اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

باز باران با ترانه . . .


پس از مدتها بالاخره تهرانیها هم بارش باران را در شهرشان دیدند و امیدوارند تا با آمدن این نعمت الهی ، هوای آلوده پایتخت حداقل برای ساعاتی تلطیف شود.

از ساعاتی پیش بارش باران الهی در تهران ، ضمن خوشحال کردن اهالی پایتخت ، هوای بسیار مطبوعی را درشهر ایجاد کرده است.

 پس از مدتها بالاخره تهرانیها هم بارش باران را در شهرشان دیدند و امیدوارند تا با آمدن این نعمت الهی ، هوای آلوده پایتخت حداقل برای ساعاتی تلطیف شود.

البته طبق معمول بارش باران و آماده نبودن زیرساختهای لازم موجب آبگرفتگی بسیاری از معابر و بروز ترافیک در خیابانها و بزرگراههای شهر شد و تردد دانش آموزان و کارمندان رابا مشکلاتی روبرو کرد.

بنابراین گزارش،باراش باران و حتی برف پاییزی ، یک هفته ای است که درنقاط مختلف کشور آغاز شده و این موج بارش زا امروز به تهران رسید و موجب شادمانی و خرسندی مردم شد.

منبع: فارس




ویدیو مرتبط :
باز باران با ترانه باز زیرگذرهای تبریز با ناله !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

به یاد «باز باران با ترانه / با گهرهای فراوان ...»


هستند ترانه‌ها و شعرهایی که با کودکی ما گره خورده‌اند. «باز باران با ترانه/ با گهرهای فراوان ...» یکی از آن ترانه‌هاست. شعری که روزهای خوش کودکی و سال‌های نخست دبستان را به خاطرمان می‌آورد.

روزنامه قانون: هستند ترانه‌ها و شعرهایی که با کودکی ما گره خورده‌اند. «باز باران با ترانه/ با گهرهای فراوان ...» یکی از آن ترانه‌هاست. شعری که روزهای خوش کودکی و سال‌های نخست دبستان را به خاطرمان می‌آورد. هنوز هم پس از این همه سال، گردش پسربچه 10 ساله‌ای را در جنگل‌های گیلان به یاد می‌آوریم و بوی باران و خاک نمناک در مشام کودکی‌مان می‌پیچد.

مجدالدین میرفخرایی، متخلص به گلچین گیلانی، 11 دی ماه 1288 در رشت، شهر باران به دنیا آمد. پدرش، سیدمهدی، زاده تفرش و مدتی فرماندار قم و سبزوار بود. مجدالدین، تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش و متوسطه را در تهران و در دارالفنون به پایان رسانید و در رشته فلسفه و علوم تربیتی موفق به دریافت مدرک لیسانس شد. کسانی چون وحید دستگردی و عباس اقبال آشتیانی از جمله استادان او در دارالفنون بودند. به گزارش مهر، گلچین گیلانی، پس از آن به انگلستان رفت و به تحصیل در رشته طب پرداخت. پزشک شد و دیگر به ایران نیامد؛ اما ارتباطش با شاعران و نویسندگان ایرانی چون هوشنگ ابتهاج، محمدعلی اسلامی ندوشن، محمد زهری، مسعود فرزاد، محمد مسعود و پرویز ناتل خانلری ادامه یافت.

گلچین از نوجوانی به شاعری پرداخت و کم‌کم اشعارش مورد توجه قرار گرفت. او از نخستین سرایندگان شعر نوی فارسی بود. شعر گلچین، برای نخستین‌بار، سال ۱۳۰۷ خ. در مجله «ارمغان» و بعدها در «روزگار نو»، «فروغ» و مجله «سخن» منتشر شد.



«باران»، یکی از معروف‌ترین شعرهای گلچین گیلانی است که قسمت‌هایی از آن در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی به چاپ رسید. او اولین شاعر نوپردازی است که شعرش به کتاب‌های درسی راه یافت. گزیده‌ای از شعرهای گلچین گیلانی در سال 1378 و از سوی نشر سخن منتشر شد. کامیار عابدی، مجموعه کامل اشعار او را گردآوری و در سال 1389 به همت «فرهنگ ایلیا» منتشر کرد. همزمان با انتشار این مجموعه بزرگداشتی برای گلچین برگزار شد. برای شاعری که به گفته برخی تنها با یک شعر معروف شد؛ همان «باز باران با ترانه/ با گهرهای فراوان...»

شعر باران، در قالب چهارپاره سروده شده و گونه‌ای از بحر‌طویل است. شعری که تعلیم نمی‌دهد و نصیحت نمی‌کند. شاعر به در نمی‌گوید تا دیوار بشنود اصلا کمتر حرف می‌زند و بیشتر فضاسازی می‌کند و تصویر می‌دهد. زبان، بی‌نهایت ساده است. گویی ساده‌تر از آن، نمی‌توان از باران و گشت‌و‌گذار در جنگل گفت.

کامیار عابدی در مراسم رونمایی از مجموعه اشعار گلچین گیلانی که همزمان با صدمین سال تولد شاعر برگزار شد، گفته بود: «من تحقیق درباره آثار گلچین را از سال 68 آغاز كردم به خاطر اینكه ایرانی‌های دهه 50 كه شعر او را می‌خواندند درباره گلچین چیزی نمی‌دانستند. احتمالاً این موضوع ربط پیدا می‌کرد به اینكه او از بیست و چند سالگی ایران را ترك كرده و دیگر به این کشور برنگشته بود. به همین خاطر ناچار بودم به كسانی كه از او اطلاعاتی داشتند، مراجعه و این اطلاعات را به تدریج ثبت كنم. حاصل این گفت‌وگوها شد کتاب «با ترانه باران» كه «ثالث» ناشر آن بود و به شعر و زندگی گلچین می‌پرداخت.

این پژوهشگر ادبی همچنین گفته بود: گلچین، شعرش را برای نشریات داخل كشور می‌فرستاد و با انتشار این آثار در ایران بود که بر روند شعر ما تاثیر گذاشت. یكی از نكته‌های مهم كتاب «مجموعه اشعار گلچین گیلانی» این بوده كه در این كتاب، شعرهای منتشرنشده گلچین گیلانی را هم كه در نشریات به صورت پراكنده آمده بوده، جمع‌آوری كرد‌ه‌ام.

هنوز هم پس از این همه سال، می‌توان چشم‌ها را بست. پشت نیمکت کلاس چهارم نشست و با پسرک 10 ساله‌ای همراه شد که چست و چابک، در جنگل‌های گیلان می‌دود و با شادی می‌خواند:«باز باران/ با ترانه/ با گهرهای فراوان/ می‌خورد بر بام خانه....» شاید گلچین گیلانی نمی‌دانست نوستالژی کودکی او در خاطر بسیاری از ما نقش می‌بندد و برای همیشه به خاطره جمعی‌مان تبدیل می‌شود.