اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بان کی مون: جامعه جهانی متحد شود


« بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان این که تروریسم ما را به متحد کردن صفوف خود برای جلوگیری از اقدامات تروریستی ترغیب می کند، تاکید کرد که اکنون مهمترین گزینه اتحاد و همبستگی جامعه جهانی برای شکست دادن تروریسم و تندروی است و من رهبران جهان را در این زمینه بارها تشویق کرده ام.

خبرگزاری ایرنا: «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان این که تروریسم ما را به متحد کردن صفوف خود برای جلوگیری از اقدامات تروریستی ترغیب می کند، تاکید کرد که اکنون مهمترین گزینه اتحاد و همبستگی جامعه جهانی برای شکست دادن تروریسم و تندروی است و من رهبران جهان را در این زمینه بارها تشویق کرده ام.

بان کی مون که در چارچوب سفر دو روزه به لبنان در این کشور به سر می برد، عصر پنجشنبه بعداز دیدار با « تمام سلام» نخست وزیر لبنان در کنفرانس خبری مشترک گفت: ما به اهمیت بررسی دلایل اصلی رویاروئی با تروریسم و تندروی باور داریم و باید بدانیم چرا این تعداد از جوانان در دام تروریست ها گرفتار شده اند.

وی با بیان این که « باید برای تعامل با این مسائل هوشیار باشیم»، افزود: به زودی « برنامه عمل» جلوگیری از تندروی و افراط گرائی را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه می کنم.
دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد که قبلا این پیشنهاد را که شامل 17 توصیه است، به مجمع عمومی ارائه کرده و تصویب شده است و کشورهای عضو سازمان ملل می توانند این پیشنهاد را که با نخست وزیر لبنان هم بررسی کردم، مورد اهتمام قرار دهند هرچند برای اجرا در همه کشورها نمی باشد.

بان کی مون تصریح کرد: اکنون که برخی از انسان ها احساس می کنند ظلم و بی عدالتی وجود دارد به ویژه نسبت به جوانانی که احساس کرده ضرر کرده و تندرو و افراطی شده اند، باید نظارت ها و ساختارهای جدیدی ایجاد شود.

براساس این گزارش ابتدا در نشستی چهارجانبه تمام سلام نخست وزیر لبنان ، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، جیم یونگ کیم رئیس بانک جهانی و احمد محمد علی المدنی رئیس بانک توسعه اسلامی شرکت کردند و سپس « رشید درباس» و « الیاس بوصعب» وزیران امور اجتماعی و پرورش و آموزش عالی لبنان، « نواف سلام» نماینده دائم لبنان در سازمان ملل، « سگرید کاگ» نماینده دبیرکل سازمان ملل درلبنان و « فرید بلحاج» نماینده بانک جهانی در لبنان به آنان پیوستند.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه این کنفرانس خبری اظهارداشت: حضور من به همراه روسای بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی بیانگر آمادگی جامعه جهانی برای تقدیم حمایت های قوی از لبنان است.

بان کی مون با اشاره به تلاش های بین المللی برای مقابله با پیامدهای بحران سوریه بر لبنان، گفت که همه ما نگران افزایش تعداد پناهجویان سوری و فلسطینی در لبنان هستیم که در شرایط فقر به سر می برند و کودکان آنها مجبور به کار کردن شده اند و این شرایط همچنین تبعات زیادی بر جامعه و اقتصاد لبنان دارد.

وی با قدردانی از تلاش های لبنان برای میزبانی از پناهجویان سوری و فلسطینی در این شرایط سخت منطقه، تاکید کرد که رئیس جمهور نمادی مهم برای وحدت ملت لبنان است و باید به سرعت خلاء رئیس جمهوری پر و لبنان باردیگر کامل شود.

دبیرکل سازمان ملل با تکرار دعوت شورای امنیت برای حمایت از ارتش و نیروهای امنیتی لبنان ، گفت: در همه سفرهایم به منطقه برنگرانی خود از ادامه چالش هائی که پناهجویان فلسطینی با آنها مواجه هستند و بر ضرورت حل سیاسی مسئله فلسطین از طریق تشکیل دو کشور تاکید می کنم.

بان کی مون همچنین با تقدیر از تلاش های گسترده ارتش و نیروهای امنیتی لبنان، گفت که نیروهای صلح بان سازمان ملل مستقر درجنوب لبنان (یونیفل) با ارتش لبنان همکاری نزدیکی دارند و باید این همکاری ادامه یابد.

