اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

باز شدن پای نتانیاهو به اختلاف کنگره و کاخ سفید بر سر ایران



اخبار,اخبارسیاست خارجی,سخنرانی نتانیاهو در کنگره

 

بازتاب انتشار نامه رهبر انقلاب خطاب به جوانان کشورهای غربی، دعوت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره و واکنش دولت آمریکا به این موضوع، درخواست دوباره دولت اوباما برای عدم تصویب تحریم های جدید علیه ایران و ارزیابی مثبت آمریکا از نقش روسیه در مذاکرات هسته ای، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، از شب گذشته تاکنون، موضوع انتشار نامه مقام معظم رهبری خطاب به جوانان غربی مورد توجه برخی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. سایت نشریه «فارن پالیسی» با انتشار مطلبی در این زمینه می نویسد آیت الله خامنه ای، رهبر ایران در نامه ای که به صورت آنلاین منتشر شده و در «توئیتر» نیز انتشار یافته، از جوانان اروپا و آمریکای شمالی خواسته پیش از محکوم کردن اسلام، برای درک آن تلاش کنند. این سایت با انتشار بخش هایی از نامه رهبر انقلاب می نویسد آیت الله خامنه ای از مدت ها پیش این نکته را مورد اشاره قرار داده بودند که خصومت ایران با آمریکا متوجه مردم این کشور نیست و اکنون این نامه نیز نه خطاب به رهبران غربی، بلکه خطاب به جوانان غربی است.

اما به جز این موضوع، بخش عمده مطالب امروز مربوط به ایران در مطبوعات جهان به موضوع مذاکرات هسته ای اختصاص دارد. مهمترین مطلب در این زمینه، دعوت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از نخست وزیر رژیم اسرائیل برای سخنرانی در کنگره است. «کریستین ساینس مانیتور» می نویسد در اقدامی چالشی در مقابل باراک اوباما، جان بونر، رئیس مجلس نمایندگان از بنیامین نتانیاهو دعوت کرده با حضور در کنگره، درباره آنچه تهدید ایران و اسلام افراطی خوانده به سخنرانی بپردازد. بونر همچنین در جلسه ای خصوصی گفته با وجود هشدارهای اوباما، کنگره به اقدامات خود در جهت وضع تحریم های جدید علیه ایران ادامه می دهد.

در واکنش به این موضوع، جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته هر زمان که نتانیاهو بخواهد در آمریکا به ایراد سخنرانی بپردازد، مورد استقبال قرار خواهد گرفت. با این حال، به نوشته «تایمز اسرائیل»، وی با لحنی کنایه آمیز گفته اینکه خبر سخنرانی ماه آینده نتانیاهو در کنگره نه از طریق پروتکل های دیپلماتیک معمول، بلکه از طریق دفتر رئیس مجلس نمایندگان اعلام شود، «کمی غیرمعمول» است. پیشتر، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفته بود نتانیاهو با عدم اعلام برنامه اش برای سفر به آمریکا به باراک اوباما، پروتکل های دیپلماتیک را نقض کرده است. به گفته ارنست اسرائیلی ها به طور مستقیم این موضوع را با دولت آمریکا مطرح نکرده اند.

به هر حال، این تحولات در حالی رخ می دهد که دولت آمریکا روز گذشته بار دیگر خواستار عدم تصویب تحریم های جدید علیه ایران در شرایط کنونی شد. به نوشته خبرگزاری کویت، دولت اوباما از کنگره خواسته رأی گیری درباره طرح تحریم های جدید علیه ایران را به تعویق بیندازد تا ایران زمان کافی برای عمل به تعهدات خود در اختیار داشته باشد. آنتونی بلینکن، معاون وزیر خارجه آمریکا در جریان یک جلسه استماع در سنا با بیان این مطلب گفته در طول زمان و هنگامی که ایرانی ها پایبند بودن به تعهدات خود را ثابت کردند، آمریکا در مسیر برداشتن تحریم ها علیه این کشور حرکت خواهد کرد و کنگره در این مرحله نقش ایفا خواهد کرد.

