اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بانک مرکزی سهمیه صرافی‌ها را نداد



اخبار ,اخبار اقتصادی,بازار ارز

اخبار اقتصادی - بانک مرکزی سهمیه صرافی‌ها را نداد

برخلاف تلاش بانک‌مرکزی که روز گذشته تمام عزم خود را جزم کرد تا بازار ارز و طلا هیجانی نشود، روز دوشنبه شاهد افت قیمت در هر دو بازار بودیم.

دلار در پایان روز کاری با کاهش حدود 50تومانی به زیر دوهزارو900 رسید و با قیمت دوهزارو910قیمت پایان روز را ثبت کرد و طلا که همچنان همزمان با کاهش قیمت جهانی طلا روند کاهش قیمت را طی می‌کند شاهد افت قیمت 30هزارتومانی سکه طرح جدید بود و 825هزارتومان به فروش رسید.

 صبح دوشنبه هم مانند روز گذشته‌اش شاهد حضور مملو فروشندگان در بازار ارز بودیم ولی به دلیل عدم خرید صرافان، به سمت دلالان در خیابان منوچهری هدایت شده‌اند.

 

یکی از صرافی‌های میدان فردوسی می‌گوید به‌دلیل اینکه بانک‌مرکزی مایل به تثبیت قیمت است و دلار عرضه‌شده توسط این نهاد به بازار تزریق می‌شود بنابراین بسیاری از صرافی‌ها امروز سهمیه دلار به دستشان نرسید و به همین دلیل بسیاری از صرافی‌ها امروز هم مانند دیروز به حالت نیمه‌تعطیل بودند و خریدوفروش در صرافی‌ها در ارقام پایین صورت می‌گرفت.

 

اما در بازار، واسطه‌ها در ابتدای صبح به گفته یکی از دلالان «اول صبح به دلیل هجوم خیل فروشندگان، قیمت‌ها با دوهزارو810تومان برای دلار و سه‌هزارو920برای یورو خریدوفروش آغاز شد ولی آرام‌آرام تعداد فروشندگان کاهش پیدا کرد و روند افزایشی قیمت آغاز شد و تا دوهزارو900تومان برای فروش بالا رفت ولی نرخ خرید همچنان زیر دوهزارو900تومان بود.»

گزارش میدانی  از منوچهری
 ساعت 12 در منوچهری به گفت‌وگو با مردم و دلالان می‌پردازم. یکی از فروشندگان ارز که خانم میانسالی است می‌گوید: «نگران هستم. صبح پسرم زنگ زده گفته قراره قیمت‌ها تا دوهزارو500 افت کنه منم هزارتا برای فروش آوردم ولی صرافی‌ها حاضر به خرید نبودند پس به اینجا آمدم و دوهزارو800 همه رو فروختم.» یکی دیگر از فروشندگان که جوان 25ساله است می‌گوید: «به‌نظر من قیمت‌ها پایین میاد از دیروز صدتومن اومده پایین تا آخرماه میشه دوهزارو700.»

 بیشتر مردم که در منوچهری تجمع کرده‌اند قصد فروش ندارند و بیشتر برای اطلاع از قیمت‌ها آمده‌اند. یک مرد مسن می‌گوید: «حدود 10هزاردلار تو خونه دارم هر روز صبح میام اینجا اگر احساس کنم قیمت‌ها داره به زیر دوهزارو700 برمی‌گرده سریع برمی‌گردم خونه تا برای فروش بیارم»به او یادآور می‌شوم که بانک‌مرکزی مخالف افت قیمت‌هاست و او می‌گوید: «بانک‌مرکزی چی‌کاره است! اگه همه مردم فروشنده باشند قیمت میاد پایین همین الان چندنفر رو می‌شناسم که حاضرن دوهزارو700 دلارهایم را بخرند»

به یکی از واسطه‌هایی که در حال معامله است نزدیک می‌شوم از او نظرش را در مورد قیمت‌ها در چند روز آینده می‌پرسم. او می‌گوید: «به‌نظرم تا دوهزارو800 پایین میاد البته بانک‌مرکزی به زیر این قیمت راضی نیست پس فکر نمی‌کنم تا آخر سال بیشتر از این پایین بیاد» به سمت میدان فردوسی و صرافی‌ها می‌روم.