* دعوت از همه کشورهای دوست برای کمک به ارتش لبنان


نخست وزیر لبنان هم در این کنفرانس خبری مشترک با اشاره به توافق بین دو طرف درباره وضعیت آوارگان سوری درلبنان که رنج های بزرگی برای لبنان داشته که به تنهائی نمی تواند آنها را تحمل کند، گفت که با دبیرکل سازمان ملل در باره پرونده انتخاب رئیس جمهور لبنان صحبت کرده است.

تمام سلام خاطرنشان کرد که دبیرکل سازمان ملل به تلاش های خود برای ترغیب جامعه جهانی به افزایش کمک های مالی به لبنان و تضمین تعهدات مالی و کمک های انسان دوستانه و توسعه ای هدفمند برای ایجاد فرصت های شغلی و جلوگیری از فقر و تقویت امنیت و ثبات لبنان ادامه می دهد.

وی به دعوت مشترک از همه کشورهای دوست لبنان در این نشست برای کمک به نیروهای مسلح و امنیتی لبنان به منظور تقویت تلاش های آنها در حمایت از ثبات لبنان و رویاروئی با تهدیدهای فزاینده تروریستی تاکید کرد.

نخست وزیر لبنان به کاهش منابع اونروا (آژانس کمک رسانی و کاریابی برای فلسطینی ها) و به تبع آن کاهش خدمات به پناهجویان فلسطینی مقیم لبنان اشاره کرد و گفت که این روند موجب نگرانی شدید شده و جامعه جهانی باید به سرعت آن را حل وفصل کند.

تمام سلام تصریح کرد که با دبیرکل سازمان ملل در خصوص ضرورت فراهم شدن زمینه اجرای کامل قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل در جنوب لبنان توافق کردیم.

شورای امنیت سازمان ملل در پایان تجاوز تابستان سال 2006 رژیم صهیونیستی علیه لبنان ( جنگ 33 روزه) و شکست این رژیم در مقابل مقاومت لبنان قطعنامه 1701 را صادر کرد که بر اساس آن نیروهای صلح بان سازمان ملل (یونیفل) در جنوب لبنان مستقر شدند.

نخست وزیر لبنان همچنین، حضور روسای بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی را فرصتی مغتنم برای بررسی مشکلات بزرگ پیش روی لبنان و چگونگی حل آنها و کمک به رشد اقتصاد لبنان دانست و گفت که این دو بانک می توانند در این زمینه ها نقش آفرینی کنند.

* سه راه کمک به لبنان


رئیس بانک جهانی هم در این کنفرانس مشترک خبری با بیان این که جامعه جهانی از ملت لبنان برای میزبانی از پناهجویان سوری قدردانی می کند، گفت: امروز شنیدم که تعداد پناهجویان سوری به حدود دو میلیون رسیده که این تعداد در مقایسه با جمعیت لبنان ( چهار میلیون نفر)بسیار زیاد است.

جیم یونگ کیم، به سه سازوکار کمک به لبنان اشاره کرد و گفت که بانک جهانی می تواند یکصد میلیون دلار به لبنان از محل صندوق ویژه کشورهای فقیر برای طرح های متعلق به آموزش و پرورش کمک کند.

وی افزود: بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی می توانند در چارچوب یک صندوق کمکی به ارزش یک میلیارد به لبنان کمک کنند که این کمک می تواند تا چهار و یا پنج میلیارد دلار افزایش یابد.

رئیس بانک جهانی تاکید کرد که این کمک ها می توانند به طور مستقیم به طرح های مربوط به زیرساخت های شهرهای لبنان در طول چند سال تزریق شوند.

جیم یونگ کیم خاطرنشان کرد که بانک جهانی نمی تواند با لبنان مانند روش های سنتی گذشته تعامل کند زیرا مجلس نمایندگان لبنان برای تصویب وام ها تشکیل نمی شود.

وی با تاکید بر اهمیت انتخاب رئیس جمهورجدید لبنان، از دولت لبنان خواست تا به فعالیت خود ادامه دهد و از مجلس لبنان هم خواست که فعالیت طبیعی خود را از سر بگیرد.

* امضای پنج توافقنامه


رئیس بانک توسعه اسلامی هم گفت که در جریان این سفر با طرف های لبنانی پنج توافقنامه به ارزش 373 میلیون دلار امضار کرده و به زودی توافقی دیگر به ارزش 400 میلیون دلار بین دو طرف امضا خواهد شد.

احمد محمد علی المدنی افزود:در سال جاری میلادی تعدادی از طرح های گذشته به نتیجه می رسند و انتظار داریم توافق های دیگری به ارزش 220 میلیون دلار با لبنان امضا شود.