در نهایت، در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «رویترز» دیدگاه آمریکا درباره نقش روسیه در مذاکرات هسته ای ایران را مورد توجه قرار داده است. این خبرگزاری می نویسد بنا به گفته مقامات وزارت خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا، با وجود برخی گزارش های منتشره، روسیه وارد قرارداد نفت در برابر کالا با ایران نشده و تحریم های ایران را نقض نکرده است. بلینکن اظهار داشته: «دستکم تاکنون و در چارچوب مذاکرات، آن ها همچنان یک شریک خوب به شمار می روند». به گفته وی، تحریم های وضع شده علیه روسیه بر سر ماجرای اوکراین، تأثیری بر مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 نداشته است.

 اخبار سیاست  خارجی  - تابناک


ویدیو مرتبط :
‫کاخ سفید: سخنرانی نتانیاهو در کنگره، مانع پیشبرد مذاکر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تشدید اختلاف‌نظر کاخ سفید و کنگره بر سر ایران



اخبار,اخبار سیاست  خارجی,اختلاف‌نظر کاخ سفید و کنگره

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  دولت آمریکا: تحریم جدید علیه ایران را نمی‌پذیریم
تشدید اختلاف‌نظر کاخ سفید و کنگره بر سر ایران

 نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که دولت این کشور حاضر به قبول تحریم‌های جدید علیه ایران نیست، زیرا تشدید تحریم‌ها به مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران میان این کشور و گروه 1+5 تاثیری منفی خواهد گذاشت.

سامانتا پاور، در همایشی در لوئیزویل ایالت کنتاکی آمریکا اعلام کرد که دولت آمریکا حاضر نیست با حزب جمهوری‌خواه این کشور بر سر تحریم‌های جدید علیه ایران همکاری کند. نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل گفت اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، آن گونه که جمهوری‌خواهان و هچنین بعضی نمایندگان دمکرات می‌طلبند، "تقریبا به طور قطع" به مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران تاثیری منفی خواهد گذاشت.

حزب جمهوری‌خواه آمریکا که در انتخابات ماه نوامبر بر هر دو مجلس نمایندگان و سنا تسلط پیدا کرده ‌است، در چند ماه‌ گذشته بار‌ها بر لزوم تشدید‌ تحریم‌های ایران برای اعمال فشار بر این کشور پافشاری کرده ‌است. سامانتا پاور گفت دولت آمریکا در بعضی موردها چون مبارزه علیه بیماری ابولا، مبارزه با تروریسم یا پایان دیکتاتوری در برمه می‌تواند با حزب جمهوری‌خواه همکاری کند، اما نظر کاخ سفید در ارتباط با موضوع‌هایی چون برنامه هسته‌ای ایران یا رابطه با کوبا با دیدگاه حزب جمهوری‌خواه همگون نیست.

سیاستمداران جمهوری‌خواه با داشتن اکثریت آرا در دو مجلس سنا و نمایندگان خواستار لغو اصلاحات دولت اوباما هستند. همچنین سناتور جمهوری خواه مارکو روبیو و شماری دیگر از قانون‌گذاران پرنفوذ آمریکا، از جمله سناتور مارک کرک و رابرت منندز از حزب دمکرات و نیز اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، بر این نظرند که اوباما باید تحریم‌های جدیدتری علیه ایران تدارک ببیند تا بر فشارهای اقتصادی بر این کشور افزوده شود و ایران را مجبور به محدود ساختن برنامه اتمی خود کند.

دولت اوباما در مقابل این خواست جمهوری‌خواهان قصد دارد به تنهایی و بدون مشورت با کنگره به توافق هسته‌ای با ایران دست یابد. اوباما با حق وتوی خود برگ برنده را در دست دارد. او می‌گوید تا کنون از این امکان تنها با احتیاط بسیار بهره برده است و می‌افزاید: «اما تصور می‌کنم این بار چند مورد پیش بیاید که باید "قلم وتوی" خود را به کار بگیرم.» سناتور روبیو در برابر این پرسش که حتی اگر تشدید تحریم‌ها توافق با ایران را به مخاطره بیاندازد، آیا او باز هم موافق با گسترش تحریم‌ها خواهد بود، پاسخ داد: «بله، زیرا معتقدم که چشم‌اندازی برای توافق با ایران وجود ندارد.»

  اخبار سیاست   خارجی  - بهار نیوز