اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازگشت مسکن از نقطه جوش



صعود بهاری بازار مسکن در تابستان نزولی شد
بازگشت مسکن از نقطه جوش

گزارش‌های مقدماتی یك بررسی رسمی از بازار مسكن نشان می‌دهد كه بهار امسال در شرایطی كه خرید‌وفروش آپارتمان در تهران حالت نیمه‌تعطیل داشت و موتور معاملات تقریبا خاموش بود، قیمت مسكن با ثبت «نقطه‌جوش» به بالاترین سطح در مقایسه با پنج‌سال گذشته رسید و پس‌از آن، طی دو ماه اخیر، بازار شاهد روند تخلیه حباب بوده است.

در سه‌ماهه اول سال92، میانگین قیمت مسكن در تهران 81 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد كرد و در اواخر خرداد به متری 4 میلیون و 300 هزار تومان رسید؛ اما نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه در دو ماه اخیر حدود 50 درصد گزارش شده است كه با این حساب، اطلاعاتی را كه طی یك هفته اخیر در «دنیای‌اقتصاد» در خصوص بازگشت قیمت‌ آپارتمان در مرز متری 4 میلیون تومان ارائه شد تایید می‌كند.كارشناسان اقتصادی با توجه به‌‌عوامل مختلف از جمله حد پایین قدرت خرید، نقطه‌تعادلی بازار مسكن تهران را حدود مترمربعی 4 تا 1/4 میلیون تومان می‌دانند.


علامتی دیگر از بازگشت آرامش به بازارمسكن؛ جزئیات رهگیری معاملات در 5 ماهه 92
قیمت‌مسكن از نقطه‌جوش برگشت
 بهار امسال قیمت مسکن با بیشترین افزایش به بالاترین حد در 5 سال گذشته رسید
 پیام نرخ‌های جدید: تابستانی آرام بعد ‌از بهاری ملتهب

نتایج تازه ‌منتشرشده از رهگیری‌های سال92 معاملات مسكن در تهران، خبر هفته گذشته «دنیای‌اقتصاد» در خصوص شروع ریزش قیمت مسكن را تایید كرد و در عین حال از یك اتفاق بی‌سابقه در فصل بهار پرده برداشت.


این نتایج حاكی است: در بهار امسال در شرایطی كه بازار خریدوفروش آپارتمان در تهران حالت نیمه‌تعطیل داشت و موتور معاملات تقریبا خاموش بود، قیمت مسكن با ثبت ركورد «نقطه‌جوش» به بالاترین سطح در مقایسه با پنج‌سال گذشته رسید و پس از آن، در دو ماه اخیر بازار شاهد روند تخلیه دما بوده است.


تا پیش از این، آخرین اطلاعاتی كه از وضعیت بازار مسكن به صورت رسمی اعلام شده بود، حكایت از رونق دسته‌جمعی «معاملات» و «رشدقیمت» در سرتاسر سال91 داشت طوری كه در زمستان پارسال با ذوب‌شدن كامل یخ معاملات، از‌ یك‌سو میزان خرید‌وفروش‌ها شدت گرفت و از سوی‌دیگر قیمت‌مسكن تا 69 درصد افزایش پیدا كرد.


اما این وضعیت در شروع سال92 فقط از ناحیه رشد قیمت ادامه پیدا كرد طوری كه نزدیكی به انتخابات در فصل بهار، باعث افت شدید معاملات و درنتیجه استقرار فضای ركودی در بازار شد.


در غیاب آمارهای رسمی از اوضاع سال92، تحلیلگران بازار مسكن این تصور را داشتند كه اگرچه رشد قیمت در فصل بهار متوقف نشده، اما انقباض حاكم بر خرید‌وفروش‌های بهاری قطعا شتاب آن را كند خواهد كرد و مانع سقف‌زنی جدید در منحنی نرخ‌رشد خواهد شد.


اما آنچه در گزارش تازه و البته مقدماتی از رهگیری معاملات مسكن در اختیار «دنیای‌اقتصاد» قرار گرفته، نشان می‌دهد: در بهار امسال نه‌ تنها از شتاب رشد قیمت مسكن در تهران كم نشده، بلکه دمای قیمت‌ها در این فصل به نقطه‌جوش رسیده و بیشترین حد ممكن هم به لحاظ ارزش ریالی و هم به لحاظ نرخ رشد را تجربه كرده است.


