اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازیگران مشهور زیر سایه درخت بلوط


این شب ها یک نمایش متفاوت در سالن شماره یک ایرانشهر روی صحنه رفته است. تئاتری که 35 شب روی صحنه می رود و 35 بازیگر در آن بازی می کنند. هر شب یک بازیگر!

تماشا: حالا تئاتر شده است خانه امید بازیگران. در روزگاری که همه از تعطیلی سینما و بی رونقی تلویزیون صحبت می کنند، گویا تئاتر گوی سبقت را از دو رقیب دیرینه اش ربوده و سوار بر اسب خوشبختی به شدت می تازاند. انگار تئاتر تنها عرصه ای است که تماشاگرانش اندک اما همیشگی اند.

 بارها درباره علاقه مندی و هجوم بازیگران سینما و تلویزیون به صحنه تئاتر صحبت شده اما این بار قضیه کمی متفاوت تر است. اگر همین امروز بعدازظهر زمانی برای فراغت دارید، یک سر به تماشاخانه ایرانشهر بزنید، خدا را چه دیدید، شاید شانس یارتان بود و توانستید هنرمند محبوبتان را ببینید!

این شب ها یک نمایش متفاوت در سالن شماره یک ایرانشهر روی صحنه رفته است. تئاتری که 35 شب روی صحنه می رود و 35 بازیگر در آن بازی می کنند. هر شب یک بازیگر! رامبد جوان، سیامک انصاری، پیمان معادی، اشکان خطیبی، امیر آقایی، سروش صحت، هومن سیدی، بابک حمیدیان، مهرداد صدیقیان و کامبیز دیرباز از جمله چهره های نام آشنایی هستند که قرار است یک بار برای همیشه در این نمایش نوشته «تیم کراوچ»، نویسنده برجسته و مشهور بریتانیایی بازی کنند.

نکته جالب درباره نمایشنامه «درخت بلوط» این است که تیم کراوچ این نمایش را برای دو بازیگر نوشته، یکی از این بازیگران برای هر شب اجرا، متفاوت است. یعنی هر شب یک بازیگر. بازیگرانی که برای این نقش انتخاب می شوند هیچ وقت نمایشنامه را نخوانده و تمرین هم نکرده اند!

بازیگران مشهور زیر سایه درخت بلوط

این بازیگران بخت برگشته بدون کمترین آگاهی از قصه نمایش روی صحنه می روند و همزمان با تماشاچیان، نمایش برای آنها هم اتفاق می افتد. دلیلش هم این است که متن نمایش باید برایشان تازگی داشته باشد تا بتوانند آن را جذابتر بازی کنند.

وحید رهبانی، کارگردان «درخت بلوط» در این باره به تماشا می گوید: «هر بازیگر در تمام عمرش تنها یک بار می تواند در این نمایش بازی کند! بازیگر بدون هیچ آگاهی از متن روی صحنه می رود و کارگردان توسط هدفون با او ارتباط می گیرد و در آن به او اطلاعات نمایش را می دهد!»

تا این لحظه که شما این گزارش را می خوانید، اشکان خطیبی، علی سرابی و رضا بهبودی در این نمایش روی صحنه رفته اند و قرار است یکشنبه مهدی پاکدل و دوشنبه سروش صحت به ایرانشهر بروند و با حضور در این نمایش هم خودشان غافلگیر شوند و هم بقیه. بازیگر ثابت این نمایش «رضا مولایی» است که هر شب باید روبروی یک بازیگر جدید ایفای نقش کند.

«درخت بلوط» نمایشی است درباره تقابل شک و یقین، واقعیت و تخیل؛ یکی از شخصیت های نمایش (بنا به ایجاب شغلش) همه چیز را طور دیگر می دیده و بعد از یک اتفاق وحشتناک، به ناچار همه چیز را همانطور که هست می بیند و همین باعث شده تبحر در شغلش را از دست بدهد.

حال آنکه دیگر شخصیت نمایش بعد از همان اتفاق وحشتناک دیگر نمی تواند همه چیز را همانطور که هست ببیند و از اینکه چشمش روی واقعیت بسته شده، سخت در عذاب است و زندگی خانوادگی اش در حال فروپاشی.
موضوع اصلی نمایش درباره عذاب وجدان است. هر دو شخصیت این نمایش، دچار عذاب وجدان هستند و هر دو در پی خلاصی از این عذاب. از آنجا که ممکن است روزنامه تماشا به دست بازیگرانی که قرار است روی صحنه بروند برسد، کارگردان این نمایش از ما درخواست کرد بیشتر از این درباره نمایش توضیح ندهیم تا قصه اش لو نرود!

به گفته رهبانی کارگردان «درخت بلوط»، اجرای این نمایش در ایران فرصتی مغتنم بود برای گرد هم آوردن هنرمندان برجسته تئاتر. اتفاقی که شاید در نوع خود بی نظیر باشد. این تئاتر کاری از گروه نقشینه است و هر شب ساعت 18:30 در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می رود.

