اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازی یک بام دو هوای تُرک‌ ها در مرز ایران


در حالی که ترکیه در دو ماه گذشته پای خود را در یک کفش کرده بود که باید ایران امکان پلمپ کامیون‌های این کشور را در مرز فراهم کند حالا که ایران این امکان را به وجود آورده ترکیه آمادگی لازم برای اجرای این سیاست را ندارد!

خبرگزاری ایسنا: در حالی که ترکیه در دو ماه گذشته پای خود را در یک کفش کرده بود که باید ایران امکان پلمپ کامیون‌های این کشور را در مرز فراهم کند حالا که ایران این امکان را به وجود آورده ترکیه آمادگی لازم برای اجرای این سیاست را ندارد!

رسانه‌های ترکیه از صبح دیروز این جو رسانه‌ای را به راه انداخته‌اند که ایران اجازه عبور کامیون‌های ترکیه از مرزهایش را نمی دهد. این درحالی است که مسوولان ایران با رد این خبر اعلام کرده‌اند اگر مانعی بر سر راه تردد کامیون‌های ترک به وجود آمده تنها به دلیل نبود آمادگی لازم از سوی این کامیون‌ها برای پلمپ مخازن سوخت بوده است.

هر چند در ماه‌های گذشته تلاش ایران برای برقراری یک ارتباط مستقیم با مسوولان ترکیه برای حل شدن موضوع ترانزیت کامیون‌ها از مرز زمینی دو کشور به نتیجه خاصی نرسیده و ترک‌ها علاقه‌ای برای حل شدن این بحران نشان نداده‌اند اما گفت‌وگوهای مرزی دو طرف تا عصر روز گذشته ادامه داشته و تلاش ها برای رسیدن به یک راه حل مطمئن ادامه دارد.

هر چند اصلی ترین بهانه ترک‌ها برای بر هم زدن بازی تجاری خود با ایران بحث مابه التفاوت قیمت سوخت در ایران و هزینه ای بوده که این کشور از کامیون‌های ترک می گرفته اما حتی راه حل ارائه شده از سوی ترک ها نیز آن‌ها را راضی نکرده و مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران خواهد بود.

در حالی که تمامی راه حل‌های پیشنهاد شده از سوی ایران با ممانعت ترک‌ها روبرو شد حتی راه حل پیشنهاد شده از سوی آن‌ها که پلمپ مخازن سوخت خودروهای ترانزیتی این کشور در مرز را درخواست می کرد نیز نتوانست آن ها را راضی کند و کار همچنان در مرز گره خورده است.

ترک‌ها در آخرین اقدام بدون توجیه خود عبور کامیون‌های ایرانی از مرز را نیز متوقف کرده اند تا مشخص نباشد در شرایطی که با هیچ گونه درخواستی برای مذاکره موافقت نمی کنند چه در سر خواهند داشت و آیا قصد کنار گذاشتن ایران به عنوان یکی از بزرگترین شرکای تجاری خود را دارند یا این که به دنبال گرفتن امتیازات اقتصادی جدید هستند.

هر چند تاکنون مقامات ایران بارها اعلام کرده اند به هیچ عنوان از حق کشور کوتاه نخواهند آمد و اگر بنا است امتیازی داده شود نیز به شکلی دو طرفه و منصفانه خواهد بود.


ویدیو مرتبط :
مرز پارتی بازی در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازی یک بام دو هوای ترک‌ها در مرز ایران



اخبار,اخباراقتصادی,روابط تجاری ترکیه با ایران

 

 اخباراقتصادی - ترکیه اعلام کرده ایران اجازه عبور به کامیون هایش نمی دهد؛
بازی یک بام دو هوای ترک‌ها در مرز ایران

  در حالی که ترکیه در دو ماه گذشته پای خود را در یک کفش کرده بود که باید ایران امکان پلمپ کامیون‌های این کشور را در مرز فراهم کند حالا که ایران این امکان را به وجود آورده ترکیه آمادگی لازم برای اجرای این سیاست را ندارد!

رسانه‌های ترکیه از صبح دیروز این جو رسانه‌ای را به راه انداخته‌اند که ایران اجازه عبور کامیون‌های ترکیه از مرزهایش را نمی دهد. این درحالی است که مسوولان ایران با رد این خبر اعلام کرده‌اند اگر مانعی بر سر راه تردد کامیون‌های ترک به وجود آمده تنها به دلیل نبود آمادگی لازم از سوی این کامیون‌ها برای پلمپ مخازن سوخت بوده است. هر چند در ماه‌های گذشته تلاش ایران برای برقراری یک ارتباط مستقیم با مسوولان ترکیه برای حل شدن موضوع ترانزیت کامیون‌ها از مرز زمینی دو کشور به نتیجه خاصی نرسیده و ترک‌ها علاقه‌ای برای حل شدن این بحران نشان نداده‌اند اما گفت‌وگوهای مرزی دو طرف تا عصر روز گذشته ادامه داشته و تلاش ها برای رسیدن به یک راه حل مطمئن ادامه دارد.

هر چند اصلی ترین بهانه ترک‌ها برای بر هم زدن بازی تجاری خود با ایران بحث مابه التفاوت قیمت سوخت در ایران و هزینه ای بوده که این کشور از کامیون‌های ترک می گرفته اما حتی راه حل ارائه شده از سوی ترک ها نیز آن‌ها را راضی نکرده و مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران خواهد بود. در حالی که تمامی راه حل‌های پیشنهاد شده از سوی ایران با ممانعت ترک‌ها روبرو شد حتی راه حل پیشنهاد شده از سوی آن‌ها که پلمپ مخازن سوخت خودروهای ترانزیتی این کشور در مرز را درخواست می کرد نیز نتوانست آن ها را راضی کند و کار همچنان در مرز گره خورده است.

ترک‌ها در آخرین اقدام بدون توجیه خود عبور کامیون‌های ایرانی از مرز را نیز متوقف کرده اند تا مشخص نباشد در شرایطی که با هیچ گونه درخواستی برای مذاکره موافقت نمی کنند چه در سر خواهند داشت و آیا قصد کنار گذاشتن ایران به عنوان یکی از بزرگترین شرکای تجاری خود را دارند یا این که به دنبال گرفتن امتیازات اقتصادی جدید هستند. هر چند تاکنون مقامات ایران بارها اعلام کرده اند به هیچ عنوان از حق کشور کوتاه نخواهند آمد و اگر بنا است امتیازی داده شود نیز به شکلی دو طرفه و منصفانه خواهد بود.
 
 اخباراقتصادی  - ایسنا