اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بانک بابک زنجانی از پاسخگویی طفره رفت/ اعتراضات گسترده در استانبول



اخبار بین الملل - جدیدترین اخبار از پرونده فساد اقتصادی در دولت ترکیه
بانک بابک زنجانی از پاسخگویی طفره رفت/ اعتراضات گسترده در استانبول

هالک بانک در حالی از پاسخگویی به سوالات مجلس ایران طفره می رود که مدیر سابق این بانک ترکیه ای خود در میان متهمان پرونده فساد مالی است که حلقه های نزدیک به “رجب طیب اردوغان” نخست وزیر ترکیه نیز درگیر آن هستند.

 بانک ترکیه ای هالک بانک که گفته می شود متعلق به بابک زنجانی میلیاردر زندانی در ایران است و در پرونده مربوط به تجارت طلا میان ایران و ترکیه نیز متهم است از پاسخگویی به سئوالات کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره بازرسی پرونده فساد مالی امتناع کرد.

به گزارش پیام نو، این بانک ترکیه ای از پاسخگویی به سوالات کمیسیون اقتصادی مجلس ایران درباره ارتباط تاجر ایرانی “رضا ضراب” و دریافت وام از هالک بانک طفره رفت و اعلام کرد که قادر به پاسخگویی به این سوالات نیست.

این بانک در بیانیه خود اعلام کرد: «این اطلاعات بخشی از سیاست های رازداری بانکی است و نمی توان درباره شان صحبت کرد».

هالک بانک در حالی از پاسخگویی به سوالات مجلس ایران طفره می رود که مدیر سابق این بانک ترکیه ای خود در میان متهمان پرونده فساد مالی است که حلقه های نزدیک به “رجب طیب اردوغان” نخست وزیر ترکیه نیز درگیر آن هستند.

بر اساس مفاد پرونده تشکیل شده، رضا ضراب و پسران وزرای اقتصاد و کشور ترکیه متهم به انتقال غیرقانونی طلا به ایران در مقابل تبادل پول از طریق هالک بانک شده اند. به دنبال حمله نیروهای پلیس و کشف چهار و نیم میلیون دلار پول در یک جعبه کفش در منزل “سلیمان اصلان”، مدیر پیشین هالک بانک درگیر این پرونده شد و ادعا کرد این پول اهدایی اردوغان برای امور خیریه بوده است.

مقامات هالک بانک در بیانیه خود که سه شنبه منتشر شد ذکر کرده اند «بانک در انتقالات تجارت خارجی از قوانین بین المللی و داخلی پیروی می کند».

این در حالی است که ادعا شده با وجود تحریم های بین المللی، مقامات هالک بانک کار پرداخت های نفتی به ایران را در ترکیه انجام می دادند در عین حال این بانک ترکی مکررا این ادعا را رد کرده و اظهار داشته روابط تجاری اش با ایران کاملا قانونی است.

پیشتر رسانه های ترک به دستگیری بابک زنجانی در ایران و ارتباط وی با رضا ضراب اشاره کرده بودند این در حالی است که اردوغان که فرزندان دو تن از وزرایش متهم به ارتباط با رضا ضراب شده اند، برای حفظ قدرت تمامی تلاش خود را برای پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات آتی می کند.

جدیدترین اخبار از ترکیه
اما جدیدترین اخبار از تحولات ترکیه حاکی از آن است که بار دیگر تنش های سیاسی در این ترکیه شدت گرفته است. بر اساس گزارش های رسیده، مراسم تدفین نوجوان ۱۵ ساله ای که در جریان درگیرهای پارک گزی، ۹ ماه به کما رفته بود و به تازگی درگذشت، اعتراضات جدید و گسترده ای را همراه با درگیری معترضین ضد دولتی و نیروهای ضد شورش در استانبول به دنبال داشته است. اردوغان معتقد است رسوایی مالی و حمله پلیس و دادگستری به کابینه اش توطئه ای از سوی “فتح الله گولن” است.

 

 -----------------------------------

 

خبار,اخبار اقتصادی ,فساد اقتصادی در دولت ترکیه

 

تسلیت فتح الله گولن و خشم مهارناپذیر مردم ترکیه / سخت ترین شب اردوغان از زمان اعتراضات

دیشب ترکیه یکی از سخت ترین شبهای خود از زمان سرگیری اعتراضات در این کشور از ژوئن 2013 را تجربه کرد.رسانه های ترکیه آن را شب سیاه اردوغان نامیدند.

