اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بایدها و نبایدهای ورزشكاران در ماه رمضان


انجام فعالیت ورزشی حرفه‌ای در ماه مبارك رمضان با نظارت و كنترل مربی با دانش و مربی تغذیه آسیبی به عملكرد ورزشكاران وارد نمی‌كند.

خبرگزاری ایسنا: استاد دانشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران معتقد است كه انجام فعالیت ورزشی حرفه‌ای در ماه مبارك رمضان با نظارت و كنترل مربی با دانش و مربی تغذیه آسیبی به عملكرد ورزشكاران وارد نمی‌كند.

 دكتر عباسعلی گائینی متخصص فیزیولوژی ورزشی در ارتباط با انجام فعالیت‌های ورزشی در ایام ماه مبارك رمضان اظهار كرد: ورزشكارانی كه در این ایام درگیر فعالیت بدنی شدید هستند از لحاظ بیولوژیكی با دو نوع فشار روبرو هستند؛ نوع اول استرس ناشی از غذا نخوردن كه خود فشار متابولیكی زیادی را به بدن وارد می‌كند و نوع دوم انجام فعالیت‌های ورزشی شدید است كه از لحاظ فیزیكی نیز فشار زیادی را به ورزشكار تحمیل می‌كند. هر دو عامل خطرساز و سیستم‌ ایمنی وی را به خطر می‌اندازد.

 وی افزود: اگر مربیان ما از دانش علمی برخوردار باشند به درستی می‌توانند در این ماه برنامه‌ریزی كنند تا با استقرار فعالیت‌های ورزشی كم شدت، فشار فیزیولوژیكی ناشی از ورزش را كم كنند تا ورزشكاران آنها تحمل شرایط ممكن را داشته باشند.

 گائینی تاكید كرد: انجام فعالیت‌های شدید همراه با روزه داری سبب می‌شود تا ورزشكار دچار آسیب مزمن شده و دستگاه عضلانی وی تحلیل رود و در نهایت سیستم‌ ایمنی ضعیف شود.

 بنابراین توصیه می‌شود ورزشكاران با كاهش فعالیت‌های بدنی روزانه خود، فعالیت‌های ورزشی سنگین را در فاصله یك ساعت و نیم تا دو ساعت بعد از یك افطار سبك موكول كنند، لذا این امر یك مربی با اندیشه در كنار متخصص تغذیه ورزشی خوب می‌طلبد تا روزه‌داری ورزشكار همراه با سلامتی وی باشد.


 این متخصص فیزیولوژی ورزش خاطر نشان كرد: كسانی كه به صورت تفریحی فعالیت ورزشی انجام می‌دهند این ماه فرصت مناسبی برای كاهش وزن آنها است، به طوری كه انجام یك فعالیت بدنی سبك یك تا دو ساعت پیش از افطار سبب می‌شود تا انرژی‌ مازاد در بدن آنها تخلیه شود.

این مساله نه تنها اختلالی در روند متابولیكی بدن آنها وارد نمی‌كند، بلكه در پایان ماه مبارك رمضان یك بدن متناسب همراه با چربی كم خواهند داشت.


 این استاد دانشگاه یكی از مشكلات اساسی ورزشكاران به ویژه آنهایی كه ورزش حرفه‌ای انجام می‌دهند مشكل كم آبی عنوان كرد و گفت: برای رفع این مشكل بهتر است ورزشكاران پس از افطار تا سحر چندین وعده میوه‌های آبدار از جمله كیوی، موز، پرتغال ، خربزه انواع طالبی و از همه مهم‌تر سبزیجات فراوان مصرف كنند.

 وی در پایان تاكید كرد: ورزش شدید به همراه غذا نخوردن سبب می‌شود بدن ورزشكار كه دچار ذخیره كم چربی است، به سمت استفاده از واحدهای پروتئین تغییر وضعیت دهد.

 بنابراین احتمال دارد عضلات آنها تحلیل و در دراز مدت پروتئین‌های جدید هورمون‌ها و آنزیم‌ها در بدن سنتز شود در نتیجه‌ تمام این عوامل موجب آسیب‌های مفصلی و عضلانی و بافت‌های فعال متابولیك آنها مثل كبد می‌شود.      


ویدیو مرتبط :
بایدها و نبایدهای ماه رمضان در خصوص تغذیه درست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

باید و نبایدهای تغذیه در ماه مبارک رمضان


در این بخش سعی می‌شود علاوه بر دستورهای غذایی مناسب این ماه نكاتی در رابطه با رژیم غذایی مرتبط با این ایام ارائه شود تا علاوه بر بهره‌ معنوی بتوان سلامت عمومی بدن را حفظ كرده و روزهای طولانی تابستانی را با قدرت و سلامت گذراند.

مجله زندگی ایده آل: باز هم رمضان، باز هم نوای دلنشین موذن‌زاده اردبیلی كه گویی در این ماه بهشتی، طنین دیگری دارد. باز هم دعای ربنای شجریان در كنار قل‌قل سماور. مادر زیر لب دعا می‌خواند و چای را در استكان كمر باریك می‌ریزد. باز هم لحظه‌هایی كه تكرار می‌شود، اما هر سال طعم دیگری دارد و خاطراتی نو و شیرین به صفحات كتاب خاطرات ماه خدا اضافه می‌كند. یقینا این قاب‌های به یادماندنی در خمیر و ذهن اكثر مردم حتی آنان كه نمی‌توانند این فریضه واجب را بجا آورند حك شده است. قابی از جنس عشق، ایمان، باور و اراده كه حاصل معاشقه عابد و معبود است.