اشکان خطیبی: اصولا ریسکم بالاست

اشکان خطیبی اولین بازیگری است که در نمایش «درخت بلوط» روی صحنه ایرانشهر رفته است. نمایشی که بازیگرانش قبل از حضور در آن هیچ اطلاعاتی از نمایشنامه ندارند. اشکان خطیبی ابتدای صحبت هایش دلایل حضور پررنگ تر بازیگران در تئاتر را اینگونه به تماشا توضیح داد: «این اتفاق هیچ ربطی به بازیگرها ندارد، چون سرچشمه خلاقیت سینما و تلویزیون مدت هاست به گِل نشسته و خشکیده است! بنابراین تئاتر دارد شبیه ادبیات قرن 17 و نقاشی قرن 19 می شود؛ یعنی جریانسازی دارد از طریقتئاتر اتفاق می افتد. با توجه به کم رونقی سینما و تلویزیون، جاره ای جز این هم وجود ندارد. دوست ندارم درباره بازیگران دیگر صحبت کنم، تنها درباره خودم می توانم بگویم که فعلا دوست دارم تئاترهای خوب و تاثیرگذار بازی کنم.»

اشکان خطیبی درباره شیوه جدید نمایش «درخت بلوط» توضیح جالبی می دهد: «این اولین بار در ایران است که چنین شیوه ای در یک نمایش به کار گرفته می شود که به نوعی تئاتر درمانی به حساب می آید. اینکه بازیگر قبل از شروع نمایش هیچ اطلاعاتی درباره نقشش ندارد و زمانی که روی صحنه می رود تماشاگر دوست دارد همان بازیگر بی نقصی را ببیند که در نمایش ها و کارهای دیگر دیده است. بنابراین به تسلط و توانایی زیادی احتیاج دارد. در این نمایش بازیگر ناگهان در موقعیت هایی قرار می گیرد که باید به خوبی از پسشان بربیاید و درست ترین تصمیم را بگیرد.»

از او می پرسیم چرا از بین همه بازیگرهایی که قرار است در این نمایش بازی کنند، تو اولین بازیگری بودی که روی صحنه رفتی؟ «اصولا ریسکم بالاست، ولی حقیقت این است که خواسته کارگردان این بود که من اولین نفر باشم و من هم قبول کردم.»


ویدیو مرتبط :
کلیپ انگیزشی - مثل یک درخت بلوط فکر کنید!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رابطه جالب بازیگران مشهور و پوستر فیلم ها



رابطه جالب بازیگران مشهور و پوستر فیلم ها
چه در خانه نشسته باشید و در حال تصمیم گیری برای تماشای فیلمی باشید، چه در لابی یک سینما ایستاده باشید، پوسترهای فیلم های سینمایی اهمیت خاص خود را می یابند.
احتمالاً تابحال هزاران پوستر در عمرتان دیده اید و شاید تابحال دقت نکرده باشید که بعضی از هنرپیشه های معروف سینما تقریباً در همه پوسترهای فیلم هایشان، یک کار خاص را انجام می دهند که به دلایلی فراتر از درک فانی هایی مثل ماست! مثلاً...
نیکولاس کیج
گویی نیکولاس کیج در قراردادهایش ماده ای دارد که اگر در پوستر فیلمش آتش نداشته باشد در آن فیلم بازی نمی کند. در همه پوسترهای او یا در پس زمینه یا پایین تر از او، آتش دیده می شود و او هیچوقت به آتش نگاه نمی کند.

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

در مورد فیلم Drive Angry، منفجر شدن خودروها دائماً تکرار می شود. گاهی هم او پشت یک خودروی در حال انفجار است...

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

و گاهی او در حال فرار کردن از آن است، مثل فیلم Taken.
در فیلم Con Air او بالای هواپیمایی نشان داده شده است که می خواهد از میان انفجار از زمین بلند شود...

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

و در فیلم Knowing، او وسط ویرانه ها تنها ایستاده است.
در فیلم Lord of War، او نقش فروشنده سلاح را بازی می کند، شغلی که بر طبق این پوستر شامل فروش انفجار به مردم می شود!

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

ما اعتراف می کنیم که مواردی هم وجود دارند که تا حدودی توجیه پذیر هستند، مثل وقتی که سر او رسماً داخل آتش است.
ولی مواردی هم هست که یادمان نمی آید چیزهایی که در حال آتش گرفتن هستند اصلاً در خود فیلم وجود داشته باشند، ولی ظاهراً پوستر را به آتش کشیده اند!

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

در نهایت در فیلم The Wicker Man، که کیج ترین نیکولاس همه فیلم هاست، کیج به خودش زحمت نداده که در پوستر فیلم ظاهر شود و احتمالاً قرار بوده که از آن آتش یا چیز دیگری فرار کند، ولی بدون او، فقط نمایی ساده از شعله های آتش را می بینیم.

