مهرماه,هدفمندی یارانه ها


با اشاره به تاخیر در پرداخت یارانه‌ی مهرماه

احمدی:دولت سریعتر برای تامین منابع هدفمندی فکری کند/مردم روی مبلغ یارانه حساب کرده‌اند

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که دولت به جای اینکه مکررا از کسری منابع هدفمندی یارانه‌ها سخن بگوید بهتر است هر چه سریعتر راهکاری برای افزایش منابع از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی یا کاهش مصارف از طریق حذف یارانه‌ی دهک‌های بالا پیش بینی کند.

علی محمد احمدی در گفت و گو با ایسنا  اظهار کرد: آنچه در قانون پیش بینی شده باید برای همه و به ویژه مجریان فصل‌الخطاب قرار گیرد.درست است که دولت می‌گوید در مورد منابع هدفمندی با مشکلاتی مواجه است اما به هر حال در بودجه تامین منابع از طریق افزایش 38 درصدی قیمت حامل‌های انرژی پیش بینی شده است.

 

اگر هم دولت می‌گوید این افزایش قیمت حامل‌ها آثار تورمی دارند واحتمال دارد به خانوارها فشار بیاید باید راهکاری برای مدیریت هزینه پیدا کند و مخارج دولت را کاهش دهد.

وی با اشاره به تاخیر دولت در پرداخت یارانه‌ی نقدی مهر ماه افزود: دولت در واقع برای جبران کسری هدفمندی یارانه‌ها دو راه دارد. یکی اینکه منابع را افزایش دهد و دیگر این که مصارف را کاهش دهد و اتخاذ هر کدام از این راهکارها به سیاست دولت بر می‌گردد اما مهم این است که با این صحبت‌ها مشکلات دیگری را به مردم تحمیل نکنیم زیرا بسیاری از خانواده به ویژه آنهایی که عمدتا منبع درآمدی ندارند بر اساس الگوی مصرفشان روی مبلغ یارانه برنامه‌ریزی کردند.

نماینده‌ی مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هر چند تحولات تورمی، ارزش نهایی مبلغ یارانه‌ها را کاهش داده اما واقعیت این است که مردم هم انتظار دارند شرایط با ثبات‌ وجود داشته باشد و دولت مدام دغدغه‌ی خود را در این رابطه که منابع تامین شده یا نشده در رسانه‌ها طرح نکند. از دولت انتظار می‌رفت در سطوح کارشناسی با مجلس در این رابطه تشکل جلسه بدهد و راهکارهایی بیابد.

احمدی‌ با اشاره به ارائه اصلاحیه بودجه 92 از سوی دولت به مجلس خاطر نشان کرد:‌نظر مجلس این است که در مورد هدفمندی یارانه‌ها اصلاح دو طرفه باشد یعنی هم منابع و هم مصارف اصلاح شوند. البته دولت هم دیدگاههایی در این رابطه دارد که این موضوع در هفته‌ی آینده در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گیرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح مسائلی در حوزه‌ی اقتصاد از سوی مسئولان مختلف دولت، برای ثبات اقتصاد چندان خوب نیست و وضع موجود را دچار اختلال می‌کند. این دولت است که باید در حوزه‌ی اجرا فکری کند و با توجه به مشخص بودن مسیر هر چه سریعتر راهکاری را پیدا کند.

وی یاد آور شد: طرح مسائلی در مورد کسری منابع هدفمندی در شرایطی که دولت باید اقدام به امید بخشی کند، نه تنها کمکی به فضای کلان اقتصادی کشور نمی‌کند بلکه نگرانی‌ها را در مردم بیشتر می‌کند و حتی در جامعه انتظارات تورمی ایجاد می‌کند./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
مجموعه آیا می دانید؟ تاخیر در پرداخت حق بیمه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اجرای فاز دوم هدفمندی از نیمه دوم سال / پرداخت مازاد ۲۸ هزارتومانی یارانه نقدی از مهرماه؟



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اجرای فاز دوم هدفمندی از نیمه دوم سال / پرداخت مازاد ۲۸ هزارتومانی یارانه نقدی از مهرماه؟

 آیا تکنیک تکراری دولت در قبال مصوبات مجلس در فاز دوم هدفمندی هم به کار گرفته می شود؟

علی پاکزاد: در زمان اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه ها، دعوا بر سر میزان اعتبار لازم برای اصلاح قیمتها بین مجلس و دولت به آن جا رسید که مجلس رقم پیشنهاد دولت را تعدیل کرد و در نهایت دولت هم به جای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از ابتدای سال،  آن را از آذرماه اجرا کرد.

یعنی سه ماه و در سال بعد یعنی سال 90 هم بخش عمده ای اعتبارات در نظر گرفته شده برای حمایت از بخش های تولیدی سر از حساب های دریافت کننده یارانه نقدی در آورد و کسری بودجه هم از محل عواید در نفتی جبران شد.

در بودجه سال 91 هم با تمام تاکید مجلس هشتم برای تعدیل ارقام ارایه شده از سوی دولت به نظر می رسد، بازهم با تکرار سناریوی فاز اول مواجه هستیم، در پاسخ به عملکرد تعدیلی مجلس که با هدف تعدیل شیب قیمت ها در زمان اجرای فاز دوم انجام شد، محمدرضا فرزین اعلام کرد که اجرای فاز دوم فعلا منتفی است.

در لایحه پیشنهادی دولت رقمی معادل 135 هزار میلیارد تومان برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها پیشنهاد شده بود که بر همین مبنا دولت پیشاپیش از تصویب بودجه در مجلس مبلغ 28 هزار تومان به عنوان مازاد یارانه مرحله دوم در حساب خانوارها بلوکه کرد.

اما مجلس این رقم را به کمتر از نصف کاهش داده است، دقیقا فرایندی که در فاز اول اجرا اتفاق افتاد و دولت هم بدون عدول از قانون هدفمندسازی یارانه ها و بنابر تشخیص هیات دولت اجرا را 9 ماه به تاخیر انداخت.

این بارهم به نظر می رسد دولت اجرای فاز دوم را از مهرماه آغاز کند تا در واقع ضمن عملی کردن ارقام پیشنهادی خود بدون زیرپاگذاشتن قانون، مصوبه مجلس را هم اجرایی کرده باشد.

به این ترتیب خانوارهای دریافت کننده یارانه می توانند از مهرماه منتظر دریافت مازاد 28 هزار تومان یارانه ای باشند که ظاهرا هنوز در حسابهای آنها بلوکه باقی مانده است./خبرآنلاین