در این بخش سعی می‌شود علاوه بر دستورهای غذایی مناسب این ماه نكاتی در رابطه با رژیم غذایی مرتبط با این ایام ارائه شود تا علاوه بر بهره‌ معنوی بتوان سلامت عمومی بدن را حفظ كرده و روزهای طولانی تابستانی را با قدرت و سلامت گذراند.

اتفاقی كه در ماه مبارك رمضان می‌افتد آن است كه وعده‌های غذایی جابه‌جا می‌شود و برخلاف تصور حذف نمی‌شود. با این تفاوت كه فواصل زمانی صرف غذا تنظیم معمول خود را از دست می‌دهد، یعنی وعده‌های صبحانه، ناهار و شام به سحری افطاری و شام تبدیل می‌شود. در این میان فاصله صبحانه تا ناهار دوبرابر می‌شود و مسئله این است كه عملكرد بدن را به خصوص در فصل تابستان تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی از مهم‌ترین نكات كلیدی كه رعایت آنها باعث حفظ سلامت بدن شده و روزه‌داری در تابستان را آسان‌تر می‌سازد از این قرارند:



سحری:

وعده سحری قرار نیست شما را تا افطار سیر  نگه دارد چون در این صورت روزه گرفتن بی‌معنی است. آنچه كه مهم است استفاده از مواد غذایی و رژیم مطلوبی است كه در فعالیت‌های روزانه بدن خللی ایجاد نشود.

یكی از مهم‌ترین نكات در ماه رمضان كه باعث آزار فرد روزه‌دار و اطرافیان می‌شود بوی بد دهان است. در حقیقت این بوی نامطبوع نه از دهان بلكه از معده متصاعد می‌شود و مسواك زدن به هیچ وجه كارساز نیست. بهترین پیشنهاد امتناع از خوردن مواد غذایی تولیدكننده این بو مانند سیر و پیاز است. در كنار آن جویدن كمی برگ معطر مانند جعفری و ریحان در پایان غذا و نوشیدن آب كه در آن لیموترش چكانده شده مفید و موثر است.

حتما می‌دانید مواد قندی باعث تولید انرژی در بدن می‌شود اما با توجه به اینكه قند موجود در شیرینی‌هایی مانند زولبیا و بامیه به سرعت در بدن به انرژی تبدیل می‌شود، مصرف اینگونه خوراكی‌های قندی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. به جای آن بهتر است از خرما، كشمش و برنج استفاده كنید كه به دلیل اینكه قند موجود در آنها به تدریج در بدن می‌سوزد، انرژی روزانه شما را كاملا برآورده می‌كند و در بین روز دچار رخوت، بی‌حالی و سردرد نمی‌شوید.

شیر ولرم، چای كم‌رنگ با لیمو و آبمیوه‌های طبیعی مناسب‌ترین نوشیدنی‌ها برای وعده‌های سحری هستند.

برای سحری بهتر است معده خود را سنگین نكنید و از مواد غذایی كم‌حجم و پرانرژی استفاده كنید یا اگر خوراك‌های اصلی مانند برنج را در این وعده قرار داده‌اید مانند یك ناهار سبك و در حجمی معادل نصف وعده ناهار میل كنید. میوه‌هایی مانند انبه و موز همراه خوبی در كنار غذای سحری هستند.

افطار:

هنگام غروب بدن تمام انرژی خود را مصرف كرده است، بنابراین نیاز فوری به مواد قندی و نشاسته‌ای دارد اما با توجه به اینكه فاصله وعده افطار تا شام كم است بهتر است حجم خوراك كم باشد. اما طوری انتخاب شود كه به سرعت قند بدن را بالا ببرد. در این زمان است كه مصرف مواد قندی و نشاسته‌ای مانند زولبیا و بامیه و سوپ و آش نشاسته دارد مانند آش رشته و حلوا، شله زرد و سمنو البته در حجم كم می‌تواند به سرعت بدن را به شرایط نرمال برگرداند.

به هیچ عنوان افطار خود را با آب سرد باز نكنید، چون علاوه بر اینكه عطش شما را برطرف نمی‌كند بلكه سیستم گوارشی رادرگیر تنظیم دمای معده با آب سرد می‌كند و كل بدن را دچار اختلال می‌كند.

مصرف میوه در فاصله بین افطار و شام علاوه بر اینكه بدن را بالانس می‌كند، نیازهای ویتامینی بدن را برآورده و در كنار آن سیستم گوارش را به آرامی فعال كرده و برای هضم راحت شام آماده می‌كند.

شام

بهتر است زمان صرف شام را نسبت به اوقات عادی، یكی، دو ساعت تغییر داده و به تاخیر بیندازید تا سیستم گوارشی بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

در كنار شام بهتر است ماست، سالاد و سبزی خوردن را قرار دهید تا نیازهای بدن برآورده شود.

مصرف زیاد لبنیات در زمانی كه آب كافی به بدن نمی‌رسد باعث ایجاد سنگ در كلیه و مجاری ادراری می‌شود پس بهتر است اندازه را رعایت كنید.

مواد غذایی اسیدی مانند ترشی را كمتر مصرف كنید تا به معده‌تان آسیب نرسد.

رعایت صحیح نكات سلامت در این ایام نه تنها به بدن شما آسیب نمی‌رساند بلكه باعث دفع سموم و سوختن چربی‌های اضافی بدن شده و فرد روزه‌دار را در پایان ماه مبارك رمضان در شرایطی بهتر از قبل قرار می‌دهد.