 

بسیاری از صرافی‌ها کرکره‌ها را تا نیمه‌ پایین کشیده‌اند. تابلو اکثر آنها هم خالی از قیمت است و حتی در بعضی از صرافی‌ها روی در ورودی کاغذی به چشم می‌خورد که خریدوفروش نداریم. به یکی از صرافی‌هایی که باز است می‌روم و از او در مورد وضعیت بازار می‌پرسم» می‌گوید: «قیمت‌ها که افت کرده ولی تعداد فروشنده آنقدری نشده که قیمت‌ها هیجانی بشود و شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم»

از او درباره کنترل بانک‌مرکزی و خبر عدم‌تخصیص سهمیه به صرافی‌ها و جمع‌آوری دلار از بازار می‌پرسم و پاسخ می‌دهد: «ما که مشکلی نداشتیم ولی خب نظر بانک‌مرکزی رو همه می‌دانند و به همین دلیل بعید می‌دونم قیمت‌ها کاهش چشم‌گیری داشته باشند» به‌نظر می‌رسد بازار ارز می‌خواهد نسبت به توافق هسته‌ای واکنش نشان دهد ولی سیف همچنان یک‌تنه در مقابل هرگونه اقدام هیجانی ایستاده است.

 

در پایان روز کاری اتحادیه صرافان قیمت ارزهای رایج بازار را به شرح زیر اعلام کرد: دلارآمریکا: دوهزارو910دلارکانادا: دوهزارو850روپیه: 50 یورو: سه‌هزارو960لیر ترکیه: هزارو485درهم: 798یوآن: 495 ین ژاپن: 298 (قیمت‌ها به تومان)

بازار پرالتهاب سکه
در راه بازگشت سری به بازار طلای کریم‌خان می‌زنم برخلاف تصور در آنجا خبری از موج فروشندگان نیست ولی تابلو فروشندگان سکه هر لحظه نزولی است.

 

یکی از فروشندگان طلا می‌گوید: «از صبح که مغازه را باز کردم هر ساعت به‌صورت میانگین شاهد کاهش پنج‌هزارتومانی قیمت سکه طرح جدید بودم و امروز یکی از نزولی‌ترین روزهای قیمت سکه بود» یکی دیگر از طلافروشان این بازار می‌گوید: «صبح با 845هزارتومان شروع شد و تا 810هزارتومان هم پایین آمد ولی الان یک ساعتی می‌شود که دوباره 10هزارتومان‌گران شده است» از او درباره فروشندگان می‌پرسم و می‌گوید: «صبح تعدادشان زیاد بود ولی از ساعت12 به‌تدریج کم شدند و در نهایت تا ساعت دو بعدازظهر بازار به حالت عادی برگشت»

او پیش‌بینی می‌کند: «با توجه به قیمت جهانی و عدم‌تمایل مردم به سرمایه‌گذاری در بازار سکه به نظر می‌رسد بازهم شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم و شاید تا 800هزارتومان سکه طرح جدید افت قیمت داشته باشد» نیم‌سکه با 10هزارتومان کاهش و ربع‌سکه با شش‌هزارتومان کاهش هرکدام به قیمت‌های 435 و250هزارتومان به فروش رسیدند.

 

از تنها فروشنده بازار در باره نظرش در مورد کاهش قیمت‌ها می‌پرسم و می‌گوید: «به‌نظرم باز هم تا 900هزارتومان بالا می‌رود ولی من ترجیح می‌دم سکه‌هام رو بفروشم و روی زمین سرمایه‌گذاری کنم»

با تمام این تفاسیر به‌نظر می‌رسد که در روزهای آینده شاهد خروج سرمایه‌های انباشته‌شده در بازار طلا و هدایت آن به سمت بازارهای دیگر باشیم ولی طبق پیش‌بینی‌ها و با لحاظ اصرار رییس کل بانک‌مرکزی، افت محسوس قیمت‌ها در بازار ارز بعید به‌نظر می‌رسد.

