اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

باید وزیر را برای افزایش قیمت خودرو استیضاح می کردیم



اخبار,اخباراقتصادی,بازار فروش خودرو


 اخباراقتصادی -  دیکته‌هایی که دولت نوشته است، غلط زیاد دارد!
باید وزیر را برای افزایش قیمت خودرو استیضاح می کردیم

بهای خودرو باید کاهش یابد؛ برای نمونه، قیمت تمام شده پراید، ۱۲ میلیون تومان است که به علاوه ۸ درصد ارزش افزوده و ۳ درصد شماره‌گذاری، چیزی حدود ۱۳ تا ۱۳.‌۵ میلیون تومان تمام می‌شود؛ اما خودرو‌ساز این خودرو را به قیمت حدود بیست میلیون به مصرف کننده می‌دهد؛ این یعنی تحمیل و زور‌گویی.

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به قیمت‌های جدید اعلامی از سوی شورای رقابت معترض بودند، پیش از این، از تعیین بهای جدید خودرو‌ها تا ۲۲ مرداد ماه خبر داده بودند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

به گزارش تابناک، نکته قابل توجه در این زمینه، اینکه درست هنگامی که نمایندگان وعده داده بودند، قیمت جدید خودروهای داخلی را اعلام کنند، رئیس شورای رقابت و وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک همایش اقتصادی، سخنان جدیدی  درباره قیمت‌گذاری خودرو‌ها بیان کردند که کاملا بر خلاف نظریات اعلامی از سوی این نمایندگان مجلس بود.

بیاتیان در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: شورای رقابت در خصوص کاهش قیمت خودرو از نمایدگان مجلس شورای اسلامی مستندات خواسته است، نمایندگان مجلس نیز از طریق، آقایان قاضی‌پور، علیلو و فولادگر مستندات را به اعضای شورا‌ی رقابت ارائه کرده‌اند؛ اما تا کنون شورای رقابت خود را به بیراهه زده‌ و به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی کاری انجام نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بحث ما این است که ‌نمی‌خواهیم شورای رقابت وارد مقوله قیمت‌گذاری شود، ما به نحوه فرمول‌بندی این شورا ایراد وارد کرده‌ایم و بر این باوریم که شورا فقط باید سیاست‌گذاری کند و فرمول ‌بدهد، نه اینکه خود قیمت جدید اعلام کند.

این نماینده گفت: کارهایی که در شورای رقابت صورت می‌گیرد، جای شک دارد. از طرف دیگر، وزیر هم از این وضعیت دفاع می‌کند و در بحث افزایش قیمت، طرف خودرو‌ساز‌ها را می‌گیرد و اعلام می‌کند که مخالف کاهش قیمت هستند. مشکل ما این است که خودرو سازی و وزارت صنعت دولتی است؛ بنابراین، قیمت‌گذاری هم به سود دولت خواهد بود، نه به سود مردم.

این نماینده گفت: مردم ما را هر چه بخواهند حساب کنند؛ خواه نماینده مردم، یا عضو کمیسیون صنایع و یا ‌کار‌شناس. ما بر این باوریم که ‌اگر این مشکل را نمی‌توانند خودشان حل کنند، دست‌کم استفساریه‌ای از مجلس بگیرند. در‌باره وظایف قانونی شورای رقابت، شورای رقابت وظیفه‌اش تهیه دستورالعمل است، نه تعیین قیمت.

این نماینده در پاسخ به اینکه بالاخره قیمت تأیین شده و خودرو‌ساز‌ها به سرعت در حال فروش محصولات خود هستند‌ و تمام کارهای انجام شده تا کنون‌ بی‌ نتیجه بوده است، گفت: بنا بر‌ مستندات موجود و ‌آیتم‌های ‌ارائه شده خودرو‌ساز‌ها، ‌بررسی کرده‌ایم باید خودرو کاهش یابد.

این نماینده مجلس گفت: بهای خودرو باید کاهش یابد؛ برای نمونه، قیمت تمام شده پراید، ۱۲ میلیون تومان است که به علاوه ۸ درصد ارزش افزوده و ۳ درصد شماره‌گذاری، چیزی حدود ۱۳ تا ۱۳.‌۵ میلیون تومان تمام می‌شود؛ اما خودرو‌ساز این خودرو را به قیمت حدود بیست میلیون به مصرف کننده می‌دهد؛ این یعنی تحمیل و زور‌گویی.

