اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بانوی هفت هزار ساله تهرانی در «صد برگ»


برنامه تلویزیونی «صد برگ» امشب با موضوع بررسی و تحلیل کشف جسد بانوی هفت هزار ساله تهرانی روی آنتن می رود.

خبرگزاری فارس: برنامه تلویزیونی «صد برگ» امشب با موضوع بررسی و تحلیل کشف جسد بانوی هفت هزار ساله تهرانی روی آنتن می رود.

برنامه شبانگاهی 100 برگ امشب (19 آبان) ساعت 21 برای بررسی و تحلیل کشف جسد بانوی هفت هزار ساله تهرانی روی آنتن می رود.

بنا بر این گزارش، در برنامه امشب گفتگویی تلفنی با حمیده چوبک"مدیر پژوهشگاه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور" می شود و درباره کشف جسد بانوی هفت هزار ساله جدیدترین اخبار و اطلاعات به مخاطبان ارائه می شود.

در بخش تاریخ موضوع اسطوره های ایران زمین از گذشته تا کنون با حضور دکتر مسعود فروزنده ادامه می یابد و رشید کاکاوند نیز شاهنامه خوانی خود را همچون سه شنبه های گذشته از سر می گیرد.

همچنین پخش مستندی درباره ارشد الدوله در این برنامه تماشایی است.

سیاست های کلان علم و فناوری در کشور در «اسطرلاب»

برنامه تخصصی نقد دانش «اسطرلاب» با هدف بررسی روند تولید علم در کشور و بررسی موانع موجود که مانع تبدیل دانش به فناوری، ثروت و اقتصاد دانش بنیان می شود، سه شنبه ها ساعت 23 با اجرای ندا سپانلو روی آنتن می رود.

این برنامه امشب (19 آبان) سیاست های کلان علم و فناوری در کشور را نقد و بررسی می کند.

در برنامه اسطرلاب محمدرضا واعظ مهدوی معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و محمد جعفر صدیق دامغانی زاده رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران حضور خواهند داشت و مباحثی پیرامون سیاست های کلان علم و فناوری در کشور را مطرح و نقد و بررسی می کنند.

در برنامه امشب مصاحبه ای با پروفسور سید محمد بلورچیان چهره ماندگار و بنیان گذار پژوهشکده شیمی ایران پخش خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
انتقال اسکلت بانوی 7 هزار ساله تهرانی به موزه ملی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف عفونت در بانوی 7 هزار ساله تهرانی


پس از کشف و سال‌یابی انجام شده بر روی اسکلت بانوی7هزارساله تهرانی گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بررسی های پالئوپارازیتولوژیک را بر روی بقایای بیولوژیک حاصل از این اسکلت انجام داد.

خبرگزاری فارس: پس از کشف و سال‌یابی انجام شده بر روی اسکلت بانوی7هزارساله تهرانی گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بررسی های پالئوپارازیتولوژیک را بر روی بقایای بیولوژیک حاصل از این اسکلت انجام داد.

مولوی سرپرست تیم مطالعاتی گفت:پس از یک سال مطالعات انگل شناسی بر روی بانوی میانسال هزاره پنجم قبل از میلاد عفونت انتروبیازیس ( آلودگی به کرم انتروبیوس ورمیکولاریس )  تشخیص داده شد.

وی افزود:این آلودگی انگلی حاکی از زندگی جمعی در اماکن سربسته است  و انتقال آن در بین اعضای خانواده به سادگی و بصورت مستقیم صورت می گیرد.

مولوی تصریح کرد:آغاز مطالعات بین رشته ای و استفاده از دانش و تخصص گروهی، می تواند دریچه های جدیدی را فراروی دانشجویان و دانش پژوهان علوم پزشکی و بهداشت کشور باز کند.

کشف عفونت در بانوی هفت هزار ساله تهرانی + عکس

وی گفت: به تازگی با همکاری بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان شناسی کشور ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران از یک سو و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران از سوی دیگر ،شاهد انتشار نتایج منحصر به فردی در پالئوپارازیتولوژی بوده ایم.

مولوی با اشاره به انجام این مطالعات توسط تیمی متشکل از متخصصان میان رشته ای انجام شده گفت :نتیجه این بررسی ها در مجله تخصصی Parasite & vector به چاپ رسیده که هم اکنون بصورت آنلاین در اختیار علاقه مندان است و ادامه این گونه مطالعات با استفاده از تکنیک های مدرن می تواند به نتایج ارزشمندی در آینده منتهی شود.
 
گفتنی است مشاهده تکه های سفال توسط مهسا وهابی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته باستان شناسی در میان حفاری‌های فاضلاب چهار راه مولوی در سال گذشته کاوش های اضطراری باستان شناسی را به همراه داشت که به کشف اسکلت بانوی 7 هزار ساله منجر شد.

پس از شروع طرح لوله گذاری شرکت فاضلاب تهران حدفاصل میدان های محمدیه تا قیام و کشف آثار گوناگون زیر سطحی ، مستند سازی شواهد گذشته و عملیات گمانه زنی باستان شناختی در کنار اسکلت 7 هزار ساله، بقایای دومین اسکلت انسانی که احتمالا مربوط به همان بازه زمانی بود نیز کشف شد.

مدتی پس از کشف اسکلت  کارشناسان پژوهشکده‌ باستان‌شناسی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موفق شدند چهره‌ این بانو را بازسازی ومحل رابرای کار انتقال اسکلت آماده کنند.

در این اقدام، نخست اسکلت به صورت فتو اسکن مستندنگاری شد و تصاویری که به دست آمد با استفاده از رایانه به صورت نقشه فتوگرامتری شامل نقطه، خط و سطح پوششی از اسکلت درآمد‌ و در مرحله‌ بعدی نقشه اسکلت تبدیل به اطلاعات سه بعدی شد و همه‌ بخش‌های آن حجم‌دار شدند.

سپس اسکلت بانوی 7هزارساله تهرانی  پس از شناسایی ژنتیک، مستند سازی، اسکن نوری و تحکیم سازی توسط مرمت گران پژوهشکده حفاظت و مرمت برای انتقال به موزه ملی در یک محفظه شیشه ای قرار گرفت.

هم اکنون بانوی 7هزارساله که نماد قدمت کلانشهر تهران به شمار می آید به همراه قطعاتی از آثار کشف شده در بازار تهران، در موزه ملی نگهداری می شود.