 

حال، باید دید آیا در سال 93 دولت اجازه نفس‌کشیدن به بازار ارز را خواهد داد یا همچنان شاهد کنترل دستوری این بازار توسط بانک مرکزی خواهیم بود. گرچه در حال حاضر تداوم تثبیت در این بازار به نفع تولید‌کنندگان خواهد بود و جلو فشاری که واردکنندگانی که در هشت‌سال گذشته با استفاده از رانت توانستند محصولات دست چندم چینی را وارد بازار کنند خواهد گرفت.
اخبار اقتصادی - روزنامه شرق

 


ویدیو مرتبط :
هشدار بانک مرکزی به صرافی ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بانک مرکزی اسامی 626 صرافی متخلف را اعلام کرد



 

 

اعلام نام صرافی های متخلف , نرخ دلار

 

 

اخیرا تعدادی از صرافی های متخلف و صرافی های غیرمجاز که بدون مجوز بانک مرکزی فعالیت می کنند یا مجوز خود را از سایر نهادها غیر از بانک مرکزی دریافت کرده اند، به تعطیلی کشیده شده و پلمپ شده اند.

تعطیلی صرافی‌های متخلف جدی شد و بانک مرکزی اسامی 626 صرافی مجاز، فاقد اعتبار، مجوز باطل شده و در حال تمدید مجوز را اعلام کرد.

به گزارش مهر، ساماندهی صرافی ها طی چند سال اخیر در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است، تشدید برخورد و نظارت بر عملکرد صرافی ها از سال گذشته با افزایش نرخ دلار و ایجاد نابسامانی هایی در بازار ارز جدی تر شد.

بانک مرکزی اسامی 626 صرافی را اعلام کرده است که برخی از آنها دارای مجوز و برخی در حال تمدید مجوز هستند، در عین حال مجوز تعدادی از صرافی ها فاقد اعتبار است یا اینکه مجوز صادره آنها باطل شده است.

اخیرا تعدادی از صرافی های متخلف و صرافی های غیرمجاز که بدون مجوز بانک مرکزی فعالیت می کنند یا مجوز خود را از سایر نهادها غیر از بانک مرکزی دریافت کرده اند، به تعطیلی کشیده شده و پلمپ شده اند.

بانک مرکزی نسبت به فعالیت صرافی ها زیر نظر بانک مرکزی هشدار داده و اعلام کرده است که باید صرافی ها برای فعالیت خود مجوز از بانک مرکزی دریافت نمایند و بر اساس قوانین و مقررات بانک مرکزی ناظر بر عملکرد صرافی ها خرید و فروش و فعالیت ارزی داشته باشند، در غیر اینصورت پلمپ می شوند.

در عین حال بانک مرکزی اعلام کرده است که بازرسان خود را به صورت نامحسوس روانه بازار کرده تا فعالیت صرافی های متخلف را بررسی و شناسایی کرده و برای پلمپ فعالیت آنها از طریق مراجع ذی صلاح مانند قوه قضائیه و نیروی انتظامی اقدام کند.

بانک مرکزی اخیرا نامه ای به فرماندهی نیروی انتظامی ارسال کرده و در آن با اعلام اسامی صرافی هایی که مجاز به خرید و فروش ارز نیستند و از بانک مرکزی مجوز دریافت نکرده اند، خواستار برخورد جدی با این افراد شده است.

دلالان ارزی

از سوی دیگر سال گذشته در پی افزایش نرخ دلار، فعالیت دلالان در بازر ارز از سوی مجلسیان غیر قانونی اعلام شد و قوه مقننه خواستار برخورد جدی و دستگیری دلالان ارزی توسط نیروی انتظامی شد، بر این اساس بود که بانک مرکزی از نیروی انتظامی درخواست همکاری کرد.

گرچه به گفته مسئولان بانک مرکزی و نیروی انتظامی با فعالیت دلالان ارزی برخورد شده است و برخی از آنها دستگیر شده اند، اما هنوز دلالان در بازار ارز جولان می دهند. اما دلالان به راحتی ارز خرید و فروش می کنند و حتی در برخی از موارد با صرافان در نرخ دلاری که خرید و فروش می کنند، رقابت دارند.