این نماینده گفت: مجلس نمی‌تواند به وزیر فشار بیشتری وارد کند، به دلیل اینکه فضا بسیار سیاسی است، حال آنکه اگر ما بخواهیم دلسوزانه به این قضیه نگاه کنیم، باید وزیر را استیضاح می‌کردیم، اما اگر این کار را انجام دهیم. عده‌ای خواهند گفت که تقابل بین دولت و مجلس وجود دارد.

این نمایند گفت: به نظر می رسد، دولت در حال فرا‌فکنی است! دولت باید قبول کند، دیکته‌هایی که نوشته ‌غلط زیاد دارد، در حالی که این را قبول ندارد و فکر می‌کند ‌خالی از هر گونه اشکالی است.


 اخبار اقتصادی - تابناک


ویدیو مرتبط :
موافقت وزیر بهداشت با افزایش قیمت شیر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر اقتصادبه دلیل افزایش بی رویه قیمت خودرو به مجلس فراخوانده شد



اخبار,اخبار داغ,اخبار جدید

وزیر اقتصادبه دلیل افزایش بی رویه قیمت خودرو به مجلس فراخوانده شد

همزمان با تداوم افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو طی روزهای اخیر خودروسازان در نامه ای به سازمان حمایت خواستار تعیین قیمت خودرو براساس آن چه که از آن به عنوان قیمت تمام شده واقعی ارز تعبیر کرده اند شدند و اعلام کردند: ارز مبادله ای به خودروسازان تخصیص نیافته است.

در همین حال وزیر صنعت از ابلاغ و اجرای آیین نامه جدید مربوط به پیش فروش خودرو توسط سازمان حمایت خبر داد و گفت: هدف اصلی این آیین نامه تامین سرمایه در گردش خودروسازان از طریق پرداخت مشتریان است.

در همین حال احمد امیرآبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه از فراخواندن وزیر اقتصاد به مجلس خبر داد و اعلام کرد: در جلسه هفته آینده مجلس سوال از وزیر اقتصاد درخصوص افزایش قیمت خودرو مطرح خواهد شد. نماینده قم در گفت وگو با فارس افزود: در روزهای اخیر تقریبا طی ۹ ساعت ۸ میلیون تومان روی قیمت خودروها رفت که این افزایش قیمت هیچ منطقی ندارد.

امیرآبادی ادامه داد: کارخانه های داخل کشور خودروهای تولید شده را به بازار عرضه نمی کنند تا قیمت افزایش یابد.

توضیحات غضنفری درباره آیین نامه جدید پیش فروش خودرو

به گزارش ایسنا وزیر صنعت در جمع خبرنگاران از ابلاغ و اجرای آیین نامه جدید مربوط به شرایط پیش فروش خودرو توسط سازمان حمایت خبر داد و گفت: قرار است سازمان حمایت و خودروسازان طبق تصمیم جدیدی که در جلسه دولت گرفته شد، نحوه قیمت گذاری و فروش را نهایی کنند که هنوز این تصمیم گیری نهایی نشده است.

درخواست خودروسازان از سازمان حمایت برای قیمت گذاری خودرو با ارز آزاد

در همین حال خودروسازان در نامه ای به رئیس سازمان حمایت خواستار توجه به چند عامل در تعیین قیمت جدید خودرو شدند.

به گزارش فارس، در نامه خودروسازان به رئیس سازمان حمایت عنوان شده که قیمت مواد اولیه، قطعات CKD و دستمزد کارگران باید بر اساس قیمت های فعلی و روند آتی محاسبه شود. همچنین در این نامه بر لزوم محاسبه قیمت قطعات داخلی خودرو بر اساس قیمت جدید قطعه سازان تأکید و عنوان شده که قیمت تمام شده واقعی ارز (با توجه به عدم تخصیص ارز مبادله ای) و هزینه های تسعیرنرخ ارز (تبدیل ارز به ریال) باید در قیمت گذاری جدید خودروها مد نظر قرار گیرد. این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود قیمت خودرو براساس ارز مبادله ای قیمت گذاری می شود./روزنامه خراسان