به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، میانگین قیمت‌مسكن در تهران در بهار92 با 81 درصد افزایش از مترمربعی 4میلیون تومان فراتر رفته به طوری كه در خردادماه این رقم به 4 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است.


این نرخ رشد از سال86 تاكنون بی‌سابقه بوده و بالاترین سطح افزایشی در بازار مسكن محسوب می‌شود.
سال86 همزمان با اعلام افزایش 6/81درصدی قیمت مسكن، هم رییس‌جمهور و هم رییس‌مجلس به موضوع واكنش نشان دادند طوری كه نتیجه اقدام مشترك دولت و مجلس در آن زمان منجر به تصویب قانون ساماندهی مسكن و در نهایت اجرای تنها یك ماده از این قانون - مسكن‌مهر - شد اما امروز احتمالا وضعیت نقطه‌جوش مسكن به دلیل شباهت آن به نرخ‌تورم چندان از نظر مسوولان عجیب جلوه نخواهد كرد.


ضمن اینكه در دو ماه گذشته از تابستان، بازار شاهد دوران پس‌از نقطه‌جوش بوده و دمای قیمت در حال پایین‌آمدن است.
در سال86 نرخ رشد قیمت مسكن 4برابر بیشتر از نرخ تورم شد، اما در بهار امسال این فاصله حداكثر دو برابر بوده است.


با این حال، رسیدن قیمت مسكن به وضعیت جوش در ماه‌‌های اخیر ممكن است دستاویز محكمی برای دولت جهت اثبات ناکارآمدی طرح مسكن‌مهر قرار بگیرد و مسیر تصمیم‌گیری مخالفان این طرح برسر توقف یا ادامه آن را آسان كند.


به گزارش «دنیای‌اقتصاد» روند تغییر قیمت مسكن از ابتدای سال جاری تاكنون نشان می‌دهد: میانگین قیمت در شهر تهران از متری 9/3 میلیون تومان در اسفند سال گذشته ابتدا به متری 3 میلیون و 750 هزار تومان در فروردین رسید كه البته كاهش نرخ در اولین ماه سال به دلیل تعطیلی كسب‌وكار و فعالیت‌های اقتصادی در این ماه طبیعی است. اما منحنی قیمت در اردیبهشت مجددا شروع به افزایش می‌كند و به متری 4 میلیون و 150 هزار تومان می‌رسد و سپس در خردادماه تا 4 میلیون و 300 هزار تومان افزایش می‌یابد.


افزایش ماهانه قیمت مسكن در تابستان متوقف می‌شود طوری كه میانگین قیمت طی تیر و مرداد در حد 4 میلیون و 150 هزار تومان ثابت می‌ماند كه این به معنی كاهش 3 درصدی قیمت نسبت به خرداد است.


طبق اطلاعات دریافتی از سامانه رهگیری، میانگین قیمت مسكن در تهران در بهار امسال 81 درصد نسبت به بهار سال قبل افزایش داشت، اما در دو ماه اول تابستان نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه قیمت (نسبت به دو ماه اول تابستان قبل) در حد 51درصد بوده است كه این نشان می‌دهد در دو ماه اخیر منحنی قیمت هم به لحاظ مقایسه ماهانه و هم به لحاظ مقایسه نقطه‌به‌نقطه روند كاهشی به خود گرفته است.

چندنظر درباره آینده قیمت مسكن
انتخابات ریاست‌جمهوری آبی شد بر آتش قیمت
  دكتر بهروز ملكی تحلیلگر اقتصادی بازار مسكن با تایید قله‌‌پیمایی منحنی قیمت در بهار امسال گفت: منحنی قیمت مسكن از پارسال روند صعودی را شروع كرد و نقطه پیك آن در بهار سال جاری و مخصوصا اواخر خردادماه اتفاق افتاد.


ملكی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره علت ثبت نقطه‌جوش قیمتی در فصلی كه حجم معاملات به كمترین حد رسیده بود، تاكید كرد: روند 20سال گذشته بازار مسكن را كه نگاه ‌كنیم مشخص می‌شود هر 5 تا 6 سال یكبار قیمت‌ها به اوج می‌رسد. سال گذشته زمان اوج‌گیری قیمت مسكن بود؛ اما همزمانی آن با تورم ناشی از فشار هزینه‌های ساخت‌وساز تحت تاثیر التهاب دلار و تورم عمومی، باعث شد هزینه ساخت مسكن به شدت بالا برود؛ طوری كه تاثیر روانی و عینی آن بر بازار، از طریق افزایش قیمت فروش واحدهای مسكونی در اوایل سال92 بروز كرد.

