اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بانک «جی پی مورگان» آمریکا ۱۳ میلیارد دلار جریمه شد



جریمه شدن بانک جی پی مورگان آمریکا  ,بانک‌‌های معروف آمریکا

بانک «جی پی مورگان» آمریکا ۱۳ میلیارد دلار جریمه شد

یکی از بانک‌‌های بزرگ و معروف آمریکا به دلیل فعالیت غیرقانونی در زمینه فروش اوراق بهادار به پرداخت جریمه بی‌سابقه ۱۳ میلیارد دلاری موظف شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه بی بی سی، بانک «جی پی مورگان» آمریکا به دلیل عملکرد غیرقانونی در زمینه فروش اوراق بهادار با پرداخت جریمه بی‌سابقه 13 میلیارد دلاری موافقت کرده است.

بر اساس این گزارش، تحقیقات دولت فدرال به فروش اوراق بهادار توسط جی پی مورگان که وام‌های مسکن پشتوانه مالی آنها بود مربوط می شود.

ارزش گذاری بیش از حد همان اوراق بود که بانک ها را در سال 2007 تا آستانه فروپاشی پیش برد.

دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که بانک جی پی مورگان ماه گذشته در جریان پرونده‌ای دیگر تقریباً یک میلیارد دلار جریمه شده بود.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» این معامله مقدماتی برای پرداخت جریمه 13 میلیارد دلاری در جریان گفت‌وگوهایی در روز جمعه میان وکلای جی پی مورگان با «اریک هولدر»، وزیر دادگستری و «تونی وست» معاون او حاصل شد.

«نیویورک تایمز» هم گزارش داد که بانک سرمایه‌گذاری جی پی مورگان به توافق نزدیک است هرچند جزئیات مالی آن هنوز نهایی نشده است.

به گزارش بی بی سی، هنوز نه وزارت دادگستری نه این بانک رسماً در مورد این معامله اظهار نظر نکرده‌اند.

اگر این معامله تایید شود بزرگترین جریمه مالی برای حل و فصل یک دعوی از این نوع علیه یک شرکت آمریکایی خواهد بود.

این 13 میلیارد دلار شامل 9 میلیارد دلار جریمه و چهار میلیارد دلار کمک برای صاحب خانه‌هایی است که برای پرداخت وام در تقلا هستند.

در دوران پیش از بحران مالی پنج سال قبل، محصولات مالی پیچیده‌ای به نام اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن توسط بانک‌های سرمایه‌گذاری ایجاد شد.

ادعا می شود که جی پی مورگان این دارایی‌ها را با آگاهی کامل از اینکه بسیاری از وام‌های مسکن بسیار مخاطره‌آمیز بوده‌اند فروخته است.

دلیل آن این بود که در اواسط دهه قبل زمانی که بازار مسکن بیش از حد داغ شده بود بعضی بانک ها در دادن وام مسکن به متقاضیان به درستی استاندارد لازم در تایید شرایط مالی آنها مانند داشتن یک درآمد ثابت را مراعات نمی کردند./فارس

 


ویدیو مرتبط :
اتحادیه اروپا، روسیه و چین رقبای اصلی برای جی پی اس آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بانک مرکزی ایران به دنبال رفع توقیف 2 میلیارد دلار در آمریکا



 

 

بانک مرکزی ایران به دنبال رفع توقیف 2 میلیارد دلار در آمریکا

 

ایران قصد دارد با شکایت در دادگاهی در آمریکا، خواستار رفع توقیف از مبلغ دو میلیارد دلار متعلق به خود در این کشور شود.

به نقل از روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، بانک مرکزی ایران قصد دارد در اوایل سال آینده میلادی (که از فردا آغاز می شود) شکایتی را به دادگاه فدرال آمریکا در شهر نیویورک ارائه کند تا بتواند مبلغ دو میلیارد دلار پول توقیف شده در "سیتی بانک"را آزاد کند.

این موضوع را وکلای بانک مرکزی ایران در آمریکا اعلام کرده اند.

ناظران گفته اند این اقدام ، تحرک جدید ایران در این موضوع است تا بتواند دوباره کنترل پول خود را به دست بگیرد.

این مبلغ پول در سال 2008 و پس از درخواست یک هزار نفر از افراد آسیب دیده از انفجاری در لبنان، توقیف شده بود. این افراد از دادگاه خواسته بودند این مبلغ توقیفی به استناد حکم دادگاه، به عنوان غرامت به آنها پرداخت شود.

این افراد مدعی آسیب دیدن از "حوادث تروریسم بین المللی" توانسته بودند حکمی را از دادگاه آمریکا به دست آورند که به وسیله آن ایران به پرداخت دو میلیارد و 700 میلیون دلار محکوم شده بود. در این حکم، ایران به دخالت در انفجار کمپ نظامیان آمریکا در بیروت در سال 1983 و کشته شدن 241 نظامی متهم شده است.

بانک های ایرانی هم اکنون به دلیل برنامه هسته ای تهران، به صورت گسترده مورد تحریم های غربی وبین المللی قرار دارند. قرار است باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز به زودی با امضای مصوبه کنگره درباره تحریم بانک مرکزی ایران، آن را به قانون تبدیل کند.

هم اکنون بیشتر قراردادهای صادرات نفت ایران از کانال بانک مرکزی ایران، عملیاتی می شوند.

وکلای بانک مرکزی ایران به این موضوع اعتراض کرده اند که براساس قوانین آمریکا ، توقیف مبالغ مالی متعلق به این بانک در آمریکا ، غیرقانونی است. آنها می گویند که قانون مصونیت های حاکمیت های خارجی در آمریکا از پول های هر بانک مرکزی خارجی در مقابل شکایت ها و احکام دادگستری، حفاظت می کند.

وکلای بانک مرکزی ایران قصد دارند در ماه فوریه آینده شکایت نامه ای را با این موضوع به دادگاه آمریکا ارائه کنند.

"دیوید لیندسای " نماینده شرکت خدمات حقوقی "چافیتز لیندسای " به عنوان وکیل بانک مرکزی ایران در آمریکا نیز گفت: بانک مرکزی ایران ثابت خواهد کرد که دارائی هایش در آمریکا تحت مصونیت هستند.

با این حال، وکلای آسیب دیدگان از انفجار کمپ نظامیان آمریکایی در لبنان می گویند تحریم بانک مرکزی ایران در آمریکا از غرامت طلبی آنها از ایران حمایت می کند..../عصرایران