اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«بان کی مون» 70 ساله شد


جشن تولد 70 سالگی دبیرکل سازمان ملل در بولیوی با کیکی همراه با تزئینات برگ‌های درخت کوکا برگزار شد که در آن یکی از کودکان عضو گروه کر آهنگ تولدت مبارک را به سه زبان انگلیسی، اسپانیایی و آیوریو، یکی از گویش‌های سرخ پوستان، خواند.

خبرگزاری ایسنا: جشن تولد 70 سالگی دبیرکل سازمان ملل در بولیوی با کیکی همراه با تزئینات برگ‌های درخت کوکا برگزار شد که در آن یکی از کودکان عضو گروه کر آهنگ تولدت مبارک را به سه زبان انگلیسی، اسپانیایی و آیوریو، یکی از گویش‌های سرخ پوستان، خواند.

بان کی مون،‌ دبیرکل سازمان ملل امروز (شنبه) در مراسم افتتاحیه نشست گروه 77 در قالب "گروه 77+ چین" که در شهر سانتاکروز واقع در بولیوی برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

در این نشست 34 کشور شرکت دارند.

بان کی مون در مراسم تولدش به همراه اوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی چندین تاسیسات اجتماعی در روستای ال تورنو، در نزدیکی سانتاکروز را افتتاح کرد. پس از آن تمامی شرکت کنندگان به بان کی مون تبریک گفته و کیکی تزئین شده با برگ‌های درخت کوکا همراه با 70 شمع بر روی آن را به وی تقدیم کردند.

رهبران هر دو مجلس پارلمان بولیوی و روسای انجمن‌ها و سازمان‌های دولتی این کشور مدالی به نشانه "شایستگی‌ها در دموکراسی" و سوغاتی‌های سنتی را به بان کی مون تقدیم کردند. دبیرکل سازمان ملل نیز با گرمی تشکر کرده و قول داد تا تمامی این‌ها را با خود به نیویورک ببرد.

اوو مورالس سال‌ها است که از برگ‌های درخت کوکا حفاظت کرده است.

وی معتقد است که برگ‌های درخت کوکا به خودی خود مواد مخدرنیستند و بخشی از فرهنگ کشورهای رشته کوه آند هستند. مورالس همچنین یک روز ویژه را به عنوان روز ملی جویدن برگ‌ کوکا تعیین کرده است.

برگ گیاه کوکا ماده اولیه ساخت کوکائین است.


ویدیو مرتبط :
دیدار بان کی مون با آرمیتا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاسخ «بان‌ کی مون» به نامه 70 استاد ایرانی


دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به نامه ۷۰ نفر از اساتید پزشکی نامدار دنیا درباره تحریم‌های داروی ایران عنوان کرد: تاثیرات تحریم‌ها روی نظام بهداشت در ایران را با جدیت دنبال می‌کند وسازمان بهداشت جهانی آماده ارائه هرگونه کمکی را دارد.

خبرگزاری تسنیم: دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به نامه ۷۰ نفر از اساتید پزشکی نامدار دنیا درباره تحریم‌های داروی ایران عنوان کرد: تاثیرات تحریم‌ها روی نظام بهداشت در ایران را با جدیت دنبال می‌کند وسازمان بهداشت جهانی آماده ارائه هرگونه کمکی را دارد.

پروفسور علی گرجی رئیس ایرانی بخش تحقیقات صرع دانشگاه مونستر آلمان که درباره کمبود دارو در ایران به دبیرکل سازمان ملل نامه ای نوشته بود درباره پاسخ بان کی مون اظهارکرد: در پاسخ دبیرکل سازمان ملل به نامه جمعی از پزشکان درباره کمبود دارو در ایران آمده است که وی براساس این نامه تاثیرات تحریم‌ها روی نظام بهداشت در ایران را با جدیت دنبال می‌کند و عنوان کرده است که «سازمان بهداشت جهانی آماده ارائه هرگونه کمک است.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای خطاب به پروفسور علی گرجی رئیس بخش تحقیقات صرع دانشگاه مونستر آلمان ضمن تشکر از دادخواست او در خصوص "منع تحریم‌های دارویی علیه ایران"، نوشته است: «اینجانب اخبار مربوط به تاثیرات تحریم‌ها بر روی نظام بهداشت در ایران را با جدیت پیگیری کرده و این پیگیری‌ها را ادامه می‌دهم تا اطمینان حاصل نمایم که تحریم‌ها با روشی عادلانه و شفاف برای اعطای معافیت‌های انسان‌دوستانه از جمله ارائه دارو و تجهیزات پزشکی به ایران اعمال می‌شود. من همچنین دولت جمهوری اسلامی ایران را ترغیب می‌نمایم تا با سفر گروه‌های مستقلی نظیر متخصصین در شورای حقوق بشر سازمان ملل، در خصوص تاثیرات تحریم‌ها به ایران موافقت نمایند تا با بررسی‌های بیشتر بتوانند گزارش‌های دقیق‌تری را در این خصوص ارائه نمایند.

