اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازگشت رشته‌های حذف شده علوم اجتماعی دانشگاه علامه



اخبار ,اخبار دانشگاه ,دانشگاه علامه طباطبایی

 

اخبار دانشگاه -  بازگشت رشته‌های حذف شده علوم اجتماعی دانشگاه علامه

رییس دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی از بازگشت رشته‌های حذف شده در مقطع کارشناسی در این دانشگاه خبر داد و گفت: از سال آینده دانشکده در مقطع کارشناسی در تمام رشته‌های موجود دانشجو می‌پذیرد و ازطرف دیگر درمقاطع تحصیلات تکمیلی نیز تعداد پذیرش دانشجو را کاهش می‌دهد تا بتواند به آن توازن دست یابد.

دکتر محمدحسین پناهی اظهار کرد: در دوره گذشته بنابراین بود که شمار دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی افزایش و رشته های کارشناسی کاهش پیدا کند که این مسئله باعث شد که تعداد دانشجویان دانشکده در مقطع کارشناسی کاهش پیدا کند. اما اکنون سیاست دانشگاه این است که تعداد دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و کارشناسی متوازن‌تر شوند و تعداد دانشجویان پذیرش شده در دوره های کارشناسی حدود دو برابر دانشجویان تحصیلات تکمیلی شود.

شمار استادان پاسخگوی نیاز دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیست
وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در این دانشکده زیاد بوده و بعضاً استادان موجود پاسخگوی نیازهای راهنمایی دانشجویان نیستند، افزود: افزایش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی باید به شرطی صورت بگیرد که شرایط و امکانات دانشگاه این اجازه را بدهد. اما متاسفانه در حال حاضر دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی با مشکلاتی به ویژه در رابطه با راهنمایی رساله یا پایان‌نامه خود، مواجه هستند.

به گفته دکتر پناهی، در حال حاضر دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی 2100 دانشجو دارد که از این تعداد حدود 800 نفر در مقطع تحصیلات تکمیلی و حدود 1300 نفر در دوره کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.

وی تصریح کرد: هدف دانشکده این است که تعدادی دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی بپذیرد که بتواند راهنمایی آنها را با کیفیت مطلوب انجام دهد تا جذب دانشجو موجب کاهش کیفیت کارهای پژوهشی دانشجویان نشود.

رییس دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه باید برنامه‌های اساسی برای افزایش کمیت و کیفیت کارهای پژوهشی دانشجویان و استادان در دانشکده صورت بگیرد، گفت: باید در بعد پژوهشی که شامل تحقیقات اساتید و دانشجویان است اقداماتی انجام دهیم تا پژوهش در دانشکده رونق بیشتری داشته باشد، و در حد توان نیازهای تحقیقاتی جامعه را با کیفیت بالایی تامین کند.

دکترپناهی با بیان اینکه پژوهش دانشجویان در قالب پایان‌نامه و رساله و مقاله است، اظهار کرد: بیشترین تحقیقاتی که در سطح کشور انجام می‌شود، مربوط به تحقیقات دانشجویان آن هم در قالب پایان‌نامه و رساله است. به همین دلیل لازم است توجه بیشتری به کیفیت آنها بشود. لازمه این کار داشتن تخصص، صرف وقت و دقت لازم توسط استادان راهنما و مشاور و داور است، تا پژوهش دانشجویان کیفیت لازم را داشته باشد. روشن است که تعداد بیش از حد دانشجویان تحصیلات تکمیلی سبب کاهش کیفیت پژوهش های دانشجویی می گردد.

وی با بیان اینکه تاکنون به علت جمعیت بیش از ظرفیت دانشجویان دانشکده، در برخی موارد استادانی که تخصص لازم را نداشتند، وظیفه راهنمایی دانشجویان را بر عهده می‌گرفتند، افزود: این مساله موجب شده است که کیفیت فدای کمیت شود. به همین دلیل این دانشکده سعی دارد با متوازن کردن تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، بتواند به کیفیت مطلوبی دست پیدا کند.

رییس دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه هر اقدامی در جهت بهبود کیفیت تحصیلات تکمیلی موجب ارتقای علمی کشور می‌شود، گفت: به همین دلیل قصد داریم در این دوره با کاهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به افزایش کیفیت بپردازیم.

دکتر پناهی با اشاره به دوره های آموزشی دانشکده، پناهی اظهار کرد: این دانشکده در رشته‌های مختلف علوم اجتماعی، شامل جامعه شناسی، ارتباطات اجتماعی (و روابط عمومی)، مددکاری اجتماعی، برنامه ریزی اجتماعی، و تعاون و رفاه اجتماعی، در سه سطح کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد؛ و در بعضی از رشته ها مانند جمعیت شناسی و مطالعات زنان در حال حاضر فقط در سطح کارشناسی ارشد دانشجو دارد؛ و از لحاظ تعدد رشته ها و تعداد دانشجو بزرگترین دانشکده علوم اجتماعی کشور محسوب می شود، و وضعیت آن می تواند در وضعیت علوم اجتماعی کشور بسیار اثرگذار باشد.

پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته های مدیریت خدمات اجتماعی و ‌مطالعات زنان
رئیس دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات علامه طباطبایی از پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته های مدیریت خدمات اجتماعی و ‌مطالعات زنان در مقطع کارشناسی ارشد از مهر ماه امسال خبر داد و خاطر نشان کرد: اگر ما بتوانیم کیفیت آموزشی و پژوهشی این دوره‌ها را بالا ببریم قطعا در توسعه علمی کشور تاثیرگذار خواهد بود.

اخبار دانشگاه - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
رشته علوم آزمایشگاهی در دانشگاه علمی کاربردی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز بازنگری رشته های ارشد دانشگاه علامه/ حذف و ادغام گرایش ها



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

آغاز بازنگری رشته های ارشد دانشگاه علامه/ حذف و ادغام گرایش ها

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی از آغاز بازنگری رشته های علوم انسانی در مقطع کارشناسی ارشد خبر داد.

عبدالله شفیع آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در بازنگری که در رشته های علوم انسانی در مقطع کارشناسی صورت گرفت برخی رشته ها ادغام و برخی گرایش ها هم تجمیع شدند به عنوان مثال روانشناسی با 17 گرایش تجمیع شد چرا که اکثر دروس آنها مشابه هم بود.

وی با بیان اینکه دروسی که بازنگری شده است برای بررسی به وزارت علوم ارسال شد، خاطرنشان کرد: اکنون بازنگری رشته های علوم انسانی در مقطع کارشناسی ارشد آغاز شده است. معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: متاسفانه در بررسی های که انجام گرفت، مشخص شد دروس مقطع کارشناسی ارشد هم همان تکرار دروس مقطع کارشناسی است که با یک کلمه پیش رفته تر ارایه شده است. وی ادامه داد: در بازنگری رشته های علوم انسانی در مقطع کارشناسی ارشد مانند مقطع کارشناسی برخی از رشته ها ادغام و برخی از گرایش ها هم تجمیع خواهد شد./مهر