اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بانك مركزی زیر فشار تعاونی‌های متخلف!



اخبار,اخبار اقتصادی, بانك مركزی

تعداد تعاونی‌هایی كه به زور خود را تبدیل به موسسه مالی و اعتباری می‌كنند، هر روز بیشتر می‌شود. تعاونی‌هایی كه اجازه فعالیت‌های پولی و مالی نداشته ولی به صورت غیرقانونی اقدام به سپرده‌گیری از غیر اعضا می‌كنند تا بانك مركزی از ترس به مخاطره افتادن سپرده‌های مردم ناگزیر به راه دادن آنها در گروه موسسات مالی و اعتباری باشد.

صورت مساله ساده است. برای تشکیل تعاونی، هیات مؤسس، نسبت به تهیه طرح پیشنهادی و تنظیم اساسنامه منطبق بر قانون بخش تعاونی، دعوت به عضویت افراد واجد شرایط و تشکیل اولین مجمع عمومی عادی برای تصویب اساسنامه و تعیین هیات مدیره و بازرس یا بازرسان و سایر وظایف مجمع عمومی عادی اقدام می‌كند.

پس از آن تعاونی‌های خاص كه عضویت در آن آزاد نیست و منحصر به گروهی خاص از قبیل کارگران، کارمندان، کشاورزان، دانشجویان و زنان است، شروع به سپرده‌گیری از غیر اعضا می‌كنند.

 

این‌ها همه در شرایطی انجام می‌شود كه هیچ مجوزی از بانك مركزی برای فعالیت‌های پولی و مالی از سوی این تعاونی ها گرفته نشده است.

كم كم وقتی میزان سپرده‌گیری‌ها زیاد شده و به ارقامی چند صد میلیارد تومان می‌رسد، حل مساله پیچیده می‌شود.

 

از یك سو اگر بانك مركزی اعلام به غیرمجاز بودن تعاونی مربوطه و تعطیلی آن‌ها كند، با خیل عظیم سپرده‌گذارانی مواجه می‌شود كه برای برداشت سپرده‌های خود مراجعه می‌كنند. همانند آنچه برای موسسه میزان اتفاق افتاد.

از سوی دیگر اگر بانک مرکزی با غیرمجازها برخورد نكند بر عدم شفافیت بازار پولی افزوده می‌شود و بخشی از نقدینگی كشور در این تعاونی ها سرگزدان می‌شود.

 

بنابراین بانك مركزی ایران راه سوم را برگزیده است، یعنی خواهش از تعاونی‌های متخلف برای دریافت مجوز رسمی!

حال كه بانك مركزی برای برهم نخوردن امنیت سپرده‌گذاران نمی‌تواند با این تعاونی‌ها برخورد كند به ناچار باید با اعطای مجوز آنها را به لیست موسسات مالی و اعتباری دارای مجوز اضافه كند. تا به این ترتیب بخشی از نقدینگی سرگردان كشور نیز كه در دست این تعاونی‌ها با ارقام میلیاردی در حال نقل و انتقال است، به چرخه آمارهای رسمی وارد شود.

در حال حاضر در سایت بانك مركزی 3 بانك دولتی، 5 بانك تخصصی دولتی، 7 بانك غیردولتی، 2 بانك قرض‌الحسنه، 4 موسسه اعتباری، 7 صندوق قرض الحسنه، 434 صرافی و 158 تعاونی دارای مجوز هستند.

در مقابل نام بخش تعاونی‌ها نیز قید شده كه فعالیت آنها محدود به اعضا بوده و برای عموم قابل استفاده نیست اما براساس گفته معاون نظارتی بانك مركزی در حال حاضر 7 هزار موسسه غیرمجاز در كشور وجود دارد. به عبارت دیگر با كسر موسسات، بانك‌ها و تعاونی های دارای مجوز بالغ بر 6 هزار موسسعه بدون مجوز فعالیت دارند.

اگرچه به گفته تهرانفر تعداد تعاونی‌هایی كه با تعداد شعب گسترده و سپرده‌گیری‌های بالا فعالیت می كنند، به قاعده انگشتان دست است اما این تعاونی‌ها كه به صورت غیرقانونی فعالیتشان را شروع كرده‌اند، به زور بانك مركزی مشمول توفیق اجباری شده و به زودی به عنوان موسسه مالی و اعتباری مجاز فعالیت خواهند كرد.

اخبار اقتصادی  - تابناک


ویدیو مرتبط :
ثامن الحجج مورد تایید بانك مركزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

18 بانك متخلف به بانك مركزی حساب و كتاب پس می‌دهند



 

بانک مرکزی , بازار ارز

 

یك عضو ناظر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از تلاش بانك مركزی برای پاسخگویی هجده بانك دولتی و خصوصی جهت ارائه لیست هزینه‌كردهای دلارهای دریافتی از این بانك خبر داد.

عزت‌الله یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: هجده بانك دولتی و خصوصی بیش از 42 میلیارد دلار از بانك مركزی برای هزینه در مصارف مشخص شده، دریافت كردند ولی هیچ گزارشی از نحوه هزینه‌كرد دلارهای دریافتی به این بانك ارائه نداده‌اند.

وی اعلام نكردن صورت وضعیت هزینه‌كرد دلارهای دریافتی را مشكوك و تخلف از قانون دانست و تاكید كرد: بالا گرفتن نابسامانی‌های بازار ارز در طول سال گذشته، موجب شد پرداخت بیش از 42 میلیارد دلار از سوی بانك مركزی به هجده بانك دولتی و خصوصی برای ساماندهی این بازار انجام شود اما تا این لحظه به دلیل عدم همكاری بانك‌های عامل، هیچ گزارشی از لیست دلارهای فروخته شده به بانك مركزی ارائه نشده است.

این عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: صورت وضعیت دلارهای دریافت شده از سوی بانك‌های عامل برای هزینه در مصارف معین باید به بانك مركزی ارائه می‌شد ولی تا این لحظه این اتفاق نیفتاده است و برای بانك مركزی و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مشخص نیست این دلارها صرف چه مصارفی شده است.

وی تاكید كرد: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مصمم است دلارهای دریافت شده از بیت‌المال را به بانك مركزی بازگرداند.

یوسفیان تاكید كرد: هم‌اكنون بانك مركزی از طریق بازرسان خود در حال بررسی میزان انحراف بانك‌ها از هزینه دلارها در مصارف خارج از تعهد این بانك‌هاست اما در صورت بی‌توجهی بانك‌های متخلف، علاوه بر اعلام نام این بانك‌ها، موضوع برای برخورد جدی و غیرقابل اغماض به شورای عالی انتظامی اعلام می‌شود.

وی تصریح كرد: بانك‌های عامل باید حساب و كتاب پس دهند و توضیح دهند كه بیش از 42 میلیارد دلار دریافتی را صرف چه اموری كردند.... / خبرگزاری ایسنا