به گزارش  روز نو،نزدیکی های شب اعتراض ها از شهرهای بزرگ استانبول و آنکارا شروع و در کمتر از 2 ساعت تمام شهرهای ترکیه را فراگرفت.


آنتالیا، ازمیر، مرسین، اسکی شهر، قاضی انتپ، موگلا، ترابزون، بولو، آدنا، باتمان، قیره سون و دنیزلی یکپارچه فریاد و اعتراض بودند و معترضان در آنکارا شیشه های اتوبوس را شکسته و با پلیس درگیر شدند.


مرگ برکین الوان نوجوانی که زمان اعتراضات پارک گزی در سال 2013 در شهر استانبول زخمی و به کما رفته بود، خشم مردم ترکیه را برانگیخته و مردم در همه شهرهای این کشور اعم از شهرهای بزرگ مثل استانبول و آنکارا در شهرهای کوچک که تا آن شب کمتر به خیابان ها آمده و اعتراض کرده بودند به اعتراض پرداختند.


برکین الوان 14 ساله بود و در کما 15 ساله شد. او برای خرید نان رفته بود که دیگر هرگز به خانه برنگشت.در طول 269 روزی که برکین الوان در کما بود، تصاویر او روی دستان معترضان دولت اردوغان می چرخید و پسر نوجوان به سمبل معترضان ترکیه تبدیل شده بود.


صبح دیروز وقتی خبر مرگ برکین الوان منتشر شد، معترضان جلوی بیمارستان رفتند و با اشک و شعار علیه دولت اردوغان از قهرمان نوجوان خداحافظی کردند. معترضان مقابل بیمارستان به خودروی پلیس سنگ پرتاب  کرده و پلیس هم با گازهای فلفل و اشک آور و ماشین های آب پاش به تظاهرکنندگان حمله کرد ولی معترضان صحنه را خالی نکرده و غروب هنگام جمعیت زیادی از شهرهای مختلف به همصدایی با آنها به خیابان ها آمدند.
 
بشیکتاش، اوج اعتراضات
نزدیکی های غروب هزاران نفر مقابل مجسمه معروف عقاب در بشیکتاش جمع شده و شعارهای ضد دولتی سر دادند.


حاضران فریاد می زدند " برکین الوان شرافت ماست " و در طول خیابان حرکت کرده و شعار دادند.


در طول مسیر مالکان منازل از پنجره ها و بالکن های خانه هایشان بر قابلمه و ماهی تابه کوبیده و اندوه خود را از مرگ قهرمان نوجوان با خشم هر چه تمام تر نشان دادند.


برخی رسانه ها تعداد جمعیت در حال حرکت از بشیکتاش استانبول را 2 هزار نفر تخمین زدند.
معترضان در طول مسیر شیشه ساختمان های ستاد انتخابات حزب حاکم عدالت و توسعه را شکستند.


در کادی کوی پلیس به رویارویی با معترضان پرداخته و با هم درگیر شدند.


در کادی کوی معترضان پوسترهایی با نوشته " اردوغان قاتل " حمل می کردند و متعاقب آن شعار اردوغان قاتل سر می دادند.


میدان معروف تقسیم نیز پر از معترضانی بود که شعارهای مشابهی را سر می دادند.
 
برکین آرام گرفت ترکیه شعله ور شد
معترضان شعار می دادند اگر برکین خوابید و آرام گرفت ما خواب را از چشمهای اردوغان خواهیم ربود و او باید هرچه زودتر استعفا دهد.


آنطور که روزنامه جمهوریت گزارش داد در اسکی شهر دهها هزار نفر به خیابان ها آمدند و تمام خیابان های این شهر پر از جمعیتی بود که علیه دولت شعار می دادند.


در شهر توریستی آنتالیا مردم فریاد می زدند برکین فرزند همه ماست و همه ما عزادار او هستیم.


در قیره سون، معترضان بنر بزرگی از تصویر برکین الوان حمل می کردند که روی آن نوشته بود نه می بخشیم و نه فراموش می کنیم.


در شهر دنیزلی پلیس با ماشین های آب پاش سراغ معترضانی رفت که برای قهرمان نوجوان شمع روشن کرده بودند.


در آنکارا پایتخت سیاسی ترکیه پلیس خشونت بیشتری را برای متفرق کردن معترضان اعمال کرد ولی تا پاسی از شب معترضان خیابان ها را ترک نکرده و علیه اردوغان که او را قاتل می نامیدند شعار دادند.


محدوده کیزیل آی آنکارا محل تجمع معترضان از حجم گازهای اشک آور پلیس شکل مهی غیرقابل دید را گرفته بود.