 

با این حال حجم بالای ساخت‌وساز در 2 سال اخیر، هم‌اكنون جلوی شوك بیشتر به قیمت‌ها را گرفته است تا جایی كه به گفته برخی كارشناسان اگر در تهران طی دو سال گذشته این 400 هزار واحدمسكونی جدید ساخته نمی‌شد، امروز میانگین قیمت‌ها به بالای مترمربعی 5 میلیون تومان رسیده بود.


ملكی درباره وضعیت بعد از «نقطه‌جوش» كه درحال حاضر بازار مسكن در آن قرار دارد و همچنین چشم‌اندازی كه می‌شود برای قیمت ترسیم كرد، گفت: نظرات مختلفی از سوی كارشناسان بازار مطرح است. برخی معتقدند قیمت در همین حد متوقف خواهد شد و بازار تا آخر سال در همین رنج قیمتی باقی می‌ماند. برخی دیگر به كاهش بیشتر قیمت اعتقاد دارند و برخی هم می‌گویند قیمت مسكن مجددا افزایش پیدا می‌كند.


این تحلیلگر اقتصاد مسكن تصریح كرد: در چنین شرایطی كه نظرات مختلف است معمولا از مدل دلفی برای تخمین اوضاع آینده استفاده می‌كنند و در قالب یك نظرسنجی از افراد متخصص و سپس محاسبه میانگین پیش‌بینی‌ها، برآورد داده می‌شود.


دكتر بهروز ملكی درباره توقف رشد قیمت در پایان بهار نیز تصریح كرد: انتخابات ریاست‌جمهوری آبی بود بر آتش قیمت مسكن و باعث شد منحنی قیمت به اوج‌گیری بیشتر ادامه ندهد.


ملكی همچنین نقطه‌تعادلی بازار مسكن در تهران را با توجه به حد پایین قدرت خریداران، حدود مترمربعی 4 میلیون تا 4 میلیون و 200 هزار تومان عنوان كرد و گفت: اگر اتفاق خاصی در تورم عمومی نیفتد، انتظار می‌رود قیمت مسكن فعلا بیش از این افزایش پیدا نكند.

آینده قیمت مسكن,پیش بینی آینده قیمت مسکن,بازارمسکن

 

 

آینده قیمت مسكن,پیش بینی آینده قیمت مسکن,بازارمسکن

 

دنیای اقتصاد

 

 


ویدیو مرتبط :
جوش طبقه داخل یخچال فریزر - نقطه جوش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روند کاهشی قیمت‌ها و بازگشت ثبات به بازار مسکن



کاهشی قیمت‌ مسکن,ثبات دربازارمسکن,کاهش قیمت ارز,بازگشت ثبات به بازار مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی به ایسنا خبر داد:

روند کاهشی قیمت‌ها و بازگشت ثبات به بازار مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی روند کاهشی قیمت مسکن را امیدوارکننده دانست و گفت: با توجه به روند کاهشی قیمت ارز و طلا، ثبات در حال بازگشت به بازار است و امیدواریم روند کاهش قیمت ادامه‌ داشته باشد.

احمد مهرآبادی - رییس سازمان ملی زمین و مسکن - در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تحویل واحدهای آماده و تاثیر آن‌ در بازار مسکن اظهار کرد: تحویل 270 هزار واحد مسکونی طی سه ماه قطعا در بازار مسکن تاثیرگذار خواهد بود.

 

به گفته وی امسال 130 هزار واحد مسکونی در شهرهای بالای 25 هزار نفر تحویل داده شده و به زودی 140 هزار واحد مسکونی دیگر تحویل داده می‌شود.

 

مهرآبادی افزود: با ساکن شدن 140 هزار خانوار در واحدهای مسکونی جدید 140 هزار واحد مسکونی در شهرها خالی می‌شود که به طور طبیعی هم در اجاره‌ بها و هم در قیمت‌های خرید و فروش تاثیر می‌گذارد و بازار مسکن به ثبات بیشتری می‌رسد.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه تحویل واحدهای در حال ساخت و آماده افتتاح در قیمت مسکن تاثیرگذار است، ابراز امیدواری کرد متقاضیان این واحدها هرچه سریع‌تر در واحدهای خود ساکن شوند تا تعادل بیشتری در بازار حاکم شود./ایسنا