اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بالاخره احمدی نژاد به مجلس می رود؟ / منابع مطلع: نه !



عدم حضور احمدی نژاد در مجلس , مطهری , احمد توکلی

 

پس از آنکه "انتخاب" برای نخستین بار از "تلاش برای عدم حضور احمدی نژاد در مجلس" به بهانه های مختلف خبر داد ، ظاهراً تلاش ها در اشکال متفاوت برای این موضوع ادامه دارد.

تنها ساعاتی پس از انتشار این خبر، پرده ها کنار رفت و تلاش ها برای "عدم حضور احمدی نژاد در محلس" عیان شد.

توکلی: بیخیال شویم، مطهری حریف احمدی نژاد نمی شود!

روز یکشنبه 7 نفر از چهره های شاخص اصولگرای مجلس مانند احمد توکلی، حسین فدایی، علیرضا زاکانی، الیاس نادران، حسین نجابت، پرویز سروری و زهره الهیان که دست بر قضا از منتقدان جدی دولت نیز محسوب می شوند در بیانیه ای خواستار لغو سوال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شده اند.

این افراد تاکید کرده اند: پیشنهاد ما به همکاران گرامی سوال کننده و هیات رئیسه محترم این است که به جای طرح سوال از رئیس جمهور محترم، در همین هفته رئیس جمهور محترم به مجلس دعوت شود و نمایندگان مجلس که صدایشان پژواک گویای مشکلات فراوان مردم است با دولتمردان به گفتگو بنشینند و با تعاملی دو جانبه برای چاره جویی مشکلات واقعی اهتمام ورزند.

درهمین حال احمد توکلی دیگر منتقد جدی رییس جمهور در پاسخ به پرسش که فکر می کنید رئیس جمهور روز چهارشنبه در مجلس حاضر شود، گفت: نمی دانم؛ اما فکر می کنم اگر رئیس جمهور در مجلس حاضر شود، با صحبت هایی که می کند حاکم می شود و بعید می دانم افرادی مثل مطهری یا مصباحی مقدم حریف احمدی‌نژاد شوند. چرا که این دوستان 15 دقیقه وقت دارند و رئیس جمهور یک ساعت زمان دارد.

ابستراکسیون، کلک جدید اهالی دولت!

امروز نیز بعد از انتشار هدفمند خبر ابستراکسیون جلسه سوال از رییس جمهور برخی نمایندگان نظرشان را علنی تر دراین خصوص بیان کردند و از مخالفت با احضار احمدینژآد سخن به میان اوردند.

اما محمد دهقان که عضوهیات رییسه مجلس است , در واکنش به احتمال آبستراکسیون طرفداران دولت در جلسه سوال از رئیس جمهور اظهار داشت: در جلسه سوال از رئیس جمهور حتی اگر 145 نماینده نیز حضور داشته باشند جلسه از رسمیت خارج نمی شود چون مذاکرات جلسه مربوط به سوال از رئیس جمهور منجر به رای گیری نمی شود. ترک جلسه سئوال از رئیس جمهور به منظور از رسمیت انداختن این جلسه توهین به رئیس جمهور و مجلس است و به مصلحت نمایندگان نیست.

وی در عین حال با بیان اینکه سئوال از رئیس جمهور را در مقطع فعلی به مصلحت کشور نمی دانم، تاکید کرد: آبستراکسیون جلسه سوال از رئیس جمهور نه خدمت به دولت است نه خدمت به مجلس، این کار حرکتی غیر منطقی است مسئله سئوال از رئیس جمهور را حاشیه دار و بحرانی می کند.

این عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه در صورتی که نمایندگان تا چهارشنبه از سوال از رئیس جمهور منصرف نشوند، جلسه سوال از رئیس جمهور به عنوان حق قانونی نمایندگان برگزار می شود، افزود: تنها در صورتی جلسه سوال از رئیس جمهور از رسمیت خارج می شود که تعداد نمایندگان حاضر در جلسه علنی روز چهار شنبه از 145 نفر هم کمتر باشد که این امر بعید و غیر ممکن است.

از سوی دیگر، میرتاج الدینی معاون پارلمانی دولت و معاونان پارلمانی برخی وزارتخانه ها همچنان مشغول رایزنی با نمایندگان برای جلب نظر انها به جلسه هماهنگی به جای جلسه سوال بودند والبته به موفقیتهایی هم رسیدند , چرا که اکنون به نظر میرسد , فضا را برای عدم طرح سوال از رییس جمهور مهیا کرده اندوفقط تعدادی نماینده سمج بر سوال از رییس جمهور باقی مانده اند .

بالاخره احمدی نژاد می آید یا نه؟

با این حال، هنوز کسی نمی داند احمدی نژاد بالاخره فردا (پس از بارها انصراف نمایندگان از سئوال از رییس جمهور) به مجلس می رود یا نه!