در منطقه ایلک آدیم سامسون 20 نفر بازداشت شدند. در این منطقه برخی از سندیکاها و گروههای غیردولتی همپای مردم به خیابان آمده بودند.
 
مادر قهرمان نوجوان: پسرم را خدا نکشت اردوغان کشت
 
مادر برکین الوان هم در حالیکه اشک پهنه صورتش را خیس کرده بود فریاد می زد خدا فرزندم را نکشت. اردوغان او را کشت.
 
فتح الله گولن پیام تسلیت فرستاد
فتح الله گولن، حامی سابق نخست وزیر اردوغان که حال به دشمنانی سرسخت تبدیل شده اند از اقامتگاه خود در ایالت پنسیلوانیای آمریکا پیام تسلیت فرستاده و از مرگ پسر نوجوان ابراز ناراحتی کرد.


فتح الله گولن در این پیام تسلیت گفت دولتی که کینه و نفرت بر عقل و درایت او غلبه کرده روزهای سختی را می گذراند.


گفتنی است نوجوان ترکیه ای که دیشب ترکیه را در خشم و اندوه فرو برد 269 روز در کما بود و در تمامی شهرها تصویر کودکانه او با لبخند بر دست معترضان حمل می شد.

 اخبار بین الملل - پیام نو , روز نو

 


ویدیو مرتبط :
تهدید بانک مسکن توسط بابک زنجانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بانک مرکزی: بابک زنجانی دروغ گفت



اخبار,بدهی بابک زنجانی,پرداخت بدهی بابک زنجانی به بانک

 

اخبار اقتصادی -  بانک مرکزی: بابک زنجانی دروغ گفت

بانک مرکزی ادعای بانک زنجانی مبنی بر واریز وجه(بدهی خود به وزارت نفت) به حساب این بانک را تکذیب کرد.

روابط عمومی بانک مرکزی عصر شنبه با اعلام اینکه بابک زنجانی تاکنون هیچ گونه وجهی را به حساب بانک مرکزی واریز نکرده است، ادعای وی را تکذیب کرد.

بنا بر اعلام روابط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با استعلام به عمل آمده در روز جاری، واریز هر گونه وجهی به حساب بانک مرکزی بابت بدهی آقای بابک زنجانی تایید نمی‌شود.

سید سعید حیدری در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: سندی که بابک زنجانی مبنی بر پرداخت بدهی خود به وزارت نفت به کمیسیون اصل 90 ارائه کرده است، طبق بررسی‌های انجام شده جعلی از آب درآمد.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی مجلس و برخی دیگر، این سند و گواهی که ظاهراً از بانک مرکزی تاجیکستان صادر شده، جعلی بوده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: زنجانی تاکنون هیچ مبلغی بابت بدهی‌ خود به وزارت نفت، به دولت پرداخت نکرده و ادعای قبلی وی مبنی بر پرداخت بدهی، دروغ بوده است.

این عضو کمیسیون انرژی یادآور شد: پس از بررسی‌ها متوجه شدیم زنجانی سند پرداخت بانک مرکزی تاجیکستان را جعل کرده است.

حیدری تأکید کرد: پرونده بابک زنجانی در کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس، حتماً مورد بررسی موشکافانه قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: از کل رقم حدود 2 میلیارد و 60 میلیون یورویی‌ که بابک زنجانی مدعی پرداخت آن به دولت شده بود، تا کنون هیچ رقمی پرداخت نشده  و هیچ پولی به حساب دولت واریز نشده است.

براساس این گزارش، چندی پیش بابک زنجانی ‌گواهی از بانک مرکزی تاجیکستان ارائه کرد،‌ مبنی بر اینکه تمامی بدهی خود به دولت ایران را در این کشور به حساب بانک مرکزی ایران واریز کرده است، اما با پیگیری‌های مجلس مشخص شد حتی پولی به حساب دولت ایران واریز نشده و گواهی صادر شده نیز ظاهراً یا جعلی بوده و یا با پرداخت یک میلیون دلار از سوی وی صادر شده ‌است.

یکی از نمایندگان مجلس در این‌باره گفته بود: در جلسه ای که سه ماه پیش با آقای زنجانی داشتیم، وی با ارائه یک سری گواهی مدعی بود نه تنها بدهی های خود به دولت ایران را پرداخت کرده بلکه اعلام می کرد، حدود 2 هزار میلیارد تومان نیز طلبکار است، حالا چه طور شده که حرف خودش را پس گرفته و با ارائه گواهی جعلی مدعی پرداخت بدهی خود به دولت ایران است.
اخبار اقتصادی - فارس