اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بانویی که پارکینسون را بو می کشد!



پارکینسون یک بیماری به واقع ناتوان کننده است و فرد مبتلا به آن قادر به کنترل لرزش در عضلات خود نیست. سلول های عصبی تولید کننده دوپامین - مولکولی که به هماهنگی حرکات در عضلات کمک می کند - در این بیماری به شدت آسیب می بینند.

حتی تصور ابتلا به بیماری پارکینسون نیز برای هر فردی وحشت آفرین است. تشخیص زود هنگام این بیماری دشوار است و در حال حاضر درمانی برای آن وجود ندارد. اما "جوی میلن"، بانوی 65 ساله انگلیسی، توانایی تشخیص پارکینسون از طریق بو کشیدن را دارد. وی برای نخستین بار متوجه این بو در شوهرش شد. این اتفاق شش سال پیش از آن که تشخیص پزشکی بیماری پارکینسون در وی داده شود، رخ داد.

 

اخبار,اخبار اجتماعی,پارکینسون


پس از پیوستن جوی میلن به خیریه پارکینسون انگلیس و ملاقات با دیگر مبتلایان به این بیماری وی متوجه بویی مشابه در آنها شد. این مساله پژوهشگران دانشگاه منچستر را به انجام آزمایش تحت شرایط کنترل شده آزمایشگاهی ترغیب کرد و آنها متوجه شدند میلن با دقت بسیار بالایی می تواند افراد مبتلا به بیماری پارکینسون را از طریق بو کردن تی شرت آنها شناسایی کند.

به نظر می رسد سبوم - یک مایع روغنی که پوست را نرم و ضد آب می سازد - از نظر شیمیایی در کسانی که به پارکینسون مبتلا هستند، تغییر می کند و می تواند یک ماده شیمیایی منحصر به فرد که تنها توسط افرادی با حس بویایی قوی قابل شناسایی است را تولید کند.

بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی پیشرونده است که به سلول های عصبی خاصی در جسم سیاه، بخشی از مغز انسان که با خطرپذیری، پاداش و حرکت در ارتباط است، آسیب وارد می کند.

 

پارکینسون یک بیماری به واقع ناتوان کننده است و فرد مبتلا به آن قادر به کنترل لرزش در عضلات خود نیست.

 

سلول های عصبی تولید کننده دوپامین - مولکولی که به هماهنگی حرکات در عضلات کمک می کند - در این بیماری به شدت آسیب می بینند.

انسان به طور معمول تنها دارای پنج میلیون غده بویایی است و بر همین اساس این که توانایی شناسایی مواد فرار منتشر شده از فردی مبتلا به پارکینسون را داشته باشد، غیر معمول است.

 

در نتیجه، پژوهشگران دانشگاه منچستر به همراه خیریه پارکینسون انگلیس مطالعه جدیدی را برای تجزیه و تحلیل مواد فرار منحصر به فرد تولید شده در سبوم از افراد مبتلا به پارکینسون را آغاز کرده اند.

اخبار اجتماعی - عصرایران


ویدیو مرتبط :
کیمیدی بو، بو حسین بن علی دی - ولی پیری - بی نظیر - 94

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انسان خطر را بو می‌کشد!



امکان برقراری ارتباط احساسی از طریق بو

انسان خطر را بو می‌کشد!

مطالعات صورت گرفته توسط پژوهشگران هلندی نشان می دهد، احساسات از طریق بو قابل سرایت به دیگران بوده و انسان می‌تواند از طریق بو کشیدن، خطر را احساس کند.

 

  اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اکثر حیوانات از طریق بو با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، اما دانشمندان تا مدت‌ها معتقد بودند که انسان به دلیل ضعف اندام بویایی از توانایی تشخیص خطر یا سایر احساسات برخوردار نیست.

تیم تحقیقاتی دانشگاه اوترخت هلند در مطالعات خود دریافته‌اند که ارتباط رفتاری انسان‌ها از طریق بو شباهت زیادی به حیوانات دارد که این یافته بر خلاف فرضیه های متداول در خصوص ارتباطات انسانی تنها از طریق زبان یا کانال های بصری است.

تحقیقات قبلی نشان می دهد که زنان بیشتر به بوی بدن مردان حساس هستند، به همین دلیل در این مطالعه از مردان به عنوان نمونه های اهدا کننده عرق استفاده شد و آزمایش تأثیر انتقال بو بر روی زنان انجام شد.

محققان عرق زیر بغل 10 مرد را در هنگام مشاهده صحنه های ترسناک و منزجر کننده جمع آوری کردند؛ سپس 36 زن در یک آزمون بصری شرکت کرده و حرکات چشم و صورت آنها در زمان استنشاق بوی عرق بدن مردان مورد بررسی قرار گرفت.

«گون سمین» سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید می کند: بوی عرق بدن مردان به صورت نامحسوس در محیط منتشر شده و هیچکدام از زنان، اطلاعی از محتوای این آزمون نداشتند.

چهره زنان در زمان استنشاق بوی عرق بدن مردان در هنگام مشاهده صحنه های ترسناک، تغییر پیدا کرده و چشم ها به صورت ناخودآگاه گشاد می شدند؛ همچنین در زمان استشمام بوی عرق بدن مردان در هنگام مشاهده صحنه های انزجار آور، چهره زنان نیز تغییر کرده و حالت منزجر کننده ای به خود می گرفت.

این یافته نشان می دهد که بو از خاصیت مسری بودن برخوردار است و انسان قادر است از طریق بو، احساسات اطرافیان را به ویژه در مکان های شلوغ درک کند.

نتایج این مطالعه در مجله Psychological Science (علوم روانشناسی) منتشر شده است./ایسنا