گویا هشدارهای بانک مرکزی مبنی بر اینکه "فقط از صرافی های مجاز ارز خرید و فروش کنید" چندان مورد توجه قرار نگرفته است. این در حالی است که بانک مرکزی ریسک خرید ارز از صرافی های بدون مجوز و بازار دلالی ارز را بر عهده خود افراد دانسته است.

حتی در برخی از موارد ارزهای جعلی که از طریق فعالیت دلالی ارزی و به صورت غیر قانونی وارد بازار شده است، گزارش شده و بانک مرکزی هم نسبت به اینکه تضمینی بابت جعلی بودن خرید ارز از بازار دلالی را نمی دهد، هشدار داده است.

در مقطعی از سال گذشته که نرخ دلار آزاد به بالاترین قیمت رسیده بود و بازار ارز نوسانات بسیاری را تجربه می کرد، مجلسی‌ها فعالیت دلالان ارزی را غیرقانونی اعلام کردند. در پی این تصمیم، سودجویان بازار ارز خرید و فروش خود را برای مدتی به کوچه های مجاور میدان فردوسی تهران که مرکز خرید و فروش ارز است انتقال داند و مخفیانه به فعالیت می پرداختند.

پس از آن بانک مرکزی نرخ دلار را 1226 تومان اعلام کرد و بر اساس آن تنها صرافی های مجاز امکان خرید و فروش ارز را داشتند. در پی آن برخورد نیروی انتظامی با دلالان بازار ارز با هماهنگی بانک مرکزی آغاز شد و نیروی انتظامی برای برخورد با دلالان ارزی با لباس مبدل وارد بازار ارز شد.

علاوه بر نیروی انتظامی، سایر ارگانها و نهادهای نظارتی با بازرسان بانک مرکزی برای نظارت بر بازار ارز همکاری کردند، اما این کار پس از مدت کوتاهی به فراموشی سپرده شد و هم اکنون دلالان ارز به راحتی در این بازار اقدام به خرید و فروش می کنند و از نیروی انتظامی و برخورد نیز خبری نیست.

ارز دو نرخی

سال گذشته در مقطعی از زمان که بازار ارز با نابسامانی های شدیدی مواجه شده بود، رئیس کل بانک مرکزی نرخ ارز را 1226 تومان اعلام کرد و گفت که از این پس دلار تک نرخی است، اما گشتی در بازار ارز حاکی است که این وعده محقق نشده است.

گرچه برای مدتی دلار با نرخ آزاد از روی تابلوی صرافی ها رخت بربست، اما پیش از پایان سال دوباره نرخ دلار آزاد بر روی تابلوها حک شد و دلار دوباره دو نرخی شد و صرافی ها به راحتی نرخ دلار آزاد را بر روی تابلوهای خود اعلام می کنند.

 

 

نرخ دلار آزاد تاریخ  قیمت(تومان)
شنبه 20/03/91 1810
یکشنبه21/03/91 1824
دوشنبه22/03/91 1812
سه شنبه23/03/91 1796
چهارشنبه24/03/91 1785

 

 

 

این روزها نیز نرخ دلار کش و قوس های فراوانی را تجربه می کند و مدام در حال کاهش یا افزایش است، به طوریکه نرخ دلار که در  روز چهارشنبه هفته گذشته 1762 تومان بود، در روز شنبه با روندی افزایشی به 1810 تومان، یک شنبه به 1824 تومان، دو شنبه به 1812 تومان و سه شنبه به 1796 تومان کاهش یافت.

ابراهیم درویشی معاون نظارتی بانک مرکزی در گفتگو با مهر اعلام کرد: روند نرخ دلار در بازار ارز نزولی است و بانک مرکزی اطمینان و این خوشبینی را دارد که دو نرخ ارز مرجع و بازار آزاد به یکدیگر بسیار نزدیک تر شوند و هم اکنون نرخ ارز در بازار آزاد بسیار کاهش یافته است..... / تحلیل : عصر ایران