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

اوون ویلسون
یا اوون ویلسون در مورد هماهنگی رنگ ها وسواس دارد یا سعی می کند که مثل آفتاب پرست با پس زمینه پوسترهایش یکی شود. این هماهنگی رنگ ها از فیلم Behind Enemy Lines شروع شد و تا کمدی های امروزی او ادامه دارد.

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

ولی احتمالاً این یک انتخاب زیبایی شناسی عمدی است – اینطور نیست که او نیروهای جهش یافته برای همرنگ شدن با پس زمینه خود داشته باشد. نکته دیگر اینکه حتی وقتی افراد دیگری در پوستر هستند، او تنها فردی است که با پس زمینه اش همرنگ می شود.

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

  در فیلم Starsky & Hutch او کت قرمز، مشکی و سفید پوشیده، و در فیلم Hall Pass تیشرت آبی و در فیلم The Darjeeling Limited کت سبز پوشیده است (تیشرت بژ احتمالاً خطای چاپی است). و بعد از آنها نوبت پوستر فیلم How Do You Know است:

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

این یکی خیلی تأثیرگذار است. در این پوستر چهار شخصیت داریم: دوتا از آنها اصلاً با پس زمینه همرنگ نیستند، یکی از آنها رنگ لباسش از خانواده رنگ پس زمینه است و اوون ویلسون که ظاهراً تیشرتش را از پرده پشت سرش دوخته است، در مقابل پرده ای آبی قرار دارد.

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

 فیلم بعدی باعث می شود که دستاوردهای او را بیشتر تحسین کنیم: در هالیوود وقتی بزرگترین استعداد شما این باشد که نتوانید به چشم بیایید، به چشم آمدن شما سخت می شود. به همین دلیل است که او در پوستر فیلم های Night at the Museum اصلاً ظاهر نشده است.

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

 ولی نه صبر کنید... آن کسی که در پایین پوستر لباسی پوشیده که با همه رنگ های پس زمینه همرنگ است، دیگر کیست؟!!
کریستین بیل
وقتی شما هنرپیشه ای باشید که در سطح بین المللی محبوب است، مغرور نشدن کمی سخت است. وقتی بتمن باشید، که دیگر غیرممکن است. نمونه بارز: کریستین بیل می داند که یکی از چشم هایش جذابتر است و همیشه می خواهد که همان چشمش در همه پوسترای فیلم هایش نشان داده شود.

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

جدی این آقا با چشم چپش مشکل دارد و ظاهراً نشان دادن آن در تبلیغات فیلم هایش را ممنوع کرده است. اینطوری نیست که این نتیجه وسواسی شبیه به وسواس تام کروز در نشان دادن چهره اش از زاویه ای خاص باشد، چون بیل در طول سالها، تکنیک های بسیار متفاوتی برای پنهان کردن چشمش بکار گرفته است، از پوشاندن آن در سایه گرفته تا برگرداندن سرش به یک جهت.

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

 چه در مبارزه با روبات ها در آینده باشد...
چه در انجام تردستی های جادویی در قرن هجدهم...

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

چه در بازی در درام های تاریخی جدی...
یا به هنگام آواز خواندن در حال تحویل روزنامه...

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

  ... او همیشه فقط چشم راستش را به ما نشان می دهد. صبر کنید... نکند سمت دیگر صورتش به شکل وحشتناکی از ریخت افتاده باشد؟ و مجبور شده باشند با تکنیک های کامپیوتری در فیلم ها طرف دیگر صورتش را بازسازی کنند؟

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

 پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

 کوین اسپیسی
کوین اسپیسی از دهه هشتاد تا به حال فیلم بازی می کند، ولی با فیلم The Usual Suspects در سال 1995 معروف شد، پوسترهای آن فیلم، او و شخصیت های دیگر فیلم را نشان می دهند که در صف پلیس ها ایستاده اند و البته واقعی هم بودند، زیرا این صحنه واقعاً در فیلم بود.

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

ولی این پوستر آنقدر متداول شد که تقریباً در هر فیلمی که اسپیسی در آن بازی می کرد...
سعی می شد که او را در صف و ردیفی از بازیگران قرار دهد...

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

 حتی اگر لازم می شد که بین شخصیت ها رسماً خط کشیده شود. البته این پوستر تنها پوستری است که در آن اسپیسی در خط اول یا دوم نیست.

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

بعضی فیلم ها حتی از کلیت جنبه جنایی The Usual Suspects الهام گرفته و کوین اسپیسی را در وسط قرار داده و یک سری آدم های کله شق با کت چرم را دور او می گذارند.

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

در مورد فیلم های دیگر، او را بجای ردیف افقی او را در ردیف عمودی می گذارند...

پوسترهای فیلم های سینمایی,اخبار,اخبار فرهنگی

یا زاویه را عوض می کنند و او را در ردیف قطری می گذارند.

 

منبع:bartarinha.ir