وی با بیان این که « بانک توسعه اسلامی آماده اجرای طرح های جدید ارائه شده توسط دولت لبنان است»، تصریح کرد: بانک توسعه اسلامی در نشست اخیر در لندن اعلام کرد در سه سال آینده کمک هایی به ارزش شش میلیارد دلار به کشورهای عربی تحت تاثیربحران ها پرداخت می کند و این کمک ها به زودی تا نه میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

رئیس بانک توسعه اسلامی با ابراز قدردانی اعضای این بانک از دولت و ملت لبنان برای میزبانی از پناهجویان سوری، گفت: طرح آموزش الکترونیکی در شهر طرابلس در شمال لبنان کلید خورد و تعدادی زیاد از دختران و پسران سوری پناهجو از آن استفاده خواهند کرد.

دبیرکل سازمان ملل صبح پنجشنبه در راس هیاتی وارد بیروت شد و علاوه بر این دیدار با « نبیه بری» رئیس مجلس لبنان هم دیدار و از مقر اصلی نیروهای یونیفل در منطقه ناقوره در جنوب لبنان دیدن کرد.


ویدیو مرتبط :
وقتی قذافی منشور ملل متحد را به طرف بان کی مون پرت میکند!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه ضرغامی به بان کی مون: شبکه های ماهواره ای جامعه مسلمان ایران را تهدید می کنند



 

 

 

نامه ضرغامی به بان کی مون: شبکه های ماهواره ای جامعه مسلمان ایران را تهدید می کنند

 

نامه ضرغامی به بان کی مون: شبکه های ماهواره ای جامعه مسلمان ایران را تهدید می کنند

رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، از تبعیض های موجود و شرایط ناعادلانه پخش شبکه های ماهواره ای در جامعه جهانی اطلاع رسانی انتقاد کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، سید عزت الله ضرغامی در نامه خود به بان کی مون با اشاره به تبعیض در دسترسی همگان به فناوری ارتباطات و همچنین نقض ارزشهای اخلاقی در برخی شبکه های ماهواره ای، از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست اقدامات موثری برای رفع این تبعیض ها بعمل آورد.

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به برگزاری نشست سال 2003 میلادی سران جامعه اطلاعاتی جهان در ژنو و اعلامیه آن، خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد نوشت: با وجود آنکه در اعلامیه اصول ژنو بر اهمیت اخلاق، حمایت از خانواده، احترام به تنوع فرهنگی و پیشگیری از ترویج خشونت و فیلم های غیر اخلاقی تاکید شده است، متاسفانه نه تنها این اصول رعایت نمی شوند بلکه انها در موارد متعددی، نقض نیز می شوند.

وی در تشریح این موارد نقض، به فعالیت شبکه های متعدد ماهواره ای اشاره کرد که در فضای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ارزشهای اخلاقی، فرهنگی و معنوی جامعه مسلمان ایران را تهدید می کنند.

رئیس سازمان صدا وسیما خطاب به بان کی مون افزود: از نمونه های بارز اقدامات مخرب این شبکه ها، تشویق به اقدامات خشونت آمیز، مصاحبه با رهبران گروهک های تروریستی و پخش برنامه های مضر غیر اخلاقی در 90 شبکه ماهواره ای است که بنیان خانواده را تهدید می کند.

وی با اشاره به برخی مانع تراشی ها در دسترسی جوامع به جریان اطلاع رسانی آزاد، به بان کی مون یادآور شد: در چنین شرایطی و برخلاف مقررات حقوق بین الملل، پخش شبکه های بین المللی ایرانی مانند "العالم" و "سحر" از طریق ماهواره های نیل ست و هات برد، به ناگهان متوقف می شود.

رئیس سازمان صداوسیما با یادآوری مسئولیت سازمان ملل متحد در حفظ اصول و ارزشهای جهانی و همچنین نظارت بر حسن اجرای مصوبات اجلاس های مهم بین المللی مانند نشست ژنو، از بان کی مون خواست اقدامات موثری برای رفع تبعیض های موجود در مسیر دسترسی آزاد همه جوامع به فناوری اطلاعات و ارتباطات و جلوگیری از نقض ارزشهای اخلاقی بعمل آورد.

آقای ضرغامی که در شهریور گذشته به همراه رئیس جمهور کشورمان در شصت و پنجمین نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور داشت، از بخشهای مختلف شبکه تلویزیونی سازمان ملل متحد"UN TV" نیز دیدن و بر ضرورت گسترش مناسبات رسانه ای تاکید کرد...../تحلیل:عصرایران