پروفسور علی گرجی، رئیس بخش تحقیقات صرع دانشگاه مونستر آلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری دویچه وله؛ نامه بان‌کی‌مون را "بسیار مثبت" ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «نباید هزینه‌ تحریم درگیری سیاست‌مداران را بچه‌ای که مبتلا به هموفیلی است بدهد.»

رئیس ایرانی بخش تحقیقات صرع دانشگاه مونستر آلمان می‌گوید: در این دادخواست که توسط70 نفر از اساتید برجسته و پزشکان نامدار دنیا امضاء شده از بان ‌کی ‌مون خواسته شده تا شرایطی فراهم کند که ارسال پول برای تهیه‌ دارو و تجهیزات پزشکی به ایران تسهیل شود و مشکلات حمل دارو، بیمه‌نامه‌ها و... حل شود.

آن‌طور که پروفسور گرجی می‌گوید بسیاری از شرکت‌ها، مشکلی برای فروش دارو به ایران نداشتند ولی می‌ترسیدند اگر هر نوع معامله‌ای با ایران بکنند، تحت تنبیهات اقتصادی، به خصوص از جانب ایالات متحده‌ آمریکا قرار بگیرند.

به گفته پروفسور گرجی در دادخواستی که توسط او و دیگر دوستان پزشک او خطاب به بان کی مون نوشته شده، از دبیرکل سازمان ملل همچنین خواسته شده: «با دولت‌های تحریم‌کننده ایران مذاکره شود تا قوانینی وضع شود که این شرکت‌ها بتوانند بر اساس آن قوانین، معاملات‌شان را در زمینه‌ دارو و تجهیزات پزشکی با ایران انجام بدهند.

بان کی مون در پاسخی که خطاب به پروفسور علی گرجی نوشته تاکید کرده است: «به عنوان یک اقدام درمانی، سازمان بهداشت جهانی (WHO) در گذشته نیز برای کشورهایی که مورد تحریم واقع شده بودند و در موقعیت موجهی قرار داشتند، با دریافت درخواست از مقامات مربوطه آن کشور، تسهیلاتی جهت تهیه و تحویل اقلام ضروری پزشکی را برای آن کشورها در نظر گرفته است. اما تا آنجا که اینجانب اطلاع دارم تاکنون درخواستی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران دریافت نشده است. به‌هرحال سازمان بهداشت جهانی آماده ارائه هرگونه کمک در صورت دریافت درخواستی مناسب از سوی دولت ایران است.

رئیس ایرانی بخش تحقیقات صرع دانشگاه مونستر آلمان اضافه می‌کند از این پس او و دوستانش در دو جهت تلاش خود را ادامه خواهند داد. از یک طرف امیدواریم که با تشکیل دولت جدید در ایران، بتوانیم ارتباط و تعاملی مثبت بین وزارت بهداشت و گروه‌های بین‌المللی، به خصوص سازمان بهداشت جهانی ایجاد کنیم که بتواند تأثیر مثبتی را در روند خرید و ورود تجهیزات پزشکی و دارو به ایران داشته باشد. هم‌چنین سعی می‌کنیم تا حل نهایی مشکل، تعاملی بین گروه‌های حقوق بشری در کل دنیا به وجود بیاوریم.

در همین زمینه وزارت خزانه‌داری آمریکا، پنج‌شنبه (25 ژوئیه/ 3 مرداد) نیز با صدور بیانیه‌ای فهرست تجهیزات صادراتی پزشکی و درمانی مجاز به ایران را گسترده‌تر کرد، به نحوی که صدور این کالاها به ایران دیگر نیاز به دریافت تأیید این وزارت‌خانه نداشته باشد. وزارت خزانه‌داری آمریکا این اقدام را به منظور حمایت از تامین نیازهای اساسی بشردوستانه در داخل ایران انجام داده است.