اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بانک مرکزی: رشد اقتصادی کشور به 3.6 رسید



اخبار,اخباراقتصادی ,بانک‌مرکزی

وی گفت: به بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز تاکید شده که از دنباله‌روی سیاست‌های موسسات اعتباری غیرمجاز و ارائه خدمات به آنها ممانعت بعمل می‌آید.

رئیس کل بانک‌ مرکزی یکی از مهمترین دستاوردهای این بانک در سال گذشته را دستیابی به نرخ رشد اقتصادی مثبت در سه فصل متوالی (فصول اول تا سوم سال 1393) پس از هشت فصل کاهش مستمر تولید ناخالص داخلی برشمرد. به‌طوری که رشد اقتصادی کشور در نه ماهه سال 1393 به 6 / 3 رسید.

به گزارش   صدا و سیما ولی الله سیف به ‌عنوان نخستین سخنران بیست و پنجمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی، ابتدا خلاصه‌ای از مهمترین تحولات اقتصادی و دستاوردهای بانک‌مرکزی ارائه کرد.

وی ضمن تقدیر از هماهنگی و همدلی تیم اقتصادی دولت با بانک‌مرکزی، در معرفی دیگر دستاوردهای سال گذشته بانک‌مرکزی افزود: quotation mark در پی کنترل و سالم‌سازی نقدینگی و همچنین مدیریت مناسب نرخ ارز و به تبع آن مهار قابل ملاحظه انتظارات تورمی، نرخ تورم با کاهش 19.1 واحد درصدی، از 34.7 درصد در سال 1392 به 15.6 درصد در سال1393 و در ادامه به 15.5 درصد در اردیبهشت سال 1394 رسید.

سیف رشد سرمایه‌گذاری در کشور، ثبات نسبی بازار ارز، کاهش نسبت مطالبات غیر جاری بانک‌ها و افزایش قابل ملاحظه تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی را از دیگر دستاوردهای بانک‌مرکزی در طول سال گذشته برشمرد.

رئیس کل بانک‌ مرکزی ارقام افزایش بدهی بانک‌ها و رشد پایه پولی در سال 1393 را با ارقام مشابه سال‌های گذشته که متاثر از خطوط اعتباری طرح مسکن مهر بوده غیرقابل مقایسه دانسته و برخی از مهمترین علل افزایش این متغیر را تنگناهای مالی، مطالبات انباشته قبلی از بخش دولتی و نیز برخوردهای انضباطی بانک‌مرکزی با برخی بانک‌ها برشمرد.

سیف در بخش دیگر سخنرانی خود به معرفی جهت‌گیری بانک ‌مرکزی در سال 1394 در جهت ثبات و پایداری اقتصاد کلان به‌ عنوان یکی از ستون‌های اقتصاد مقاومتی، تداوم سیاست فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی اقتصاد از مجرای هدایت منابع به سمت بخش‌های مولد و با اولویت تامین سرمایه در گردش پرداخت.

وی همچنین دستیابی پایدار به نرخ تورم تک رقمی را نیز از اهداف بانک ‌مرکزی در سال 94 برشمرد، که در سایه تقویت انضباط پولی و مالی و مدیریت انتظارات تورمی حاصل خواهد شد.

رئیس کل بانک‌مرکزی یکسان‌سازی نرخ ارز را که زمینه حذف رانت نرخ‌های چند گانه ارز را فراهم می‌سازد، از دیگر اقدامات آتی بانک ‌مرکزی پس از عادی شدن روابط بانکی بین‌المللی عنوان کرد.

سیف افزود: همچنین تعدیل نرخ سود سپرده‌ها، ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز و اتخاذ راهکارهایی جهت کاهش مطالبات غیرجاری بانک‌ها در سال جاری ازجانب بانک‌مرکزی مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: به بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز تاکید شده که از دنباله‌روی سیاست‌های موسسات اعتباری غیرمجاز و ارائه خدمات به آنها ممانعت بعمل می‌آید.

همچنین از سپرده‌گذاران نیز خواسته شده تا به ریسک و مخاطره از بین رفتن سپرده خود در هنگام سپرده‌گذاری در این موسسات توجه کنند.

وی تأکید کرد: «با دستور اخیر ریاست قوه قضائیه مبنی بر تشکیل دادگاه تخصصی پرونده‌های بانکی، سرعت رسیدگی به پرونده‌های مطالبات غیرجاری افزایش خواهد یافت».

سیف در پایان با اشاره به ماهیت ساختاری تورم در اقتصاد ایران، تقویت انضباط پولی و اعتباری، انضباط مالی دولت، اصلاح انتظارات تورمی و اصلاحات ساختاری و نهادی در اقتصاد را از جمله مهمترین الزامات دستیابی به تورم تک رقمی برشمرد که در این جهت از ابتدای دولت یازدهم مورد اهتمام قرار گرفته است.

وی همچنین کاهش بیشتر وقفه در ارائه آمارهای منتشر شده ازجانب بانک مرکزی را از جمله اقدامات آینده این نهاد معرفی کرد. سیف افزود: «بانک مرکزی قصد دارد تا در آینده، آمارهای اقتصادی بانک مرکزی به طور شفاف، منسجم و منظم طبق برنامه زمان‌بندی مشخص انتشار دهد».