اما انچه که از شنیده های خبرنگار ما پیداست اینکه رییس جمهور چهارشنبه در مجلس برای پاسخ به سوالات نخواهد رفت،  مگر اینکه کار به نحو دیگری دنبال شده و به یک جلسه هماهنگی هدفمندی یارانه ها وبرخی موارد دیگر میان اعضای کابینه و نمانیدگان تبدیل شود!../انتخاب


ویدیو مرتبط :
درگیری لفظی احمدی نژاد و لاریجانی و ترک مجلس توسط احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمدی‌نژاد برای پاسخ‌گویی به مجلس می‌رود؟



طرح سئوال از محمود احمدی‌نژاد  , هیئت رئیسه مجلس

 

بررسی گزارش طرح سئوال از محمود احمدی‌نژاد که با 79 امضاء تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی شده است، هفته آینده با حضور احمدی‌نژاد در صحن علنی بررسی مجلس خواهد شد.

مهر در این‌باره نوشت: مجلس شورای اسلامی هفته آینده پس از تعطیلی 3 هفته ای و در پی برگزاری انتخابات مجلس نهم، روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه تشکیل جلسه خواهد داد.

طرح سئوال از رئیس جمهور به عنوان مهمترین دستور کار این هفته مجلس در برنامه کاری نمایندگان ثبت شده است.

30 آذر ماه سال جاری طرح سئوال از رئیس جمهور که با 79 امضا به هیئت رئیسه مجلس رسیده بود به 6 کمیسیون مجلس ارجاع شد و کمیسیون های مذکور ظرف یک هفته باید طرح سئوال از رئیس جمهور را بررسی و گزارش آن را ارائه دهند. در صورتی که سئوال کنندگان از پاسخ های داده شده در کمیسیون ها توسط نمایندگان دولت قانع نشوند گزارش کمیسیون به هیئت رئیسه مجلس ارائه می شود و طبق ماده 197 آیین نامه این گزارش در صحن اعلام می شود و به رئیس جمهور ارسال خواهد شد. پس از آن رئیس جمهور باید ظرف مدت یک ماه در صحن علنی مجلس حضور و پاسخگوی نمایندگان باشد.

علی مطهری نماینده تهران 5 تیرماه سال جاری طرح سئوال از رئیس جمهور را با 100 امضاء تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد. مهمترین محورهای این طرح تخلفات قانونی دولت از جمله عدم اجرای قانون مترو و عدم معرفی وزیر ورزش در مهلت قانونی و مقاومت 11 روزه رئیس جمهور در برابر حکم رهبر انقلاب مبنی بر ابقای مصلحی وزیر اطلاعات و نحوه عزل متکی وزیر سابق امور خارجه و همچنین مسائل مربوط به امور فرهنگی از جمله اجرای قانون عفاف و حجاب در کشور بود.

پس از آنکه طرح سئوال از رئیس جمهور از سوی طراحان به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، برخی اعضای هیئت رئیسه با تایید تحویل این طرح به محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، از پس گرفتن امضاهای این طرح خبر دادند و پیگیری آن را در شرایط کنونی مناسب ندانستند.

به دنبال این اظهار نظرها، علی مطهری نماینده مردم تهران به عنوان کسی که مسئولیت جمع آوری امضاها را بر عهده داشت طی نامه ای به هیئت رئیسه نسبت به این موضع گیری ها انتقاد کرد.

وی اینگونه اظهارات را عدم رعایت بی طرفی از سوی هیئت رئیسه مجلس خوانده و تاکید کرده بود اینگونه اظهارات مقدمه اعمال فشار به نمایندگان برای پس گیری امضاها است.

ادامه تلاش های هیئت رئیسه مجلس برای پس گرفتن امضاهای طرح سئوال از رئیس جمهور موجب شد علی مطهری نماینده تهران مهر ماه سال جاری در اعتراض به تعلل هیئت رئیسه مجلس در اعلام وصول سوال از رئیس جمهور استعفا دهد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بررسی استعفای مطهری ضمن اعلام حمایت از وی با استعفایش از نمایندگی مجلس مخالفت کردند.

طراحان سئوال از رئیس جمهور که در جلسه علنی روز یکشنبه 8 آبان ماه به دنبال تکمیل تعداد امضاهای مورد نیاز برای این طرح بودند پس از آنکه تعداد امضاها را به 73 امضا (نصاب قانونی) رساندند، طرح مذکور را به محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس تقدیم کردند.

پس از آن هیئت رئیسه مجلس از رسیدن امضاهای طرح سئوال از رئیس جمهور به 69 امضا خبر داده و اعلام کرده بود که این طرح از نصاب لازم افتاده است.

بالاخره 30 آذر ماه سال جاری طرح سئوال از رئیس جمهور که با 79 امضا به هیئت رئیسه مجلس رسیده بود به 6 کمیسیون مجلس ارجاع شد و 18 بهمن ماه از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. براساس آئین نامه مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور یک ماه پس از اعلام وصول طرح سئوال، باید در صحن علنی مجلس پاسخگوی سئوالات ارائه شده باشد..../آفتاب نیوز