  اخبارا قتصادی  - صدا و سیما


ویدیو مرتبط :
اعلام نرخ رشد اقتصادی از سوی بانک مرکزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بانک مرکزی: رشد اقتصادی بهار 93 به 4.6 درصد رسید



اخبار,اخباراقتصادی, آمار اقتصادی بانک مرکزی


 اخبار اقتصادی - بانک مرکزی: رشد اقتصادی بهار 93 به 4.6 درصد رسید

بانک مرکزی اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی کشور در فصل اول سال 1393 به 480491 میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه فصل اول سال 1392 به میزان 4.6 درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش مهر، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: بر اساس محاسبات مقدماتی و اولیه اداره حسابهای اقتصادی این بانک ،تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به قیمتهای ثابت سال 1383 در فصل اول سال 1393 به 480491 میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه فصل اول سال 1392 به میزان  4.6 درصد رشد نشان می دهد.

نکاتی در خصوص رشد اقتصادی در فصل اول سال 1393
براساس محاسبات مقدماتی و اولیه، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت های ثابت سال ۱۳۸۳ در سه ماهه اول سال ۱۳۹۳ به ۴۸۰۴۹۱ میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با رقم مشابه سال قبل ( ۴۵۹۲۵۲ میلیارد ریال) 4.6 درصد رشد نشان می دهد. لازم به ذکر است که تولید ناخالص داخلی در فصل اول سال ۱۳۹۲ نسبت به رقم مشابه سال 91 معادل 4.1 درصد کاهش یافته بود.

بر این اساس می توان گفت که اقتصاد ایران پس یک دوره رکود طولانی، در فصل اول سال ۱۳۹۳ بهبود معنی داری را تجربه نموده است. در بررسی رشد ارزش افزوده بخش های مختلف این نکته حائز اهمیت است که تمامی گروه های عمده اقتصادی (اعم از کشاورزی، نفت، صنایع و معادن و خدمات) در سه ماهه اول سال جاری از رشد مثبت برخوردار بوده اند. این در حالی است که در فصل اول سال ۱۳۹۲،به جز گروه کشاورزی، سایر گرو ههای عمده با رشد منفی ارزش افزوده مواجه بودند.

لازم به ذکر است حسب روال معمول داده ها و اطلاعات مورد نیاز جهت محاسبه رشد اقتصادی از منابع آماری رسمی مربوطه از قبیل وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نفت، طرح آماری کارگاه های بزرگ صنعتی (اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی) سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، وزارت نیرو و طرح آماری فعالیت های بخش ساختمانی (اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی) دریافت گردیده است. همچنین در گروه خدمات نیز متناسب با هر یک از فعالیت ها، از منابع آماری و شاخ صهای قیمت مرتبط با موضوع استفاده شده است.

همانگونه که اشاره گردید، اطلاعات رشد ارزش افزوده بخش های مختلف اقتصادی حاکی از آغاز روند بهبود و رونق نسبی در مقایسه با دوره مشابه سال قبل می باشد. بررسی سهم فعالی تهای مختلف اقتصادی در رشد تولید ناخالص داخلی نشان م یدهد که ارزش افزوده زیرگروه "صنعت" و "بازرگانی، رستوران و هتلداری" به ترتیب با سهمی معادل 1.5 و 1.0 واحد درصد، نقش عمده ای (2.5  واحد درصد) را در رشد 4.6 درصدی تولید ناخالص داخلی به قیمت های ثابت سال ۱۳۸۳ در فصل اول سال ۱۳۹۳ ایفا نموده اند.

لازم به ذکر است، شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی (که حدود ۷۰ درصد ارزش افزوده بخش صنعت را پوشش می دهد) در سه ماهه اول سال ۱۳۹۳ نسبت به رقم مشابه سال قبل 10.0 درصد رشد داشته است. در میان ۲۲ گروه عمده صنعتی، شاخص ۱۳ گروه که در مجموع ۸۷ درصد از وزن شاخص را به خود اختصاص می دهند، در فصل اول سال ۱۳۹۳ نسبت به فصل اول سال ۱۳۹۲ رشد مثبت داشته اند.

نگاهی به ارقام اجزای هزینه نهایی (طرف تقاضای اقتصاد) به قیمتهای ثابت سال ۱۳۸۳ در فصل اول سال۱۳۹۳ نیز نشان می دهد که اقلام مصرف خصوصی، مصرف دولتی، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، صادرات و واردات کالاها و خدمات به ترتیب از رشدهایی معادل 6.1 ، 8.3 ، 5.7 ، 2.5 و 4.3 ۴ درصد برخوردار بود ه اند که در سازگاری با تحولات بخش عرضه اقتصاد قرار دارند. نکته لازم به ذکر آن است که در تشکیل سرمایه ثابت ناخالص واقعی، در فصل اول سال ۱۳۹۳ بخش ماشین آلات با 17.7 درصد رشد مواجه بوده است؛ در حالی که بخش ساختمان در این فصل رشد -1.1 درصدی را تجربه نموده است.

 

عمده ترین منابع آماری به منظور محاسبه اقلام هزینه ناخالص داخلی را منابعی نظیر طرح آماری بودجه خانوار در مناطق شهری ایران (اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی)، پرداختی های خزانه داری کل کشور (وزارت امور اقتصادی و دارایی)، آمار صادرات و واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران و آمار تراز پرداختهای خارجی کشور (بانک مرکزی) تشکیل می دهند.


 اخبار  اقتصادی - مهر